Het schrijven van teksten voor een restaurantwebsite lijkt eenvoudig. Daardoor denken sommige horecaondernemers dat ze dat wel zelf kunnen. Al snel blijkt dan dat het best tegenvalt. Dan stellen ze de klus uit tot het echt niet langer kan, om uiteindelijk met veel moeite een stukje tekst op papier te zetten dat geen rekening houdt met het doel van de website:
- de website moet goed in Google worden gevonden;
- de zoekers moeten doorklikken naar de website, én
- de tekst moet zó aantrekkelijk zijn dat men een reservering maakt.
Daarvoor moet de tekst duidelijk weergeven wat het restaurant te bieden heeft én moet er een antwoord gegeven worden op de zoekopdrachten die hun gasten op Google intypen. Hoe je dat doet, lees je hieronder.
49 vragen ter inspiratie voor de teksten op je restaurantwebsite
Om het schrijven van de teksten voor je restaurantwebsite te vereenvoudigen, helpt het om te beginnen met een lijstje waarop je alles schrijft wat je te bieden hebt. Dat lijstje geef je aan je webdesigner. Hij gebruikt je antwoorden bij het ontwerpen van de website. Pas als het ontwerp klaar is begin je aan de uiteindelijke tekst.
Gebruik onderstaande vragen om inspiratie op te doen en alles op een rijtje te zetten. Deze vragen zijn een hulpmiddel, je hoeft ze echt niet allemaal te beantwoorden.
Algemene informatie over je restaurant
- Wil je formele of informele teksten op je restaurantwebsite?
- Spreek je de lezer aan met ‘je’ of met ‘u’? En spreek je over jezelf met ‘ik’ of met ‘wij’?
- Welke kennis wil je delen?
- Wat maakt jouw restaurant uniek?
- Met welke woorden wil je op Google gevonden worden?
Wie zijn je gasten?
- Wat is je doelgroep? Je doelgroep is niet ‘iedereen’. In dit artikel van de MKB servicesdesk lees je waarom je je doelgroep moet bepalen en hoe je dat doet.
- Wie zijn je gasten? Zijn dat bijvoorbeeld lokale consumenten, toeristen of zakenmensen?
- Met hoeveel personen en voor welke gelegenheid komen je gasten? Komen ze in klein gezelschap voor een avondje uit of met een groepen voor een feest, familiedag of uitvaart? Of ontvang je vooral zakelijke gasten voor een zakenlunch, vergadering of personeelsfeest?
- Wat zeggen je gasten? Lees hiervoor de online reviews op Google, Facebook, TheFork, Tripadvisor. Deze reviews helpen je teksten te schrijven met de woorden die je gasten gebruiken waardoor vaktaal vermeden wordt.
- Wat zoeken je gasten? Als je al een bestaande website hebt die moet worden vernieuwd, dan kun je zien welke zoekopdrachten je gasten hebben gebruikt om jouw restaurant te vinden. Je vindt deze zoekopdrachten onder prestaties op Google Search Console en onder de inzichten van Google Mijn Bedrijf.

Wat staat er op de menukaart?
- Heb je een ontbijt-, lunch-, diner- en borrelkaart?
- Heb je een à la carte menukaart, een keuzemenu of all you can eat arrangement?
- Hoe vaak heb je een nieuwe menukaart? Ga je met de seizoenen mee?
- Heb je een dag-, week-, of maandmenu?
- Zijn je gerechten land- of streekgebonden?
- Serveer je vlees, vis, vegetarisch, of vegan?
- Bied je een culinaire ervaring of een snelle hap?
- Wat is je specialiteit of signature dish?
- Verkoop je gerechten buiten de kaart om?
- Heb je arrangementen zoals high tea/wine/beer, groepsarrangementen, een theater- of kerstarrangement?
- Gebruik je verse seizoensingrediënten uit het seizoen en koop je deze van een lokale boer of van de groothandel?
Wat voor soort restaurant heb je?
- Wat is het concept van je restaurant? Denk aan luxe, casual, fastfood, restaurant, eetcafé en thematisch.
- Geef een sfeerbeschrijving.
- Wat is de achtergrond van het bedrijf?
- Wie zijn de initiatiefnemers van het bedrijf en wat is hun achtergrond?
- Wie werken er in het bedrijf? Ben je een leer-werkbedrijf?
- Waarom ben je het bedrijf begonnen en waarom doe je wat je doet?
- Waar staat je bedrijf voor? Wat zijn de kernwaarden, je missie en visie?
- Wat is het belangrijkste kenmerk, de kernboodschap die in iedere communicatie terug moet komen?
- Wie zijn je grootste concurrenten en waarom?
- Wie zijn je grootste voorbeelden en waarom?

Wat is de locatie van je restaurant?
- Zit het restaurant in een bijzonder pand of op een bijzonder locatie?
- Waar is je restaurant gevestigd? Is dat in een winkelcentrum, een woonwijk of in het bos?
- Wat zijn de lokale publiekstrekkers? Denk aan het theater, de bioscoop, een museum, een attractiepark en wandel- en fietsroutes.
Wat willen je gasten weten?
- Hoe ga je om met allergieën en voedselintolerantie?
- Heb je airconditioning?
- Wat zijn de betaalmogelijkheden?
- Welke cadeaubonnen accepteer je en verkoop je zelf cadeaubonnen?
- Zijn groepen en gezelschappen welkom? Tot hoeveel personen? Heb je een aparte ruimte en groepsarrangementen?
- Zijn huisdieren toegestaan?
- Is jouw zaak met het openbaar vervoer bereikbaar? Waar is de dichtstbijzijnde halte of het station? Welke lijnen komt in de buurt?
- Welke parkeergelegenheid is er in de buurt?
- Is reserveren wel of niet verplicht?
- Is je restaurant rolstoeltoegankelijk? Is er een aangepast toilet?
- Is er een terras? Hoeveel zitplaatsen?
- Is er WiFi aanwezig en is het gratis?
- Heb je faciliteiten voor zakelijke bijeenkomsten zoals vergaderingen?
- Hoe ga je om met de actualiteit. Denk hierbij aan de RIVM adviezen tijdens de Coronacrisis.
- Kijk ook eens naar de kenmerken in je Google Bedrijfsvermelding en andere online platforms zoals Tripadvisor en de TheFork.
10 tips voor het schrijven van teksten voor je restaurantwebsite
Je hebt nu een overzicht van je aanbod, en de webdesigner heeft een ontwerpt voor je website gemaakt. Nu kun je aan de slag om de teksten voor je website te schrijven.
Aan het ontwerp van de site zie je precies waar er teksten moeten komen en hoeveel tekst dit ongeveer moet zijn. Dat maakt het schrijven al een stuk gemakkelijker. Gebruik daarbij de volgende tips:
- Neem bij het schrijven je ideale gast in gedachten.
- Schrijf niet wat jij wil vertellen, maar wat de gast wil weten.
- Betrek de gast en spreek hem aan. In plaats van “Wij serveren de lekkerste gerechten” schrijf je “Bij ons geniet je van de lekkerste gerechten”.
- Gebruik woorden die je gasten gebruiken. Online reviews helpen je daarbij.
- Maak het niet te moeilijk. Gebruik je eigen woorden, schrijf op wat je mondeling zou zeggen als iemand een vraag over jouw restaurant heeft
- Beantwoord de vragen van je gasten. Zoektermen die je gasten gebruiken helpen daarbij.
- Moedig de lezer aan om een volgende stap te nemen, zoals het bekijken van de menukaart en het maken van een reservering.
- Lees deze 5 tips voor pakkende teksten.
- Gebruik de spellingscontrole van je tekstverwerker.
- Laat de tekst nalezen en controleren door een goede bekende.
Kom je er toch niet uit? Schakel dan een tekstschrijver in. Die kan het overzicht met je antwoorden ook goed gebruiken bij het schrijven van een professionele tekst voor je website.
Laat het mij weten als je een tekstschrijver zoekt of iemand om je nieuwe website te laten maken. Ik help je graag verder!
0 reacties