Online reserveringssystemen voor hotels en B&B’s

Je bent hier: Home » Website Tips » Online reserveringssystemen voor hotels en B&B’s

 Waar kan iemand een kamer in jouw hotel reserveren?

De website van een hotel, bed & breakfast of welke andere logiesverstrekkers dan ook, kan niet zonder eigen reserveringssysteem. Je gasten verwachten dat er op jouw website direct gereserveerd kan worden. Bovendien bespaar je met een eigen online reserveringssysteem op de commissiekosten van externe boekingssites. Deze kosten kunnen oplopen tot wel 20% van de overnachtingsprijs. In dit artikel geef ik een overzicht van reserveringssystemen die vaak door hotels en bed & breakfasts worden gebruikt.

Verhuur je jouw kamers alleen via jouw eigen website, of ook via externe boekingssites? Er zijn honderden van die sites.

Booking, Expedia, Bidroom, TripAdvisor, Trivago, Agoda, Bedandbreakfast, AirBnB, Wimdu, Housetrip, Belvilla, Homeaway…

Kan jouw accommodatie op verschillende websites worden gereserveerd? Dan moet iedere website op ieder moment weten of er nog kamers beschikbaar zijn en wat een overnachting kost. De beschikbaarheid moet overal worden bijgewerkt nadat er een reservering is gemaakt. Liefst automatisch. Om online reserveren mogelijk te maken zijn er drie dingen nodig:

  1. Een reserveringsformulier voor je eigen website
  2. Een reserveringssysteem
  3. Een channel manager

1) Reserveringsformulier voor je eigen website

Om online reserveringen via je eigen website aan te kunnen nemen moet er een reserveringsformulier op je website worden geplaatst. Zo’n formulier wordt ook wel een ‘web booking engine’ genoemd. Er zijn verschillende leveranciers. Kies bij voorkeur voor het formulier van het reserveringssysteem dat je gebruikt.

Leveranciers van reserveringsformulieren

Reserveringsformulier van je reserveringssysteem of channel manager

De meeste reserveringssystemen en channel managers leveren ook een reserveringsformulier voor op je eigen website. Voor deze module betaal je dan een vast bedrag per maand of per verwerkte reservering. Dit is de meest ideale oplossing. Een overzicht van deze systemen staat hieronder.

Reserveringsformulier van een externe boekingsite

De volgende externe boekingsites leveren een reserveringsformulier voor je eigen website:

  • Bedandbreakfast.nl de beschikbaarheidskalender en het reserveringsformulier kan met een iframe op je eigen website worden geïntegreerd.
  • Met de BookingButton zet je een knop op je website die een reserveringsformulier van van Booking.com opent in een popup of nieuw venster.

WordPress reserveringssystemen

Voor WordPress websites zijn er plugins waarmee je een reserveringssysteem voor hotels en B&B’s op je website kunt plaatsen. Zo’n plugin is een combinatie van een reserveringsformulier en een reserveringssysteem. Je geeft aan hoeveel kamers je hebt en wat de prijzen zijn. Alle reserveringen komen ook in dit systeem. Zo is altijd bekend hoeveel kamers er nog over beschikbaar zijn.

Dit zijn goedkope oplossingen, met als nadeel dat dit op zichzelf staande systemen zijn. Er zijn géén of beperkte mogelijkheden om te koppelen met externe systemen en boekingssites. Bovendien wordt er beperkt support geleverd.

Voorbeelden:

Hoe en wat kan er worden gereserveerd

Vraag bij de leverancier na of het reserveringsformulier op welke manier het reserveringsformulier kan worden gebruikt en of dit aansluit bij de tariefstructuur van jouw accommodatie. Een paar voorbeelden:

Reserveren op basis van datum

Hierbij vul je de aankomst en vertrekdatum in en het systeem geeft een overzicht van de beschikbare kamers en prijzen. Dit is de meest gebruikte manier van reserveren.

Reserveren van een specifieke kamer of kamertype

Hotels en B&B’s hebben meestal verschillende kamertypes die dan ook op de website worden toegelicht. Als je bij de ‘suite’ op de ‘Boek nu’ knop klikt moet je het reserveringsformulier voor de suite krijgen. Niet alle systemen bieden deze optie. Dat heeft invloed op het ontwerp van de website.

Reserveren van een specifiek arrangement

Hotels en B&B’s bieden vaak (meerdaagse) arrangementen aan die dan ook op de website worden toegelicht. Als je bij het ‘midweekarrangement’ op de ‘Boek nu’ knop klikt verwacht je het reserveringsformulier voor dat arrangement. Niet alle systemen bieden deze optie. Dat heeft invloed op het ontwerp van de website.

Integratiemogelijkheden voor op je website

Afhankelijk van de leverancier kan het formulier op verschillende manieren op je website worden geïntegreerd.

Ingebed met een widget of plugin

Hiermee wordt het formulier onderdeel van je website. Dit geeft het mooiste resultaat.

Ingebed met een iFrame

Hiermee wordt het reserveringsformulier vanaf de website van de leverancier in jouw eigen website opgenomen. Het formulier lijkt een onderdeel van je website maar is het niet. Dit geeft een minder mooi resultaat.

Met een link of knop

Hiermee zet je een link of knop op je website. Als je daarop klikt wordt het reserveringsformulier vanaf de website van de leverancier in een popup of nieuw venster/tabblad geopend. Dit is de minst mooie oplossing.

2) Hotelmanagementsystemen voor hotels en B&B’s

Een hotelmanagementsysteem of Propery Management System (PMS) wordt gebruikt om alle facetten van een hotel te beheren. De basis is een reserveringssysteem met daarin alle kamers, prijzen en reserveringen. Het systeem houdt bij welke gasten aankomen en vertrekken, welke kamers schoon gemaakt moeten worden en wat iedere gast moet betalen.

De meeste hotelmanagementsystemen leveren ook een reserveringsformulier om op je eigen website te zetten. Goede systemen kunnen ook gekoppeld worden met externe boekingssites en channelmanagers. Voorbeelden van hotelmanagementsystemen die vaak in Nederland gebruikt worden zijn:

Voor hotels en B&B’s

De volgende systemen zijn specifiek gemaakt voor hotels. Kan ook gebruikt worden door een bed & breakfast.

Voor de recreatiemarkt

De volgende systemen zijn specifiek gemaakt voor campings, bungalowparken en verhuurorganisaties van vakantiehuizen.

3) Channel managers voor hotels

Een channel manager synchroniseert de prijzen, beschikbaarheid en reserveringen tussen verschillende online kanalen. Bij de keuze is het belangrijk om te weten welke online reserveringskanalen worden ondersteund. Voorbeelden van channel managers:

  • Cubilis van Stardekk uit België.
  • e4jConnect uit Italië, gemaakt voor de Vik Booking Engine voor WordPress en Joomla.
  • Hoteliers uit Nederland (Amsterdam).
  • MyAllocator van Cloudbeds uit Amerika met kantoren in Duitsland en Engeland.
  • Octorate uit Italië.
  • Reseliva uit Turkije.
  • RezExchange van Amadeus (voorheen Hotel Concepts en iTesso uit Breda).
  • Siteminder uit Australië met kantoren in Duitsland en Engeland.
  • Smarthotel uit Nederland (Reeuwijk).
  • SynXis Channel Connect van Sabre Technology uit Amerika met kantoor in Amsterdam.

Gebruik je al een hotelmanagementsysteem? Vraag dan eerst aan de leverancier of deze directe koppelingsmogelijkheden met de door jouw gebruikte boekingssites heeft. Je hebt dan geen channel manager nodig.

Kosten: meestal een vast bedrag per verwerkte reservering. Soms een vast bedrag per maand.

Kiesadvies

Kies bij voorkeur een hotelmanagementsysteem dat alle onderdelen integreert. Als je losse systemen kiest, kijk dan goed naar de functionaliteit die je nodig hebt en of ieder onderdeel overweg kan met de prijsstructuur van jouw accommodatie. Niet ieder systeem ondersteunt bijvoorbeeld meerdaagse arrangementen of week/weekend/midweek tarieven zoals voor appartementen en vakantiehuizen gebruikelijk is.

Hou ook rekening met de kosten van ieder onderdeel. Voor het ene systeem betaal je een vast bedrag per maand, terwijl je voor een ander systeem met dezelfde functionaliteit een bedrag per verwerkte reservering of commissiepercentage moet betalen.

Vragen of iets toe te voegen?

Ik hoop dat ik je met deze informatie verder heb kunnen helpen. Heb je nog vragen of iets toe te voegen? Neem dan gerust contact met mij op.

 

Esther Borggreve van Queen of Hearts en John-Pierre Cornelissen van Horeca Webservice

Check nu de website van jouw restaurant

Op welk e-mailadres wil je de checklist ontvangen?

Gelukt! Controleer je e-mail inbox om je aanmelding te bevestigen.

Stappenplan 'Hoger in Google'

Op welk e-mailadres wil je het gratis stappenplan ontvangen?

Gelukt! Controleer je e-mail inbox om je aanmelding te bevestigen.

Pin It on Pinterest

Share This