Op deze pagina vind je tips & advies over:
Hoe je met jouw restaurant hoger in Google komt.
Hoe je meer reserveringen via jouw eigen website krijgt.
Hoe en welke sociale media kanalen je het beste kunt gebruiken.
En nog veel meer…
Het perfecte plaatje: een checklist voor horecafotografie
Of ik nu een website maak voor een restaurant, een hotel of een café, ik heb altijd goede foto’s nodig. De foto’s moeten de sfeer van het horecabedrijf uitstralen zodat gasten zien wat ze kunnen verwachten. Je bereikt dit met professionele horecafotografie. Omdat...
Alle Google Bedrijfscategorieën voor de horeca op een rij
Beter gevonden worden met relevante categorieën Google gebruikt de categorieën uit je Google bedrijfsprofiel om te bepalen of jouw horecazaak relevant is voor de opgegeven zoekopdracht. Relevantie is één van de drie pijlers waarop Google de rangvolgorde van de lokale...
Hoe lang duurt het om hoog in Google te komen?
Nadat ik een nieuwe website heb gemaakt krijg ik regelmatig de vraag hoe lang het duurt voordat de site bovenaan in Google zal staan. Op de eerste pagina of zelfs helemaal bovenaan op de eerste plaats. Logische vraag, maar een eenvoudig antwoord is er niet. Het is...
Vergelijking 23 QR bestelsystemen voor de horeca
Gasten bestellen zelf met hun telefoon en QR code Veel horecaondernemers gruwen ervan: gasten zelf hun eten en drinken laten bestellen met hun eigen telefoon. Het zou ongastvrij en onpersoonlijk zijn. Toch zijn er ook voordelen: gasten hoeven niet te wachten totdat de...
Vergelijking 42 bestelsite-systemen voor afhaal- en bezorgrestaurants
Ben je op zoek naar een bestelsite om afhaal- en bezorgmaaltijden aan te bieden? Of een goedkoper alternatief voor Thuisbezorgd, Deliveroo of Uber Eats? Zoek niet verder. Hieronder vind je een overzicht met meer dan 40 leveranciers van bestelsites en bestelsystemen...
Online zichtbaarheid na bedrijfsovername
Als je een bestaande horecazaak hebt overgenomen, dan is het vaak interessant om de online zichtbaarheid die de overgenomen zaak heeft opgebouwd te benutten. Zelfs als je de zaak voortzet met een nieuw concept en een nieuwe naam. Ik leg je uit hoe je dat doet. Wat is...
Basis SEO voor je blog
Je kunt met behulp van deze blogideeën natuurlijk gewoon een leuk artikel schrijven voor je restaurantblog. Maar als je daarbij ook aandacht aan SEO besteedt zul je hoger scoren in de zoekresultaten. Met deze vijf basis SEO stappen is dat gemakkelijker dan je denkt....
68% van bezoek aan restaurantwebsites met mobiele telefoon
Een mobielvriendelijke restaurantwebsite is een must Een mobielvriendelijke restaurantwebsite is niet langer een pré maar een must. De mobiele telefoon wordt steeds vaker gebruikt om de website van een restaurant te zoeken, de website en menukaart te bekijken en een...
18 blogideeën voor een restaurantblog
In een vorig artikel schreef ik over het nut van een restaurantblog. Als aanvulling geef ik je hieronder 18 blogideeën voor restaurants, inclusief tips over de invulling van het blogartikel. Een blogartikel schrijf je niet voor niets. Je doet dit om meer bezoekers op...
Zet géén restaurant-award widgets op je website (wel dit alternatief)
Heb je een Tripadvisor-, TheFork- of Restaurant Guru award gekregen? Gefeliciteerd! Je behoort tot een van de beste bedrijven binnen jouw categorie. Een prestatie waar je trots op mag zijn en die je zeker moet gebruiken in de promotie van jouw bedrijf. Mijn klanten...
Waar kan ik gratis foto’s op internet vinden? [13 fotosites]
Een boete van € 363,- voor onrechtmatig fotogebruik In een Facebookgroep met horecamensen zag ik een waarschuwing van een restaurateur. Hij had een rekening van € 363,- gekregen omdat hij een foto had gebruikt die hij “gratis” van internet had geplukt. Gratis foto’s...
Een restaurantblog als marketingtool
Er zijn maar weinig restaurantwebsites met een blog. Dat is een gemiste kans, want een restaurantblog is een krachtige marketingtool. Een blog helpt je om meer mensen kennis te laten maken met jouw restaurant. Wat is een blog? De term ‘blog’ is de afkorting van het...
Waarom en hoe zet je reviews op je website?
In eerdere artikelen schreef ik al over het belang van online reviews en hoe je met reviews hoger in Google komt. In dit artikel lees je waarom je reviews op je website moet zetten en hoe je dat op een eenvoudige manier doet. Waarom zou je reviews op je website...
4 manieren om te zien hoe goed jouw restaurant online scoort
Offline geven het aantal reserveringen, het aantal bezette stoelen én de omzet op Z-afslag een duidelijke indicatie hoe goed jouw restaurant draait. Blijft dit achter bij je verwachtingen? Dan adviseer ik je eens te onderzoeken hoe goed jouw restaurant online scoort....
Controleer regelmatig of alles op je website nog klopt
Herken je dat? Klagende gasten omdat de menukaart afwijkt van de kaart die ze online hebben gezien. Of boze gasten omdat ze geen gebruik kunnen maken van de restaurantactie die op je website staat. Of gasten die een negatieve review geven omdat ze onverwacht voor een...
Google kenmerken die de vindbaarheid van jouw horecazaak verbeteren
Met deze kenmerken wordt jouw zaak beter gevonden Jouw gasten gebruiken Google om een restaurant, hotel of andere horecazaak te vinden. De kenmerken die in het Google bedrijfsprofiel van jouw zaak zijn vast gelegd hebben invloed op de vindbaarheid van jouw zaak. In...
Hoe verwijder je een negatieve review van Google?
Door het open karakter van Google kan iedereen, gast of niet, een review over jouw restaurant op Google achterlaten. Als gasten een ervaring in jouw restaurant hebben gehad die niet aan hun verwachting voldoet dan heb je zo een negatieve review te pakken. Je kunt...
Het belang van online reviews en hoe je meer reviews krijgt
De zoektocht naar een goed restaurant begint vrijwel altijd online. Voordat iemand een restaurant reserveert heeft hij al meerdere restaurants vergeleken en tientallen reviews gelezen. Daarom zouden online reviews een niet te onderschatten onderdeel van je...
Linkbuilding om hoger in Google te komen
Populaire horecazaken staan meestal hoog in de Google zoekresultaten. Dat komt onder andere doordat ze vaak op andere websites worden vermeld. Iedere vermelding is een aanbeveling, en Google houdt dat bij. Start met linkbuilding om meer vermeldingen te krijgen en...
Hoger in Google door online reviews
Restaurants en hotels staan op de 1e en 2e plaats van branches waarvan consumenten het vaakst online reviews lezen en geven. Ze doen dat direct op Google, op beoordelingssites zoals TheFork en Tripadvisor en op sociale media sites zoals Facebook. Omdat consumenten...
6 manieren om relevante zoekopdrachten te vinden waarmee je hoog scoort in Google
In een vorige artikel schreef ik een introductie over hoe je met je restaurantwebsite hoger in Google komt. In dit artikel geef ik je zes manieren om relevante zoekopdrachten te vinden waarmee jouw restaurant hoog in Google kan scoren, én waar je deze op jouw...
Hoe kom je hoger in Google met je restaurantwebsite?
Horeca-ondernemers vragen mij vaak wat ze moeten doen om met hun hun restaurantwebsite hoger in de Google zoekresultaten te komen. Mijn antwoord is altijd dat hun website dan beter moet zijn dan de website van hun concurrenten. De volgende vraag is dan natuurlijk wat...
De allergrootste fout in het sociale media profiel van restaurants
Onlangs zag ik op Instagram een foto van een lekker gerecht dat door een restaurant werd gedeeld. Aan alles was gedacht: een professionele foto met logo, een smakelijke beschrijving van het gerecht en een uitnodiging om dit gerecht te komen proeven. Toch zou er geen...
1e hulp bij het schrijven van teksten voor je restaurantwebsite
Het schrijven van teksten voor een restaurantwebsite lijkt eenvoudig. Daardoor denken sommige horecaondernemers dat ze dat wel zelf kunnen. Al snel blijkt dan dat het best tegenvalt. Dan stellen ze de klus uit tot het echt niet langer kan, om uiteindelijk met veel...