06 - 1838 5549 info@horecawebservice.nl
  • Google
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Pinterest
  • YouTube
  • RSS
  • Google
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Pinterest
  • YouTube
  • RSS

Waarom en hoe zet je reviews op je website?

Je bent hier: Home » Website Tips » Waarom en hoe zet je reviews op je website?

In eerdere artikelen schreef ik al over het belang van online reviews en hoe je met reviews hoger in Google komt. In dit artikel lees je waarom je reviews op je website moet zetten en hoe je dat op een eenvoudige manier doet.

Waarom zou je reviews op je website zetten?

Mensen hechten waarde aan de mening van anderen. Zo ook bij het maken van een keuze voor een restaurant of hotel. Hiervoor leest men vooral reviews op Google, Tripadvisor en de bekende restaurantwebsites.

Toch is het slim om ook reviews op je eigen website te zetten. Ik geef je drie redenen:

Sociaal bewijs

Op je website kun je schrijven wat je wil: dat er bijzonder lekkere gerechten op de kaart staan, dat je super gastvrije en vriendelijke medewerkers hebt en dat je gasten altijd tevreden naar huis gaan.

Als beweringen worden ondersteund door reviews van gasten, dan worden deze geloofwaardig en verhoogt dat het vertrouwen. In de psychologie noemt men dit sociaal bewijs. Deze term werd bedacht door Robert Cialdini in zijn boek Influence.

Betere vindbaarheid

Door reviews op je website te zetten komt je website hoger in de Google zoekresultaten. Dat komt doordat gasten jouw bedrijf in hun eigen woorden beschrijven. Omdat ze met die woorden ook naar restaurants zoeken, kom je met die woorden hoger in de Google zoekresultaten. Je ziet dit ook terug in de Google zoekresultaten, waarin Google reviews laat zien die woorden bevatten waarop is gezocht.

Google laat reviews zien met woorden waarop is gezocht
Reviews op Google, de woorden waarop is gezocht worden vetgedrukt.

Als dienstverlening

Een groot deel van de mensen leest reviews op de eerder genoemde website vóórdat men de website van jouw restaurant bezoekt. Een ander deel van je websitebezoekers kijkt eerst of de menukaart en het concept bevalt, pas daarna leest men reviews om zeker te zijn van hun keuze. Met reviews op je website voorkom je dat ze je website verlaten om elders reviews te lezen, met het risico dat ze een ander restaurant kiezen.

Hoe zet je reviews op je website?

Er zijn verschillende manieren om reviews op je website te zetten. Ik geef je drie mogelijkheden:

ReviewsOnMyWebsite

ReviewsOnMyWebsite is een platform dat de reviews van meer dan 15 reviewsites, waaronder Google, Tripadvisor, Yelp en Facebook kan importeren. De reviews kunnen op iedere website worden getoond.

Het systeem heeft 9 verschillende stijlen om je reviews op je website te zetten. De kleuren kunnen worden aangepast zodat deze passen bij je huisstijl.

Van alle reviewsystemen die ik inmiddels getest en gebruikt heb, ben ik het meest tevreden over ReviewsOnMyWebsite. De voordelen:

  • Importeert reviews van meer dan 15 reviewsites,
  • Het uiterlijk kan worden aangepast aan de stijl van je website.
  • Laat reviews zien in een lijst, slider, carrousel, tegels, badges of als popup.
  • Je kunt aangeven wat de minimale beoordeling moet zijn, zodat slechte reviews niet op je website komen.
  • Je kunt bepalel  hoeveel reviews getoond moeten worden.
  • Met ‘tags’ kun je heel precies bepalen op welke pagina’s een review moet worden getoond. Bijvoorbeeld reviews per taal op een meertalige website, of reviews per bedrijfsonderdeel van bijvoorbeeld een hotel-restaurant.
  • Optionele mogelijkheden om meer reviews te krijgen.

Meer informatie en voorbeelden

WordPress review plugins

Er zijn verschillende gratis en betaalde WordPress plugins die automatisch reviews importeren en op je website publiceren. Deze review plugins beperken zich over het algemeen tot het importeren van reviews van Google en Facebook. Door een review plugin te gebruiken staan er altijd recente reviews op je website. Deze optie is alleen geschikt als je een WordPress website hebt.

Tekst kopiëren

Tot slot kun je reviews die je op reviewsites hebt ontvangen handmatig kopiëren en op je eigen website zetten. Je moet dit dan wel regelmatig zelf aanvullen of verversen. Deze methode komt minder betrouwbaar over omdat niet goed te zien iswaar de reviews vandaan komen.

10 plaatsen om reviews op je website te zetten

Iedere websitebezoeker kan een gast worden. Ze hoeven alleen nog maar te reserveren. Als iemand twijfelt kunnen reviews hen hiertoe overhalen. Uit onderzoek blijkt dat dat 63% van de bezoekers reserveert eerder  als een website reviews bevat. Je kunt deze op de volgende tien plaatsen op je website zetten.

In de navigatiebalk

Bijna iedere website heeft een navigatiebalk (menubalk) met linkjes om naar verschillende pagina’s te door te klikken. Dit is waar een bezoeker het eerst naar kijkt om de menukaart te vinden en om te reserveren. Daarom is de navigatiebalk een ideale plaats om je gemiddelde reviewscore te tonen. Bijvoorbeeld met de badge van ReviewsOnMyWebsite.

Bovenaan de homepagina

De bovenkant van de pagina, ook wel header of hero section genoemd, staat direct onder de navigatiebalk. Het is de meest in het oog springende plaats als iemand op je website komt. Deze plaats is uitermate geschikt om een enkele review te laten zien.

In het tekstgedeelte

Het tekstgedeelte van je website zie je pas als je een stukje naar beneden scrolt. Dit is een goede plaats om een aantal reviews naast elkaar in een slider (diashow) te laten zien.

Reviews op de website van Restaurant The Pantry in Amsterdam
Reviews op de website van Restaurant The Pantry in Amsterdam

Op de pagina waar je kunt reserveren

Zet de allerbeste reviews op de reserveerpagina. Dit geeft een extra bevestiging dat het maken van een reservering een goede keuze is.

Bij de menukaart

Een aantal goede reviews bij de menukaart kan de bezoeker aansporen om een reservering te maken. Plaats hier bijvoorbeeld reviews die specifieke gerechten benoemen. Met de ‘tag’ functie van ReviewsOnMyWebsite kun je deze reviews selecteren.

Op een ‘Review’ pagina

Sommige websitebezoekers zoeken specifiek naar ervaringen van andere gasten. Je maakt het hen gemakkelijk door de meest recente reviews op een reviewpagina te zetten. De kans is groot dat een potentiële gast hier een review ziet die hem aanspreekt.

Maak deze pagina compleet met een ‘Call To Action’ om direct een reservering te maken.

Op de ‘Over ons’ pagina

De ‘Over ons’ pagina is bedoeld voor gasten die meer over jouw restaurant willen weten. Op deze pagina deel je informatie over de historie van je bedrijf, het team en het aanbod. Daarom is deze pagina de perfecte plek om ook een aantal reviews te laten zien.

Op de contactpagina

Dit is de pagina die je gasten bezoeken voor het adres, de openingstijden en om contact me je op te nemen. Een ideale plaats om ook enekele reviews te plaatsen.

Als een ‘drijvende’ review onderaan het scherm

Een drijvende element, ook wel een ‘floating widget’ genoemd, blijft altijd in beeld. Ook als je naar beneden scrolt of andere pagina’s bezoekt. Hierdoor trekt dit de aandacht van de bezoeker, vooral als je hierin steeds de meest recente reviews laat zien.

Onderaan iedere pagina

Tot slot de footer, het gedeelte helemaal onderaan iedere pagina. Je ziet hier vaak het adres en de openingstijden. Dit is net zoals de navigatiebalk een geschikte plaats voor een badge met de gemiddelde reviewscore.

Wil jij ook reviews op je website?

Zoek jij een manier om reviews op je website te laten zien? Kijk dan eens naar ReviewsOnMyWebsite. Ik kan het van harte aanbevelen.

Deel deze tip!

Ken je iemand die iets aan deze tip heeft? Deel het bericht met hem of haar met de knoppen hierboven.

Wat vind je van deze tip?

Ik ben benieuwd of je iets aan deze tip hebt gehad. Geef hieronder een reactie om het mij te laten weten.

Waarmee kan ik je helpen?

Heb je na het lezen van dit artikel nog vragen of hulp nodig? Laat het mij weten, ik beantwoord je vragen en help je ook graag met het maken en onderhouden van een nieuwe website voor jouw hotel, restaurant, café of B&B.

Meer tips

 

4 manieren om te zien hoe goed jouw restaurant online scoort

4 manieren om te zien hoe goed jouw restaurant online scoort

Offline geven het aantal reserveringen, het aantal bezette stoelen én de omzet op Z-afslag een duidelijke indicatie hoe goed jouw restaurant draait. Blijft dit achter bij je verwachtingen? Dan adviseer ik je eens te onderzoeken hoe goed jouw restaurant online scoort....

Controleer regelmatig of alles op je website nog klopt

Controleer regelmatig of alles op je website nog klopt

Herken je dat? Klagende gasten omdat de menukaart afwijkt van de kaart die ze online hebben gezien. Of boze gasten omdat ze geen gebruik kunnen maken van de restaurantactie die op je website staat. Of gasten die een negatieve review geven omdat ze onverwacht voor een...

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Esther Borggreve van Queen of Hearts en John-Pierre Cornelissen van Horeca Webservice

Check nu de website van jouw restaurant

Op welk e-mailadres wil je de checklist ontvangen?

Gelukt! Controleer je e-mail inbox om je aanmelding te bevestigen.

Stappenplan 'Hoger in Google'

Op welk e-mailadres wil je het gratis stappenplan ontvangen?

Gelukt! Controleer je e-mail inbox om je aanmelding te bevestigen.

Pin It on Pinterest

Share This