In eerdere artikelen schreef ik al over het belang van online reviews en hoe je met reviews hoger in Google komt. In dit artikel lees je waarom je reviews op je website moet zetten en hoe je dat op een eenvoudige manier doet.
Waarom zou je reviews op je website zetten?
Mensen hechten waarde aan de mening van anderen. Zo ook bij het maken van een keuze voor een restaurant of hotel. Hiervoor leest men vooral reviews op Google, Tripadvisor en de bekende restaurantwebsites.
Uit de Bookdinners Restaurantmonitor 2023 blijkt 89% van de respondenten van het onderzoek reviews leest tijdens de restaurantoriëntatie.
68% daarvan zou graag deze reviews op de website van het restaurant lezen!
Dat is een goede reden om ook reviews op je eigen website te zetten. En er is meer:
Als dienstverlening
Een groot deel van de mensen leest reviews op de eerder genoemde website vóórdat men de website van jouw restaurant bezoekt. Een ander deel van je websitebezoekers kijkt eerst of de menukaart en het concept bevalt, pas daarna leest men reviews om zeker te zijn van hun keuze. Met reviews op je website voorkom je dat ze je website verlaten om elders reviews te lezen, met het risico dat ze een ander restaurant kiezen.
Sociaal bewijs
Op je website kun je schrijven wat je wil: dat er bijzonder lekkere gerechten op de kaart staan, dat je super gastvrije en vriendelijke medewerkers hebt en dat je gasten altijd tevreden naar huis gaan.
Als beweringen worden ondersteund door reviews van gasten, dan worden deze geloofwaardig en verhoogt dat het vertrouwen. In de psychologie noemt men dit sociaal bewijs. Deze term werd bedacht door Robert Cialdini in zijn boek Invloed (Influence).
Betere vindbaarheid
Door reviews op je website te zetten komt je website hoger in de Google zoekresultaten. Dat komt doordat gasten jouw bedrijf in hun eigen woorden beschrijven. Omdat ze met die woorden ook naar restaurants zoeken, kom je met die woorden hoger in de Google zoekresultaten. Je ziet dit ook terug in de Google zoekresultaten, waarin Google reviews laat zien die woorden bevatten waarop is gezocht.
Hoe zet je reviews op je website?
Er zijn verschillende manieren om reviews op je website te zetten. Ik geef je drie mogelijkheden:
WP Review Slider Pro
WP Review Slider Pro is een WordPress plugin die reviews van meer dan 120 review sites kan ophalen, waaronder Google, TheFork, Tripadvisor, Yelp, Facebook, Booking, AirBnB en Expedia. De voordelen:
- Dezelfde mogelijkheden als ReviewsOnMyWebsite.
- Importeert reviews van meer dan 120 reviewsites,
- Automatische taaldetectie.
- Reviews vragen op je eigen website.
- Ondersteuning voor meerdere locaties op hetzelfde review kanaal.
- Vanaf $ 29,- per jaar. Gebruik promotiecode HWS5 voor 5% korting.
Meer informatie en voorbeelden
ReviewsOnMyWebsite
ReviewsOnMyWebsite is een platform dat de reviews van meer dan 15 reviewsites, waaronder Google, Tripadvisor, Yelp en Facebook kan importeren. De reviews kunnen op iedere website worden getoond.
Het systeem heeft 9 verschillende stijlen om je reviews op je website te zetten. De kleuren kunnen worden aangepast zodat deze passen bij je huisstijl.
Van alle reviewsystemen die ik inmiddels getest en gebruikt heb, ben ik het meest tevreden over ReviewsOnMyWebsite. De voordelen:
- Importeert reviews van meer dan 15 reviewsites,
- Het uiterlijk kan worden aangepast aan de stijl van je website.
- Laat reviews zien in een lijst, slider, carrousel, tegels, badges of als popup.
- Je kunt aangeven wat de minimale beoordeling moet zijn, zodat slechte reviews niet op je website komen.
- Je kunt bepalen hoeveel reviews getoond moeten worden.
- Met ‘tags’ kun je heel precies bepalen op welke pagina’s een review moet worden getoond. Bijvoorbeeld reviews per taal op een meertalige website, of reviews per bedrijfsonderdeel van bijvoorbeeld een hotel-restaurant.
- Optionele mogelijkheden om meer reviews te krijgen.
- Vanaf $ 84,- per jaar
Meer informatie en voorbeelden
Andere WordPress review plugins
Er zijn meerdere gratis en betaalde WordPress plugins die automatisch reviews importeren en op je website publiceren. Over het algemeen kunnen deze plugins alleen geschikt voor een enkel review kanaal (alleen Google, alleen Facebook), kunnen ze niet alle reviews ophalen en hebben ze minder weergave mogelijkheden.
Tekst kopiëren
Tot slot kun je reviews die je op reviewsites hebt ontvangen handmatig kopiëren en op je eigen website zetten. Je moet dit dan wel regelmatig zelf aanvullen of verversen. Deze methode komt minder betrouwbaar over omdat niet goed te zien iswaar de reviews vandaan komen.
10 plaatsen om reviews op je website te zetten
Iedere websitebezoeker kan een gast worden. Ze hoeven alleen nog maar te reserveren. Als iemand twijfelt kunnen reviews hen hiertoe overhalen. Uit onderzoek blijkt dat dat 63% van de bezoekers reserveert eerder als een website reviews bevat. Je kunt deze op de volgende tien plaatsen op je website zetten.
In de navigatiebalk
Bijna iedere website heeft een navigatiebalk (menubalk) met linkjes om naar verschillende pagina’s te door te klikken. Dit is waar een bezoeker het eerst naar kijkt om de menukaart te vinden en om te reserveren. Daarom is de navigatiebalk een ideale plaats om je gemiddelde reviewscore te tonen. Bijvoorbeeld met de badge van ReviewsOnMyWebsite.
Bovenaan de homepagina
De bovenkant van de pagina, ook wel header of hero section genoemd, staat direct onder de navigatiebalk. Het is de meest in het oog springende plaats als iemand op je website komt. Deze plaats is uitermate geschikt om een enkele review te laten zien.
In het tekstgedeelte
Het tekstgedeelte van je website zie je pas als je een stukje naar beneden scrolt. Dit is een goede plaats om een aantal reviews naast elkaar in een slider (diashow) te laten zien.
Op de pagina waar je kunt reserveren
Zet de allerbeste reviews op de reserveerpagina. Dit geeft een extra bevestiging dat het maken van een reservering een goede keuze is.
Bij de menukaart
Een aantal goede reviews bij de menukaart kan de bezoeker aansporen om een reservering te maken. Plaats hier bijvoorbeeld reviews die specifieke gerechten benoemen. Met de ‘tag’ functie van ReviewsOnMyWebsite kun je deze reviews selecteren.
Op een ‘Review’ pagina
Sommige websitebezoekers zoeken specifiek naar ervaringen van andere gasten. Je maakt het hen gemakkelijk door de meest recente reviews op een reviewpagina te zetten. De kans is groot dat een potentiële gast hier een review ziet die hem aanspreekt.
Maak deze pagina compleet met een ‘Call To Action’ om direct een reservering te maken.
Op de ‘Over ons’ pagina
De ‘Over ons’ pagina is bedoeld voor gasten die meer over jouw restaurant willen weten. Op deze pagina deel je informatie over de historie van je bedrijf, het team en het aanbod. Daarom is deze pagina de perfecte plek om ook een aantal reviews te laten zien.
Op de contactpagina
Dit is de pagina die je gasten bezoeken voor het adres, de openingstijden en om contact me je op te nemen. Een ideale plaats om ook enekele reviews te plaatsen.
Als een ‘drijvende’ review onderaan het scherm
Een drijvende element, ook wel een ‘floating widget’ genoemd, blijft altijd in beeld. Ook als je naar beneden scrolt of andere pagina’s bezoekt. Hierdoor trekt dit de aandacht van de bezoeker, vooral als je hierin steeds de meest recente reviews laat zien.
Onderaan iedere pagina
Tot slot de footer, het gedeelte helemaal onderaan iedere pagina. Je ziet hier vaak het adres en de openingstijden. Dit is net zoals de navigatiebalk een geschikte plaats voor een badge met de gemiddelde reviewscore.
Wil jij ook reviews op je website?
Zoek jij een manier om reviews op je website te laten zien? Kijk dan eens naar ReviewsOnMyWebsite. Ik kan het van harte aanbevelen.
0 reacties