06 - 1838 5549 info@horecawebservice.nl
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Pinterest
  • YouTube
  • RSS
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Pinterest
  • YouTube
  • RSS

Waarom en hoe zet je reviews op je website?

Je bent hier: Home » Website Tips » Waarom en hoe zet je reviews op je website?

door | 7 november 2021 | Website Tips

In eerdere artikelen schreef ik al over het belang van online reviews en hoe je met reviews hoger in Google komt. In dit artikel lees je waarom je reviews op je website moet zetten en hoe je dat op een eenvoudige manier doet.

Waarom zou je reviews op je website zetten?

Mensen hechten waarde aan de mening van anderen. Zo ook bij het maken van een keuze voor een restaurant of hotel. Hiervoor leest men vooral reviews op Google, Tripadvisor en de bekende restaurantwebsites.

Uit de Bookdinners Restaurantmonitor 2023 blijkt 89% van de respondenten van het onderzoek reviews leest tijdens de restaurantoriëntatie.
68% daarvan zou graag deze reviews op de website van het restaurant lezen!

Dat is een goede reden om ook reviews op je eigen website te zetten. En er is meer:

Als dienstverlening

Een groot deel van de mensen leest reviews op de eerder genoemde website vóórdat men de website van jouw restaurant bezoekt. Een ander deel van je websitebezoekers kijkt eerst of de menukaart en het concept bevalt, pas daarna leest men reviews om zeker te zijn van hun keuze. Met reviews op je website voorkom je dat ze je website verlaten om elders reviews te lezen, met het risico dat ze een ander restaurant kiezen.

Sociaal bewijs

Op je website kun je schrijven wat je wil: dat er bijzonder lekkere gerechten op de kaart staan, dat je super gastvrije en vriendelijke medewerkers hebt en dat je gasten altijd tevreden naar huis gaan.

Als beweringen worden ondersteund door reviews van gasten, dan worden deze geloofwaardig en verhoogt dat het vertrouwen. In de psychologie noemt men dit sociaal bewijs. Deze term werd bedacht door Robert Cialdini in zijn boek Invloed (Influence).

Betere vindbaarheid

Door reviews op je website te zetten komt je website hoger in de Google zoekresultaten. Dat komt doordat gasten jouw bedrijf in hun eigen woorden beschrijven. Omdat ze met die woorden ook naar restaurants zoeken, kom je met die woorden hoger in de Google zoekresultaten. Je ziet dit ook terug in de Google zoekresultaten, waarin Google reviews laat zien die woorden bevatten waarop is gezocht.

Google laat reviews zien met woorden waarop is gezocht
Reviews op Google, de woorden waarop is gezocht worden vetgedrukt.

Hoe zet je reviews op je website?

Er zijn verschillende manieren om reviews op je website te zetten. Ik geef je drie mogelijkheden:

WP Review Slider Pro

WP Review Slider Pro is een WordPress plugin die reviews van meer dan 120 review sites kan ophalen, waaronder Google, TheFork, Tripadvisor, Yelp, Facebook, Booking, AirBnB en Expedia. De voordelen:

  • Dezelfde mogelijkheden als ReviewsOnMyWebsite.
  • Importeert reviews van meer dan 120 reviewsites,
  • Automatische taaldetectie.
  • Reviews vragen op je eigen website.
  • Ondersteuning voor meerdere locaties op hetzelfde review kanaal.
  • Vanaf $ 29,- per jaar. Gebruik promotiecode HWS5 voor 5% korting.

Meer informatie en voorbeelden

ReviewsOnMyWebsite

ReviewsOnMyWebsite is een platform dat de reviews van meer dan 15 reviewsites, waaronder Google, Tripadvisor, Yelp en Facebook kan importeren. De reviews kunnen op iedere website worden getoond.

Het systeem heeft 9 verschillende stijlen om je reviews op je website te zetten. De kleuren kunnen worden aangepast zodat deze passen bij je huisstijl.

Van alle reviewsystemen die ik inmiddels getest en gebruikt heb, ben ik het meest tevreden over ReviewsOnMyWebsite. De voordelen:

  • Importeert reviews van meer dan 15 reviewsites,
  • Het uiterlijk kan worden aangepast aan de stijl van je website.
  • Laat reviews zien in een lijst, slider, carrousel, tegels, badges of als popup.
  • Je kunt aangeven wat de minimale beoordeling moet zijn, zodat slechte reviews niet op je website komen.
  • Je kunt bepalen  hoeveel reviews getoond moeten worden.
  • Met ‘tags’ kun je heel precies bepalen op welke pagina’s een review moet worden getoond. Bijvoorbeeld reviews per taal op een meertalige website, of reviews per bedrijfsonderdeel van bijvoorbeeld een hotel-restaurant.
  • Optionele mogelijkheden om meer reviews te krijgen.
  • Vanaf $ 84,- per jaar

Meer informatie en voorbeelden

Andere WordPress review plugins

Er zijn meerdere gratis en betaalde WordPress plugins die automatisch reviews importeren en op je website publiceren. Over het algemeen kunnen deze plugins alleen geschikt voor een enkel review kanaal (alleen Google, alleen Facebook), kunnen ze niet alle reviews ophalen en hebben ze minder weergave mogelijkheden.

Tekst kopiëren

Tot slot kun je reviews die je op reviewsites hebt ontvangen handmatig kopiëren en op je eigen website zetten. Je moet dit dan wel regelmatig zelf aanvullen of verversen. Deze methode komt minder betrouwbaar over omdat niet goed te zien iswaar de reviews vandaan komen.

10 plaatsen om reviews op je website te zetten

Iedere websitebezoeker kan een gast worden. Ze hoeven alleen nog maar te reserveren. Als iemand twijfelt kunnen reviews hen hiertoe overhalen. Uit onderzoek blijkt dat dat 63% van de bezoekers reserveert eerder  als een website reviews bevat. Je kunt deze op de volgende tien plaatsen op je website zetten.

In de navigatiebalk

Bijna iedere website heeft een navigatiebalk (menubalk) met linkjes om naar verschillende pagina’s te door te klikken. Dit is waar een bezoeker het eerst naar kijkt om de menukaart te vinden en om te reserveren. Daarom is de navigatiebalk een ideale plaats om je gemiddelde reviewscore te tonen. Bijvoorbeeld met de badge van ReviewsOnMyWebsite.

Bovenaan de homepagina

De bovenkant van de pagina, ook wel header of hero section genoemd, staat direct onder de navigatiebalk. Het is de meest in het oog springende plaats als iemand op je website komt. Deze plaats is uitermate geschikt om een enkele review te laten zien.

In het tekstgedeelte

Het tekstgedeelte van je website zie je pas als je een stukje naar beneden scrolt. Dit is een goede plaats om een aantal reviews naast elkaar in een slider (diashow) te laten zien.

Reviews op de website van Restaurant The Pantry in Amsterdam
Reviews op de website van Restaurant The Pantry in Amsterdam

Op de pagina waar je kunt reserveren

Zet de allerbeste reviews op de reserveerpagina. Dit geeft een extra bevestiging dat het maken van een reservering een goede keuze is.

Bij de menukaart

Een aantal goede reviews bij de menukaart kan de bezoeker aansporen om een reservering te maken. Plaats hier bijvoorbeeld reviews die specifieke gerechten benoemen. Met de ‘tag’ functie van ReviewsOnMyWebsite kun je deze reviews selecteren.

Op een ‘Review’ pagina

Sommige websitebezoekers zoeken specifiek naar ervaringen van andere gasten. Je maakt het hen gemakkelijk door de meest recente reviews op een reviewpagina te zetten. De kans is groot dat een potentiële gast hier een review ziet die hem aanspreekt.

Maak deze pagina compleet met een ‘Call To Action’ om direct een reservering te maken.

Op de ‘Over ons’ pagina

De ‘Over ons’ pagina is bedoeld voor gasten die meer over jouw restaurant willen weten. Op deze pagina deel je informatie over de historie van je bedrijf, het team en het aanbod. Daarom is deze pagina de perfecte plek om ook een aantal reviews te laten zien.

Op de contactpagina

Dit is de pagina die je gasten bezoeken voor het adres, de openingstijden en om contact me je op te nemen. Een ideale plaats om ook enekele reviews te plaatsen.

Als een ‘drijvende’ review onderaan het scherm

Een drijvende element, ook wel een ‘floating widget’ genoemd, blijft altijd in beeld. Ook als je naar beneden scrolt of andere pagina’s bezoekt. Hierdoor trekt dit de aandacht van de bezoeker, vooral als je hierin steeds de meest recente reviews laat zien.

Onderaan iedere pagina

Tot slot de footer, het gedeelte helemaal onderaan iedere pagina. Je ziet hier vaak het adres en de openingstijden. Dit is net zoals de navigatiebalk een geschikte plaats voor een badge met de gemiddelde reviewscore.

Wil jij ook reviews op je website?

Zoek jij een manier om reviews op je website te laten zien? Kijk dan eens naar ReviewsOnMyWebsite. Ik kan het van harte aanbevelen.

Deel deze tip!

Ken je iemand die iets aan deze tip heeft? Deel het bericht met hem of haar met de knoppen hierboven.

Wat vind je van deze tip?

Ik ben benieuwd of je iets aan deze tip hebt gehad. Geef hieronder een reactie om het mij te laten weten.

Waarmee kan ik je helpen?

Heb je na het lezen van dit artikel nog vragen of hulp nodig? Laat het mij weten, ik beantwoord je vragen en help je ook graag met het maken en onderhouden van een nieuwe website voor jouw hotel, restaurant, café of B&B.

Misschien vind je deze artikelen ook interessant

 

Online reserveringssystemen voor hotels en B&B’s

Online reserveringssystemen voor hotels en B&B’s

Waar kan iemand een kamer in jouw hotel reserveren? De website van een hotel, bed & breakfast of welke andere logiesverstrekkers dan ook, kan niet zonder eigen online reserveringssysteem. Je gasten verwachten dat er op jouw website direct gereserveerd kan worden....

Vacaturebanken en uitzendbureaus voor de horeca

Vacaturebanken en uitzendbureaus voor de horeca

De horeca kampt momenteel met een groot personeelstekort. Er zijn bedrijven die dit oplossen met een QR bestelsysteem en zelfs met robots, maar uiteindelijk heb je extra handen nodig. Op welke van deze vacaturesites en uitzendbureaus vind je die? 21 vacaturebanken,...

69,8% van bezoek aan restaurantwebsites met mobiele telefoon

69,8% van bezoek aan restaurantwebsites met mobiele telefoon

Een mobielvriendelijke restaurantwebsite is een must Een mobielvriendelijke restaurantwebsite is niet langer een pré maar een must. De mobiele telefoon wordt steeds vaker gebruikt om de website van een restaurant te zoeken, de website en menukaart te bekijken en een...

0 reacties

Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

20 tips voor een ultieme Restaurant Website

Download het gratis ebook

Op welk e-mailadres wil je het ebook met mijn 20 tips ontvangen?

 

Gelukt! Controleer je e-mail inbox om je aanmelding te bevestigen.

Stappenplan 'Hoger in Google'

Op welk e-mailadres wil je het gratis stappenplan ontvangen?

Gelukt! Controleer je e-mail inbox om je aanmelding te bevestigen.

Pin It on Pinterest

Share This