Tripadvisor is het grootste reisplatform ter wereld. Op het platform staan meer dan 8,5 miljoen bedrijfsvermeldingen van restaurants, hotels, vakantiewoningen, luchtvaart- en cruisemaatschappijen, attracties en reisverhalen.
De website en app worden maandelijks door meer dan 450 miljoen mensen gebruikt voor het zoeken, reserveren en beoordelen van deze bedrijven.
Moet mijn restaurant op Tripadvisor staan?
Jazeker! Door het grote aantal gebruikers van dit platform is het een belangrijk marketingkanaal om onder de aandacht van potentiële gasten te komen, met name voor restaurants in plaatsen die veel door toeristen worden bezocht.
Als je het reserveringssysteem van TheFork, gebruikt, dan kan op Tripadvisor direct een tafel in jouw restaurant worden gereserveerd. Hou er rekening mee dat TheFork voor deze reserveringen € 1,94 per lunchcouvert en €2,51 per dinercouvert in rekening brengt!
Sinds 2002 reikt Tripadvisor jaarlijks de Travelers’ Choice Awards uit. Deze awards zijn gebaseerd op miljoenen beoordelingen en erkent de allerbeste bedrijven op het gebied van service, kwaliteit en klanttevredenheid. De awards zijn opgesplitst in categorieën per locatietype en per regio. Daardoor is de kans om een award te krijgen gemakkelijker dan je denkt.
In de ogen van Google is Tripadvisor een belangrijke website die bijna altijd hoog in de zoekresultaten staat. Hierdoor is dit platform een belangrijke website om mee te nemen in je linkbuildingstrategie.
Hoe komt je restaurant gratis op Tripadvisor?
Een vermelding op Tripadvisor is gratis. Omdat iedereen een bedrijf kan toevoegen is er een grote kans dat jouw bedrijf al ongeclaimed op het platform staat.

Controleer en claim je vermelding via deze link. Kun je jouw bedrijf niet vinden? Voeg het dan meteen gratis toe.
Zodra je toegang tot je Tripadvisor-vermelding hebt, vul je de gegevens in je bedrijfsprofiel aan met extra informatie:
- bedrijfsnaam en beschrijving
- contactgegevens (telefoonnummer, e-mailadres)
- linkje naar je website
- adresgegevens
- openingstijden
- cuisine (type keuken, maaltijdmoment, kenmerken, prijsklasse)
- menukaart (linkje,
- foto’s
Voor extra promotiemogelijkheden kun je je vermelding upgraden met Tripadvisor Premium, Menu Connect, de Review Hub en online advertenties.
Hoe kom je bovenaan in de Tripadvisor lijsten?
De ranking van de zoekresultaten zijn gebaseerd op de populariteitsscore. Deze score is gebaseerd op de kwaliteit, de recentheid, het aantal beoordelingen en de consistentie in de loop van de tijd.
- Restaurants met hogere beoordelingen staan hoger in de ranking.
- Recente beoordelingen tellen zwaarder mee dan oude beoordelingen.
- Het aantal beoordelingen heeft alleen een indirecte invloed.
De ranking wordt niet beïnvloed door een commerciële relatie van een restaurant met Tripadvisor. Je komt niet automatisch hoger in de ranking met een Tripadvisor Premium abonnement en alhoewel je door te adverteren bovenaan op een gesponsorde plaats komt te staan, heeft dit géén invloed op de ranking zelf.
Er is één ‘uitzondering’ die zicht voordoet bij het zoeken naar een restaurant. Restaurants die het reserveringssysteem van Tripadvisor dochter TheFork gebruiken staan vaak, maar niet altijd, hoger in de zoekresultaten. Dat komt doordat Tripadvisor bij het zoeken naar restaurants vaak een datum meegeeft waarop jij mogelijk zou willen reserveren. Het gevolg is dat restaurants die direct via dit platform gereserveerd kunnen vaak, maar niet altijd, boven restaurants staan die niet direct gereserveerd kunnen worden. In die gevallen wijzigt de volgorde zodra je op ‘Zoekopdracht wissen’ klikt.

Wat zijn de voordelen van Tripadvisor premium?
Tripadvisor Premium is een abonnement voor restauranthouders. Met dit abonnement krijg je extra mogelijkheden om je restaurantprofiel op dit platform te verbeteren en te promoten. Als abonnee kun je:
- Een storyboard maken.
- De 3 beste redenen om hier te eten selecteren.
- Favoriete beoordelingen selecteren.
- Uitgelichte foto’s selecteren.
- Een concurrentie-analyse maken.
Het Tripadvisor storyboard
Het storyboard is een diavoorstelling van 10 dia’s met foto’s en tekstfragmenten uit reviews die je hebt ontvangen. De foto’s en tekstfragmenten kies je zelf. De diashow staat bovenaan in je bedrijfsvermelding en in de zoekresultaten vallen restaurants met een diashow iets beter op.



De 3 beste redenen om hier te eten
Met het onderdeel de 3 beste redenen om hier te eten selecteer je drie aspecten die benadrukken wat jouw restaurant speciaal maakt. Zodra je dit onderdeel aan je bedrijfsvermelding hebt toegevoegd staat dit blok direct boven de beoordelingen van gasten.

Favoriete beoordelingen
In het onderdeel favoriete beoordelingen selecteer je een beoordeling die met het label ‘Favoriet van het restaurant’ onder de meest recente beoordeling wordt vastgepind. Kies voor deze favoriet een beoordeling met vijf bollen en een goede en positieve beschrijving van het restaurant, de keuken en medewerkers.
Tip: kies een beoordeling die past bij het seizoen. In de zomer bijvoorbeeld een beoordeling waarin het terras wordt genoemd en in het voorjaar een beoordeling over het aspergemenu.
Als je zelf geen favoriete beoordeling selecteert, dan kiest Tripadvisor automatisch een beoordeling met een minimum score van vier bollen.

Uitgelichte foto’s selecteren
In het mediacentrum kun je tien foto’s selecteren die als eerste in de zoekresultaten, boven in je profiel én in de fotogalerij worden uitgelicht. Je kunt hiervoor eigen foto’s en foto’s van gasten selecteren.
Statistieken
Op het dashboard van je vermelding staan de prestatiestrends van jouw bedrijfsvermelding. Een aantal van deze prestaties zijn exclusief voor Adverteerders en Tripadvisor Premium abonnees.



Concurrentie-analyses
Premium abonnees kunnen concurrentiesets maken om het eigen restaurant met vijf andere restaurants te vergelijken. Je kunt meerdere sets maken, bijvoorbeeld een set met de 5 dichtstbijzijnde restaurants en een set met de top 5 restaurants die dezelfde keuken voeren.

Wat kost Tripadvisor Premium?
Prijzen voor het premium abonnement worden niet openbaar gepubliceerd. Je ziet ze pas bij het upgraden van je abonnement. Uit een rondvraag bij diverse restaurants kreeg ik twee verschillende abonnementsprijzen:
- € 30,- per maand voor restaurants in een kleine plaats met weinig andere restaurants.
- € 120,- per maand voor restaurants in het centrum van een grote stad met veel andere restaurants in de directe omgeving.
Wegen de eerder genoemde voordelen op tegen deze kosten? Ik weet het niet, ik denk dat de meeste mensen zich vooral laten leiden door de gemiddelde beoordeling. Het storyboard en de extra uitgelichte onderdelen hebben daar waarschijnlijk nauwelijks invloed op.
Wat is jouw ervaring met Tripadvisor Premium? Heb of had jij een abonnement en kun je de prestatiecijfers van een jaar met abonnement vergelijken met een jaar zonder abonnement? Laat me dan hieronder in de reacties, in een privé e-mail of app weten welke invloed het abonnement had op de cijfers.
Ander Premium diensten van Tripadvisor
Uiteraard heeft Tripadvisor nog meer handige diensten voor restaurants.
Adverteren op Tripadvisor
Door te adverteren op Tripadvisor koop je een gesponsorde eerste plaats in diverse overzichten met restaurants.
Adverteren is eenvoudig. Je bepaalt alleen het budget per dag en de looptijd van de campagne. Je betaalt per klik op een advertentie, de kosten hiervan zijn afhankelijk van het door jou ingestelde dagelijkse budget. Hoe hoger het budget per dag, hoe lager de kosten per klik.

Je krijgt ook inzicht in de prestaties van de advertentiecampagne.

Hou de vinger aan de pols en bereken maandelijks hoeveel advertentiekosten je per reservering betaalt. Dat gaat het gemakkelijkst als je TheFork als reserveringssysteem gebruikt, want in de statistieken van TheFork staat hoeveel reserveringen van Tripadvisor afkomstig zijn. Hou er dan ook rekening mee dat je door te adverteren meer reserveringen via Tripadvisor zult krijgen en indirect dus ook een hogere rekening van TheFork.

Zonder TheFork kun je de advertentiekosten per reservering alleen benaderen door de totale advertentiekosten te delen door het aantal reserveringsklikken dat in de prestatietrends staat. Dat is echter een grove indicatie, want een reserveringsklik is nog geen daadwerkelijk gemaakte reservering. Daarom zal het aantal gemaakte reserveringen lager zijn en de advertentiekosten per reservering dus hoger.
Tripadvisor Menu Connect
Tripadvisor Menu Connect geeft je de mogelijkheid je menukaart op Tripadvisor te maken en deze samen met je openingstijden, adres- en contactgegevens te publiceren op Tripadvisor, TheFork, Google Bedrijfsprofiel, Facebookpagina, Yelp en OpenTable. Dat levert je een tijdsbesparing op, want je hoeft deze gegevens nog maar op één plaats te beheren.
Ook voor Menu Connect is er geen openbare abonnementsprijs. Je ziet de voor jou geldende kosten tijdens het upgraden van je abonnement. Een indicatie:
- € 54,- per maand voor restaurants in een kleine plaats.
- € 74,- per maand voor een restaurants in het centrum van een grote stad.
Tripadvisor Review Hub
Met Tripadvisor Review Hub krijg je één centraal dashboard om de reviews van Tripadvisor, Google, Facebook en TheFork te bekijken en erop te reageren. Je kunt sjablonen voor snelle reacties maken, en je krijgt samengevatte inzichten over de ontvangen beoordelingen.
Ook voor de Review Hub is er geen openbare abonnementsprijs. Een kostenindicatie:
- € 60,- per maand voor restaurants in een kleine plaats.
- € 80,- per maand voor een restaurants in het centrum van een grote stad.
Aan de slag
Je hebt nu alle informatie om met Tripadvisor aan de slag te gaan. Door alle mogelijkheden te gebruiken is het mogelijk meer gasten te bereiken en een tafel in jouw restaurant te laten reserveren.
0 reacties