Heb je een Tripadvisor-, TheFork- of Restaurant Guru award gekregen? Gefeliciteerd! Je behoort tot een van de beste bedrijven binnen jouw categorie. Een prestatie waar je trots op mag zijn en die je zeker moet gebruiken in de promotie van jouw bedrijf. Mijn klanten vragen mij regelmatig om een badge van hun gewonnen award op hun website te zetten. Dat moet dan met de widget die Tripadvisor, TheFork of Restaurant Guru daarvoor geeft. Ik adviseer ze dan altijd de widget niet te gebruiken en geef ze een beter alternatief.
Lees hieronder waarom.
De restaurant-awards
De restaurantplatforms Tripadvisor, TheFork en Restaurant Guru reiken ieder jaar awards, prijzen, uit aan de beste hotels en restaurants van iedere plaats, land, continent en de hele wereld. Deze awards zijn gebaseerd op miljoenen beoordelingen die reizigers op deze platforms hebben gegeven.
Als jouw bedrijf een award heeft gekregen, dan zet zowel Tripadvisor als Restaurant Guru automatisch een badge van de award op jouw pagina op hun platform). Beide platforms raden je aan om deze badge met een widget op jouw website te zetten.
Wat is een widget?
Een widget is een klein programma waarmee je gemakkelijk dynamische inhoud van een andere website, zoals van de restaurantplatforms Tripadvisor, TheFork en Restaurant Guru op je eigen website zet. Met die widget laat je aan de bezoekers van je website zien dat je een award gewonnen hebt.
Dat is mooi, want awards wekken vertrouwen.
Deze award-widgets bevatten een linkje naar de pagina van jouw bedrijf op het restaurantplatform. Deze platforms noemen dit een voordeel, omdat je websitebezoekers hiermee gemakkelijk de reviews en foto’s van jouw zaak op hun website kunnen bekijken. Dat is vooral een voordeel voor hun. Voor jou heeft dat flinke nadelen!
De nadelen van Award-widgets
Het nadeel van zo’n award-widget is dat bezoekers van jouw website met één klik op de widget jouw website verlaat en op de pagina van jouw restaurant op de website van het restaurantplatform komen. Dat lijkt geen groot probleem omdat die pagina ook over jouw bedrijf gaat.
Maar let op: op die pagina staat ook:
- Een overzicht van jouw directe concurrenten, onder de noemers ‘De beste vriendelijk geprijsde restaurants’, ‘De beste restaurants in de buurt’, ‘Vergelijkbare restaurants’ en voor hotels ‘De meest geboekte accommodaties in’.
- Als je met TheFork werkt, dan kan de gast op jouw Tripadvisor-pagina reserveren via TheFork. Je betaalt dan commissie aan TheFork die je niet zou betalen als de gast op jouw eigen website had gereserveerd. Eenzelfde probleem doet zich voor met bestellen via Thuisbezorgd, en voor hotels met reserveren via Booking.com, Expedia en andere boekingsites.
- Diverse advertenties die afleiden van het maken van een reservering.
Wil je het zelf even zien? Kijk dan hier op de Tripadvisor-pagina van Restaurant The Pantry in Amsterdam.
Tenslotte is er nóg een verborgen nadeel. Het aanbieden van badges is een bekend linkbuilding trucje om een website hoger in de zoekresultaten te laten scoren. Door de Award-badges op honderden restaurantwebsites krijgen de restaurantplatforms zoals Tripadvisor, TheFork en Restaurant Guru enorm veel linkjes naar hun eigen website. Dat geeft Google het signaal dat dit hele belangrijke websites zijn, met als resultaat dat deze websites altijd hoog in de zoekresultaten, vaak zelfs hoger dan jouw eigen website.
Zet award-widgets op je website met dit alternatief
Een goed alternatief voor de widget is een afbeelding van de award. Zet de afbeelding op je website zonder widget of linkje naar het restaurantplatform.
Zijn restaurant platforms zoals Tripadvisor, TheFork en Restaurant Guru slecht?
Nee zeker niet! Restaurantplatforms zijn populair. Door deze platforms krijg je gasten die jouw bedrijf anders nooit hadden gevonden. Tripadvisor is zelfs het grootste en populairste reisplatform ter wereld. De website wordt door reizigers van over de hele wereld gebruikt om informatie en beoordelingen te lezen over miljoenen accommodaties, restaurants, activiteiten, luchtvaartmaatschappijen en cruises.
Als jouw restaurant op deze populaire platforms staat geeft dat een signaal van betrouwbaarheid aan Google. Op deze website staat ook vaak een linkje naar jouw website waardoor deze vaker bezocht én gevonden zal worden. In SEO-termen valt dat onder linkbuilding.
De belangrijkste les uit dit artikel is dat je iemand die op jouw website zit, op jouw website moet houden en laten reserveren. Stuur deze bezoeker niet naar een andere website, want je loopt daarmee het risico dat hij bij een ander reserveert en nooit meer bij jou terug komt.
Welke awards heb jij gewonnen?
In dit artikel bespreek ik de awards van Tripadvisor, TheFork en Restaurant Guru maar er zijn meerdere websites die prijzen uitreiken. Ze kennen allemaal dezelfde nadelen. Denk daarom goed na of, en hoe je jouw award op je website plaatst.
Heb jij een aanvulling? Deel het in de reacties hieronder. En laat het mij weten als je vragen of hulp nodig hebt. Ik help je graag!
0 reacties