Het belang van online reviews en hoe je meer reviews krijgt

Je bent hier: Home » Reviews » Het belang van online reviews en hoe je meer reviews krijgt

De zoektocht naar een goed restaurant begint vrijwel altijd online. Voordat iemand een restaurant reserveert heeft hij al meerdere restaurants vergeleken en tientallen reviews gelezen. Daarom zouden online reviews een niet te onderschatten onderdeel van je bedrijfsvoering moeten zijn, en is het belangrijk om te investeren in het verkrijgen van meer positieve reviews.

Het belang van online reviews

Over het algemeen doen restaurateurs weinig tot niets aan het verkrijgen van online reviews. Ze hebben andere prioriteiten of zijn bang dat ze daardoor ook meer negatieve reviews krijgen. Toch is het belangrijk dat je weet waarom reviews van belang zijn voor het succes van een restaurant.

Reviews hebben invloed op de restaurantkeuze

Reviews zijn een vorm van sociale bewijskracht. Mensen hechten waarde aan de mening van anderen. Een hoog aantal positieve reviews vergroot het gevoel van betrouwbaarheid van je bedrijf.

Uit de Review Monitor 2020 van BookDinners blijkt, dat voor 83% van de restaurantgasten online reviews invloed hebben op hun keuze voor een restaurant. Voor 66% van de gasten is Google de voornaamste bron.

Reviews hebben invloed op de zoekresultaten

Google, en review- en reserveringssites zoals TheFork, Tripadvisor en Eet.nu gebruiken de reviewscore bij het bepalen van de volgorde in de zoekresultaten. Ik schreef hier al over in een artikel over de Google zoekresultaten. Ook in dit onderzoek van Moz uit 2018 stonden reviews op de derde plaats van de belangrijkste ranking-factoren voor lokale bedrijven zoals restaurants.

Reviews met zoekwoorden op Google
Zoekresultaat als je op Google zoekt naar “restaurant amsterdam ossobucco”

Overigens is de reviewscore niet de enige factor. Ook de woorden die je gasten in de reviews gebruiken spelen een rol. Deze woorden zorgen voor unieke en authentieke content waardoor andere mensen jouw restaurant zullen vinden. Een voorbeeld zie je in de afbeelding hierboven. Iemand zoekt een restaurant waar een specifiek gerecht wordt geserveerd, en Google geeft een aantal restaurants met een fragment uit een review waarin dit gerecht wordt benoemd.

Meer reviews zorgen voor een hoger gemiddelde

Als je naar de reviews van restaurants kijkt, dan zie je dat restaurants met een hoog aantal reviews meestal een hogere gemiddelde score hebben. Dat komt doordat het overgrote deel van de beoordelingen bestaat uit vier of vijf (uit vijf) sterren.

Een academisch onderzoek van de Cornell University naar hotelreviews op Tripadvisor geeft hier vier verklaringen voor:

  1. De eerste reviews van een nieuw bedrijf zijn vaker negatief omdat gasten verwachten meer dan realistisch is terwijl de puntjes nog op de “i” gezet moeten worden.
  2. Als het aantal reviews stijgt, stijgt het aantal positieve reviews en daalt het aantal negatieve reviews.
  3. Hoe meer reviews een bedrijf ontvangt, hoe accurater de beoordelingen zijn.
  4. Gasten geven vaker een positieve dan een negatieve review. Van de reviews in het onderzoek bestond meer dan 70% uit een beoordeling van 4 or 5 sterren. Slechts 15% had een beoordeling van 1 of 2 sterren.

Reviews helpen je te groeien

Online reviews geven gratis feedback over hoe goed jouw bedrijf het doet. Ze laten zien wat je gasten verwachten, wat je goed doet en wat je kunt verbeteren. Door hier continue aandacht aan te besteden, verbeter je je bedrijfsvoering en groei je als bedrijf.

5 tips voor het krijgen van meer positieve reviews

Omdat reviews zo belangrijk zijn, is het slim om meer aandacht te besteden aan het verkrijgen van meer positieve reviews. Dat kan op verschillende manieren.

Maak een profiel op review- en reserveringssites

De belangrijkste bronnen van online reviews voor restaurants zijn Google via Google Mijn Bedrijf, Facebook, TheFork, Tripadvisor, Yelp en Eet.nu. Er is overigens een grote kans dat jouw restaurant al op deze websites staat. Claim je profiel zodat je je vermelding en reviews kunt beheren. Heb je nog geen vermelding? Voeg je restaurant dan gratis toe.

Je geeft je gasten hiermee de mogelijkheid om een review op hun favoriete website achter te laten. Bijkomend voordeel is dat je met deze vorm van linkbuilding ook de online zichtbaarheid van jouw restaurant vergroot.

Vraag je gasten om een review

Niet iedere gast geeft uit zichtzelf een review. Om meer reviews te krijgen hoeft je er alleen maar om te vragen. Stop bij het afruimen van de tafel niet met de vraag of het gesmaakt heeft, vraag ook of men een review wil geven.

Laat weten waarom reviews belangrijk voor je zijn. Je gasten zijn dan sneller bereid om een review te geven. Geef bijvoorbeeld aan dat het je helpt om je dienstverlening en aanbod te optimaliseren.

Maak het je gasten zo gemakkelijk mogelijk, geef bijvoorbeeld een kaartje met een QR code of linkjes naar reviewsites.

Analoog kan ook! Geloof het of niet, er zijn mensen die liever op papier een beoordeling geven. Dat kan direct op het kaartje bij de rekening of in een gastenboek bij de uitgang. Van de beste en leukste reviews maak je een foto die je dan op sociale media en je website deelt.

Volg het bezoek van je gast op door je reserveringssysteem automatisch een bedankje per e-mail te laten sturen. Vraag in dit bericht opnieuw of ze tevreden waren en geef een linkje om een review te schrijven. Vraag ook of de gast, als antwoord op de e-mail, een verbeterpunt heeft. Op die manier kun je een negatieve review voorkomen.

Wees voorzichtig met beloningen

Biedt geen beloningen zoals een korting of verloting aan in ruil voor een review. Het is tegen de regels van de meeste reviewsites en levert je bovendien minder authentieke reviews op.

Negeer een negatieve review niet

Het is vervelend als je een negatieve review hebt ontvangen, maar negeer deze niet! Reageer altijd op een negatieve review, bedank de gast voor het aanstippen van een probleem omdat je hiermee je bedrijf kunt verbeteren. Vraag de gast ook om telefonisch of per e-mail contact op te nemen om het probleem op te lossen.

Het gaat hierbij niet alleen om het probleem van de ontevreden gast op te lossen. Het gaat er óók om dat lezers van je reviews zien dat je iedere klacht serieus neemt en je je best doet om deze op te lossen.

Lever goede service en gerechten

Voordat je om reviews vraagt moet je er natuurlijk wel voor zorgen dat je gerechten én je service uitstekend zijn. Zorg dat al je medewerkers, ook de weekendkrachten precies weten wat ze moeten doen.

Lees alle reviews zodat je weet wat je gasten belangrijk vinden. Bespreek de negatieve reviews met je team en los knelpunten op.

Hoe ga jij om met reviews? Wat doe je om positieve reviews te krijgen? Laat het in een reactie hieronder weten.

Foto boven: Restaurant Rambla, Copenhagen (Ørestaden) by Kristoffer Trolle

Deel deze tip!

Ken je iemand die iets aan deze tip heeft? Deel het bericht met hem of haar met de knoppen hierboven.

Wat vind je van deze tip?

Ik ben benieuwd of je iets aan deze tip hebt gehad. Geef hieronder een reactie om het mij te laten weten.

Waarmee kan ik je helpen?

Heb je na het lezen van dit artikel nog vragen of hulp nodig? Laat het mij weten, ik beantwoord je vragen en help je ook graag met het maken en onderhouden van een nieuwe website voor jouw hotel, restaurant, café of B&B.

Meer tips

 

Hoe verwijder je een negatieve review van Google?

Hoe verwijder je een negatieve review van Google?

Door het open karakter van Google kan iedereen, gast of niet, een review over jouw restaurant op Google achterlaten. Als gasten een ervaring in jouw restaurant hebben gehad die niet aan hun verwachting voldoet dan heb je zo een negatieve review te pakken. Je kunt...

Hoger in Google door online reviews

Hoger in Google door online reviews

Restaurants en hotels staan op de 1e en 2e plaats van branches waarvan consumenten het vaakst online reviews lezen en geven. Ze doen dat direct op Google, op beoordelingssites zoals TheFork en Tripadvisor en op sociale media sites zoals Facebook. Omdat consumenten...

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Esther Borggreve van Queen of Hearts en John-Pierre Cornelissen van Horeca Webservice

Check nu de website van jouw restaurant

Op welk e-mailadres wil je de checklist ontvangen?

Gelukt! Controleer je e-mail inbox om je aanmelding te bevestigen.

Stappenplan 'Hoger in Google'

Op welk e-mailadres wil je het gratis stappenplan ontvangen?

Gelukt! Controleer je e-mail inbox om je aanmelding te bevestigen.

Pin It on Pinterest

Share This