De zoektocht naar een goed restaurant begint vrijwel altijd online. Voordat iemand een restaurant reserveert heeft hij al meerdere restaurants vergeleken en tientallen reviews gelezen. Daarom zouden online reviews een niet te onderschatten onderdeel van je bedrijfsvoering moeten zijn, en is het belangrijk om te investeren in het verkrijgen van meer positieve reviews.
Een paar cijfers uit de Bookdinners Restaurantmonitor 2023:
- 89% van de respondenten van het onderzoek leest reviews tijdens de restaurantoriëntatie.
- 68% daarvan zou graag deze reviews op de website van het restaurant lezen!
- 54% van de gasten vindt reviews doorslaggevend bij de restaurantkeuze. Een restaurants moet minimaal een 7.5 (of 3.5 ster) gemiddeld hebben om in aanmerking te komen.
- 56% van de gasten schrijft reviews. 35% daarvan na iedere restaurantbezoek, 54% als de verwachtingen overtroffen worden en 11% bij een tegenvallende ervaring.
Het belang van online reviews
Over het algemeen doen restaurateurs weinig tot niets aan het verkrijgen van online reviews. Ze hebben andere prioriteiten of zijn bang dat ze daardoor ook meer negatieve reviews krijgen. Toch is het belangrijk dat je weet waarom reviews van belang zijn voor het succes van een restaurant.
Reviews hebben invloed op de restaurantkeuze
Reviews zijn een vorm van sociale bewijskracht. Mensen hechten waarde aan de mening van anderen. Een hoog aantal positieve reviews vergroot het gevoel van betrouwbaarheid van je bedrijf.
Uit de Review Monitor 2020 van BookDinners blijkt, dat voor 83% van de restaurantgasten online reviews invloed hebben op hun keuze voor een restaurant. Voor 66% van de gasten is Google de voornaamste bron.
Reviews hebben invloed op de zoekresultaten
Google, en review- en reserveringssites zoals TheFork, Tripadvisor en Eet.nu gebruiken de reviewscore bij het bepalen van de volgorde in de zoekresultaten. Ik schreef hier al over in een artikel over de Google zoekresultaten. Ook in dit onderzoek van Moz uit 2018 stonden reviews op de derde plaats van de belangrijkste ranking-factoren voor lokale bedrijven zoals restaurants.

Overigens is de reviewscore niet de enige factor. Ook de woorden die je gasten in de reviews gebruiken spelen een rol. Deze woorden zorgen voor unieke en authentieke content waardoor andere mensen jouw restaurant zullen vinden. Een voorbeeld zie je in de afbeelding hierboven. Iemand zoekt een restaurant waar een specifiek gerecht wordt geserveerd, en Google geeft een aantal restaurants met een fragment uit een review waarin dit gerecht wordt benoemd.
Meer reviews zorgen voor een hoger gemiddelde
Als je naar de reviews van restaurants kijkt, dan zie je dat restaurants met een hoog aantal reviews meestal een hogere gemiddelde score hebben. Dat komt doordat het overgrote deel van de beoordelingen bestaat uit vier of vijf (uit vijf) sterren.
Een academisch onderzoek van de Cornell University naar hotelreviews op Tripadvisor geeft hier vier verklaringen voor:
- De eerste reviews van een nieuw bedrijf zijn vaker negatief omdat gasten verwachten meer dan realistisch is terwijl de puntjes nog op de “i” gezet moeten worden.
- Als het aantal reviews stijgt, stijgt het aantal positieve reviews en daalt het aantal negatieve reviews.
- Hoe meer reviews een bedrijf ontvangt, hoe accurater de beoordelingen zijn.
- Gasten geven vaker een positieve dan een negatieve review. Van de reviews in het onderzoek bestond meer dan 70% uit een beoordeling van 4 or 5 sterren. Slechts 15% had een beoordeling van 1 of 2 sterren.
Reviews helpen je te groeien
Online reviews geven gratis feedback over hoe goed jouw bedrijf het doet. Ze laten zien wat je gasten verwachten, wat je goed doet en wat je kunt verbeteren. Door hier continue aandacht aan te besteden, verbeter je je bedrijfsvoering en groei je als bedrijf.
5 tips voor het krijgen van meer positieve reviews
Omdat reviews zo belangrijk zijn, is het slim om meer aandacht te besteden aan het verkrijgen van meer positieve reviews. Dat kan op verschillende manieren.
Maak een profiel op review- en reserveringssites
De belangrijkste bronnen van online reviews voor restaurants zijn Google via Google Bedrijfsprofielen, Facebook, TheFork, Tripadvisor, Yelp en Eet.nu. Er is overigens een grote kans dat jouw restaurant al op deze websites staat. Claim je profiel zodat je je vermelding en reviews kunt beheren. Heb je nog geen vermelding? Voeg je restaurant dan gratis toe.
Je geeft je gasten hiermee de mogelijkheid om een review op hun favoriete website achter te laten. Bijkomend voordeel is dat je met deze vorm van linkbuilding ook de online zichtbaarheid van jouw restaurant vergroot.
Vraag je gasten om een review
Niet iedere gast geeft uit zichtzelf een review. Om meer reviews te krijgen hoeft je er alleen maar om te vragen. Stop bij het afruimen van de tafel niet met de vraag of het gesmaakt heeft, vraag ook of men een review wil geven.
Laat weten waarom reviews belangrijk voor je zijn. Je gasten zijn dan sneller bereid om een review te geven. Geef bijvoorbeeld aan dat het je helpt om je dienstverlening en aanbod te optimaliseren.
Maak het je gasten zo gemakkelijk mogelijk, geef bijvoorbeeld een kaartje met een QR code of linkjes naar reviewsites.
Analoog kan ook! Geloof het of niet, er zijn mensen die liever op papier een beoordeling geven. Dat kan direct op het kaartje bij de rekening of in een gastenboek bij de uitgang. Van de beste en leukste reviews maak je een foto die je dan op sociale media en je website deelt.
Volg het bezoek van je gast op door je reserveringssysteem automatisch een bedankje per e-mail te laten sturen. Vraag in dit bericht opnieuw of ze tevreden waren en geef een linkje om een review te schrijven. Vraag ook of de gast, als antwoord op de e-mail, een verbeterpunt heeft. Op die manier kun je een negatieve review voorkomen.
Wees voorzichtig met beloningen
Biedt geen beloningen zoals een korting of verloting aan in ruil voor een review. Het is tegen de regels van de meeste reviewsites en levert je bovendien minder authentieke reviews op.
Negeer een negatieve review niet
Het is vervelend als je een negatieve review hebt ontvangen, maar negeer deze niet! Reageer altijd op een negatieve review, bedank de gast voor het aanstippen van een probleem omdat je hiermee je bedrijf kunt verbeteren. Vraag de gast ook om telefonisch of per e-mail contact op te nemen om het probleem op te lossen.
Het gaat hierbij niet alleen om het probleem van de ontevreden gast op te lossen. Het gaat er óók om dat lezers van je reviews zien dat je iedere klacht serieus neemt en je je best doet om deze op te lossen.
Lees hier nog meer tips om goede reviews te krijgen.
Lever goede service en gerechten
Voordat je om reviews vraagt moet je er natuurlijk wel voor zorgen dat je gerechten én je service uitstekend zijn. Zorg dat al je medewerkers, ook de weekendkrachten precies weten wat ze moeten doen.
Lees alle reviews zodat je weet wat je gasten belangrijk vinden. Bespreek de negatieve reviews met je team en los knelpunten op.
Hoe ga jij om met reviews? Wat doe je om positieve reviews te krijgen? Laat het in een reactie hieronder weten.
—
0 reacties