Zo schrijf je pakkende teksten voor je horecawebsite

Je bent hier: Home » Website Tips » Zo schrijf je pakkende teksten voor je horecawebsite

Door: Bianca Roemaat, tekstschrijver & (horeca-) journalist van Roux Communicatie

Tips voor pakkende teksten

Regelmatig kom ik horecaondernemers  tegen die vastlopen bij het schrijven van teksten voor hun horecawebsite. Mondeling kunnen ze vaak in rake bewoordingen vertellen over hun bedrijf. Maar om dat op te schrijven, dat is andere koek. Vanuit mijn schrijfkeuken deel ik tips hoe je tot pakkende teksten voor je horecawebsite komt.

Je ziet het vaak: een langdradige teksten zonder tussenkoppen. Kromme zinnen waar geen touw aan vast te knopen is en storende spelfouten. Het schrijven van (web)teksten is een vak apart net als het bouwen van een website of het ontvangen van gasten in je horecabedrijf.

Vaak hoor ik van horecaondernemers dat ze wel iemand in dienst hebben die taalkundig sterk is. Diegene mag dan de schrijfklus klaren. Of ze strikken er een familielid of vaste gast voor. Wat ik ook tegenkom, zijn ondernemers die er een site van een collega bijpakken en daar de teksten van ‘lenen’ oftewel knippen en plakken.

Vertel jouw verhaal

Mijn advies: doe dat niet. Ieder mens is uniek en dus ook jouw horecabedrijf. Op je website kun je laten zien waarom gasten juist bij jou moeten komen en niet bij die horecabuurman. Vertel jouw verhaal. Daarvoor moet je een aantal vragen beantwoorden: wie ben je, waarom ben je ooit je horecabedrijf gestart en wat is je missie. Schrijf het op in jouw woorden; zoals je het aan je gasten zou vertellen.

Pakkende pitch

Met dit soort vragen kom je tot de kern van je boodschap: een pakkende pitch. Zet deze op de eerste pagina van je website; op de homepage. Om het persoonlijk te maken, kun je er een soort welkomstwoord van maken. Vertel in de ik-vorm wat gasten bij jou kunnen verwachten en onderteken dit met jouw naam. Maak er geen langdradig verhaal van maar houd het kort en vlot. Wil je weten hoe je dat doet, lees dan deze blog op mijn website.

Voeg een slogan toe

Een andere leuke binnenkomer op een website is een slogan of spreuk die bij het bedrijf past. Daarmee vertel je in een korte kreet jouw verhaal. Zo heb ik ooit voor een koffiebar ‘verstaat de kunst van koffiezetten’ bedacht en voor een restaurant ‘Franse bistro met een moderne knipoog’. Dat vatte precies samen waar de ondernemers voor stonden en wat er op de menukaart stond.

Uitpakken met de menukaart

Over die menukaart gesproken: zorg dat je de gerechten die je verkoopt uitschijft, zoals hier op de website van restaurant Indrapura. Reserveer er ruimte voor. Gebruik geen pdf want dat is lastig lezen als jouw gast de kaart op de telefoon wil bekijken. Bovendien kun je met smaakmakende gerechtomschrijvingen lekker uitpakken op jouw site. Laat zien welke specialiteiten jij in huis hebt. En vergeet niet een reserveerknop toe te voegen bij de menukaart en op de homepage.

Digitaal visitekaartje

Nog een ingrediënt dat niet mag ontbreken is de ‘Over ons’-pagina. Vertel hier hoe lang het bedrijf bestaat, wie de mensen zijn die in je bedrijf werken en wie wat doet. Een voorbeeld staat op de website van koffiebar Latte Heart Coffee & Cakes. Maak het persoonlijk. Mensen komen graag eten bij horecabedrijven waar het draait om persoonlijk contact. Laat jezelf zien. Gebruik je website als je digitale visitekaartje.

Als je meer wilt weten over goede horecawebsites.

Bianca Roemaat

Bianca Roemaat

Tekstschrijver & (horeca-) journalist

Bianca Roemaat is tekstschrijver en eigenaar van Roux Communicatie. Haar specialiteit zijn vlotte en smaakmakende teksten. Ze helpt (horeca-) ondernemers met het schrijven van teksten voor websites, menukaarten, krijtborden, flyers, persberichten en nieuwsbrieven én ze is auteur van het boek 'Wat maak je me nu'.

Meer weten? Kijk op rouxcommunicatie.nl, mail naar info@rouxcommunicatie.nl of bel 06 - 2384 2152.

Esther Borggreve van Queen of Hearts en John-Pierre Cornelissen van Horeca Webservice

Check nu de website van jouw restaurant

Op welk e-mailadres wil je de checklist ontvangen?

Gelukt! Controleer je e-mail inbox om je aanmelding te bevestigen.

Stappenplan 'Hoger in Google'

Op welk e-mailadres wil je het gratis stappenplan ontvangen?

Gelukt! Controleer je e-mail inbox om je aanmelding te bevestigen.

Pin It on Pinterest

Share This