06 - 1838 5549 info@horecawebservice.nl
  • Google
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Pinterest
  • YouTube
  • RSS
  • Google
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Pinterest
  • YouTube
  • RSS

Online zichtbaarheid na bedrijfsovername

Je bent hier: Home » SEO » Online zichtbaarheid na bedrijfsovername

Als je een bestaande horecazaak hebt overgenomen, dan is het vaak interessant om de online zichtbaarheid die de overgenomen zaak heeft opgebouwd te benutten. Zelfs als je de zaak voortzet met een nieuw concept en een nieuwe naam. Ik leg je uit hoe je dat doet.

Wat is online zichtbaarheid?

Online zichtbaarheid betekent dat jouw bedrijf goed gevonden wordt op de websites en apps die jouw doelgroep gebruikt. Voorbeelden zijn Google, sociale media en bedrijvengidsen. Het doel is dat je gasten jouw website vinden en daar commissievrij reserveren en bestellen. Daarom begint online zichtbaarheid met een website.

Domeinnaam overnemen

Het internet bestaat uit miljoenen websites die met linkjes aan elkaar verbonden zijn. Hoe meer linkjes een website krijgt, hoe hoger de zoekmachines die website waarderen en hoe beter die website in de zoekmachines scoort.

Een nieuwe website scoort slecht in de zoekresultaten omdat deze nog geen enkele link van andere websites heeft gekregen. De website van het overgenomen bedrijf heeft die waardevolle linkjes wél. Daarom adviseer ik je om bij bedrijfsovername óók de domeinnaam van de website over te nemen, óók als je de naam van het bedrijf verandert, een nieuwe domeinnaam registreert en een nieuwe website laat maken. In dat geval laat je bezoekers van de oude website automatisch doorsturen naar je nieuwe website. Zo verlies je geen bezoekers en blijven de waardevolle linkjes van de oude website behouden.

Google bedrijfprofiel

Het Google bedrijfsprofiel speelt een belangrijke rol in de online zichtbaarheid van een bedrijf. Of het zinvol is om het bestaande bedrijfsprofiel over te nemen is afhankelijk van de ontvangen reviews en de door gasten geüploade foto’s. Deze onderdelen van het bedrijfsprofiel kun je namelijk niet verwijderen. Neem een bedrijfsprofiel alleen over:

  • bij een gemiddelde reviewscore van 4 of hoger;
  • als er geen of weinig extreem slechte reviews in staan;
  • en als de foto’s passen bij de uitstraling en aanbod van het nieuwe bedrijf.

De gemakkelijkste manier om een Google bedrijfsprofiel over te nemen is door in Google te zoeken naar de naam + plaats van het overgenomen bedrijf. Klik in het bedrijfsprofiel op de link “Ben je eigenaar van dit bedrijf?” en volg de stappen om toegang te vragen of het profiel te claimen. Zodra je toegang hebt kun je de naam, openingstijden, gebruikers en alle andere details controleren en wijzigen.

Google Bedrijfsprofiel claimen voor online zichtbaarheid na bedrijfsovername

Wil je het liever met een schone lei beginnen? Klik dan in het bestaande profiel op de link “Bewerking voorstellen” en markeer het bedrijf als permanent gesloten. Ga vervolgens naar business.google.com en maak een nieuw bedrijfsprofiel. Download hier een stappenplan met gedetailleerde uitleg.

Sociale media

Heeft het bedrijf dat je hebt overgenomen een pagina op Facebook, Instagram en andere sociale media? Neem ze over, je start dan meteen met een groot aantal volgers.

Corrigeer na overname de bedrijfsgegevens en verwijder eventueel alle oude berichten en foto’s. Deel vervolgens een nieuw bericht waarin je vertelt dat je het bedrijf hebt overgenomen en wat het nieuwe concept zal zijn. Nodig de volgers uit om snel een kijkje te komen nemen.

Bedrijvengidsen

Op internet bestaan een groot aantal, al dan niet horeca gerelateerde bedrijvengidsen. Google maar eens naar de (oude) bedrijfsnaam en plaats. Je vindt dan onder andere Tripadvisor, Eet.nu, Yelp en Foursquare. Vraag de oude eigenaar om toegang of claim de bedrijfsprofielen. Controleer en corrigeer daarna de gegevens.

Tip: meld je bedrijf via de citation builder van Brightlocal aan bij Local Data Aggregator Foursquare. Voor slechs $15,- per jaar worden je bedrijfsgegevens gepusht naar meer dan 150.000 partners, waaronder kaartendiensten van apps zoals Uber, Apple Maps, Airbnb, Spotify, Snapchat, Twitter, en Bixby op Samsung telefoons.

Tot slot

Voor een goede online zichtbaarheid is het belangrijk dat jouw bedrijf op zoveel mogelijk plaatsen op het internet wordt vermeld. Je maakt een vliegende start door bij een bedrijfsovername ook de sociale media profielen en bestaande online vermeldingen over te nemen.

Wil je een stapje verder gaan? Werk dan actief aan het verkrijgen van linkjes van andere websites. Meer hierover lees je in het artikel over linkbuilding.

Deel deze tip!

Ken je iemand die iets aan deze tip heeft? Deel het bericht met hem of haar met de knoppen hierboven.

Wat vind je van deze tip?

Ik ben benieuwd of je iets aan deze tip hebt gehad. Geef hieronder een reactie om het mij te laten weten.

Waarmee kan ik je helpen?

Heb je na het lezen van dit artikel nog vragen of hulp nodig? Laat het mij weten, ik beantwoord je vragen en help je ook graag met het maken en onderhouden van een nieuwe website voor jouw hotel, restaurant, café of B&B.

Misschien vind je deze artikelen ook interessant

 

Hoe lang duurt het om hoog in Google te komen?

Hoe lang duurt het om hoog in Google te komen?

Nadat ik een nieuwe website heb gemaakt krijg ik regelmatig de vraag hoe lang het duurt voordat de site bovenaan in Google zal staan. Op de eerste pagina of zelfs helemaal bovenaan op de eerste plaats. Logische vraag, maar een eenvoudig antwoord is er niet. Het is...

Linkbuilding om hoger in Google te komen

Linkbuilding om hoger in Google te komen

Populaire horecazaken staan meestal hoog in de Google zoekresultaten. Dat komt onder andere doordat ze vaak op andere websites worden vermeld. Iedere vermelding is een aanbeveling, en Google houdt dat bij. Start met linkbuilding om meer vermeldingen te krijgen en...

Hoger in Google door online reviews

Hoger in Google door online reviews

Restaurants en hotels staan op de 1e en 2e plaats van branches waarvan consumenten het vaakst online reviews lezen en geven. Ze doen dat direct op Google, op beoordelingssites zoals TheFork en Tripadvisor en op sociale media sites zoals Facebook. Omdat consumenten...

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

20 tips voor een ultieme Restaurant Website

Download het gratis ebook

Op welk e-mailadres wil je het ebook met mijn 20 tips ontvangen?

 

Gelukt! Controleer je e-mail inbox om je aanmelding te bevestigen.

Stappenplan 'Hoger in Google'

Op welk e-mailadres wil je het gratis stappenplan ontvangen?

Gelukt! Controleer je e-mail inbox om je aanmelding te bevestigen.

Pin It on Pinterest

Share This