Zo kies je een domeinnaam voor je restaurantwebsite

Je bent hier: Home » Website Tips » Zo kies je een domeinnaam voor je restaurantwebsite

Open je een nieuw restaurant, of wijzig je de huidige naam? Dan heb je een nieuwe website én een nieuw internetadres, de domeinnaam, nodig.

In dit artikel lees je waar je op moet letten bij het registreren van een domeinnaam voor jouw restaurantwebsite.

Wat is een domeinnaam?

Een domeinnaam is een adres op het internet. Het wordt gebruikt als websiteadres en het is onderdeel van een e-mailadres.

Een domeinnaam bestaat uit een hoofddomein en een extensie. De domeinnaam van Horeca Webservice is bijvoorbeeld horecawebservice.nl waarbij ‘horecawebservice’ het hoofddomein is en ‘.nl’ de extensie.

Zo kies je een domeinnaam voor een restaurantwebsite

Een goede domeinnaam is herkenbaarheid, logisch en gemakkelijk te onthouden. Een goede domeinnaam kan ook helpen bij het beter vindbaar maken van je website in Google.

Hieronder geef ik je negen tips die je helpen bij het kiezen van domeinnaam voor jouw restaurant.

  1. Gebruik de naam van je bedrijf, dit zorgt voor herkenbaarheid.
  2. Voeg de plaatsnaam toe. Je website wordt dan beter gevonden met lokale zoekopdrachten. Een voorbeeld is de domeinnaam van restaurant Cousteau Grill & BBQ in Egmond waar ik de website voor heb gemaakt: cousteauegmond.nl.
  3. Voeg het bedrijfstype toe. Je website wordt dan beter gevonden als mensen zoeken naar jouw type bedrijf. Een voorbeeld is de domeinnaam van Café Spaarndam waar ik de website voor heb gemaakt: cafespaarndam.nl.
  4. Realiseer je dat dat getallen op twee manieren kunnen worden geschreven: als cijfer en als tekst. Dat kan lastig zijn voor iemand die de juiste schrijfwijze niet weet. Hieronder geef ik daar een oplossing voor. Een voorbeeld is de domeinnaam van Bistro Twaalf 14 in Ede waar ik ook de website voor heb gemaakt: bistrotwaalf14.nl.
  5. Voor een restaurant in Nederland kies je bij voorkeur .nl als extensie. Er zijn andere mogelijkheden, daarover verderop meer.

Hou er rekening mee dat je niet alle karakters kunt gebruiken:

  1. Je mag alleen letters, cijfers én het minteken (-) gebruiken. Er is geen onderscheid tussen hoofd- en kleine letters.
  2. Letters met accenttekens (à, ç, é, ñ etc.) kunnen niet worden gebruikt.
  3. Leestekens en speciale karakters (& +, . * ! % _ etc.) kunnen niet worden gebruikt.
  4. Een domeinnaam moet minimaal 2 en maximaal 63 tekens lang zijn. Maak de domeinnaam niet te lang. De ideale domeinnaam bestaat uit circa 10 tekens.

Controleer of je domeinnaam nog beschikbaar is

Je kunt een domeinnaam alleen registreren als deze nog vrij is. Ik geef je drie manieren m dit te controleren:

  1. Typ de domeinnaam in je webbrowser in. Kom je op een website, dan weet je dat de domeinnaam in gebruik is. Als je niet op een website uitkomt kan het zijn dat de domeinnaam vrij is. Het is echter mogelijk dat de domeinnaam geregistreerd is zonder dat er een website voor is.
  2. Controleer de domeinnaam via Instantdomainsearch.com. Deze website geeft je meteen suggesties voor mogelijke alternatieven. Met één klik registreer je hier je domeinnaam via GoDaddy.
  3. Controleer en registreer de domeinnaam via de Nederlandse Versio.nl. Dit is de goedkoopste aanbieder van domeinnamen in Nederland.

Tip: als je een website laat maken en onderhouden door Horeca Webservice dan zijn de kosten van je eerste domeinnaam inbegrepen!

Wat doe je als de gewenste domeinnaam al in gebruik is?

Als de domeinnaam die je wilt al in gebruik is; moet je op zoek naar een alternatief. Met de volgende tips blijf je dicht bij de door jou gewenste domeinnaam:

  • Voeg de plaatsnaam toe.
  • Voeg het bedrijfstype toe, zoals restaurant, hotel, café.
  • Gebruik tussenstreepjes tussen de naam, plaats en/of het bedrijfstype.
  • Kies een andere extensie.
  • Probeer of je de domeinnaam van de huidige eigenaar kunt kopen. Dat lukt waarschijnlijk alleen bezet maar niet actief in gebruikt? Vraag dan aan de huidige eigenaar of je de domeinnaam mag overnemen.

Domeinextensies voor restaurantwebsites

Zoals ik hiervoor al aangaf is .nl de meest logische en herkenbare domeinextensie voor Nederlandse restaurants. Is deze bezet, dan kun je onderstaande alternatief overwegen.

Geografische extensies

  • .nl : is de extensie voor Nederlandse bedrijven en organisaties.
  • .eu : deze extensie is bedoeld voor bedrijven die zich op de Europese markt richten.
  • .frl : is de extensie van de provincie Friesland.
  • .nu : is de extensie van het Polynesische eilandje Niue en wordt vaak creatief gebruikt in domeinen zoals reserveer.nu, bestel.nu of me.nu.
  • .amsterdam : geschikt voor restaurants, bedrijven en inwoners van Amsterdam.

Generieke extensies

  • .biz en .com : deze extensies zijn bedoeld voor commerciële bedrijven die meestal in meerdere landen actief zijn.
  • .info : bedoeld voor websites die informatieverstrekking als functie hebben.
  • .net : oorspronkelijk bedoeld voor bedrijven die zich bezig houden met netwerktechnologie.
  • .org : oorspronkelijk bedoeld voor niet-commerciële organisaties en daardoor minder geschikt voor de restaurants.

Specifieke extensies voor restaurants

Naast de geografische en generieke extensies zijn er ook extensies die specifiek op de horeca, eten en drinken zijn gericht. 

  • .bar
  • .beer
  • .bio
  • .cafe
  • .catering
  • .club
  • .coffee
  • .cooking
  • .kitchen
  • .koffie
  • .pizza
  • .pub
  • .recipes
  • .rest
  • .restaurant
  • .vodka
  • .wine

Realiseer je wel dat de meeste mensen niet bekend zijn met deze bijzonder extensies, waardoor een domeinnaam misschien niet als zodanig wordt herkend. Kijk maar eens naar deze voorbeelden van een restaurant met de naam ‘De Oude Bank’:

  • deoudebank.nl
  • deoudebank.restaurant
  • deoudebank.amsterdam

Bij de eerste domeinnaam snap je meteen dat het om een webadres gaat. Bij de andere twee is dat minder duidelijk.

Eén of meerdere domeinnamen registreren?

In principe heb je genoeg aan één domeinnaam. Toch kan het zinvol zijn om extra domeinnamen te registreren. Je gebruikt dan één domeinnaam als hoofddomein voor je website, e-mail, drukwerk en communicatie. De extra domeinnamen koppel je aan het hoofddomein zodat eventuele bezoekers automatisch worden doorgestuurd.

Hieronder geef ik je drie situaties waarin een extra domeinnaam aan te bevelen is.

1. Als oplossing voor verschillende schrijfwijzen

Als een domeinnaam op verschillende manieren kan worden geschreven dan adviseer ik je ook de domeinnaam met alternatieve schrijfwijze te registreren. Twee voorbeelden:

Ik heb de website gemaakt voor Bistro Twaalf 14 in Ede. De domeinnaam van dit restaurant is bistrotwaalf14.nl. Bij het uitspreken van deze naam is het niet meteen duidelijk of de schrijfwijze met cijfers of letters is. Daarom hebben we ook domeinnamen met cijfers (bistro1214.nl) én met letters (bistrotwaalfveertien.nl) geregistreerd.

Een ander voorbeeld is de domeinnaam van de website die ik voor Bed & Breakfast De Heeren van Tuil mocht maken. De domeinnaam van deze B&B is deheerenvanthuil.nl. Omdat Heeren met dubbel ‘e’ geen gebruikelijke schrijfwijze is hebben we ook een domeinnaam met één ‘e’ (deherenvantuil.nl) geregistreerd.

2. Bij bedrijfsovername en naamswijziging

Als je een horecazaak overneemt en de naam verandert dan registreer je een nieuwe bijpassende domeinnaam. Ik adviseer je tóch de oude domeinnaam van de vorige eigenaar over te nemen en deze door te verwijzen naar je nieuwe domein.

De belangrijkste reden is dat op restaurant- en reiswebsites zoals TheFork, TripAdvisor, Yelp en de lokale VVV een linkje staat naar de oude domeinnaam. Deze link staat ook in de browser favorieten van je vaste gasten. Door de oude domeinnaam aan te houden en door te verwijzen naar de nieuwe naam krijgende ze bezoekers geen foutmelding maar komen ze automatisch op jouw nieuwe website terecht!

Bijkomend voordeel is dat je nieuwe website op deze manier sneller door Google wordt gevonden.

Bovendien is dit een oplossing voor een mogelijk privacy probleem. De e-mailadressen die bij een domeinnaam horen worden gebruikt door leveranciers, de belastingdienst, vergunningverleners, sociale media accounts enzovoorts. Iemand die kwaad wil kan door het registreren van de oude domeinnaam e-mail ontvangen die voor de oude eigenaar is bestemd en zélfs toegang krijgen online accounts.

3. Ter bescherming tegen concurrenten en kwaadwillenden

Iemand kan misbruik maken van de goede naam van jouw restaurant door een domeinnaam te registreren die op jouw domeinnaam lijkt. Bijvoorbeeld door het toevoegen van tussenstreepjes, plaatsnaam of type bedrijf of het kiezen van een andere extensie. Deze alternatieve domeinnaam kan gebruikt om bezoekers te misleiden.

Je kunt dit eenvoudig voorkomen door de alternatieve domeinnamen zélf te registreren.

Dit waren de tips die je helpen bij het registreren van een goede domeinnaam voor de website van jouw restaurant. Heb je nog een vraag of opmerking? Laat het mij hieronder in de reactie weten of neem contact met mij op.

Zo kies je een domeinnaam voor je restaurantwebsite
Esther Borggreve van Queen of Hearts en John-Pierre Cornelissen van Horeca Webservice

Check nu de website van jouw restaurant

Op welk e-mailadres wil je de checklist ontvangen?

Gelukt! Controleer je e-mail inbox om je aanmelding te bevestigen.

Stappenplan 'Hoger in Google'

Op welk e-mailadres wil je het gratis stappenplan ontvangen?

Gelukt! Controleer je e-mail inbox om je aanmelding te bevestigen.

Pin It on Pinterest

Share This