Nadat ik een nieuwe website heb gemaakt krijg ik regelmatig de vraag hoe lang het duurt voordat de site bovenaan in Google zal staan. Op de eerste pagina of zelfs helemaal bovenaan op de eerste plaats.
Logische vraag, maar een eenvoudig antwoord is er niet. Het is afhankelijk van verschillende SEO factoren. De website zelf is er daar één van. Die moet goed zijn opgebouwd én geoptimaliseerd zijn voor de zoektermen waar je op gevonden wil worden. Daar zorg ik natuurlijk voor. De website moet ook worden aangemeld bij Google. Ook daar zorg ik voor. Vervolgens zijn er vele externe factoren waar ik niet direct invloed op heb. Denk aan de bedrijfslocatie, het aantal concurrenten, de bekendheid en reputatie, de reviewscore, het aantal backlinks en nog veel meer.
Lees verder voor een uitleg over hoe Google werkt en hoe lang het gemiddeld duurt voordat een website hoog in de zoekresultaten staat.
Waarom wordt mijn website niet gevonden?
Google kan een website pas vinden als deze in de Google index staat. Om in die index te komen moet je aan Google laten weten dat je website bestaat. Dat kan op twee manieren, en het beste is om beide manieren te gebruiken.
Methode 1: linkjes van andere websites naar jouw website verkrijgen
Google ontdekt jouw website zodra het ergens op internet een linkje naar jouw website vindt. Google zal het linkje volgen en je website indexeren.
Hoe meer websites naar jouw website linken, hoe sneller je website wordt geïndexeerd en hoe beter deze wordt gevonden. Probeer daarom zoveel mogelijk linkjes van andere websites te krijgen. Begin met een linkje in je Google Bedrijfsprofiel, in je Facebook bedrijfspagina en je Instagram account.
Het verkrijgen van linkjes van andere websites heet linkbuilding.
Methode 2: website aanmelden bij Google
De snelste manier om Google te laten weten dat je een nieuwe website hebt is door deze zelf bij Google aan te melden. Dat doe je met Google Search Console. Voeg daar ook een sitemap van je website toe. Dat is een lijst met alle linkjes naar alle pagina’s van je website.
Meld je website ook aan bij Microsoft Bing Webmaster Tools, zodat je website ook door de Bing zoekmachine geïndexeerd en gevonden wordt. Hoewel deze zoekmachine een klein marktaandeel heeft is het een kleine moeite die je toch website bezoekers oplevert.
Als je je website door een professionele webdesigner laat maken zal deze je website bij de zoekmachines aanmelden.
Hoe lang duurt het voordat een website wordt geïndexeerd?
Zodra Google weet dat je website bestaat zal Google je website indexeren en opnemen in de Google-index. In onderstaande video legt John Mueller van Google Search Relations uit, dat het indexeren afhankelijk is van vele factoren en enkele uren tot weken kan duren, en dat er geen garantie is dat Google alle pagina’s indexeert.
Hoe lang duurt het om bovenaan te komen?
Ook al zit je website in de Google-index, dan nog zal deze in de meeste gevallen niet meteen bovenaan in de zoekresultaten staan. Hoe lang dat dan duurt is een logische vraag. Het antwoord is, helaas, “dat hangt ervan af”, want er zijn veel factoren die een rol spelen.
De gebruikte zoekterm
Je komt pas in de zoekresultaten als jouw website aansluit bij de zoekterm die iemand heeft ingetypt. Daarvoor moet die zoekterm op de juiste manier in je website zijn verwerkt. Als dat niet is gebeurd, dan zal je website voor die zoekterm nooit hoog in Google komen.
Om een voorbeeld te geven, als nergens op je website staat dat je lunch serveert en er ook geen lunchkaart op staat, dan zal je website nooit in de zoekresultaten komen als iemand zoekt naar ‘lunch restaurant in de buurt’.
De vraag “Hoe lang duurt het om hoog in de zoekresultaten te komen” is dus niet compleet, omdat dit afhankelijk is van de gebruikte zoekterm. De vraag zou moeten zijn: “Hoe lang duurt het om met zoekterm xyz hoog in de zoekresultaten te komen”
Maar er is meer…
De concurrentie
Naast de gebruikte zoekterm speelt de concurrentie een belangrijke rol: slechts één restaurant kan bovenaan staan en maximaal 10 op de eerste pagina van de zoekresultaten.
Voor een restaurant in een stad met veel andere restaurants is het dus moeilijker om hoog in Google te komen dan voor het enige restaurant in een klein dorp. In dat geval spelen ook de afstand, bekendheid en reputatie een rol. Als iemand zoekt naar een restaurant dan staan:
- restaurants in de buurt hoger dan restaurants verder weg;
- restaurants die online vaak worden genoemd hoger dan restaurants die zelden worden vermeld;
- restaurants met veel goede reviews hoger dan restaurants met veel slechte reviews.
Nóg meer factoren die de zoekresultaten bepalen
Naast de hiervóór genoemde factoren zijn er nog veel meer factoren die de volgorde van de zoekresultaten bepalen. In onderstaande video uit 2010 gaf Matt Cutts van Google Search al aan dat er meer dan 200 factoren zijn. Dat aantal is alleen maar toegenomen en sinds de introductie van RankBrain in 2015 wordt zelfs kunstmatige intelligentie gebruikt.
Maar hoe lang duurt het dan?
Zoals je inmiddels zult begrijpen is het onmogelijk om aan te geven hoe lang het duurt voordat jouw website bovenaan in de zoekresultaten staat. Door een onderzoek van ahrefs in 2017 valt er wel een indicatie te geven.
Ahrefs onderzocht voor twee miljoen zoektermen welke pagina’s in de top 10 van de zoekresultaten stonden en hoe oud deze pagina’s waren:
- De gemiddelde leeftijd van pagina’s die op de 1e plaats staan was bijna 3 jaar.
- De gemiddelde leeftijd van de pagina’s die in de top 10 staan was meer dan twee jaar.
- En slechts 22% van de pagina’s in de top 10 bestond korter dan één jaar.

Ahrefs onderzocht ook twee miljoen pagina’s die pas één jaar oud waren.
- 5,7% van de pagina’s van één jaar oud stond in de top 10 van Google.
- Deze pagina’s deden er 2 tot 6 maanden over om in de top 10 te komen.

Wat betekent dit?
Dit betekent dat het meestal meer dan 2 jaar duurt voordat een website in de top 10 van Google komt.
Alleen met heel veel moeite lukt het soms in een half jaar. Om dat voor elkaar te krijgen moet:
- de website van je restaurant de goede zoektermen bevatten;
- de website veel linkjes van andere websites krijgen;
- je restaurant weinig concurrentie hebben;
- je restaurant bekend zijn en online veel worden genoemd;
- je restaurant een goede reputatie hebben.
0 reacties