06 - 1838 5549 info@horecawebservice.nl
  • Google
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Pinterest
  • YouTube
  • RSS
  • Google
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Pinterest
  • YouTube
  • RSS

Hoe kom je hoger in Google met je restaurantwebsite?

Je bent hier: Home » SEO » Hoe kom je hoger in Google met je restaurantwebsite?

Horeca-ondernemers vragen mij vaak wat ze moeten doen om met hun hun restaurantwebsite hoger in de Google zoekresultaten te komen. Mijn antwoord is altijd dat hun website dan beter moet zijn dan de website van hun concurrenten. De volgende vraag is dan natuurlijk wat ze kunnen doen om hun website te verbeteren. Dat is niet zo eenvoudig te beantwoorden, want Google gebruikt meer dan 200 factoren om de volgorde van de zoekresultaten te bepalen. In dit artikel geef ik je een overzicht van de meest belangrijke factoren.

Algemene of lokale zoekresultaten?

Google maakt onderscheid tussen lokale en algemene zoekresultaten. Algemene zoekresultaten zijn plaatsonafhankelijk. Het zijn de zoekresultaten die je krijgt als je bijvoorbeeld zoekt naar “recepten voor erwtensoep” of “welke wijn komt uit Nederland”.

Lokale zoekresultaten zijn plaatsgebonden. Ze hebben betrekking op plaatsen die je kunt bezoeken zoals restaurants, hotels en winkels. Het zijn de resultaten die je krijgt als je zoekt naar “Restaurant in de buurt” of “Hotel in Amsterdam”. Dit zijn de resultaten die voor de horeca belangrijk zijn.

De volgorde van de lokale zoekresultaten wordt hoofdzakelijk bepaald op basis van drie factoren:

  • Relevantie
  • Afstand
  • Bekendheid

Relevantie

Relevantie geeft aan hoe goed een lokaal bedrijf overeenkomt met hetgeen iemand zoekt. Als iemand naar een restaurant zoekt dan geeft Google restaurants, en géén cafés in de zoekresultaten. Als iemand zoekt naar een pizzeria, dan zijn pizzeria’s relevanter dan Italiaanse restaurants, en die zijn weer relevanter dan ‘gewone’ restaurants.

Restaurants hoog in de algemene en lokale Google zoekresultaten

Afstand

Bij het bepalen van de zoekresultaten houdt Google ook rekening met de afstand tussen de gezochte locatie en de bedrijven in de zoekresultaten. Zoekt iemand bijvoorbeeld naar een ‘restaurant in Utrecht’, dan zie je in de zoekresultaten restaurants in Utrecht en geen restaurants in Eindhoven.

Als iemand zoekt naar een restaurant zonder een specifieke locatie, of naar een ‘restaurant in de buurt’, dan houdt Google rekening met de fysieke locatie van de zoekende persoon. Om deze locatie te bepalen gebruikt Google onder andere de gegevens van de mobiele telefoon of het wifi signaal.

Bekendheid (prominentie)

In de offline wereld is het ene bedrijf bekender dan het andere. Google houdt hier ook online rekening mee door na te gaan hoe prominent een bedrijf op het internet aanwezig is. Google gebruikt hiervoor onder andere:

  • Inkomende links (back links). Dit zijn linkjes van andere websites naar jouw website. Denk hierbij aan een linkje in een online restaurantgids, op de website van de lokale VVV en in een artikel op een foodblog.
  • Vermeldingen (citations). Dit zijn online vermeldingen van jouw bedrijf zonder een linkje naar jouw website.
  • Online reviews. Dit zijn de reviews die mensen achterlaten op websites zoals Google, Facebook en Tripadvisor.

De redenering is dat bedrijven met meer inkomende linkjes, vermeldingen en reviews bekender zijn dan bedrijven die dit minder hebben. Die bedrijven scoren daardoor hoger in de Google zoekresultaten.

Gebruikerservaring

Naast de hiervoor genoemde factoren houdt Google ook rekening met de gebruikerservaring op je website. Denk bijvoorbeeld aan het volgende:

  • De meeste mensen bezoeken een horecawebsite vanaf hun mobiele telefoon. Een website die het goed doet op mobiel komt daardoor hoger in de zoekresultaten.
  • Een snelle website geeft een betere ervaring dan een langzame site. Daarom komen snelle sites hoger in de zoekresultaten.
  • Als Google weet dat iemand Engels spreekt, dan zullen websites die in het Engels zijn vertaald hoger komen.

Het is belangrijk om je te realiseren dat Google een combinatie van alle factoren gebruikt, om te bepalen welk restaurant bovenaan in de zoekresultaten komt. Daardoor kan een restaurant dat verder weg is of minder reviews heeft dan jij, toch hoger in de zoekresultaten staan.

Je weet nu in grote lijnen hoe Google de volgorde van de zoekresultaten bepaalt. In een volgend artikel leg ik uit hoe je de relevantie en bekendheid van jouw website kunt verbeteren.

Deel deze tip!

Ken je iemand die iets aan deze tip heeft? Deel het bericht met hem of haar met de knoppen hierboven.

Wat vind je van deze tip?

Ik ben benieuwd of je iets aan deze tip hebt gehad. Geef hieronder een reactie om het mij te laten weten.

Waarmee kan ik je helpen?

Heb je na het lezen van dit artikel nog vragen of hulp nodig? Laat het mij weten, ik beantwoord je vragen en help je ook graag met het maken en onderhouden van een nieuwe website voor jouw hotel, restaurant, café of B&B.

Meer tips

 

Linkbuilding om hoger in Google te komen

Linkbuilding om hoger in Google te komen

Populaire horecazaken staan meestal hoog in de Google zoekresultaten. Dat komt onder andere doordat ze vaak op andere websites worden vermeld. Iedere vermelding is een aanbeveling, en Google houdt dat bij. Start met linkbuilding om meer vermeldingen te krijgen en...

Hoger in Google door online reviews

Hoger in Google door online reviews

Restaurants en hotels staan op de 1e en 2e plaats van branches waarvan consumenten het vaakst online reviews lezen en geven. Ze doen dat direct op Google, op beoordelingssites zoals TheFork en Tripadvisor en op sociale media sites zoals Facebook. Omdat consumenten...

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Esther Borggreve van Queen of Hearts en John-Pierre Cornelissen van Horeca Webservice

Check nu de website van jouw restaurant

Op welk e-mailadres wil je de checklist ontvangen?

Gelukt! Controleer je e-mail inbox om je aanmelding te bevestigen.

Stappenplan 'Hoger in Google'

Op welk e-mailadres wil je het gratis stappenplan ontvangen?

Gelukt! Controleer je e-mail inbox om je aanmelding te bevestigen.

Pin It on Pinterest

Share This