06 - 1838 5549 info@horecawebservice.nl
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Pinterest
  • YouTube
  • RSS
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Pinterest
  • YouTube
  • RSS

Hoe kom je hoger in Google met je restaurantwebsite?

Je bent hier: Home » SEO » Hoe kom je hoger in Google met je restaurantwebsite?

Horeca-ondernemers vragen mij vaak wat ze moeten doen om met hun hun restaurantwebsite hoger in de Google zoekresultaten te komen. Mijn antwoord is altijd dat hun website dan beter moet zijn dan de website van hun concurrenten. De volgende vraag is dan natuurlijk wat ze kunnen doen om hun website te verbeteren. Dat is niet zo eenvoudig te beantwoorden, want Google gebruikt meer dan 200 factoren om de volgorde van de zoekresultaten te bepalen. In dit artikel geef ik je een overzicht van de meest belangrijke factoren.

Algemene of lokale zoekresultaten?

Google maakt onderscheid tussen lokale en algemene zoekresultaten. Algemene zoekresultaten zijn plaatsonafhankelijk. Het zijn de zoekresultaten die je krijgt als je bijvoorbeeld zoekt naar “recepten voor erwtensoep” of “welke wijn komt uit Nederland”.

Lokale zoekresultaten zijn plaatsgebonden. Ze hebben betrekking op plaatsen die je kunt bezoeken zoals restaurants, hotels en winkels. Het zijn de resultaten die je krijgt als je zoekt naar “Restaurant in de buurt” of “Hotel in Amsterdam”. Dit zijn de resultaten die voor de horeca belangrijk zijn.

De volgorde van de lokale zoekresultaten wordt hoofdzakelijk bepaald op basis van drie factoren:

  • Relevantie
  • Afstand
  • Bekendheid

Relevantie

Relevantie geeft aan hoe goed een lokaal bedrijf overeenkomt met hetgeen iemand zoekt. Als iemand naar een restaurant zoekt dan geeft Google restaurants, en géén cafés in de zoekresultaten. Als iemand zoekt naar een pizzeria, dan zijn pizzeria’s relevanter dan Italiaanse restaurants, en die zijn weer relevanter dan ‘gewone’ restaurants.

Restaurants hoog in de algemene en lokale Google zoekresultaten

Afstand

Bij het bepalen van de zoekresultaten houdt Google ook rekening met de afstand tussen de gezochte locatie en de bedrijven in de zoekresultaten. Zoekt iemand bijvoorbeeld naar een ‘restaurant in Utrecht’, dan zie je in de zoekresultaten restaurants in Utrecht en geen restaurants in Eindhoven.

Als iemand zoekt naar een restaurant zonder een specifieke locatie, of naar een ‘restaurant in de buurt’, dan houdt Google rekening met de fysieke locatie van de zoekende persoon. Om deze locatie te bepalen gebruikt Google onder andere de gegevens van de mobiele telefoon of het wifi signaal.

Bekendheid (prominentie)

In de offline wereld is het ene bedrijf bekender dan het andere. Google houdt hier ook online rekening mee door na te gaan hoe prominent een bedrijf op het internet aanwezig is. Google gebruikt hiervoor onder andere:

  • Vermeldingen (citations). Dit zijn online vermeldingen van jouw bedrijf zonder een linkje naar jouw website.
  • Inkomende links (back links). Dit zijn linkjes van andere websites naar jouw website. Denk hierbij aan een linkje in een online restaurantgids, op de website van de lokale VVV en in een artikel op een foodblog.
  • Online reviews. Dit zijn de reviews die mensen achterlaten op websites zoals Google, Facebook en Tripadvisor.

De redenering is dat bedrijven met meer inkomende linkjes, vermeldingen en reviews bekender zijn dan bedrijven die dit minder hebben. Die bedrijven scoren daardoor hoger in de Google zoekresultaten.

Gebruikerservaring

Naast de hiervoor genoemde factoren houdt Google ook rekening met de gebruikerservaring op je website. Denk bijvoorbeeld aan het volgende:

  • De meeste mensen bezoeken een horecawebsite vanaf hun mobiele telefoon. Een website die het goed doet op mobiel komt daardoor hoger in de zoekresultaten.
  • Een snelle website geeft een betere ervaring dan een langzame site. Daarom komen snelle sites hoger in de zoekresultaten.
  • Als Google weet dat iemand Engels spreekt, dan zullen websites die in het Engels zijn vertaald hoger komen.

Het is belangrijk om je te realiseren dat Google een combinatie van alle factoren gebruikt, om te bepalen welk restaurant bovenaan in de zoekresultaten komt. Daardoor kan een restaurant dat verder weg is of minder reviews heeft dan jij, toch hoger in de zoekresultaten staan.

Je weet nu in grote lijnen hoe Google de volgorde van de zoekresultaten bepaalt. In een volgend artikel leg ik uit hoe je de relevantie en bekendheid van jouw website kunt verbeteren.

Deel deze tip!

Ken je iemand die iets aan deze tip heeft? Deel het bericht met hem of haar met de knoppen hierboven.

Wat vind je van deze tip?

Ik ben benieuwd of je iets aan deze tip hebt gehad. Geef hieronder een reactie om het mij te laten weten.

Waarmee kan ik je helpen?

Heb je na het lezen van dit artikel nog vragen of hulp nodig? Laat het mij weten, ik beantwoord je vragen en help je ook graag met het maken en onderhouden van een nieuwe website voor jouw hotel, restaurant, café of B&B.

Misschien vind je deze artikelen ook interessant

 

Wat is SEO en uit welke onderdelen bestaat het?

Wat is SEO en uit welke onderdelen bestaat het?

De meeste klanten die een website door mij laten maken vragen mij ook om de website te optimaliseren voor SEO. Daar help ik natuurlijk aan mee omdat dat dat ook bij het werk van een webdesigner hoort. SEO gaat echter verder dan het werk aan de website alleen. In dit...

Hoe lang duurt het om hoog in Google te komen?

Hoe lang duurt het om hoog in Google te komen?

Nadat ik een nieuwe website heb gemaakt krijg ik regelmatig de vraag hoe lang het duurt voordat de site bovenaan in Google zal staan. Op de eerste pagina of zelfs helemaal bovenaan op de eerste plaats. Logische vraag, maar een eenvoudig antwoord is er niet. Het is...

Online zichtbaarheid na bedrijfsovername

Online zichtbaarheid na bedrijfsovername

Als je een bestaande horecazaak hebt overgenomen, dan is het vaak interessant om de online zichtbaarheid die de overgenomen zaak heeft opgebouwd te benutten. Zelfs als je de zaak voortzet met een nieuw concept en een nieuwe naam. Ik leg je uit hoe je dat doet. Wat is...

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

20 tips voor een ultieme Restaurant Website

Download het gratis ebook

Op welk e-mailadres wil je het ebook met mijn 20 tips ontvangen?

 

Gelukt! Controleer je e-mail inbox om je aanmelding te bevestigen.

Stappenplan 'Hoger in Google'

Op welk e-mailadres wil je het gratis stappenplan ontvangen?

Gelukt! Controleer je e-mail inbox om je aanmelding te bevestigen.

Pin It on Pinterest

Share This