Heb jij al een mobielvriendelijke restaurantwebsite?

Je bent hier: Home » Website Tips » Heb jij al een mobielvriendelijke restaurantwebsite?

Een mobielvriendelijke restaurantwebsite is een must

Een mobielvriendelijke restaurantwebsite is niet langer een pré maar een must. De mobiele telefoon wordt steeds vaker gebruikt om de website van een restaurant te zoeken, de website en menukaart te bekijken en een reservering te maken. Als de website van jouw restaurant niet goed werkt op een mobiele telefoon, verlaat de bezoeker jouw website en kijkt hij bij je concurrent.

Mobiel bezoek aan restaurantwebsites stijgt

Smartphonegebruikers zijn altijd en overal online: thuis op de bank, op het werk, in het openbaar vervoer, in de wachtkamer en zelfs op het toilet. Doordat het zo gemakkelijk is om snel iets mobiel op te zoeken, worden ook restaurantwebsites steeds vaker met de smartphone bezocht. Een onderzoek uit 2013 van Google liet tussen 2010 en 2013 al een enorme stijging in het aantal restaurantgerelateerde zoekopdrachten via smartphones zien.

Stel je voor dat iemand op zijn telefoon een restaurant in Amersfoort zoekt. Op Google tikt hij ‘restaurant Amersfoort’ in en Google geeft een overzicht van de gevonden restaurants. Vervolgens bezoekt hij een aantal restaurantwebsites. De eerste indruk is dan essentieel. Als de website op de telefoon slecht leesbaar is klikt hij direct terug naar Google en bezoekt de volgende website.

Check de statistieken van je website

Uit de websitestatistieken van mijn klanten blijkt dat restaurantwebsites in 2020 in 64% van de gevallen met een mobiele telefoon werden bezocht. Voor alle horecawebsites samen was dat 60%.

Uit de websitestatistieken 2020 voor hotels, café en restaurantswebsites blijkt dat een mobielvriendelijke restaurantwebsite noodzakelijk is.
Mobiel websitebezoek in 2020 aan hotel-, restaurant- en caféwebsites die zijn gemaakt door Horeca Webservice.

Opvallend is dat zowel het websitebezoek vanaf een mobiele telefoon als vanaf desktop computers is gestegen. Daarentegen is het website bezoek vanaf tablets fors gedaald. Mogelijke oorzaak is dat veel mensen door de coronacrisis vanuit huis op de computer werken.

Hieruit blijkt dat jouw website geschikt moet zijn voor mobiele en desktop bezoekers. Je hebt daarvoor een responsive website nodig. Is je website dat niet, dan loop je het risico loopt dat meer dan de helft van je websitebezoekers je website meteen weer verlaat en nooit jouw gast wordt.

Mobiele websitestatistieken horeca per jaar
Mobiele websitebezoeken horeca in 2019 en 2020.

Houdt Google Analytics de statistieken voor jouw website bij? Dan vind je deze cijfers voor jouw website op de Home pagina van Analytics. Kijk hiervoor naar het kopje “Wat zijn uw populairste apparaten?”. Een meer gedetailleerd overzicht vind je via het menu Doelgroep » Technologie » Mobiel » Overzicht.

Google geeft de voorkeur aan responsive websites

Websites die goed werken en goed leesbaar zijn op mobiele telefoons, scoren hoger in de mobiele zoekresultaten. Daarmee voorkomt Google al bij voorbaat dat iemand op een slecht werkende website terecht komt.

In 2020 is Google volledig overgeschakeld op ‘Mobile-first indexing‘. Dat betekent dat Google alléén nog maar de mobiele versie van websites indexeert.

Als jouw website niet geschikt is voor mobiele telefoons, dan kan Google jouw website niet goed lezen en kelder je in de zoekresulaten!

Je voorkomt dit met een responsive website. Het ontwerp van een responsive website past zich automatisch aan de afmetingen van een scherm aan. De website blijft daardoor bruikbaar en de tekst goed leesbaar. Als een website niet responsive is, dan wordt deze op een telefoonscherm verkleind weergegeven, waardoor de website moeilijk leesbaar is. 

Controleer of je een mobielvriendelijke restaurantwebsite hebt

Er zijn verschillende manieren om te controleren of de website van jouw restaurant geschikt is voor mobiele telefoons. Ik geef je er twee.

  1. De eerste manier is om zelf je website met je mobiele telefoon te bezoeken. Bezoek verschillende pagina’s en kijk of alles goed leesbaar is zonder dat je hoeft in te zoomen.
  2. Met de tweede methode laat je de pagina’s van je website door de Mobielvriendelijke test van Google controleren. Vul het adres van een pagina op je website in en na een paar tests geeft Google feedback met verbeterpunten.

Controleer in beide gevallen in ieder geval de belangrijkste pagina’s van je website: de home pagina, het reserveringsformulier en de menukaart. Een PDF menukaart wordt over het algemeen niet goed leesbaar weergegeven.

Kortom, zorg dat je website responsive is. Daardoor laat Google jouw website hoger in de zoekresultaten zien dan websites die niet responsive zijn. Bovendien verhoogt het de gebruiksvriendelijkheid voor de bezoekers van je website, en daar gaat het uiteindelijk om.

Doet jouw website het niet goed op een mobiel? Neem dan contact met mij op. Ik help je graag.

Deel deze tip!

Ken je iemand die iets aan deze tip heeft? Deel het bericht met hem of haar met de knoppen hierboven.

Wat vind je van deze tip?

Ik ben benieuwd of je iets aan deze tip hebt gehad. Geef hieronder een reactie om het mij te laten weten.

Waarmee kan ik je helpen?

Heb je na het lezen van dit artikel nog vragen of hulp nodig? Laat het mij weten, ik beantwoord je vragen en help je ook graag met het maken en onderhouden van een nieuwe website voor jouw hotel, restaurant, café of B&B.

Meer tips

 

1e hulp bij het schrijven van teksten voor je restaurantwebsite

1e hulp bij het schrijven van teksten voor je restaurantwebsite

Het schrijven van teksten voor een restaurantwebsite lijkt eenvoudig. Daardoor denken sommige horecaondernemers dat ze dat wel zelf kunnen. Al snel blijkt dan dat het best tegenvalt. Dan stellen ze de klus uit tot het echt niet langer kan, om uiteindelijk met veel...

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Esther Borggreve van Queen of Hearts en John-Pierre Cornelissen van Horeca Webservice

Check nu de website van jouw restaurant

Op welk e-mailadres wil je de checklist ontvangen?

Gelukt! Controleer je e-mail inbox om je aanmelding te bevestigen.

Stappenplan 'Hoger in Google'

Op welk e-mailadres wil je het gratis stappenplan ontvangen?

Gelukt! Controleer je e-mail inbox om je aanmelding te bevestigen.

Pin It on Pinterest

Share This