06 - 1838 5549 info@horecawebservice.nl
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Pinterest
  • YouTube
  • RSS
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Pinterest
  • YouTube
  • RSS

69,8% van bezoek aan restaurantwebsites met mobiele telefoon

Je bent hier: Home » Website Tips » 69,8% van bezoek aan restaurantwebsites met mobiele telefoon

door | 22 januari 2024 | Website Tips

Een mobielvriendelijke restaurantwebsite is een must

Een mobielvriendelijke restaurantwebsite is niet langer een pré maar een must. De mobiele telefoon wordt steeds vaker gebruikt om de website van een restaurant te zoeken, de website en menukaart te bekijken en een reservering te maken.

De eerste indruk is essentieel als iemand op zijn telefoon een restaurantwebsite bezoekt. Als jouw website niet goed werkt op een mobiele telefoon, verlaat de bezoeker jouw website en kijkt hij bij je concurrent.

Mobiel bezoek aan restaurantwebsites stijgt jaarliks

Smartphonegebruikers zijn altijd en overal online: thuis op de bank, op het werk, in het openbaar vervoer, in de wachtkamer en zelfs op het toilet. Doordat het zo gemakkelijk is om snel iets mobiel op te zoeken, worden ook restaurantwebsites steeds vaker met de smartphone bezocht.

Een onderzoek uit 2013 van Google liet tussen 2010 en 2013 al een enorme stijging in het aantal restaurantgerelateerde zoekopdrachten via smartphones zien.

Ook uit onderzoek door Horeca Webservice blijkt dat dit jaarlijks toeneemt. In 2023 is het bezoek aan horecawebsites vanaf een mobiele telefoon opnieuw gestegen. Deze stijging ging ten koste van websitebezoek vanaf een desktop/laptop en tablets.

Mobiele websitestatistieken-horeca 2019-2023
Horeca Websitestatistieken van 2019 t/m 2023

Statistieken mobiele websitebezoekeres van restaurants, hotels en café in 2023

Uit de websitestatistieken van mijn klanten blijkt dat restaurantwebsites in 2023 in 69,8% van de gevallen met een mobiele telefoon werden bezocht. Voor alle horecawebsites samen was dat 68,4%. Vergeleken met het voorgaande jaar is dat een stijging van 3,5% voor hotelwebsites, 0,9% voor restaurantwebsites, 4,1% voor caféwebsites en 2,4% voor alle horecawebsites samen.

Mobiel + Desktop + Tablet websitebezoek in 2023 aan hotel-, restaurant- en caféwebsites die door Horeca Webservice zijn gemaakt.
Mobiel + Desktop + Tablet websitebezoek in 2023 aan hotel-, restaurant- en caféwebsites die door Horeca Webservice zijn gemaakt.

Uit deze cijfers blijkt dat horecawebsites goed moeten functioneren op zowel mobiele telefoons en desktop/laptop computers. Als jouw website niet goed functioneert om mobiele telefoons, dan loop je het risico loopt dat meer dan de helft van je websitebezoekers je website meteen weer verlaat en reserveert bij je concurrent.

Om de bezoekerscijfers van jouw website te kunnen zien moet Google Analytics deze cijfers voor je bijhouden. Je vind deze cijfers op de home pagina van Analytics onder het kopje “Wat zijn uw populairste apparaten?”. Een meer gedetailleerd overzicht vind je via het menu Doelgroep » Technologie » Mobiel » Overzicht.

Heb jij al een mobielvriendelijke restaurantwebsite hebt

Er zijn verschillende manieren om te controleren of de website van jouw restaurant geschikt is voor mobiele telefoons. Ik geef je er twee.

  1. De eerste manier is om zelf je website met je mobiele telefoon te bezoeken. Bezoek verschillende pagina’s en kijk of alles goed leesbaar is zonder dat je hoeft in te zoomen.
  2. Met de tweede methode laat je de pagina’s van je website door de Mobielvriendelijke test van Google controleren. Vul het adres van een pagina op je website in en na een paar tests geeft Google feedback met verbeterpunten.

Controleer in beide gevallen in ieder geval de belangrijkste pagina’s van je website: de home pagina, het reserveringsformulier en de menukaart. Een PDF menukaart wordt over het algemeen niet goed leesbaar weergegeven.

Doet jouw website het niet goed op een mobiel? Neem dan contact met mij op. Ik help je graag.

Ook goed voor SEO: Google geeft de voorkeur aan responsive websites

Websites die goed werken en goed leesbaar zijn op mobiele telefoons, scoren hoger in de mobiele zoekresultaten dan websites die het niet goed doen op mobiele telefoons.

Met een responsive website heb je een website die op alle apparaten goed werkt. De indeling van een responsive website past zich automatisch aan de afmetingen van een scherm aan. Daardoor blijft de website bruikbaar en de tekst goed leesbaar. Een website die niet responsive is wordt op een telefoonscherm verkleind weergegeven, de website is dan moeilijk leesbaar.

Kortom, zorg dat je een responsive website hebt zodat Google jouw website hoger in de zoekresultaten laat zien dan websites die niet responsive zijn. Bovendien verhoogt dat de gebruiksvriendelijkheid voor de bezoekers van je website, en daar gaat het uiteindelijk om.

Deel deze tip!

Ken je iemand die iets aan deze tip heeft? Deel het bericht met hem of haar met de knoppen hierboven.

Wat vind je van deze tip?

Ik ben benieuwd of je iets aan deze tip hebt gehad. Geef hieronder een reactie om het mij te laten weten.

Waarmee kan ik je helpen?

Heb je na het lezen van dit artikel nog vragen of hulp nodig? Laat het mij weten, ik beantwoord je vragen en help je ook graag met het maken en onderhouden van een nieuwe website voor jouw hotel, restaurant, café of B&B.

Misschien vind je deze artikelen ook interessant

 

Vacaturebanken en uitzendbureaus voor de horeca

Vacaturebanken en uitzendbureaus voor de horeca

De horeca kampt momenteel met een groot personeelstekort. Er zijn bedrijven die dit oplossen met een QR bestelsysteem en zelfs met robots, maar uiteindelijk heb je extra handen nodig. Op welke van deze vacaturesites en uitzendbureaus vind je die? 21 vacaturebanken,...

Weg met die PDF menukaart op je website!

Weg met die PDF menukaart op je website!

En dit is waarom… De meest bezocht pagina van een restaurantwebsite is de menukaart. Logisch, want voordat je een restaurant kiest wil je weten wat er op de menukaart staat. Een onderzoek van OpenTable concludeerde zelfs dat maar liefst 93% van de mensen online menu's...

Online reserveringssystemen voor hotels en B&B’s

Online reserveringssystemen voor hotels en B&B’s

Waar kan iemand een kamer in jouw hotel reserveren? De website van een hotel, bed & breakfast of welke andere logiesverstrekkers dan ook, kan niet zonder eigen online reserveringssysteem. Je gasten verwachten dat er op jouw website direct gereserveerd kan worden....

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

20 tips voor een ultieme Restaurant Website

Download het gratis ebook

Op welk e-mailadres wil je het ebook met mijn 20 tips ontvangen?

 

Gelukt! Controleer je e-mail inbox om je aanmelding te bevestigen.

Stappenplan 'Hoger in Google'

Op welk e-mailadres wil je het gratis stappenplan ontvangen?

Gelukt! Controleer je e-mail inbox om je aanmelding te bevestigen.

Pin It on Pinterest

Share This