Een mobielvriendelijke restaurantwebsite is een must
Een mobielvriendelijke restaurantwebsite is niet langer een pré maar een must. De mobiele telefoon wordt steeds vaker gebruikt om de website van een restaurant te zoeken, de website en menukaart te bekijken en een reservering te maken. Als de website van jouw restaurant niet goed werkt op een mobiele telefoon, verlaat de bezoeker jouw website en kijkt hij bij je concurrent.
Mobiel bezoek aan restaurantwebsites stijgt
Smartphonegebruikers zijn altijd en overal online: thuis op de bank, op het werk, in het openbaar vervoer, in de wachtkamer en zelfs op het toilet. Doordat het zo gemakkelijk is om snel iets mobiel op te zoeken, worden ook restaurantwebsites steeds vaker met de smartphone bezocht. Een onderzoek uit 2013 van Google liet tussen 2010 en 2013 al een enorme stijging in het aantal restaurantgerelateerde zoekopdrachten via smartphones zien.
Stel je voor dat iemand op zijn telefoon een restaurant in Amersfoort zoekt. Op Google tikt hij ‘restaurant Amersfoort’ in en Google geeft een overzicht van de gevonden restaurants. Vervolgens bezoekt hij een aantal restaurantwebsites. De eerste indruk is dan essentieel. Als de website op de telefoon slecht leesbaar is klikt hij direct terug naar Google en bezoekt de volgende website.
Check de statistieken van je website
Uit de websitestatistieken van mijn klanten blijkt dat restaurantwebsites in 2020 in 64% van de gevallen met een mobiele telefoon werden bezocht. Voor alle horecawebsites samen was dat 60%.

Opvallend is dat zowel het websitebezoek vanaf een mobiele telefoon als vanaf desktop computers is gestegen. Daarentegen is het website bezoek vanaf tablets fors gedaald. Mogelijke oorzaak is dat veel mensen door de coronacrisis vanuit huis op de computer werken.
Hieruit blijkt dat jouw website geschikt moet zijn voor mobiele en desktop bezoekers. Je hebt daarvoor een responsive website nodig. Is je website dat niet, dan loop je het risico loopt dat meer dan de helft van je websitebezoekers je website meteen weer verlaat en nooit jouw gast wordt.

Houdt Google Analytics de statistieken voor jouw website bij? Dan vind je deze cijfers voor jouw website op de Home pagina van Analytics. Kijk hiervoor naar het kopje “Wat zijn uw populairste apparaten?”. Een meer gedetailleerd overzicht vind je via het menu Doelgroep » Technologie » Mobiel » Overzicht.
Google geeft de voorkeur aan responsive websites
Websites die goed werken en goed leesbaar zijn op mobiele telefoons, scoren hoger in de mobiele zoekresultaten. Daarmee voorkomt Google al bij voorbaat dat iemand op een slecht werkende website terecht komt.
In 2020 is Google volledig overgeschakeld op ‘Mobile-first indexing‘. Dat betekent dat Google alléén nog maar de mobiele versie van websites indexeert.
Als jouw website niet geschikt is voor mobiele telefoons, dan kan Google jouw website niet goed lezen en kelder je in de zoekresulaten!
Je voorkomt dit met een responsive website. Het ontwerp van een responsive website past zich automatisch aan de afmetingen van een scherm aan. De website blijft daardoor bruikbaar en de tekst goed leesbaar. Als een website niet responsive is, dan wordt deze op een telefoonscherm verkleind weergegeven, waardoor de website moeilijk leesbaar is.
Controleer of je een mobielvriendelijke restaurantwebsite hebt
Er zijn verschillende manieren om te controleren of de website van jouw restaurant geschikt is voor mobiele telefoons. Ik geef je er twee.
- De eerste manier is om zelf je website met je mobiele telefoon te bezoeken. Bezoek verschillende pagina’s en kijk of alles goed leesbaar is zonder dat je hoeft in te zoomen.
- Met de tweede methode laat je de pagina’s van je website door de Mobielvriendelijke test van Google controleren. Vul het adres van een pagina op je website in en na een paar tests geeft Google feedback met verbeterpunten.
Controleer in beide gevallen in ieder geval de belangrijkste pagina’s van je website: de home pagina, het reserveringsformulier en de menukaart. Een PDF menukaart wordt over het algemeen niet goed leesbaar weergegeven.
Kortom, zorg dat je website responsive is. Daardoor laat Google jouw website hoger in de zoekresultaten zien dan websites die niet responsive zijn. Bovendien verhoogt het de gebruiksvriendelijkheid voor de bezoekers van je website, en daar gaat het uiteindelijk om.
Doet jouw website het niet goed op een mobiel? Neem dan contact met mij op. Ik help je graag.
0 reacties