06 - 1838 5549 info@horecawebservice.nl
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Pinterest
  • YouTube
  • RSS
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Pinterest
  • YouTube
  • RSS

Wat is SEO en uit welke onderdelen bestaat het?

Je bent hier: Home » SEO » Wat is SEO en uit welke onderdelen bestaat het?

door | 5 januari 2023 | SEO

De meeste klanten die een website door mij laten maken vragen mij ook om de website te optimaliseren voor SEO. Daar help ik natuurlijk aan mee omdat dat dat ook bij het werk van een webdesigner hoort. SEO gaat echter verder dan het werk aan de website alleen. In dit artikel leg ik uit wat SEO is, uit welke onderdelen het bestaat en wie de bijbehorende werkzaamheden meestal uitvoert.

Wat is SEO

SEO is de Engelse afkorting van ‘Search Engine Optimisation’, oftewel ‘zoekmachineoptimalisatie’ in het Nederlands.

SEO bestaat uit verschillende werkzaamheden die tot doel hebben de website zo hoog mogelijk in de zoekresultaten van Google te laten komen. Zonder te adverteren!

En lokale SEO?

Lokale SEO is een vorm van zoekmachineoptimalisatie die bedoeld is om de online zichtbaarheid van lokale bedrijven te verbeteren. Het is gericht op zoekopdrachten naar bedrijven, producten en diensten in een bepaalde buurt, stad of regio. Voor horecabedrijven moeten altijd lokale SEO technieken worden toegepast.

Restaurants in de Google 3-pack door lokale SEO
Restaurants in de Google 3-pack door lokale SEO

De onderdelen van SEO

SEO bestaat uit drie onderdelen:

  1. Technische SEO
  2. On-page SEO
  3. Off-page SEO

Technische SEO

Technische SEO richt zich op de technische aspecten van de website. De website wordt zodanig geoptimaliseerd dat zoekmachines de website beter en sneller kunnen crawlen en indexeren. Een veelgebruikt hulpmiddel om technische problemen op te sporen en op te lossen is Google Search Console. De aandachtspunten zijn gericht op de:

Met deze punten moet al bij het ontwerpen en bouwen van de website rekening gehouden worden. Daardoor is dit een belangrijke taak voor de webdesigner en websitebouwer.

Technische SEO blijft belangrijk, ook als de website online staat. De werkzaamheden worden  dan meestal uitgevoerd door degene die de website onderhoudt. Vanzelfsprekend kun je voor zowel het ontwerp, de bouw en het onderhoud terecht bij Horeca Webservice.

On-page SEO

On-page SEO is gericht op het optimaliseren van de inhoud en de structuur van individuele webpagina’s. Hiermee zorg je dat die pagina’s inhoudelijk relevant zijn voor jouw doelgroep en aansluit op de door hen gebruikte zoekwoorden.

Een belangrijk onderdeel is zoekwoordonderzoek. Hierbij identificeer je de zoekwoorden die jouw doelgroep gebruikt als ze naar jouw producten of diensten zoeken. Voor de horeca is lokale SEO belangrijk, daarom is het slim om de zoekwoorden te combineren met de naam van de buurt, stad of regio waarin het bedrijf gevestigd is.

De gevonden zoekwoorden moeten worden opgenomen in de verschillende onderdelen van de pagina, waaronder:

  • teksten, titel en tussenkopjes;
  • afbeeldingen (bestandsnaam en alt-tekst);
  • meta-omschrijving;
  • URL.

On-page SEO is het meest effectief op landingspagina’s en in blogartikelen die voor specifiek zoekwoorden zijn gemaakt. Het is minder van toepassing op algemene pagina’s zoals bijvoorbeeld de home pagina, menukaart en fotogalerij.

Voor on-page SEO is een goede samenwerking nodig tussen de opdrachtgever, de tekstschrijver en de websitebouwer. De opdrachtgever geeft aan op welke zoekwoorden de website gevonden moet worden, de tekstschrijver verwerkt dit in de teksten en de websitebouwer plaatst de tekst en verwerkt de zoekwoorden in de afbeeldingen, meta-omschrijving en url.

Off-page SEO

Off-page SEO is gericht op het verkrijgen van vermeldingen en verwijzingen op andere websites. Zoekmachines zien deze vermeldingen en verwijzingen als een teken van waardering voor jouw website. Daardoor krijgt jouw website een hogere autoriteit en relevantie en draagt dit bij aan een hogere positie in de zoekresultaten. De werkzaamheden bestaan uit:

Met de informatie in de hierboven gelinkte artikelen kun je zelf aan de slag. Uitbesteden aan een SEO-specialist is mogelijk maar is vaak kostbaar.

SEO Software

Er zijn verschillende hulpmiddelen die je helpen bij je SEO werkzaamheden:

  • Yoast SEO is een populaire WordPress-plugin die helpt bij het optimaliseren van websites voor zoekmachines. Het biedt tools en suggesties voor het verbeteren van de content en technische aspecten van een site, zoals het gebruik van trefwoorden, leesbaarheid, metadata en interne links.
  • Mangools is een suite van SEO-tools die helpt bij zoekmachineoptimalisatie. Het omvat vijf kernproducten: KWFinder voor trefwoordonderzoek, SERPChecker voor het analyseren van zoekresultaten, SERPWatcher voor rank tracking, LinkMiner voor backlink-analyse, en SiteProfiler voor het controleren van website SEO-statistieken.
  • SiteGuru is een gebruiksvriendelijke SEO-audittool die websites analyseert en praktische aanbevelingen biedt om hun zoekmachineoptimalisatie te verbeteren. Het identificeert technische problemen, zoals gebroken links, trage laadtijden en ontbrekende metadata, en geeft advies over contentoptimalisatie en mobiele gebruiksvriendelijkheid. SiteGuru geeft gedetailleerde actiepunten om je website te verbeteren.

Resultaat

Door het toepassen van de genoemde SEO-technieken zal je website na verloop van tijd hoger in de zoekresultaten komen. Hoe lang dat duurt is mede-afhankelijk van de online concurrentie. Het kan weken en zelfs maanden op zich laten wachten.

Ondertussen zitten jouw concurrenten niet stil, want die proberen óók hoger in de zoekresultaten te komen. Bovendien sleutelt Google regelmatig aan het algoritme waardoor de volgorde van de zoekresultaten steeds weer wijzigt. Al met al is het toepassen van SEO een noodzakelijk, langdurig en continue proces om hoger in de zoekresultaten te komen én te blijven.

Deel deze tip!

Ken je iemand die iets aan deze tip heeft? Deel het bericht met hem of haar met de knoppen hierboven.

Wat vind je van deze tip?

Ik ben benieuwd of je iets aan deze tip hebt gehad. Geef hieronder een reactie om het mij te laten weten.

Waarmee kan ik je helpen?

Heb je na het lezen van dit artikel nog vragen of hulp nodig? Laat het mij weten, ik beantwoord je vragen en help je ook graag met het maken en onderhouden van een nieuwe website voor jouw hotel, restaurant, café of B&B.

Misschien vind je deze artikelen ook interessant

 

Hoe lang duurt het om hoog in Google te komen?

Hoe lang duurt het om hoog in Google te komen?

Nadat ik een nieuwe website heb gemaakt krijg ik regelmatig de vraag hoe lang het duurt voordat de site bovenaan in Google zal staan. Op de eerste pagina of zelfs helemaal bovenaan op de eerste plaats. Logische vraag, maar een eenvoudig antwoord is er niet. Het is...

Online zichtbaarheid na bedrijfsovername

Online zichtbaarheid na bedrijfsovername

Als je een bestaande horecazaak hebt overgenomen, dan is het vaak interessant om de online zichtbaarheid die de overgenomen zaak heeft opgebouwd te benutten. Zelfs als je de zaak voortzet met een nieuw concept en een nieuwe naam. Ik leg je uit hoe je dat doet. Wat is...

Linkbuilding om hoger in Google te komen

Linkbuilding om hoger in Google te komen

Populaire horecazaken staan meestal hoog in de Google zoekresultaten. Dat komt onder andere doordat ze vaak op andere websites worden vermeld. Iedere vermelding is een aanbeveling, en Google houdt dat bij. Start met linkbuilding om meer vermeldingen te krijgen en...

0 reacties

Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

20 tips voor een ultieme Restaurant Website

Download het gratis ebook

Op welk e-mailadres wil je het ebook met mijn 20 tips ontvangen?

 

Gelukt! Controleer je e-mail inbox om je aanmelding te bevestigen.

Stappenplan 'Hoger in Google'

Op welk e-mailadres wil je het gratis stappenplan ontvangen?

Gelukt! Controleer je e-mail inbox om je aanmelding te bevestigen.

Pin It on Pinterest

Share This