De meeste klanten die een website door mij laten maken vragen mij ook om de website te optimaliseren voor SEO. Daar help ik natuurlijk aan mee omdat dat dat ook bij het werk van een webdesigner hoort. SEO gaat echter verder dan het werk aan de website alleen. In dit artikel leg ik uit wat SEO is, uit welke onderdelen het bestaat en wie de bijbehorende werkzaamheden meestal uitvoert.
Wat is SEO
SEO is de Engelse afkorting van ‘Search Engine Optimisation’, oftewel ‘zoekmachineoptimalisatie’ in het Nederlands.
SEO bestaat uit verschillende werkzaamheden die tot doel hebben de website zo hoog mogelijk in de zoekresultaten van Google te laten komen. Zonder te adverteren!
En lokale SEO?
Lokale SEO is een vorm van zoekmachineoptimalisatie die bedoeld is om de online zichtbaarheid van lokale bedrijven te verbeteren. Het is gericht op zoekopdrachten naar bedrijven, producten en diensten in een bepaalde buurt, stad of regio. Voor horecabedrijven moeten altijd lokale SEO technieken worden toegepast.
De onderdelen van SEO
SEO bestaat uit drie onderdelen:
- Technische SEO
- On-page SEO
- Off-page SEO
Technische SEO
Technische SEO richt zich op de technische aspecten van de website. De website wordt zodanig geoptimaliseerd dat zoekmachines de website beter en sneller kunnen crawlen en indexeren. Een veelgebruikt hulpmiddel om technische problemen op te sporen en op te lossen is Google Search Console. De aandachtspunten zijn gericht op de:
- structuur en indeling van de website;
- indexeerbaarheid;
- laadsnelheid;
- mobiele gebruiksvriendelijkheid;
- gestructureerde gegevens (schema markup);
- beveiliging met o.a. een SSL certificaat;
- aanwezigheid van een sitemap;
- afwezigheid van ‘404 niet gevonden’ fouten.
Met deze punten moet al bij het ontwerpen en bouwen van de website rekening gehouden worden. Daardoor is dit een belangrijke taak voor de webdesigner en websitebouwer.
Technische SEO blijft belangrijk, ook als de website online staat. De werkzaamheden worden dan meestal uitgevoerd door degene die de website onderhoudt. Vanzelfsprekend kun je voor zowel het ontwerp, de bouw en het onderhoud terecht bij Horeca Webservice.
On-page SEO
On-page SEO is gericht op het optimaliseren van de inhoud en de structuur van individuele webpagina’s. Hiermee zorg je dat die pagina’s inhoudelijk relevant zijn voor jouw doelgroep en aansluit op de door hen gebruikte zoekwoorden.
Een belangrijk onderdeel is zoekwoordonderzoek. Hierbij identificeer je de zoekwoorden die jouw doelgroep gebruikt als ze naar jouw producten of diensten zoeken. Voor de horeca is lokale SEO belangrijk, daarom is het slim om de zoekwoorden te combineren met de naam van de buurt, stad of regio waarin het bedrijf gevestigd is.
De gevonden zoekwoorden moeten worden opgenomen in de verschillende onderdelen van de pagina, waaronder:
- teksten, titel en tussenkopjes;
- afbeeldingen (bestandsnaam en alt-tekst);
- meta-omschrijving;
- URL.
On-page SEO is het meest effectief op landingspagina’s en in blogartikelen die voor specifiek zoekwoorden zijn gemaakt. Het is minder van toepassing op algemene pagina’s zoals bijvoorbeeld de home pagina, menukaart en fotogalerij.
Voor on-page SEO is een goede samenwerking nodig tussen de opdrachtgever, de tekstschrijver en de websitebouwer. De opdrachtgever geeft aan op welke zoekwoorden de website gevonden moet worden, de tekstschrijver verwerkt dit in de teksten en de websitebouwer plaatst de tekst en verwerkt de zoekwoorden in de afbeeldingen, meta-omschrijving en url.
Off-page SEO
Off-page SEO is gericht op het verkrijgen van vermeldingen en verwijzingen op andere websites. Zoekmachines zien deze vermeldingen en verwijzingen als een teken van waardering voor jouw website. Daardoor krijgt jouw website een hogere autoriteit en relevantie en draagt dit bij aan een hogere positie in de zoekresultaten. De werkzaamheden bestaan uit:
- Link building & citation building: het verkrijgen van links van andere websites en vermeldingen van je bedrijfsnaam, adres en telefoonnummer (NAWP) in online bedrijvengidsen en andere websites.
- Het actief beheren van je Google Bedrijfsprofiel.
- Het verkrijgen van online beoordelingen.
- Het delen van berichten op sociale media.
Met de informatie in de hierboven gelinkte artikelen kun je zelf aan de slag. Uitbesteden aan een SEO-specialist is mogelijk maar is vaak kostbaar.
SEO Software
Er zijn verschillende hulpmiddelen die je helpen bij je SEO werkzaamheden:
- Yoast SEO is een populaire WordPress-plugin die helpt bij het optimaliseren van websites voor zoekmachines. Het biedt tools en suggesties voor het verbeteren van de content en technische aspecten van een site, zoals het gebruik van trefwoorden, leesbaarheid, metadata en interne links.
- Mangools is een suite van SEO-tools die helpt bij zoekmachineoptimalisatie. Het omvat vijf kernproducten: KWFinder voor trefwoordonderzoek, SERPChecker voor het analyseren van zoekresultaten, SERPWatcher voor rank tracking, LinkMiner voor backlink-analyse, en SiteProfiler voor het controleren van website SEO-statistieken.
- SiteGuru is een gebruiksvriendelijke SEO-audittool die websites analyseert en praktische aanbevelingen biedt om hun zoekmachineoptimalisatie te verbeteren. Het identificeert technische problemen, zoals gebroken links, trage laadtijden en ontbrekende metadata, en geeft advies over contentoptimalisatie en mobiele gebruiksvriendelijkheid. SiteGuru geeft gedetailleerde actiepunten om je website te verbeteren.
Resultaat
Door het toepassen van de genoemde SEO-technieken zal je website na verloop van tijd hoger in de zoekresultaten komen. Hoe lang dat duurt is mede-afhankelijk van de online concurrentie. Het kan weken en zelfs maanden op zich laten wachten.
Ondertussen zitten jouw concurrenten niet stil, want die proberen óók hoger in de zoekresultaten te komen. Bovendien sleutelt Google regelmatig aan het algoritme waardoor de volgorde van de zoekresultaten steeds weer wijzigt. Al met al is het toepassen van SEO een noodzakelijk, langdurig en continue proces om hoger in de zoekresultaten te komen én te blijven.
0 reacties