06 - 1838 5549 info@horecawebservice.nl
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Pinterest
  • YouTube
  • RSS
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Pinterest
  • YouTube
  • RSS

Hoger in Google met landingspagina’s voor restaurants

Je bent hier: Home » SEO » Hoger in Google met landingspagina’s voor restaurants

door | 23 februari 2020 | SEO

Landingspagina’s die scoren in Google

Iedere restaurateur wil met zijn restaurant op de eerste plaats in de Google zoekresultaten staan. Dat kan natuurlijk niet, want er is maar één eerste plaats. Om op die felbegeerde eerste plaats te komen, moet jouw website het perfecte antwoord geven op de zoekterm die op Google is ingetypt. Om voor verschillende zoektermen hoog in de zoekresultaten te komen gebruik je voor iedere zoekterm een landingspagina.

Wat is een landingspagina?

Een landingspagina is een pagina die is gemaakt om van website bezoekers gasten te maken. Voor restaurants betekent dit dat op die pagina een reservering gemaakt moet worden.

Bezoekers komen op verschillende manieren op een landingspagina terecht: via een nieuwsbrief, een linkje op sociale media, een advertentie of gewoon via een zoekopdracht op Google.

Om een landingspagina hoog in de zoekresultaten te laten scoren bevat de pagina informatie over één specifiek onderwerp. 

Voorbeelden van landingspagina’s voor restaurants

Mensen die een restaurant zoeken gebruiken daar verschillende zoektermen voor. De pagina die volgens Google het beste antwoord op de zoekterm geeft komt bovenaan in de zoekresultaten.

Bijvoorbeeld: als iemand op Google zoekt naar ‘restaurant in Arnhem voor een verjaardag met een groep’, dan krijg je als zoekresultaat pagina’s van restaurants in Arnhem waarop informatie staat over groepsdiners én verjaardagen. Pas verderop in de zoekresultaten staan de pagina’s die hier minder of geen informatie over geven.

Om tussen de eerste zoekresultaten te staan heeft je website een landingspagina nodig die alle woorden van de gebruikte zoekterm bevat. Het liefst ook met een aantal varianten en synoniemen, want iedereen zoekt op een andere manier.

Hier zijn een aantal voorbeelden van zoektermen die men gebruikt bij het zoeken naar een restaurant in Arnhem.

  • Italiaans Restaurant Arnhem Centrum
  • Lunchen in Arnhem Centrum
  • Zakenlunch Arnhem
  • Restaurant in Arnhem voor een verjaardag met een groep
  • Uit eten in de buurt van Stadstheater Arnhem
  • Kerstdiner in Arnhem
  • High tea in Arnhem

Pas deze voorbeelden nu eens toe op jouw situatie en kijk wat Google voor zoekresultaten geeft. Staat jouw restaurant bovenaan de eerste pagina? Perfect! Zijn het vooral concurrenten die hoog scoren? Maak dan een landingspagina over dat specifieke onderwerp.

Met welke zoektermen wordt jouw restaurant gevonden?

Een handig hulpmiddel om te zien met welke zoektermen jouw website wordt gevonden is Google Search Console. Dit gratis hulpmiddel van Google geeft een overzicht van alle zoektermen waarmee jouw website in de zoekresultaten stond, op welke positie (hoe hoog) dat was en hoeveel mensen naar jouw website hebben doorgeklikt.

Scoor je met een bepaalde zoekterm niet hoog genoeg, dan is die zoekterm een goede kandidaat om een bijpassende landingspagina voor te maken. Als je al een bijpassende pagina hebt, dan hoeft je deze pagina alleen maar te verbeteren zodat hij nóg beter bij de zoekterm aansluit.

Wat staat er op een landingspagina van een restaurant?

Op een landingspagina voor een restaurant staan de volgende onderdelen:

  • Een aansprekende titel die aangeeft wat de bedoeling is: ‘Kerstdiner in Arnhem: reserveer nu!’
  • Een korte inleidende beschrijving van je aanbod, waardoor de lezer meteen ziet dat hij op de goede plek is en verder wil lezen.
  • Een langere beschrijving waarin je de lezer overtuigt om een reservering te maken. Doe een aantrekkelijk aanbod en vertel waarom men bij jou moet reserveren.
  • Sociaal bewijs zoals positieve reviews van gasten.
  • De details van het arrangement of (een deel van) de menukaart.
  • Een ‘Call to Action’ om de bezoeker te laten doen wat jij wilt, zoals ‘Reserveer nu’.

Je hebt de meeste kans om hoog in de zoekresultaten te scoren als je de zoektermen in zoveel mogelijk onderdelen van de landingspagina verwerkt.

Controleer of de landingspagina werkt

Nadat de landingspagina online staat geef je Google een paar weken de tijd om te ‘leren’ bij welke zoektermen de pagina past. Controleer daarna regelmatig met behulp van Google Search Console op welke positie jouw website voor die zoektermen staat en hoeveel mensen naar je website doorklikken. Zie je weinig verbetering? Dan is het tijd om de pagina verder te verbeteren.

Laat het mij weten als je vragen of hulp nodig hebt!

Springen en landen als metafoor voor een Landingspagina (foto: Kkaique Rocha)

Deel deze tip!

Ken je iemand die iets aan deze tip heeft? Deel het bericht met hem of haar met de knoppen hierboven.

Wat vind je van deze tip?

Ik ben benieuwd of je iets aan deze tip hebt gehad. Geef hieronder een reactie om het mij te laten weten.

Waarmee kan ik je helpen?

Heb je na het lezen van dit artikel nog vragen of hulp nodig? Laat het mij weten, ik beantwoord je vragen en help je ook graag met het maken en onderhouden van een nieuwe website voor jouw hotel, restaurant, café of B&B.

Misschien vind je deze artikelen ook interessant

 

Wat is SEO en uit welke onderdelen bestaat het?

Wat is SEO en uit welke onderdelen bestaat het?

De meeste klanten die een website door mij laten maken vragen mij ook om de website te optimaliseren voor SEO. Daar help ik natuurlijk aan mee omdat dat dat ook bij het werk van een webdesigner hoort. SEO gaat echter verder dan het werk aan de website alleen. In dit...

Hoe lang duurt het om hoog in Google te komen?

Hoe lang duurt het om hoog in Google te komen?

Nadat ik een nieuwe website heb gemaakt krijg ik regelmatig de vraag hoe lang het duurt voordat de site bovenaan in Google zal staan. Op de eerste pagina of zelfs helemaal bovenaan op de eerste plaats. Logische vraag, maar een eenvoudig antwoord is er niet. Het is...

Online zichtbaarheid na bedrijfsovername

Online zichtbaarheid na bedrijfsovername

Als je een bestaande horecazaak hebt overgenomen, dan is het vaak interessant om de online zichtbaarheid die de overgenomen zaak heeft opgebouwd te benutten. Zelfs als je de zaak voortzet met een nieuw concept en een nieuwe naam. Ik leg je uit hoe je dat doet. Wat is...

0 reacties

Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

20 tips voor een ultieme Restaurant Website

Download het gratis ebook

Op welk e-mailadres wil je het ebook met mijn 20 tips ontvangen?

 

Gelukt! Controleer je e-mail inbox om je aanmelding te bevestigen.

Stappenplan 'Hoger in Google'

Op welk e-mailadres wil je het gratis stappenplan ontvangen?

Gelukt! Controleer je e-mail inbox om je aanmelding te bevestigen.

Pin It on Pinterest

Share This