Mensen, zoekmachines zoals Google, en platforms zoals Tripadvisor zien positieve reviews als een vorm van sociaal bewijs en als teken dat een restaurant goed en populair is. Daardoor staan restaurants die veel positieve reviews hebben gekregen in het algemeen hoger in de zoekresultaten.
Om een goede reputatie op te bouwen is het belangrijk dat jouw restaurant een constante stroom van positieve reviews van tevreden gasten krijgt. Om dat te bereiken moet je het je gasten zo gemakkelijk mogelijk maken om een review achter te laten. Dat kan als volgt:
8 tips voor meer goede reviews
- Zorg ervoor dat je altijd smakelijke gerechten en een uitstekende service levert, want tevreden gasten zijn meer geneigd om een positieve review achter te laten.
- Wek de juiste verwachting en zorg dat de prijs-kwaliteitverhouding in balans is. Als de gast meer verwacht dan hij krijgt, zal hij eerder een negatieve review geven dan een positieve.
- Maak een pagina met reviews op je website. Zet er linkjes bij naar je bedrijfspagina op reviewsites, zoals Google, Facebook en Tripadvisor en vraag de bezoeker om een review te schrijven.
- Vraag bij het afrekenen of de gasten tevreden zijn en vraag ze om een review achter te laten. Geef ze een kaartje met linkjes naar de review sites.
- Vraag op de rekening om een review te schrijven en zet er een QR-code en linkje naar de review sites bij.
- Stuur na een bezoek automatisch een e-mail (of SMS of Appje) vanuit het reserveringssysteem en vraag daarin of ze tevreden waren. Zo ja, vraag om een positieve review achter te laten. Zo nee, vraag om in een reactie op de e-mail te laten weten wat er beter kan.
- Reageer op reviews. Dit laat zien dat je het waardeert dat gasten feedback gegeven.
- Deel reviews op sociale media. Dit kan andere gasten aansporen om ook een review te schrijven.
Je kunt gerust meerdere manieren combineren, want niet iedereen zal bij de eerste vraag om feedback een review geven.
Vraag jij nog op andere manieren om een review? Deel je tip dan hieronder in een reactie.
Wat je zeker niet moet doen om reviews te krijgen
Er zijn ook een aantal dingen die je niet moet doen om meer positieve reviews te krijgen.
- Geef géén aanbieding of korting in ruil voor een review. Dat is tegen de regels van de meeste reviewsites.
- Vraag niet aan vrienden, familie en bekenden om een (valse) review te schrijven. Vraag alleen om een review als ze écht in je restaurant zijn geweest.
Positieve reviews vormen een effectieve manier om de reputatie van jouw restaurant te verhogen en meer bezoekers te trekken. Door gebruik te maken van de hierboven genoemde tips, kun je het aantal reviews van je restaurant verhogen, je reputatie versterken en meer gasten aantrekken. Zo zorg je ervoor dat je restaurant succesvol blijft in een concurrerende markt.
0 reacties