In een vorige artikel schreef ik een introductie over hoe je met je restaurantwebsite hoger in Google komt. In dit artikel geef ik je zes manieren om relevante zoekopdrachten te vinden waarmee jouw restaurant hoog in Google kan scoren, én waar je deze op jouw restaurantwebsite moet gebruiken. Een zoekopdracht is overigens hetzelfde als zoekwoorden, zoektermen en keywords.
Relevante zoekopdrachten voor zoekmachine optimalisatie (SEO)
Een website is relevant als deze goed aansluit bij de zoekopdracht die iemand op Google intypt. Hoe relevanter Google een website voor de zoekopdracht vindt, des te hoger die website in de zoekresultaten komt. Je ziet dit verschil in relevantie duidelijk in de zoekresultaten als je zoekt naar een ‘Italiaans restaurant’ of naar een ‘pizzeria’.
Google moet dus weten voor welke zoekopdrachten jouw restaurant relevant is. Het is aan jou om dat duidelijk te maken, door woorden op je website te gebruiken waarmee je gevonden wilt worden.
Met welke zoekopdrachten wil jij gevonden worden?
Een restauranteigenaar die een website door mij laat maken, vraag ik altijd voor welke zoekopdrachten zijn nieuwe website hoog in de zoekresultaten moet komen. Meestal geven ze aan dat ze voor de zoekopdracht ‘restaurant’ op de 1e plaats in Google willen komen.
Logisch, dat willen alle eigenaren van de 14.380 restaurants in Nederland (2e kwartaal 2020)! Maar dat is ook onmogelijk, tenslotte is er maar één 1e plaats. Daardoor moet Google bepalen welk restaurant het meest relevant is voor de opgegeven zoekopdracht.
Nu is het zo dat iemand die een restaurant zoekt meestal met meer woorden zoekt dan alleen met ‘restaurant’. Om een geschikt restaurant te vinden voegt hij extra woorden aan de zoekopdracht toe. Als jij weet welke woorden dat zijn, én je deze woorden op je website verwerkt, vindt Google jouw restaurant relevant en kom je hoger in de zoekresultaten.
Hieronder geef ik je zes manieren om uit te zoeken welke zoekopdrachten relevant zijn voor jouw restaurant.
1) Bedenkt relevante zoekopdrachten waarmee je gevonden wilt worden
Bedenk een aantal zoekopdrachten die relevant zijn voor jouw restaurant, en waarbij jouw website hoog in de zoekresultaten zou moeten komen.
Welke zoekopdrachten zou je gebruiken om jouw restaurant te vinden op basis van:
- Locatie: plaats, centrum, naast het theater…
- Type: Italiaans, vegetarisch, bistro…
- Bekende gerechten: pizza, spareribs, pannenkoeken…
- Eetmomenten: ontbijtrestaurant, lunchrestaurant, diner…
- Arrangementen: brunch, high tea, high wine…
- Gelegenheid: verjaardag, familiedag, jubileum…
Noteer de zoekopdrachten die je hebt bedacht op een lijst.
2) Gebruik Google suggesties om relevante zoekopdrachten te vinden
Zoek op Google naar de zoekopdrachten die je hebt bedacht. Je ziet dat Google een aantal suggesties geeft. Vul je lijst aan met de suggesties die op jouw restaurant van toepassing zijn.
Tip: gebruik de ‘Yoast Google suggest expander’ om een uitgebreide lijst met suggesties te zien en te exporteren.
3) Gebruik gerelateerde en relevante zoekopdrachten
Scroll voor iedere zoekopdracht naar het einde van de zoekresultaten. Hier zie je een aantal gerelateerde zoekopdrachten. Vul je lijst aan met de zoekopdrachten die op jouw restaurant van toepassing zijn.
Tip: schrijf bij iedere zoekopdracht op welke drie restaurants bovenaan in de zoekresultaten staan.
4) Gebruik de Google zoekwoordplanner voor het vinden van zoekopdrachten
De gratis zoekwoordplanner van Google Ads is bedoeld om zoekwoorden voor advertentiecampagnes te vinden. De tool is ook ideaal om snel een overzicht van geschikte zoekwoorden te vinden. Dat kan op twee manieren:
- Op basis van bestaande zoekwoorden. De zoekwoordplanner geeft je een lijst van gerelateerde zoekwoorden.
- Op basis van een website. De zoekwoordplanner geeft een overzicht van zoekwoorden die relevant zijn voor de opgegeven website. Je kunt hiervoor je eigen website gebruiken én de websites van je concurrenten!
5) Gebruik zoekopdrachten waarmee je website al wordt gevonden
Als je al een website hebt dan is Google Search Console de belangrijkste en gemakkelijkste bron om relevante zoektermen te vinden.
In het prestatierapport van Google Search Console zie je een overzicht van alle zoekopdrachten waarmee jouw website de afgelopen periode in de Google zoekresultaten terecht kwam. Je ziet voor iedere zoekopdracht hoe vaak en op welke positie je website stond, én hoe vaak er via die zoekterm naar je website is doorgeklikt.
Noteer alle zoekopdrachten die relevant zijn voor jouw restaurant, noteer ook de positie in de zoekresultaten en het aantal klikken.
Deze informatie helpt je om je website te verbeteren. Bijvoorbeeld als je voor een zoekopdracht niet hoog genoeg in de zoekresultaten komt, of als er niet genoeg mensen naar je website doorklikken.
Om Google Search Console te kunnen gebruiken moet jouw webdesigner je website hebben aangemeld. Daarom doe ik doe dat standaard voor al mijn klanten!
6) Gebruik zoekopdrachten waarmee je Google Bedrijfsprofiel wordt gevonden
Een andere eenvoudige manier om relevante zoekopdrachten te vinden is via de ‘inzichten’ van Google Mijn Bedrijf, de online bedrijvengids van Google. Deze bedrijvengids zie je als je op Google of Google Maps naar een restaurant zoekt.
Google houdt bij met welke zoekopdrachten jouw restaurant in dit overzicht is verschenen. Klik in het menu van Google Mijn bedrijf op ‘inzichten’ en ga naar het onderdeel ‘Hoe klanten je hebben gevonden’. Je ziet nu een overzicht van alle zoekopdrachten die mensen hebben gebruikt waarbij jouw Google bedrijfsprofiel in de zoekresultaten is weergegeven. Noteer alle zoekopdrachten die belangrijk voor je zijn.
Om Google Mijn Bedrijf te kunnen gebruiken moet je de bedrijfsvermelding van jouw restaurant eerst claimen. Je kunt dan ook de informatie die Google over jouw bedrijf heeft aanvullen.
Download hier hier mijn stappenplan waarin ik je stap voor stap uitleg hoe je dat doet!
Verwerk de gevonden zoekopdrachten in je website
Je hebt nu een lijst met zoekopdrachten die relevant zijn voor jouw restaurant. Verwerk deze zoekopdrachten in je website. Hiervoor groepeer je de zoekopdrachten eerst op onderwerp. Vervolgens maak je voor ieder onderwerp een landingspagina. De zoekwoorden die bij het onderwerp horen gebruik je in:
- de titel van de pagina,
- de tekst en tussenkopjes op de pagina,
- de meta-beschrijving van de pagina,
- de bestandsnaam en alternatieve tekst van foto’s op de pagina.
Je weet nu hoe je zoekopdrachten vindt die relevant zijn voor jouw restaurant en hoe je deze in je website verwerkt. Voor deze zoekopdrachten zal je website steeds hoger in de zoekresulaten komen.
Voor iedere zoekopdracht zijn meerdere websites relevant. Daarom is de volgorde in de zoekresultaten óók nog afhankelijk van afstand en bekendheid. Hoe dat werkt leg ik je in een volgend artikel uit.
0 reacties