Er zijn maar weinig restaurantwebsites met een blog. Dat is een gemiste kans, want een restaurantblog is een krachtige marketingtool. Een blog helpt je om meer mensen kennis te laten maken met jouw restaurant.
Wat is een blog?
De term ‘blog’ is de afkorting van het woord ‘weblog’, de Engelse term voor de online dagboeken die mensen na de uitvinding van het internet bijhielden. Tegenwoordig staat internet vol met persoonlijke en zakelijke blogs.
Simpel gezegd is een blog een verzameling van informatieve artikelen over een bepaald onderwerp.
In een restaurantblog deel je nuttige informatie over jouw restaurant en je aanbod. Daardoor bouw je aan betrokkenheid, vertrouwen en loyaliteit van je gasten, met als doel dat zij aan jou zullen denken zodra ze weer uit eten willen gaan.
Een restaurantblog voor een betere vindbaarheid
Met een blog verbeter je de vindbaarheid van je website. Ieder nieuw blogbericht zorgt voor een nieuwe ingang waarmee je in Google gevonden kunt worden. Daardoor heb je meer kans om op de eerste resultatenpagina van Google te verschijnen.
Gebruik een blog als dè centrale verzamelplaats van informatie over je restaurant, over actuele promoties en speciale evenementen. Deel linkjes van de blogberichten op sociale media en in je nieuwsbrief.
Door de steeds beter wordende vindbaarheid in Google en het delen van de berichten trekt je website steeds meer bezoekers.
En meer websitebezoeker betekent meer gasten aan tafel!
Hoe vaak en waarover moet je bloggen?
Je hoeft echt niet elke dag te bloggen. Begin simpel en start met één keer per maand of zelfs maar één keer per kwartaal.
Bedenk onderwerpen die van toepassing zijn op jouw restaurant. In een korte brainstormsessie met je team kom je al snel tot een hele lijst. Een paar voorbeelden om je op weg te helpen:
- Draait je menukaart mee met de seizoenen? Bedenk dan voor ieder seizoen een onderwerp dat past bij iets dat dan op de menukaart staat. Denk aan het aspergeseizoen, het wildseizoen, de feestdagen en de herkomst van gerechten en ingrediënten.
- Zijn er lokale, nationale en internationale evenementen, themadagen -en weken die passen bij jouw bedrijf? Bijvoorbeeld Wereldpizzadag, Valentijnsdag of Kerstmis.
- Een voorstelrondje van medewerkers met iedere maand een andere medewerker. Welke opleiding hebben ze gehad, wat zijn hun hobby’s en wat is hun favoriete gerecht.
- Maak een overzicht van vragen die gasten regelmatig stellen en behandel deze in afzonderlijke berichten.
- Klik hier voor een lange lijst met uitgewerkte blogideeën voor restaurants.
Je blogberichten hoeven niet lang en perfect te zijn. Als je eenmaal begonnen bent zul je zien dat het vanzelf steeds beter gaat.
Laat je blog voor je werken
Sluit ieder blogbericht af met een ‘Call to Action’. Nodig de lezer bijvoorbeeld uit om het nieuwe menu te bekijken en een tafel te reserveren.
Voeg ook een optie toe waarmee de lezer zich kan aanmelden voor je nieuwsbrief en zet er knoppen bij waarmee het bericht op sociale media kan worden gedeeld.
En tot slot: deel je blogbericht ook zelf op je sociale media kanalen en in je nieuwsbrief.
Weet je niet hoe? Vraag dan je webdesigner je daarmee te helpen.
0 reacties