06 - 1838 5549 info@horecawebservice.nl
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Pinterest
  • YouTube
  • RSS
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Pinterest
  • YouTube
  • RSS

Een restaurantblog als marketingtool

Je bent hier: Home » Website Tips » Een restaurantblog als marketingtool

door | 11 december 2021 | Website Tips

Er zijn maar weinig restaurantwebsites met een blog. Dat is een gemiste kans, want een restaurantblog is een krachtige marketingtool. Een blog helpt je om meer mensen kennis te laten maken met jouw restaurant.

Wat is een blog?

De term ‘blog’ is de afkorting van het woord ‘weblog’, de Engelse term voor de online dagboeken die mensen na de uitvinding van het internet bijhielden. Tegenwoordig staat internet vol met persoonlijke en zakelijke blogs.

Simpel gezegd is een blog een verzameling van informatieve artikelen over een bepaald onderwerp.

In een restaurantblog deel je nuttige informatie over jouw restaurant en je aanbod. Daardoor bouw je aan betrokkenheid, vertrouwen en loyaliteit van je gasten, met als doel dat zij aan jou zullen denken zodra ze weer uit eten willen gaan.

Een restaurantblog voor een betere vindbaarheid

Met een blog verbeter je de vindbaarheid van je website. Ieder nieuw blogbericht zorgt voor een nieuwe ingang waarmee je in Google gevonden kunt worden. Daardoor heb je meer kans om op de eerste resultatenpagina van Google te verschijnen.

Gebruik een blog als dè centrale verzamelplaats van informatie over je restaurant, over actuele promoties en speciale evenementen. Deel linkjes van de blogberichten op sociale media en in je nieuwsbrief.

Door de steeds beter wordende vindbaarheid in Google en het delen van de berichten trekt je website steeds meer bezoekers.

En meer websitebezoeker betekent meer gasten aan tafel!

Hoe vaak en waarover moet je bloggen?

Je hoeft echt niet elke dag te bloggen. Begin simpel en start met één keer per maand of zelfs maar één keer per kwartaal.

Bedenk onderwerpen die van toepassing zijn op jouw restaurant. In een korte brainstormsessie met je team kom je al snel tot een hele lijst. Een paar voorbeelden om je op weg te helpen:

  • Draait je menukaart mee met de seizoenen? Bedenk dan voor ieder seizoen een onderwerp dat past bij iets dat dan op de menukaart staat. Denk aan het aspergeseizoen, het wildseizoen, de feestdagen en de herkomst van gerechten en ingrediënten.
  • Zijn er lokale, nationale en internationale evenementen, themadagen -en weken die passen bij jouw bedrijf? Bijvoorbeeld Wereldpizzadag, Valentijnsdag of Kerstmis.
  • Een voorstelrondje van medewerkers met iedere maand een andere medewerker. Welke opleiding hebben ze gehad, wat zijn hun hobby’s en wat is hun favoriete gerecht.
  • Maak een overzicht van vragen die gasten regelmatig stellen en behandel deze in afzonderlijke berichten.
  • Klik hier voor een lange lijst met uitgewerkte blogideeën voor restaurants.

Je blogberichten hoeven niet lang en perfect te zijn. Als je eenmaal begonnen bent zul je zien dat het vanzelf steeds beter gaat.

Laat je blog voor je werken

Sluit ieder blogbericht af met een ‘Call to Action’. Nodig de lezer bijvoorbeeld uit om het nieuwe menu te bekijken en een tafel te reserveren.

Voeg ook een optie toe waarmee de lezer zich kan aanmelden voor je nieuwsbrief en zet er knoppen bij waarmee het bericht op sociale media kan worden gedeeld.

En tot slot: deel je blogbericht ook zelf op je sociale media kanalen en in je nieuwsbrief.

Weet je niet hoe? Vraag dan je webdesigner je daarmee te helpen.

Deel deze tip!

Ken je iemand die iets aan deze tip heeft? Deel het bericht met hem of haar met de knoppen hierboven.

Wat vind je van deze tip?

Ik ben benieuwd of je iets aan deze tip hebt gehad. Geef hieronder een reactie om het mij te laten weten.

Waarmee kan ik je helpen?

Heb je na het lezen van dit artikel nog vragen of hulp nodig? Laat het mij weten, ik beantwoord je vragen en help je ook graag met het maken en onderhouden van een nieuwe website voor jouw hotel, restaurant, café of B&B.

Misschien vind je deze artikelen ook interessant

 

Online reserveringssystemen voor hotels en B&B’s

Online reserveringssystemen voor hotels en B&B’s

Waar kan iemand een kamer in jouw hotel reserveren? De website van een hotel, bed & breakfast of welke andere logiesverstrekkers dan ook, kan niet zonder eigen online reserveringssysteem. Je gasten verwachten dat er op jouw website direct gereserveerd kan worden....

Vacaturebanken en uitzendbureaus voor de horeca

Vacaturebanken en uitzendbureaus voor de horeca

De horeca kampt momenteel met een groot personeelstekort. Er zijn bedrijven die dit oplossen met een QR bestelsysteem en zelfs met robots, maar uiteindelijk heb je extra handen nodig. Op welke van deze vacaturesites en uitzendbureaus vind je die? 21 vacaturebanken,...

69,8% van bezoek aan restaurantwebsites met mobiele telefoon

69,8% van bezoek aan restaurantwebsites met mobiele telefoon

Een mobielvriendelijke restaurantwebsite is een must Een mobielvriendelijke restaurantwebsite is niet langer een pré maar een must. De mobiele telefoon wordt steeds vaker gebruikt om de website van een restaurant te zoeken, de website en menukaart te bekijken en een...

0 reacties

Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

20 tips voor een ultieme Restaurant Website

Download het gratis ebook

Op welk e-mailadres wil je het ebook met mijn 20 tips ontvangen?

 

Gelukt! Controleer je e-mail inbox om je aanmelding te bevestigen.

Stappenplan 'Hoger in Google'

Op welk e-mailadres wil je het gratis stappenplan ontvangen?

Gelukt! Controleer je e-mail inbox om je aanmelding te bevestigen.

Pin It on Pinterest

Share This