06 - 1838 5549 info@horecawebservice.nl
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Pinterest
  • YouTube
  • RSS
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Pinterest
  • YouTube
  • RSS

18 blogideeën voor een restaurantblog

Je bent hier: Home » Website Tips » 18 blogideeën voor een restaurantblog

door | 9 januari 2022 | Website Tips

In een vorig artikel schreef ik over het nut van een restaurantblog. Als aanvulling geef ik je hieronder 18 blogideeën voor restaurants, inclusief tips over de invulling van het blogartikel.

Een blogartikel schrijf je niet voor niets. Je doet dit om meer bezoekers op je website en uiteindelijk bij jou in het restaurant te krijgen. Je moet de lezer daar een handje bij helpen. Dat doe je met een ‘call to action’, daarmee moedig je de lezer aan om een handeling te verrichten. Bij ieder blogidee geef ik een voorbeeld.

De blogideeën die hieronder worden uitgewerkt:

  1. Het ontstaan van…
  2. Blog over de nieuwe menukaart
  3. Het verhaal achter een gerecht op de kaart
  4. Informatie over dranken op de kaart
  5. Recepten
  6. Keukengeheimen
  7. Schrijf over het seizoen
  8. Nieuwsberichten
  9. Medewerkers in beeld
  10. Leverancier in beeld
  11. Uitleg over het eten van bepaalde gerechten
  12. Evenementen & promoties
  13. Trends, lifestyle en gezondheid
  14. Vragen van gasten (FAQ)
  15. Promotie van lokale bedrijven
  16. Toeristische attracties in de omgeving
  17. Referenties van gasten
  18. Lijstjes

1. Het ontstaan van…

Je gasten vinden het leuk om over jou en het ontstaan van je restaurant te lezen. Misschien heb je wel een Italiaanse grootmoeder van wie je hebt geleerd hoe je de beste pasta moet maken. Beantwoord vragen als:

  • Waarom ben je een restaurant gestart?
  • Wat is het concept van je restaurant en hoe is dat ontstaan?
  • Welke uitdagingen ben je tegengekomen?
  • Waar haal je de inspiratie voor je gerechten vandaan?

Vul het artikel aan met een aantal mooie foto’s van het interieur en gerechten. Maak het extra persoonlijk met een foto of video van jezelf (met je grootmoeder die laat zien hoe je pasta maakt).

Call to action: ben je benieuwd geworden naar ons concept? Reserveer hier een tafel, we verwelkomen je graag.

2. Blog over de nieuwe menukaart

De nieuwe menukaart is een dankbaar onderwerp voor een blogartikel. De onderwerpen die je aan bod kunt laten komen zijn:

  • Waarom er een nieuwe menukaart komt.
  • Welke nieuwe gerechten op de kaart komen.
  • Welke populaire gerechten op de kaart blijven staan.
  • Welke gerechten zullen verdwijnen.
  • Wanneer de nieuwe kaart in gaat.
  • Tot wanneer de nieuwe kaart geldig is.

Voeg een paar mooie foto’s toe van de gerechten die op de nieuwe kaart staan.

Call to action: bekijk hier de nieuwe menukaart en reserveer hier je tafel.

3. Het verhaal achter een gerecht op de kaart

Ieder gerecht heeft een verhaal. Of het nou een klassieker is of een gerecht dat je zelf hebt bedacht. Je kunt schrijven over:

  • De herkomst en het ontstaan van het gerecht.
  • Hoe je het gerecht hebt bedacht.
  • De belangrijkste ingrediënten en de (lokale) leverancier(s).
  • Welke drankjes je bij het gerecht adviseert.
  • Een vereenvoudigd recept voor thuis.
  • Stukjes tekst uit reviews van gasten over het gerecht.

Zet er een mooie foto bij van het beschreven gerecht.

Call to action: heb je al zin in dit gerecht gekregen? Reserveer je tafel hier!

4. Informatie over dranken op de kaart

Ook over drankjes valt veel te vertellen, zeker over wijn, bier en cocktails. Zo is een bezoek aan de wijnboer, de bierbrouwerij of een wijn- of bierproeverij een mooie aanleiding om een artikel te schrijven. Geef informatie over:

  • De smaak.
  • De producent.
  • Hoe de drank gemaakt wordt.
  • Voor welk moment het drankje geschikt is.
  • Bij welke gerechten het drankje past.

Vul het artikel aan met foto’s van je bezoek, proeverij en de fles en een ingeschonken drankje, liefst met iemand die van het drankje aan het genieten is. Zo maak je het extra persoonlijk.

Call to action: deze maand een gratis glas van deze wijn bij de Sliptong. Reserveer hier je tafel.

Wijnkelder Hospices de Beaune Restaurantblog

5. Recepten

Je recepten prijsgeven klinkt raar. Je denkt misschien dat je gasten dan alles zelf zullen maken en niet meer in je zullen restaurant komen eten. Dat is een misvatting. Je gasten komen ook naar je restaurant voor het gemak en een gezellige avond. Zelfs sterrenchefs delen recepten op hun website, in kookboeken en zelfs op websites als Cheflix en Cook like a chef.

Als je het toch een beetje spannend vindt dan zijn hier drie manieren met weinig risico:

  1. Deel een favoriet recept van thuis dat niet op de kaart staat. Soenil Bahadoer van sterrenrestaurant De Lindenhof in Nuenen doet dat bijvoorbeeld met het recept van Kip Masala met Roti van zijn moeder.
  2. Deel een recept dat je van de kaart hebt gehaald. Leg uit dat het gerecht niet meer op de nieuwe menukaart staat en dat je het recept daarom weggeeft zodat de liefhebbers het zelf kunnen maken.
  3. Deel een recept dat veel tijd en moeite kost of veel ingrediënten bevat. Veel lezers kiezen dan voor het gemak en komen liever bij je eten.

Call to action: heb je dit gerecht thuis gemaakt? Maak een foto, deel het op Facebook of Instagram en tag ons. Onder de thuiskoks verloten we een dinerbon.

Call to action: geen tijd of zin om zelf in de keuken te staan? Maak het jezelf gemakkelijk en laat onze chef het voor je maken. Reserveer hier je tafel.

6. Keukengeheimen

Laat de chef-kok aan het woord met zijn keukentips en trucs. Beschrijf een stap-voor-stap instructie en laat het zien in een filmpje. Dat filmpje deel je natuurlijk ook op YouTube en je andere sociale media-kanalen. Voorbeelden:

  • Geef uitleg over de kooktechnieken die je voor je gerechten gebruikt.
  • Leg uit hoe je bepaalde ingrediënten verwerkt.
  • Geef een lijst van onmisbare kruiden en specerijen.

Voorbeelden zie je in de column van Joris Bijdendijk in het Parool.

Call to action: wat wil jij van onze chef leren? Laat het ons weten in een reactie hieronder.

7. Schrijf over het seizoen

Ieder seizoen kent zijn eigen gerechten. Zo spreken we in de horeca bijvoorbeeld vaak over het aspergeseizoen en het wildseizoen. Restaurants serveren dan ook vaak specifieke seizoensgerechten. Mogelijke onderwerpen:

  • Van wanneer tot wanneer loopt het seizoen?
  • Welke seizoensgerechten staan er op de kaart?
  • Informatie over de seizoensproducten.

Vul het artikel aan met foto’s van de seizoensgerechten.

Let op. Schrijf niet ieder jaar een nieuw artikel over hetzelfde seizoen, want daarmee zet je Google op een dwaalspoor. Het is beter om het artikel van het vorige jaar te wijzigen en met een nieuwe datum te publiceren, omdat het artikel dan steeds beter gevonden zal worden.

Call to action: ben je liefhebber van asperges? Kom dan genieten van ons aspergemenu. Reserveer hier een tafel.

Asperges Restaurantblog pxhere 1615493

8. Nieuwsberichten

In de horeca is altijd wel iets nieuws te melden. Grote kans dat je die nieuwtjes nu al op Facebook en Instagram deelt. Om het bezoek aan je website te stimuleren is het goed als je die nieuwtjes in je restaurantblog schrijft en het blogartikel vervolgens op sociale media deelt. Voorbeelden:

  • Er is een nieuwe menukaart.
  • Je hebt een prijs gewonnen of erkenning gekregen.
  • Je organiseert een evenement, loterij of inzamelingsactie.

Call to action: benieuwd naar de nieuwe menukaart? Klik hier.

9. Medewerkers in beeld

In de horeca werken mensen met verschillende achtergronden. De koks hebben meestal een echte koksopleiding gevolgd, terwijl de bediening (te) vaak uit studenten bestaat. Geef je website een persoonlijk tintje door op je website te laten zien wie er allemaal bij je werken. Hou hiervoor een kort interview met je medewerkers en verwerk de antwoorden in een blogartikel. Vragen die je kunt stellen:

  • Hoe lang werk je hier?
  • Wat vind je leuk aan je werk?
  • Welke opleiding heb je gevolgd?
  • Wat is het leukste dat je hier hebt meegemaakt?
  • Welk gerecht op de kaart is je favoriet en waarom?
  • Wat is je favoriete drankje op onze kaart en waarom?
  • Heb je hobby’s?

Maak het persoonlijk met een foto van de geïnterviewde medewerker, liefst met zijn of haar favoriete gerecht en drankje. Het is ook leuk om het interview op te nemen, de video op je YouTube-kanaal te zetten en in je blogartikel te integreren.

Call to action: ben je benieuwd naar het favoriete gerecht van …? Reserveer dan hier een tafel en bestel de …!

10. Leverancier in beeld

Mensen eten steeds bewuster. Ze willen weten waar hun eten vandaan komt en ze kopen steeds vaker duurzaam, lokaal geproduceerd voedsel. Als jij producten van een lokale producent koopt dan levert dat mooie verhalen op voor je blog. Deel het verhaal van de boer die groenten, vlees en kaas levert, van de bakker zie zorgt voor het brood en gebak en van de stadsbrouwer van het lokaal gebrouwen biertje. Je kunt dat doen in de vorm van een interview. Vragen die je kunt stellen:

  • Welke producten lever je?
  • Wie zijn je klanten?
  • Waarom ben je boer, bakker of slager geworden?
  • Welk gerecht maak je het liefst met je eigen producten (en deel het recept)?

Leg ook uit waarom je voor deze leverancier hebt gekozen en in welke gerechten je zijn producten verwerkt.

Call to action: wij maken onze gerechten met verse lokaal geproduceerde ingrediënten en dat proef je! Reserveer hier een tafel en ervaar het zelf.

11. Uitleg over het eten van bepaalde gerechten

Heb je gerechten op de menukaart die je niet gewoon met mes en vork eet? Leg in een blog met een filmpje uit hoe het moet. Voorbeelden:

  • Hoe eet je artisjok?
  • Hoe eet je mosselen?
  • Hoe eet je sushi (met stokjes)?
  • Hoe open en eet je een oester?
  • Hoe eet je kreeft?

Call to action: zelf proberen? Reserveer een tafel, bestel dit gerecht en stel je vaardigheden op de proef.

Eten met chopsticks - Restaurantblog cottonbro-pexels-3296677

12. Evenementen & promoties

Geef je gasten een reden om je restaurant te bezoeken. Organiseer je een evenement zoals een proeverij, een avond met live muziek of happy hour? Laat het je gasten weten via je blog.

Je hoeft trouwens niet alleen over evenementen in jouw restaurant te bloggen. Je kunt ook inhaken op lokale evenementen en festivals. Schrijf een blog over het evenement en nodig de lezer uit om hun bezoek te combineren met een etentje in jouw restaurant.

Gaat het om een terugkerend evenement, dan geldt dezelfde regel als voor seizoenen: hou het bij één artikel over het evenement en pas het iedere keer aan.

Call to action: sluit de dag af met een diner bij ons. Reserveer hier een tafel.

13. Trends, lifestyle en gezondheid

Ieder jaar ontstaan er nieuwe trends waar je als restauranthouder van op de hoogte moet zijn. Twee goede bronnen om trends in de gaten te houden zijn de websites van horecatrends en foodinspiration.

Door trending gerechten en dranken op de menukaart te zetten lift je mee op de trend en kun je zelfs een hele nieuwe doelgroep aanboren. Voorbeelden:

  • De opmars van vegetarische en veganistische gerechten.
  • Over veel voorkomende allergieën en hoe jij daar mee omgaat.
  • 5 trendy drankjes voor de komende zomer.
  • 5 exotische ingrediënten die je vaak op de menukaart ziet staan.

Call to action: vanaf nu bestaat onze menukaart voor 50% uit veganistische gerechten. Kijk op de menukaart welk gerecht jij wilt proberen en reserveer een tafel.

14. Vragen van gasten (FAQ)

Je krijgt waarschijnlijk regelmatig vragen van gasten die je beantwoordt zonder er twee keer over na te denken. Het is slim om die vragen ook in je blog te beantwoorden, want als één gast een vraag stelt, dan kun je er vanuit gaan dat er meer gasten zijn die dezelfde vraag hebben. Voorbeelden:

  • Wordt er rekening gehouden met allergieën, hoe?
  • Waar kun je parkeren?
  • Is het restaurant bereikbaar met het openbaar vervoer?
  • Ben ik welkom met een groep en met hoeveel personen kan ik komen?
  • Zijn er groepsarrangementen?

Je kunt de vragen en antwoorden ook bundelen in een FAQ (Frequently Asked Questions = veel gestelde vragen). In de FAQ geef je een kort en duidelijk antwoord en verwijs je indien nodig naar een andere pagina met meer informatie.

Call to action: heb je nog andere vragen? Bel ons of stuur een e-mail, we helpen je graag.

15. Promotie van lokale bedrijven

Het is een goed idee om samen te werken met ondernemers van andere lokale bedrijven, met name als jullie elkaar goed aanvullen of dezelfde doelgroep hebben. Een blogartikel wordt extra waardevol als je dit combineert met een gezamenlijke promotiecampagne. Voorbeelden:

  • Schrijf een artikel over de lokale bakker wiens brood je serveert. Spreek met de bakker af dat jij een gratis mandje brood met dip geeft op vertoon van het bonnetje van die bakker, en dat de bakker een gratis brood geeft op vertoon van een rekening van jouw restaurant.
  • Exposeer werken van een lokale kunstenaar en schrijf erover in je blog. Gasten die een kunstwerk kopen krijgen een dinerbon voor een bezoek aan jouw restaurant.
  • Als jouw restaurant geliefd is bij ouders met kinderen dan werk je samen met het lokale speelparadijs. Bedenk een arrangement met een kindermenu en toegang tot het speelparadijs.

16. Toeristische attracties in de omgeving

Een toeristische attractie of activiteit wordt regelmatig gecombineerd met een restaurantbezoek. Speel hierop in door een blogartikel te schrijven over de verschillende mogelijkheden bij jou in de buurt. Denk aan:

  • Top 10 attracties in Arnhem.
  • 5 dingen om te doen in Utrecht.
  • De 3 mooiste wandelroutes in het Edese bos.

Call to action: combineer je bezoek aan … met een lunch of diner bij … Reserveer hier je tafel.

17. Referenties van gasten

Mensen hechten waarde aan de mening van anderen. Het is daarom een goed idee om reviews op je website te zetten. Dit kan op de gewone pagina’s van je website, en natuurlijk ook in je restaurantblog. Als je veel reviews hebt kun je ze zelfs groeperen op onderwerp. Bijvoorbeeld:

  • Wat onze gasten zeggen over onze spareribs.
  • Gasten aan het woord over onze gastvrijheid.

Call to action: ook zin gekregen in onze spareribs? Maak hier een reservering en kom ze proeven.

18. Lijstjes

De populairste blogartikelen bevatten een lijstje. Je kunt kiezen uit verschillende onderwerpen, van kooktips tot bijzondere gerechten. Hoe meer items het lijstje bevat, hoe interessanter het wordt. Voorbeelden van lijstjes:

  • De 5 lekkerste dressings voor je salade.
  • 5 snelle recepten voor een goede bodem tijdens carnaval.
  • 10 Must-Have keukenhulpen om te koken als een pro.
  • 10 kruiden die in ieder keukenkastje moeten staan.
  • 10 dingen die je niet wist over restaurants (Restaurant Fun Facts)

Call to action: geen zin om zelf te koken? Reserveer hier een tafel en eet bij ons.

Aan de slag

Zo, dat waren een flink aantal blogideeën waarmee je aan de slag kunt.

Ik weet uit ervaring dat het, zelfs als je al een onderwerp hebt, het toch best moeilijk kan zijn om iets op papier te zetten. Dit stappenplan van Roux Communicatie helpt je op weg.

Zoek ook eens op Google naar wat anderen al over je onderwerp hebben geschreven en gebruik dat als inspiratiebron. Kopieer die informatie niet! Dat is plagiaat en mag niet (copyright). Bovendien zal Google het originele artikel altijd hoger in de zoekresultaten laten scoren dan jouw kopie.

Het is ook slim om in het artikel knoppen te zetten waarmee de lezer het artikel met zijn vrienden op sociale media kan delen. Dat is gratis reclame waardoor steeds meer mensen jouw restaurant leren kennen.

Nieuwsbrief

Je blogartikel levert je ook meteen een onderwerp op voor in je volgende nieuwsbrief. Je hoeft alleen nog maar een korte samenvatting over het artikel te schrijven. Zet er een ‘Lees meer’ linkje naar het artikel bij en je krijgt gegarandeerd meer bezoekers op je website.

Deel jouw blog

Heb jij een restaurantblog? Ik zoek nog meer blogideeën en goede voorbeelden om hierboven te vermelden.

Mag ik jouw artikel als voorbeeld noemen? Stuur mij dan een linkje per e-mail of in de reacties hieronder. Doen! Het is goed voor je backlinks 😊

Heb jij ook nog een goed idee voor een blogartikel voor restaurants dat hier nog ontbreekt? Deel je idee hieronder in de reacties.

Deel deze tip!

Ken je iemand die iets aan deze tip heeft? Deel het bericht met hem of haar met de knoppen hierboven.

Wat vind je van deze tip?

Ik ben benieuwd of je iets aan deze tip hebt gehad. Geef hieronder een reactie om het mij te laten weten.

Waarmee kan ik je helpen?

Heb je na het lezen van dit artikel nog vragen of hulp nodig? Laat het mij weten, ik beantwoord je vragen en help je ook graag met het maken en onderhouden van een nieuwe website voor jouw hotel, restaurant, café of B&B.

Misschien vind je deze artikelen ook interessant

 

Online reserveringssystemen voor hotels en B&B’s

Online reserveringssystemen voor hotels en B&B’s

Waar kan iemand een kamer in jouw hotel reserveren? De website van een hotel, bed & breakfast of welke andere logiesverstrekkers dan ook, kan niet zonder eigen online reserveringssysteem. Je gasten verwachten dat er op jouw website direct gereserveerd kan worden....

Vacaturebanken en uitzendbureaus voor de horeca

Vacaturebanken en uitzendbureaus voor de horeca

De horeca kampt momenteel met een groot personeelstekort. Er zijn bedrijven die dit oplossen met een QR bestelsysteem en zelfs met robots, maar uiteindelijk heb je extra handen nodig. Op welke van deze vacaturesites en uitzendbureaus vind je die? 21 vacaturebanken,...

69,8% van bezoek aan restaurantwebsites met mobiele telefoon

69,8% van bezoek aan restaurantwebsites met mobiele telefoon

Een mobielvriendelijke restaurantwebsite is een must Een mobielvriendelijke restaurantwebsite is niet langer een pré maar een must. De mobiele telefoon wordt steeds vaker gebruikt om de website van een restaurant te zoeken, de website en menukaart te bekijken en een...

3 Reacties

  1. Jinan Saleh

    Ik begrijp dat je er veel tijd mee kwijt bent. Het is erg uitgebreid. Geeft wel veel inzicht. Is helpfull.
    Thanks

    Antwoord
  2. Marie Sanders

    Dit is heel nuttig, bedankt voor de informatie. Mijn man en ik hebben een klein restaurantje waar mensen gezellig kunnen dineren in het bos, maar we willen onze naam wat meer bekend maken. We zullen ons hier nog meer in verdiepen en kijken wat we kunnen doen. Ik zal ook rondvragen of iemand ons hier mee kan helpen, zelf een blog maken lijkt me best moeilijk.

    Antwoord
    • John-Pierre Cornelissen

      Goed om te horen dat je het nuttige informatie vindt Marie. Ik zie dat jullie een WordPress website hebben, daar zit een standaard functie in om een blog te maken. Dat gaat via de achterkant vanuit het ‘Berichten’ menu. Hoe het dan aan de voorkant zichtbaar wordt is afhankelijk van het thema. Degene die de website heeft gemaakt kan je daar wel mee helpen, en uiteraard kan ik je ook helpen.

      Antwoord

Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

20 tips voor een ultieme Restaurant Website

Download het gratis ebook

Op welk e-mailadres wil je het ebook met mijn 20 tips ontvangen?

 

Gelukt! Controleer je e-mail inbox om je aanmelding te bevestigen.

Stappenplan 'Hoger in Google'

Op welk e-mailadres wil je het gratis stappenplan ontvangen?

Gelukt! Controleer je e-mail inbox om je aanmelding te bevestigen.

Pin It on Pinterest

Share This