06 - 1838 5549 info@horecawebservice.nl
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Pinterest
  • YouTube
  • RSS
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Pinterest
  • YouTube
  • RSS

Moet er een cookiemelding op een horecawebsite?

Je bent hier: Home » Website Tips » Moet er een cookiemelding op een horecawebsite?

door | 15 juni 2020 | Website Tips

Het koekje bij de koffie is een echte Nederlandse traditie die symbool staat voor gastvrijheid.  Online worden hele andere ‘cookies’ geserveerd. Deze worden door de verplichte cookiemelding als minder gastvrij ervaren.

In dit artikel lees je in welke gevallen je toestemming moet vragen voor het plaatsen van cookies, zodat jouw website niet onnodig ongastvrij is. Maar eerst leg ik je uit wat een cookie is.

Wat is een cookie eigenlijk?

Een cookie is een bestandje dat op een computer, tablet of telefoon wordt opgeslagen als je een website bezoekt. Met de informatie in dat bestandje kan die website jou herkennen.

Er zijn verschillende soorten cookies:

  • Functionele cookies zijn nodig zijn om een website goed te laten werken. Een bestelsite gebruikt bijvoorbeeld functionele cookies om te onthouden wat er in het winkelmandje zit.
  • Analytische cookies houden bij welke pagina’s van een website worden bezocht. Zo weet de website-eigenaar hoeveel bezoekers de website krijgt en welke pagina’s het meest worden bezocht.
  • Tracking cookies verzamelen informatie over de websites die iemand bezoekt. Daarmee wordt een profiel opgebouwd met de persoonlijke interesses van een websitebezoekers. Op basis van dit profiel kunnen zeer specifieke op de bezoekers afgestemde advertenties worden getoond.

Wettelijke regels voor cookies

Voor het plaatsen van cookies gelden de wettelijke regels uit de Telecommunicatiewet (TW) en de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG).

Voor functionele en analytische cookies hoeft je geen toestemming te vragen. Je moet wél in de privacyverklaring van je website aangeven welke cookies je gebruikt en met welk doel.

Wanneer moet er een cookiemelding op een horecawebsite?

Een cookiemelding op de website van een hotel, restaurant of café is in de meeste gevallen niet nodig.

Een cookiemelding is alleen nodig als de website trackingcookies gebruikt. In dat geval ben je verplicht om hiervoor toestemming aan de websitebezoeker te vragen. Je moet hierbij aangeven welke informatie je verzamelt en wat je met deze informatie doet. Daarnaast moet je de bezoeker de keuze geven of ze dit wél of niet toestaan. Als de bezoeker geen toestemming geeft, mag een dergelijke cookie niet geplaatst worden.

Het is niet voldoende om een zinnetje te laten zien zoals ‘door deze website te bezoeken geef je automatisch toestemming voor het plaatsen van cookies’. Dat mag ook niet als er een “OK” knop bij zit om de melding te sluiten, want je geeft daarmee geen mogelijkheid om cookies te weigeren.

Hieronder geef ik een aantal voorbeelden waarbij een cookiemelding verplicht is. 

Tekst:

Google Analytics

Google Analytics is het meest gebruikte programma om websitestatistieken bij te houden en advertentieresultaten te meten. Een cookiemelding is verplicht tenzij je de trackingoptie van Google Analytics uitschakelt en persoonsgegevens laat anonimiseren.

Google Ads-tag

De Google Ads-tag zet je op je website als je de remarketingoptie van Google Ads wilt gebruiken. Hiermee worden jouw advertentiecampagnes in het Google Display netwerk getoond aan mensen die jouw website al een keer hebben bezocht.

Facebook pixel

Je gebruikt een Facebook pixel op je website, als je op Facebook en Instagram retargetingadvertenties wilt laten zien aan mensen die op jouw website zijn geweest.

Facebook widgets

Facebook biedt gratis widgets aan waarmee je berichten die je op jouw Facebook pagina hebt gedeeld op jouw website kunt laten zien. Ook zijn er widgets waarmee je een Facebook like & volg knop op jouw website kunt plaatsen. Met deze widgets houdt Facebook exact bij welke websites door Facebookgebruikers worden bezocht.

YouTube video’s op je website plaatsen

Door YouTube video’s op jouw website te plaatsen, kan YouTube eigenaar Google een profiel opbouwen van jouw websitebezoekers. Toestemming is vereist tenzij je de video met een iFrame insluit en de optie ‘Privacymodus inschakelen’ aanvinkt.

Overige tools

Er zijn allerlei tools verkrijgbaar om je website van dynamische content te voorzien. Een aantal van deze tools zijn op de markt gebracht door advertentiebedrijven die deze tools gebruiken om websitebezoekers te profileren. Deze profielen worden gebruikt om op interesse gebaseerde advertenties te laten zien.

Lees voordat je een dergelijke tool gaat gebruiken de privacyverklaring, algemene voorwaarden en verwerkersovereenkomst van de leverancier. Je weet dan of de tool persoonsgegevens verzamelt en tracking cookies gebruikt en of je daardoor een cookiemelding moet gebruiken.

Gebruik alleen cookies voor retargeting

Ik ben van mening dat een cookiemeldingen niet goed past bij de gastvrijheidsbeleving die bij de horeca hoort. Daarom zorg ik dat alle websites die ik maak privacy- en trackingvriendelijk zonder cookiemelding worden opgeleverd.

Wat mij betreft zijn alleen retargeting en remarketing advertenties een goede reden om trackingcookies te gebruiken. In dat geval ben je verplicht een cookiemelding aan je websitebezoekers te laten zien.

Voor alle andere functies op jouw website die toestemming vereisen, adviseer ik je eerst na te gaan of die functie écht noodzakelijk is. Zo ja, ga dan na of er privacyvriendelijke alternatieven zijn. Kies bij voorkeur voor een systeem waarvoor geen cookiemelding noodzakelijk is.

Heb je een privacyvriendelijke website nodig? Kijk dan hier hoe ik jou daarmee kan helpen.

Deel deze tip!

Ken je iemand die iets aan deze tip heeft? Deel het bericht met hem of haar met de knoppen hierboven.

Wat vind je van deze tip?

Ik ben benieuwd of je iets aan deze tip hebt gehad. Geef hieronder een reactie om het mij te laten weten.

Waarmee kan ik je helpen?

Heb je na het lezen van dit artikel nog vragen of hulp nodig? Laat het mij weten, ik beantwoord je vragen en help je ook graag met het maken en onderhouden van een nieuwe website voor jouw hotel, restaurant, café of B&B.

Misschien vind je deze artikelen ook interessant

 

Maakt Facebook een restaurantwebsite overbodig?

Maakt Facebook een restaurantwebsite overbodig?

Is een restaurantwebsite nog wel nodig als je al een Facebook-pagina hebt? Waarschijnlijk heb je, net zoals de meeste restaurants een Facebook-pagina. Daarop staan je adres en openingstijden, menukaart, foto’s en video’s. Bovendien kun je er ook gemakkelijk berichten...

Online reserveringssystemen voor hotels en B&B’s

Online reserveringssystemen voor hotels en B&B’s

Waar kan iemand een kamer in jouw hotel reserveren? De website van een hotel, bed & breakfast of welke andere logiesverstrekkers dan ook, kan niet zonder eigen online reserveringssysteem. Je gasten verwachten dat er op jouw website direct gereserveerd kan worden....

Vacaturebanken en uitzendbureaus voor de horeca

Vacaturebanken en uitzendbureaus voor de horeca

De horeca kampt momenteel met een groot personeelstekort. Er zijn bedrijven die dit oplossen met een QR bestelsysteem en zelfs met robots, maar uiteindelijk heb je extra handen nodig. Op welke van deze vacaturesites en uitzendbureaus vind je die? 21 vacaturebanken,...

0 reacties

Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

20 tips voor een ultieme Restaurant Website

Download het gratis ebook

Op welk e-mailadres wil je het ebook met mijn 20 tips ontvangen?

 

Gelukt! Controleer je e-mail inbox om je aanmelding te bevestigen.

Stappenplan 'Hoger in Google'

Op welk e-mailadres wil je het gratis stappenplan ontvangen?

Gelukt! Controleer je e-mail inbox om je aanmelding te bevestigen.

Pin It on Pinterest

Share This