06 - 1838 5549 info@horecawebservice.nl
  • Google
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Pinterest
  • YouTube
  • RSS
  • Google
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Pinterest
  • YouTube
  • RSS

4 manieren om te zien hoe goed jouw restaurant online scoort

Je bent hier: Home » Website Tips » 4 manieren om te zien hoe goed jouw restaurant online scoort

Offline geven het aantal reserveringen, het aantal bezette stoelen én de omzet op Z-afslag een duidelijke indicatie hoe goed jouw restaurant draait. Blijft dit achter bij je verwachtingen? Dan adviseer ik je eens te onderzoeken hoe goed jouw restaurant online scoort. Ik geef je vier manier om dat te doen.

1) Google Mijn Bedrijf

Zoek naar een restaurant op Google, daarna Google geeft je een plattegrond én de eerste drie restaurants van een lange lijst die je vervolgens op Google Maps kunt bekijken. Hoe kom je in de top drie? Door slim gebruik te maken van Google Mijn Bedrijf.

In de Google zoekresultaten zie je hoe goed jouw restaurant scoort in Google Mijn Bedrijf.
Amsterdamse restaurants in de 3-pack uit Google Mijn Bedrijf

Google Mijn Bedrijf is de gratis bedrijvengids van Google. Door jouw bedrijf te registreren kun je precies aangeven wat voor soort bedrijf je hebt en welke diensten je verleent. Google gebruikt deze informatie in Google Zoeken en Google Maps. Hoe je dat doet leg ik stap voor stap uit in mijn gratis ebook. Download het hier.

Je registratie bij Google Mijn Bedrijf geeft je toegang tot interessante statistieken die  inzicht geven hoe goed jouw bedrijfsvermelding scoort. Je ziet hier:

  • Hoe men zoekt naar je bedrijf? Hoeveel mensen zoeken naar je bedrijfsnaam en hoeveel gebruiken ze een algemene zoekopdracht?
  • Met welke algemene zoekopdrachten wordt je bedrijfsvermelding gevonden?
  • Hoeveel mensen klikken door naar je website, bellen je of vragen de route op?
  • Vanuit welke regio vraagt men een routebeschrijving?
  • Waar staat je bedrijf om bekend?
  • Een overzicht van alle reviews die je op Google hebt gekregen, inclusief de mogelijkheid om op deze reviews te reageren.

Ook handig: na registratie krijg je per e-mail nieuwe reviews toegestuurd, evenals een maandelijks prestatierapport.

2) Google Search Console

Wil je weten welke zoekwoorden je gasten op Google hebben gebruikt voordat ze op je website kwamen? En op welke positie in de zoekresultaten je met die zoekwoorden stond? Dan biedt Google Search Console (voorheen ‘Google Webmaster Tools’) uitkomst.

In het Prestatierapport van Google Search Console zie je met welke zoekwoorden jouw restaurant online scoort.
De zoekopdrachten waarmee je gevonden wordt op Google Search Console

Google Search Console is een gratis service van Google. Nadat je je website bij Google hebt aangemeld kun je de aanwezigheid van je website in de zoekresultaten controleren en te verbeteren. Google Search Console geeft onder andere antwoord op de volgende vragen:

  • Met welke zoekopdrachten wordt mijn website gevonden? Op welke positie stond mijn website daarmee in de zoekresultaten en hoe vaak is er naar mijn website doorgeklikt. Als je voor een bepaalde zoekopdracht niet hoog genoeg in Google staat of als er niet vaak genoeg wordt doorgeklikt dan kun je met deze informatie je website verbeteren.
  • Vanuit welke landen wordt naar mij gezocht en hoe vaak gebeurt dat? Met deze informatie kun je beoordelen of het zinvol is om je website te laten vertalen.
  • Welke pagina’s van mijn website zijn vindbaar op Google. Waarom kan ik sommige pagina’s van mijn website niet op Google vinden en hoe kan ik dat oplossen?
  • Doet mijn website het goed op mobiele telefoons? Welke pagina’s werken niet goed op mobiel, waarom is dat en hoe kan ik dat oplossen?

Google Search Console stuurt een maandelijkse e-mail met een samenvatting van de zoekprestaties van jouw website, met onder andere het aantal vertoningen, aantal klikken, de best presterende pagina’s en de best presterende zoekopdrachten.

Zoekmachineconcurrent Microsoft Bing heeft een soortgelijke tool met de naam Webmaster Tools.

Vraag jouw webmaster om je website bij Google Search Console en Bing Webmaster Tools aan te melden.

3) Google Analytics

Wil je weten hoe vaak je website wordt bezocht? Welke pagina’s het meest worden bekeken en waar de bezoekers vandaan komen? Google Analytics houdt het allemaal voor je bij.

In de Acquisitie Statistieken van Google Analytics zie je waar je website bezoekers vandaan komen, dus op welke websites je online scoort.
Google Analytics Acquisitie Statistieken

Deze gratis dienst van Google verzamelt uitgebreide statistieken over de bezoekers op je website. Ook met deze informatie kun je je website verbeteren. Google Analytics geeft onder andere antwoord op de volgende vragen:

  • Uit welk land (en plaats) komen de bezoekers van mijn website en welke taal spreken ze?
  • Met welke apparaten, schermformaten en browsers wordt mijn website bezocht?
  • Hoeveel terugkerende bezoekers heeft mijn website?
  • Hoe vinden mijn website bezoekers mijn restaurant? Is dat via een zoekmachine, sociale media of linkjes op andere websites?
  • Op welke website staan er linkjes naar mijn website? Dit kun je uitbreiden door middel van linkbuilding.
  • Welke pagina’s van mijn website worden het meest bezocht, hoe lang en in welke volgorde?

Om Google Analytics te gebruiken moet jouw webmaster een klein stukje code aan je website toevoegen. Dat moet volgens de aanwijzingen van de Autoriteit Persoonsgegevens zodat er geen vervelende cookiemelding nodig is.

Google Analytics stuurt je per e-mail een maandelijkse ‘Snapshot’ van de statistieken. Met één klik ga je naar een uitgebreid rapport met de meest belangrijke statistieken.

4) Sociale Media en concurrentie statistieken via Metricool

Ook sociale media platformen houden statistieken bij over jouw prestaties op hun systeem. Deze statistieken kun je op ieder platform raadplegen, maar dat is gemakkelijker met de sociale media management tool Metricool. Deze tool verzamelt statistieken van je accounts op onder andere Facebook, Instagram, Twitter, LinkedIn, YouTube, Google Mijn Bedrijf en TikTok. Het maandelijkse rapport* bevat statistieken over:

  • Het aantal volgers en waar deze vandaan komen.
  • Het aantal berichten, aantal weergaven en aantal interacties.
  • Je concurrentie met hun aantal volgers, aantal berichten en betrokkenheid. Ideaal om te zijn hoe goed jouw restaurant scoort ten opzichte van
Het Metricool concurrentie-rapport laat je zien hoe goed jouw restaurant op sociale media online scoort te opzichte van je concurrenten.
Voorbeeld concurrentie-rapport van Metricool

Metricool heeft ook een handige contentplanner waarin je je sociale media berichten kunt inplannen. Deze berichten worden dan automatisch op al je sociale mediakanalen gedeeld. Zo kun je alles van te voren inplannen en vergeet je nooit meer iets te delen.

* De content planner van Metricool is gratis. Voor de rapportage met statistieken heb je het goedkoopste Pro abonnement nodig.

Tot slot

Als horecaondernemer weet je dat je de vinger aan de pols moet houden om te weten waar je staat. Houd je de online stand van zaken net zo goed bij als offline? Uit ervaring weet ik dat dit vaak wordt vergeten. Door de maandelijkse e-mails van de hier genoemde tools gebeurt dat niet meer.

Heb je hier hulp bij nodig? Laat het mij weten.

Deel deze tip!

Ken je iemand die iets aan deze tip heeft? Deel het bericht met hem of haar met de knoppen hierboven.

Wat vind je van deze tip?

Ik ben benieuwd of je iets aan deze tip hebt gehad. Geef hieronder een reactie om het mij te laten weten.

Waarmee kan ik je helpen?

Heb je na het lezen van dit artikel nog vragen of hulp nodig? Laat het mij weten, ik beantwoord je vragen en help je ook graag met het maken en onderhouden van een nieuwe website voor jouw hotel, restaurant, café of B&B.

Meer tips

 

Waarom en hoe zet je reviews op je website?

Waarom en hoe zet je reviews op je website?

In eerdere artikelen schreef ik al over het belang van online reviews en hoe je met reviews hoger in Google komt. In dit artikel lees je waarom je reviews op je website moet zetten en hoe je dat op een eenvoudige manier doet. Waarom zou je reviews op je website...

Controleer regelmatig of alles op je website nog klopt

Controleer regelmatig of alles op je website nog klopt

Herken je dat? Klagende gasten omdat de menukaart afwijkt van de kaart die ze online hebben gezien. Of boze gasten omdat ze geen gebruik kunnen maken van de restaurantactie die op je website staat. Of gasten die een negatieve review geven omdat ze onverwacht voor een...

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Esther Borggreve van Queen of Hearts en John-Pierre Cornelissen van Horeca Webservice

Check nu de website van jouw restaurant

Op welk e-mailadres wil je de checklist ontvangen?

Gelukt! Controleer je e-mail inbox om je aanmelding te bevestigen.

Stappenplan 'Hoger in Google'

Op welk e-mailadres wil je het gratis stappenplan ontvangen?

Gelukt! Controleer je e-mail inbox om je aanmelding te bevestigen.

Pin It on Pinterest

Share This