Hoger in Google met je afhaal- en bezorgrestaurant
Je hebt je afhaal- en bezorgmenu op je website gezet (dat kan zo) en je hebt iedereen op sociale media laten weten dat er maaltijden besteld kunnen worden.
Heb je ook aan Google gedacht? Want Google Maps heeft een knop waarmee je met één klik een lijstje van alle afhaal- en bezorgrestaurants in de buurt krijgt.
Om in dat overzicht te komen moet je Google wél laten weten dat je een afhaal- en/of bezorgrestaurant hebt.
In deze video laat ik je zien hoe je dat binnen 5 minuten doet.
Lees je liever? Dan kun je onder de video lezen hoe je de wijzigingen moet aanbrengen.
Iemand die op Google naar een afhaal- of bezorgrestaurant zoekt ziet dit:
Om in dit overzicht met afhaal- en bezorgrestaurant op Google en in Google Maps te komen moet je je Google Bedrijfsprofiel aanpassen. Je moet hiervoor je bedrijfsprofiel hebben geclaimd en geverifieerd.
Het aanpassen van de gegevens in je bedrijfsprofiel doe je via het ‘informatie’ menu op deze pagina in Google Mijn Bedrijf:
Extra categorieën
Bovenaan het scherm, direct onder de naam van je restaurant staan de primaire en extra categorieën die op jouw restaurant van toepassing zijn. Hier voeg je de relevante categorieën voor afhaal- en bezorgrestaurants toe. Je hebt de volgende mogelijkheden:
- Afhaalrestaurant
- Afhaalpizza
- Maaltijdbezorging
- Chinees Afhaalrestaurant
- Chinees bezorgrestaurant
Je kunt meerdere categorieën toevoegen:
- Heb je een restaurant met afhaal- en bezorgmogelijkheden dan voeg je 1 én 3 toe;
- Heb je een restaurant met alleen afhaalmogelijkheden dan voeg je 1 toe;
- Heb je een pizzeria met afhaal- en bezorgmogelijkheden dan voeg je 1, 2 én 3 toe;
- Heb je een chinees afhaal- en bezorgrestaurant dan voeg je 1, 3, 4 én 5 toe;
- Enz.
Nadat je de categorieën hebt aangevuld klik je op toepassen en scroll je naar de ‘Servicegebieden’.
Servicegebieden
Bij servicegebieden geef je aan in welk gebied of gebieden je maaltijden bezorgt. Dat kan op basis van:
- Postcode
- Wijk
- Plaats
- Provincie
- Land
Nadat je de servicegebieden hebt ingevuld klik je op toepassen en scroll je naar ‘Links voor van tevoren bestellen’.

Links voor van tevoren bestellen
Hier voeg je een link naar de bestelpagina toe, zodat klanten gemakkelijk via Google naar jouw bestelpagina kunnen doorklikken. Dat kan een link naar de bestelpagina op jouw eigen website zijn, of naar de pagina van jouw restaurant op het bestelplatform dat je gebruikt.
Nadat je de bestellink hebt ingevuld scroll je verder naar het ‘Aanbod’.
Aanbod
Onder het aanbod geef je aan welke kenmerken op jouw restaurant van toepassing zijn. Voor afhaal- en bezorgrestaurants schakel je onder maaltijdopties de volgende kenmerken in:
- Afhalen
- Bezorging
- Vooraf bestellen
Klik 1x op een kenmerk als het van toepassing is en 2x als het niet van toepassing is (expliciet) en met 3x klikken is geen keuze aangegeven. Google neemt dan aan dat het niet van toepassing is.
Controleer ook meteen alle andere kenmerken.
Nadat je al deze wijzigingen hebt aangebracht zal Google Mijn Bedrijf aangeven dat deze worden beoordeeld. Dit duurt meestal enkele uren. Nadat de wijzigingen zijn goedgekeurd wordt jouw restaurant beter gevonden wanneer iemand naar een afhaal en- of bezorgrestaurant zoekt.
💡 Bonustips
- Maak een Google Post waarin je aangeeft dat je geopened bent voor afhaal- en/of bezorgmaaltijden en een linkje naar de bestelpagina natuurlijk.
- Vergelijking van meer dan 30 leveranciers van bestelsites.
- 8 tips om beter te communiceren met je afhaalmenukaart van Roux Communicatie.
- 25 simpele tips voor afhalen en bezorgen van Horecatweepuntnul.