7 tips voor als je een restaurantwebsite laat maken

Je bent hier: Home » Website Tips » 7 tips voor als je een restaurantwebsite laat maken

Een restaurantwebsite laten maken

De website is het online uithangbord van je restaurant. Met een goede restaurantwebsite trek je gasten naar je restaurant die passen bij jouw concept. Een website die niet de juiste uitstraling heeft trekt de verkeerde gasten aan, en dan is het wachten op negatieve reviews. Daarom raad ik je aan de website voor je restaurant door een professionele webdesigner te laten maken.

Het is niet moeilijk om iemand te vinden die dat voor je kan doen. Je hebt mij al gevonden! Dus eigenlijk hoef je alleen mijn aanbod nog maar te bekijken.

Wil je toch verder zoeken? Lees dan verder, ik geef je zeven tips die je helpen bij het vinden van een webdesigner met horecakennis en ervaring.

Handige tips voor als je een restaurantwebsite wilt laten maken (foto Bigstock Berlin 25613672)

1. Zoek webdesigners met restaurants als specialisme

Zoek op Google specifiek naar webdesigners voor een restaurantwebsite, zoals  ‘door wie kan ik mijn restaurantwebsite laten maken’ of ‘webdesigner voor een restaurantwebsite’. Je vindt dan webdesigners uit heel Nederland die gespecialiseerd zijn in het maken van websites voor restaurants.

Als algemene zoekopdrachten gebruikt zoals ‘Webdesigner in de buurt’ of ‘Webdesigner in Ede’ vind je alleen webdesigners en webdesignbureaus bij jou in de omgeving. Deze webdesigners maken websites voor lokale bedrijven: van de kapper tot de groenteboer en het café om de hoek. Ze kunnen een website voor je maken, maar zijn niet gespecialiceerd in het maken van websites voor restaurants.

Daarnaast kun je bij collega restaurateurs informeren door wie ze hun website hebben laten maken. En als je een restaurantwebsite bezoekt dan zie je vaak helemaal onderaan door wie de website is gemaakt.

Maak op basis van de volgende criteria een selectie.

2. Bekijk het portfolio

Bekijk het portfolio van de webdesigners die je hebt gevonden.

  • Staan er restaurantwebsites in het portfolio? Hoeveel?
  • Bezoek de websites van deze restaurants. Spreekt de stijl je aan?
  • Zijn het goede websites?

Download hier een checklist als hulp om slechte en goede restaurantwebsite van elkaar te onderscheiden.

 

3. Vraag welk CMS wordt gebruikt

De meeste websites worden gemaakt met een content management systeem (CMS). Daarmee kun je eenvoudig en zonder technische kennis de teksten en foto’s van je website wijzigen.

Webdesignbureaus gebruiken vaak een eigen CMS. Dit maakt je 100% afhankelijk van deze leverancier. De website kun je niet verhuizen omdat de gebruikte software van hen is. Je kunt dit alleen oplossen door een andere webdesigner een nieuwe website te laten maken.

Het is beter een webdesigner te kiezen die met een standaard CMS zoals WordPress werkt. Dit is een gratis en flexibel CMS dat door duizenden webdesigners wordt gebruikt. Hierrdoor kun je je website altijd naar een andere partij verhuizen.

Webdesignbureaus met een eigen CMS beweren dat WordPress een onveilig systeem is. Het tegendeel is waar. WordPress wordt voor meer dan 64 miljoen websites gebruikt. Er is daarom veel aandacht voor beveiliging en worden eventuele problemen snel ontdekt en opgelost.

4. Vraag of je content kunt laten wijzigen

Als er iets in je restaurant verandert, moet je website daarop worden aangepast. Denk bijvoorbeeld aan een nieuwe menukaart, andere openingstijden of wijzigingen in het interieur.

Als je het zelf kunt doen ben je niet afhankelijk van de tijd van je webdesigner. Daar staat tegenover dat als je het kunt laten doen, je zelf meer tijd aan je gasten kunt besteden. Wat heeft jouw voorkeur?

5. Vraag wie de hosting, support en het onderhoud doet

Je website moet een plek op het internet krijgen. Dat geldt ook voor je e-mail. Verder heeft je website onderhoud nodig. Nieuwe versies van de gebruikte software moeten worden geïnstalleerd, er moeten back-ups worden gemaakt en problemen die door websitebezoekers en door Google worden gemeld moeten worden opgelost.

Het gaat vaak om technische werkzaamheden die je het beste aan je webdesigner kunt uitbesteden. Kan dat? Kun je een onderhoudsabonnement afsluiten?

6. Zoek uit om wat voor webdesigner het gaat

Ga na met wat voor type webdesigner je te maken hebt. Hier zijn een paar voorbeelden.

De specialist voor restaurantwebsites

Als eerste de specialist voor restaurantwebsites zoals Horeca Webservice. Ik kom zelf uit de horeca en ben gespecialiseerd in het maken van restaurantwebsites. Voor webteksten werk ik samen met een tekstschrijver en horecajournalist en voor foto’s met food- en horecafotografen. Samen zorgen we voor het beste resultaat.

Uit ervaring weet ik dat jij je liever met je gasten bezig houdt dan met de techniek. Daarom zorg ik ook voor de hosting, support en onderhoud van je website. Als de menukaart of andere content aangepast moet worden dan kun je dat zelf doen, maar je mag mij ook gewoon een mailtje sturen.

De restaurantwebsites van Horeca Webservice zijn gemaakt met WordPress. Met behulp van een page builder maak ik snel en zonder overbodige stappen een werkende website. Dat scheelt tijd en kosten.

Je hebt al een restaurantwebsite van 7 pagina’s voor €699. Voor het onderhoud betaal je €35,- per maand inclusief domeinnaam, hosting, e-mail, support en kleine, incidentele aanpassingen.

De freelancer

De freelancer is een zelfstandige fulltime webdesigner. Hij heeft veel ervaring, zorgt ervoor dat je website goed wordt gevonden en kan met je meedenken en je adviseren. Meestal ontbreekt specifieke kennis van de horeca.

Een freelancer rekent meestal een uurtarief. Afhankelijk van je wensen kost een website die je door een freelancer laat maken tussen de € 500,- en € 1.500,-.

Het webdesignbureau

Een ander type is het webdesignbureau. Vaak een onderdeel van een marketing- en communicatiebureau dat ook logo’s, huisstijlen en reclamecampagnes verzorgt.

Dit type bedrijf heeft verschillende medewerkers voor verschillende disciplines. Daardoor wordt een website in meerder stappen ontworpen. Eerst een schets, dan een afbeelding, vervolgens een sjabloon en dan pas de website. Dit is een tijdrovend proces met hoge kosten. Je betaalt al snel €3.000 of meer voor een eenvoudige website.

De handige kennis

Tot slot de handige kennis die wordt aangeraden door vrienden en bekenden. Hij is goed met computers en voor een kleine bijverdienste vult hij een standaard sjabloon in dat niet past bij het concept en de sfeer van jouw restaurant. Daardoor krijgt je slechte reviews van gasten die iets anders hadden verwacht.

Deze websitebouwer wil alleen een centje bijverdienen. Jouw website heeft geen prioriteit. Hij heeft weinig ervaring met het maken van websites, kan je niet adviseren en denkt niet met je mee. Omdat hij niets weet van zoekmachine optimalisatie (SEO) is je website niet goed vindbaar. Als je website klaar is zit zijn werk erop. Voor het onderhoud, het aanbrengen van wijzigingen én bij problemen sta je er alleen voor.

Het zal duidelijk zijn dat een handige kennis de goedkoopste maar zeker niet de beste keuze is.

7. Maak een briefing en vraag offertes aan

Heb je een selectie gemaakt van webdesigners waar je een goed gevoel bij hebt? Dan is het tijd om offertes aan te vragen. Het is handig om een briefing mee te sturen waarin jouw eisen staan beschreven. Alle offertes worden dan gemaakt met hetzelfde uitgangspunt zodat je ze goed met elkaar kunt vergelijken.

Neem contact met mij op als je een offerte of meer informatie over de restaurantwebsites van Horeca Webservice wilt ontvangen.

Esther Borggreve van Queen of Hearts en John-Pierre Cornelissen van Horeca Webservice

Check nu de website van jouw restaurant

Op welk e-mailadres wil je de checklist ontvangen?

Gelukt! Controleer je e-mail inbox om je aanmelding te bevestigen.

Stappenplan 'Hoger in Google'

Op welk e-mailadres wil je het gratis stappenplan ontvangen?

Gelukt! Controleer je e-mail inbox om je aanmelding te bevestigen.

Pin It on Pinterest

Share This