Is een restaurantwebsite nog wel nodig als je al een Facebook-pagina hebt?
Waarschijnlijk heb je, net zoals de meeste restaurants een Facebook-pagina. Daarop staan je adres en openingstijden, menukaart, foto’s en video’s. Bovendien kun je er ook gemakkelijk berichten delen en daarmee je restaurant promoten.
Je ziet dat het werkt, want nadat je een bericht hebt geplaatst zie je de likes, reacties en nieuwe volgers vanzelf binnenkomen. Daarom vraag je je misschien af of je ook nog een aparte website nodig hebt.
Het antwoord is ja, je hebt absoluut een website voor je restaurant nodig.
Facebook is géén alternatief voor een restaurantwebsite
Voor online marketing is Facebook een goede aanvulling op je website, maar zeker geen volledig alternatief. Ik geef je zeven punten die aantonen waarom Facebook je website niet kan vervangen.
1. Je bent van Facebook afhankelijk
Voor jouw Facebook pagina ben je volledig afhankelijk van Facebook. Je mag niet zomaar alles op je Facebookpagina posten en regelmatig Facebook verwijdert pagina’s die niet aan de richtlijnen voldoen. Als dit gebeurt ben je alles wat je op Facebook hebt geplaatst kwijt. Inclusief alle fans die jouw pagina leuk vonden.
De online wereld verandert continu en hoewel het onvoorstelbaar is, ook Facebook kan verdwijnen. Net zoals dat gebeurde met de ooit zo populaire Hyves, Messenger, MySpace, Vine en Google+.
2. Op Facebook heb je geen eigen huisstijl
Jouw Facebook-pagina ziet er precies hetzelfde uit als de pagina van al jouw concurrenten. Om je te onderscheiden kun je alleen een profielfoto, een omslagfoto en wat tekst toevoegen. Verder overheerst de blauw-witte huisstijl van Facebook.
Jouw website kun je wél helemaal afstemmen op de huisstijl van je restaurant. Met je website kun je je beter onderscheiden van je concurrenten.
3. De populariteit van Facebook daalt
Uit het sociale media onderzoek van Metricool over 2024 blijkt dat de populariteit van Facebook daalt. Het bereik van berichten daalde in 2024 met 41% ten opzichte van 2023. Daarentegen steeg het breik van reels met slechts 13%.
Gebruiken jouw gasten Facebook nog wel?
4. Facebook laat niet al jouw berichten zien
Er worden zoveel berichten op Facebook geplaatst dat het onmogelijk is om alle berichten daadwerkelijk te bekijken. Daarom bepaalt het Facebook algoritme welke berichten iemand krijgt te zien.
Slechts een klein deel van je volgers de berichten ziet die jij op je Facebook-pagina plaatst.
5. Concurrentie op jouw pagina
Op Facebook-pagina’s staat een lijstje met een aantal gerelateerde pagina’s. Voor jouw restaurant betekent dit dat er ook concurrenten op jouw Facebook-pagina te zien zijn.
6. Afleiding op Facebook
De bezoekers aan je Facebook-pagina worden continue afgeleid. Nieuwe berichten en rode bolletjes met het aantal gemiste meldingen schreeuwen om aandacht.
Je bent potentiële gasten die op jouw Facebook-pagina kijken snel weer kwijt. Zonder dat ze een reservering hebben gemaakt.
7. Slechter vindbaar in Google
Restaurants met alleen een Facebook-pagina worden slecht gevonden in Google. Google maar eens naar ‘restaurants in Utrecht’ (of in jouw eigen plaats).
Gegarandeerd dat er geen enkele Facebook-pagina op de eerst paar pagina’s van de zoekresultaten staat.
Gebruik Facebook als aanvulling op je website
Facebook is een interactief platform waarmee je jouw restaurant kunt laten zien. Daarom is een Facebook-pagina wél een goede aanvulling op jouw website.
Hieronder een aantal voordelen van Facebook als aanvulling op jouw eigen website.
1. Een Facebook-pagina aanmaken is gratis
Facebook is voor iedereen gratis. Zelfs het maken van een Facebook-pagina is gratis. Ondanks dat de populariteit daalt heeft Facebook met 10,1 miljoen Nederlandse gebruikers nog steeds een enorm bereik.
2. Facebook is interactief
Facebook geeft ruimte voor interactie. Je gasten kunnen reageren op berichten die jij op Facebook plaatst. Zijn of haar vrienden krijgen die reactie op jouw bericht dan ook te zien.
Hoe meer mensen reageren, hoe meer mensen het bericht zullen zien. Je kunt dit stimuleren door in je bericht een reactie uit te lokken. Bijvoorbeeld door het stellen van een vraag.
3. Goedkoop en gericht adverteren
Als je een advertentie op Facebook plaatst dan kun je heel precies aangeven wie die de advertentie moet zien. Je kunt de advertentie laten zien aan mannen of aan vrouwen, aan mensen in een bepaalde leeftijdscategorie, mensen uit dezelfde plaats, of aan mensen die van pizza houden. En zelfs een combinatie van al deze mogelijkheden.
Zo kun je heel precies jouw doelgroep bepalen, en dat voor een fractie van de kosten van een advertentie in de lokale krant.
Een Facebook-pagina is géén vervanging van een website
Facebook is een populair platform met miljoenen Nederlandse gebruikers. Een Facebook-pagina is gemakkelijk te maken, onderhoudsvriendelijk, laagdrempelig en heeft een groot bereik.
Facebook is een goede aanvulling op je website en een handig en goedkoop middel voor online restaurantmarketing.