Of ik nu een website maak voor een restaurant, een hotel of een café, ik heb altijd goede foto’s nodig. De foto’s moeten de sfeer van het horecabedrijf uitstralen zodat gasten zien wat ze kunnen verwachten. Je bereikt dit met professionele horecafotografie.
Omdat foto’s perfect moeten passen in het ontwerp van de website stuur ik de opdrachtgever altijd een checklist voor horecafotografie. Daarin geef ik per pagina van de website aan:
- wat voor foto ik nodig heb,
- of ik een staande of liggende foto wil,
- wat de afmetingen en beeldverhouding van de foto moet zijn,
- suggesties voor het onderwerp,
- op welke plek van de foto de focus moet liggen,
- en tips voor een optimale voorbereiding op de fotoshoot.
Waarom een checklist voor horecafotografie?
Ik heb inmiddels duizenden foto’s voor websites van mijn klanten ontvangen. Ondanks dat ik altijd vraag om foto’s van een professionele fotograaf, krijg ik af en toe toch zelfgemaakt kiekjes of stock foto’s toegestuurd. Daarmee kan natuurlijk onmogelijk de juiste sfeer overgebracht worden.
Fotografie is een vak, en interieur- en foodfotografie voor de horeca vergt een andere kijk en ervaring dan interieurfotografie voor een kantoorpand of de verkoop van een huis.
Hoe ervaren de fotograaf ook is, een fotoshoot begint altijd met een goede voorbereiding, óók van jou als opdrachtgever. Daarom stuur ik naast de eerder genoemde checklist ook algemene aandachtspunten zodat de fotoshoot soepel zal verlopen.
Checklist voor interieurfoto’s in de horeca
Bedenk vooraf welke delen van het interieur gefotografeerd moeten worden. Zorg dat daar alles opgeruimd en schoon is en er geen ongewenste voorwerpen staan. Doe dat ruim vóórdat de fotograaf komt om te voorkomen dat de fotoshoot uitloopt. Denk bovendien aan het volgende:
- De bar: alle flessen en glazen staan recht, geen lege of volle dienbladen, geen kratten, geen uitlekkende bierborstel en rondslingerende papieren en geen vieze handdoeken.
- Het restaurant en terras: tafels en stoelen kaarsrecht in een rij en strak ingedekte tafels als dat gebruikelijk is, want per ongeluk scheefstaande voorwerpen geven een slordige indruk.
- De hotelkamer: de bedden zijn strak opgemaakt, gordijnen en vitrage hangen recht, spiegels zijn vlekvrij, zeepdispensers zijn vol.
- Voorgevel (exterieur): ramen gewassen, stoep aangeveegd, aantrekkelijke beplanting, vuilnisbakken leeg, containers uit het zicht, geen fietsen en auto’s voor de deur.
Checklist voor food & product foto’s
Maak vooraf een overzicht van de gerechten en dranken die gefotografeerd moeten worden en hou daarbij rekening met de geldigheidsduur van de menukaart. Zorg dat alle benodigde ingrediënten op voorraad zijn en de keuken- en bedieningsmedewerkers voor zowel de voorbereidingen als voor de fotoshoot zelf zijn ingeroosterd. Overige aandachtspunten:
- Alle borden zijn netjes opgemaakt.
- Glazen, kopjes en flesjes staan met het logo naar voren.
- Er liggen geen keuken- of barbonnen naast of op het bord of dienblad.
- Al het serviesgoed is vlekvrij, het glaswerk is gepoleerd en er staan geen vette vingers op de randen van de borden.
- Zorg voor een mooie, rustige en egale achtergrond.
- Gebruik eens de ‘portretstand’ van je camera, zodat de omgeving rond het product onscherp wordt weergegeven.
Checklist voor mensen die op de foto gaan
Bepaal vooraf welke medewerkers je op de foto’s wilt hebben. Voor een sfeervolle en gezellige uitstraling moeten er ook gasten op de foto. Dat kunnen echte gasten of modellen zijn. Belangrijke aandachtspunten:
- Zorg dat de medewerkers voor zowel de fotoshoot als de voorbereiding zijn ingeroosterd.
- Laat deze medewerkers weten welke (bedrijfs-) kleding ze moeten dragen; en laat ze een extra setje schone kleding meenemen, want een vlekje heb je in de horeca zo te pakken.
- Nodig gasten of modellen uit en zorg dat ze weten wat je van hen verwacht.
- Vraag iedereen vooraf om toestemming om de foto’s waarop men herkenbaar in beeld staat te gebruiken op de website, sociale media en eventueel drukwerk en reclamemateriaal. Je hebt deze toestemming nodig in verband met het portretrecht en de AVG privacywetgeving.
Extra pro tips voor horecafotografie
- Laat de foto’s aansluiten bij de identiteit en de doelgroep van je bedrijf. Voor een populair restaurant gericht op een jong publiek is een andere stijl nodig dan voor een 3-sterren restaurant.
- Laat de foto’s aansluiten bij de huisstijl. Laat bijvoorbeeld de kleuren uit de huisstijl terugkomen in de foto’s en zorg dat je bedrijfslogo hier en daar zichtbaar is, bijvoorbeeld op menukaarten, bierviltjes en serviesgoed. Dit bevordert je merk- en naamsbekendheid, zeker als je de foto’s ook voor sociale media gaat gebruiken.
En tot slot: regel de volledige gebruiksrechten met de fotograaf. Zorg dat je de foto’s op je website en alle externe online en offline kanalen en publicaties mag gebruiken. Dus ook op sociale media, reserveerplatforms, drukwerk en persberichten en daaruit voortkomende publicaties.
0 reacties