06 - 1838 5549 info@horecawebservice.nl
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Pinterest
  • YouTube
  • RSS
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Pinterest
  • YouTube
  • RSS

Het perfecte plaatje: een checklist voor horecafotografie

Je bent hier: Home » Website Tips » Het perfecte plaatje: een checklist voor horecafotografie

door | 4 november 2022 | Website Tips

Of ik nu een website maak voor een restaurant, een hotel of een café, ik heb altijd goede foto’s nodig. De foto’s moeten de sfeer van het horecabedrijf uitstralen zodat gasten zien wat ze kunnen verwachten. Je bereikt dit met professionele horecafotografie.

Omdat foto’s perfect moeten passen in het ontwerp van de website stuur ik de opdrachtgever altijd een checklist voor horecafotografie. Daarin geef ik per pagina van de website aan:

  • wat voor foto ik nodig heb,
  • of ik een staande of liggende foto wil,
  • wat de afmetingen en beeldverhouding van de foto moet zijn,
  • suggesties voor het onderwerp,
  • op welke plek van de foto de focus moet liggen,
  • en tips voor een optimale voorbereiding op de fotoshoot.

Waarom een checklist voor horecafotografie?

Ik heb inmiddels duizenden foto’s voor websites van mijn klanten ontvangen. Ondanks dat ik altijd vraag om foto’s van een professionele fotograaf, krijg ik af en toe toch zelfgemaakt kiekjes of stock foto’s toegestuurd. Daarmee kan natuurlijk onmogelijk de juiste sfeer overgebracht worden.

Fotografie is een vak, en interieur- en foodfotografie voor de horeca vergt een andere kijk en ervaring dan interieurfotografie voor een kantoorpand of de verkoop van een huis.

Hoe ervaren de fotograaf ook is, een fotoshoot begint altijd met een goede voorbereiding, óók van jou als opdrachtgever. Daarom stuur ik naast de eerder genoemde checklist ook algemene aandachtspunten zodat de fotoshoot soepel zal verlopen.

Checklist voor interieurfoto’s in de horeca

Bedenk vooraf welke delen van het interieur gefotografeerd moeten worden. Zorg dat daar alles opgeruimd en schoon is en er geen ongewenste voorwerpen staan. Doe dat ruim vóórdat de fotograaf komt om te voorkomen dat de fotoshoot uitloopt. Denk bovendien aan het volgende:

  • De bar: alle flessen en glazen staan recht, geen lege of volle dienbladen, geen kratten, geen uitlekkende bierborstel en rondslingerende papieren en geen vieze handdoeken.
  • Het restaurant en terras: tafels en stoelen kaarsrecht in een rij en strak ingedekte tafels als dat gebruikelijk is, want per ongeluk scheefstaande voorwerpen geven een slordige indruk.
  • De hotelkamer: de bedden zijn strak opgemaakt, gordijnen en vitrage hangen recht, spiegels zijn vlekvrij, zeepdispensers zijn vol.
  • Voorgevel (exterieur): ramen gewassen, stoep aangeveegd, aantrekkelijke beplanting, vuilnisbakken leeg, containers uit het zicht, geen fietsen en auto’s voor de deur.

Checklist voor food & product foto’s

Maak vooraf een overzicht van de gerechten en dranken die gefotografeerd moeten worden en hou daarbij rekening met de geldigheidsduur van de menukaart. Zorg dat alle benodigde ingrediënten op voorraad zijn en de keuken- en bedieningsmedewerkers voor zowel de voorbereidingen als voor de fotoshoot zelf zijn ingeroosterd. Overige aandachtspunten:

  • Alle borden zijn netjes opgemaakt.
  • Glazen, kopjes en flesjes staan met het logo naar voren.
  • Er liggen geen keuken- of barbonnen naast of op het bord of dienblad.
  • Al het serviesgoed is vlekvrij, het glaswerk is gepoleerd en er staan geen vette vingers op de randen van de borden.
  • Zorg voor een mooie, rustige en egale achtergrond.
  • Gebruik eens de ‘portretstand’ van je camera, zodat de omgeving rond het product onscherp wordt weergegeven.

Checklist voor mensen die op de foto gaan

Bepaal vooraf welke medewerkers je op de foto’s wilt hebben. Voor een sfeervolle en gezellige uitstraling moeten er ook gasten op de foto. Dat kunnen echte gasten of modellen zijn. Belangrijke aandachtspunten:

  • Zorg dat de medewerkers voor zowel de fotoshoot als de voorbereiding zijn ingeroosterd.
  • Laat deze medewerkers weten welke (bedrijfs-) kleding ze moeten dragen; en laat  ze een extra setje schone kleding meenemen, want een vlekje heb je in de horeca zo te pakken.
  • Nodig gasten of modellen uit en zorg dat ze weten wat je van hen verwacht.
  • Vraag iedereen vooraf om toestemming om de foto’s waarop men herkenbaar in beeld staat te gebruiken op de website, sociale media en eventueel drukwerk en reclamemateriaal. Je hebt deze toestemming nodig in verband met het portretrecht en de AVG privacywetgeving.

Extra pro tips voor horecafotografie

  • Laat de foto’s aansluiten bij de identiteit en de doelgroep van je bedrijf. Voor een populair restaurant gericht op een jong publiek is een andere stijl nodig dan voor een 3-sterren restaurant.
  • Laat de foto’s aansluiten bij de huisstijl. Laat bijvoorbeeld de kleuren uit de huisstijl terugkomen in de foto’s en zorg dat je bedrijfslogo hier en daar zichtbaar is, bijvoorbeeld op menukaarten, bierviltjes en serviesgoed. Dit bevordert je merk- en naamsbekendheid, zeker als je de foto’s ook voor sociale media gaat gebruiken.

En tot slot: regel de volledige gebruiksrechten met de fotograaf. Zorg dat je de foto’s op je website en alle externe online en offline kanalen en publicaties mag gebruiken. Dus ook op sociale media, reserveerplatforms, drukwerk en persberichten en daaruit voortkomende publicaties.

Deel deze tip!

Ken je iemand die iets aan deze tip heeft? Deel het bericht met hem of haar met de knoppen hierboven.

Wat vind je van deze tip?

Ik ben benieuwd of je iets aan deze tip hebt gehad. Geef hieronder een reactie om het mij te laten weten.

Waarmee kan ik je helpen?

Heb je na het lezen van dit artikel nog vragen of hulp nodig? Laat het mij weten, ik beantwoord je vragen en help je ook graag met het maken en onderhouden van een nieuwe website voor jouw hotel, restaurant, café of B&B.

Misschien vind je deze artikelen ook interessant

 

Online reserveringssystemen voor hotels en B&B’s

Online reserveringssystemen voor hotels en B&B’s

Waar kan iemand een kamer in jouw hotel reserveren? De website van een hotel, bed & breakfast of welke andere logiesverstrekkers dan ook, kan niet zonder eigen online reserveringssysteem. Je gasten verwachten dat er op jouw website direct gereserveerd kan worden....

Vacaturebanken en uitzendbureaus voor de horeca

Vacaturebanken en uitzendbureaus voor de horeca

De horeca kampt momenteel met een groot personeelstekort. Er zijn bedrijven die dit oplossen met een QR bestelsysteem en zelfs met robots, maar uiteindelijk heb je extra handen nodig. Op welke van deze vacaturesites en uitzendbureaus vind je die? 21 vacaturebanken,...

69,8% van bezoek aan restaurantwebsites met mobiele telefoon

69,8% van bezoek aan restaurantwebsites met mobiele telefoon

Een mobielvriendelijke restaurantwebsite is een must Een mobielvriendelijke restaurantwebsite is niet langer een pré maar een must. De mobiele telefoon wordt steeds vaker gebruikt om de website van een restaurant te zoeken, de website en menukaart te bekijken en een...

0 reacties

Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

20 tips voor een ultieme Restaurant Website

Download het gratis ebook

Op welk e-mailadres wil je het ebook met mijn 20 tips ontvangen?

 

Gelukt! Controleer je e-mail inbox om je aanmelding te bevestigen.

Stappenplan 'Hoger in Google'

Op welk e-mailadres wil je het gratis stappenplan ontvangen?

Gelukt! Controleer je e-mail inbox om je aanmelding te bevestigen.

Pin It on Pinterest

Share This