De rekening is een vervelende afsluiting van een gezellig bezoek aan een restaurant. Toch kun je er ook iets positiefs van maken door méér op de rekening te zetten dan de bestelling en de kosten. De rekening wordt dan een krachtig marketinginstrument waarmee je gasten aan jouw restaurant bindt en nieuwe gasten aantrekt.
In dit artikel geef ik zeven ideeën die je kunt gebruiken om de rekening of kassabon in te zetten als marketinginstrument voor jouw restaurant.
1) Promotie van aankomende evenementen
Gedurende het jaar zijn er verschillende evenementen en feestdagen waarop je kunt inspelen. Denk hierbij aan de paas- en kerstdagen, de start van het asperge- of wildseizoen en Valentijnsdag.
Plan deze evenementen ruim van te voren, zet ze op je website en promoot ze op de rekening met een korte zin zoals “Het kerstmenu staat online, reserveer alvast je tafel” volstaat.
2) E-mailadressen voor je nieuwsbrief verzamelen
Een nieuwsbrief is een ideale manier om je gasten te informeren over een nieuwe menukaart, speciale evenementen en aanbiedingen.
Voeg op de rekening een korte zin toe zoals “Voortaan onze acties in je mailbox? Schrijf hieronder je e-mailadres”.
3) Feedback en aanbevelingen verzamelen
De rekening maakt het eenvoudig om alle gasten om feedback te vragen.
Zet “Vertel hoe we het hebben gedaan!” op de rekening met daaronder de vijf ⭐⭐⭐⭐⭐ reviewsterretjes of icoontjes 🙂😐🙁 van een blije, neutrale of verdrietige smiley.
Een andere mogelijkheid is om een review-linkje toe te voegen en je gasten om een online review op bijvoorbeeld Google te vragen.
4) Waardebon of loyaliteitsprogramma
Print een waardebon of tijdelijke korting op de rekening om je gasten aan te moedigen snel weer terug te komen. Bij het inleveren van de waardebon geef je bijvoorbeeld een gratis aperitief of een korting. Beperk de geldigheidsduur van de waardebon tot een aantal weken en eventueel tot de rustige dagen van de week.
Afhankelijk van je kassasysteem kun je dit uitbreiden met een loyaliteitsprogramma waardoor gasten punten kunnen sparen en toegang krijgen tot exclusieve voordelen.
5) Sociale media promoten
Om je online zichtbaarheid te vergroten gebruik je de rekening om je gasten aan te moedigen jouw restaurant te volgen op Instagram, Facebook en andere sociale media. Print hiervoor de linkjes van je sociale media kanalen op de rekening.
6) Winactie
Organiseer een winactie en plaats de details hiervan op de rekening. Een eenvoudige manier is om het nummer van de rekening als lotnummer te gebruiken. Selecteer een keer per maand een willekeurig lotnummer waarop een prijs is gevallen. De prijs kan van alles zijn, van een fles wijn bij het volgende bezoek tot een diner voor twee.
Haal meer uit deze winactie door de actie te promoten op sociale media, de winnaar bekend te maken én foto’s van het bezoek van de winnaar te delen.
7) Samenwerkingen
De marketingmogelijkheden van jouw rekening hoeven zich niet te beperken tot voordeeltjes voor je eigen restaurant. Werk ook eens samen met andere lokale bedrijven, waarbij jij op jouw rekening promotie maakt voor een collega-ondernemer. Die collega doet dan hetzelfde voor jou.
Een voorbeeld hiervan is de kassabon van de supermarkt die aan de achterkant is bedrukt met reclame van ander lokale bedrijven.
Bonus tip
Voor een aantal van de hiervoor genoemde tips print je een linkje op de rekening. Er zijn twee manieren waarmee je het voor je gasten gemakkelijker maakt om deze linkjes te gebruiken.
- Maak een verkort linkje zodat de gasten minder hoeft te typen of
- Maak een QR code met het linkje zodat de gast de QR code kan scannen om het linkje te bezoeken.
Tot slot
Gebruik jij jouw rekening als marketinginstrument? Ik ontvang daar graag een foto van om hier als voorbeeld toe te voegen.
Heb je nog een ander idee dat je succesvol hebt toegepast? Laat het mij weten, ik voeg jouw idee graag toe.
Foto credits: pexels.com en freeimageslive.co.uk
0 reacties