06 - 1838 5549 info@horecawebservice.nl
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Pinterest
  • YouTube
  • RSS
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Pinterest
  • YouTube
  • RSS

De rekening als marketinginstrument

Je bent hier: Home » Marketing » De rekening als marketinginstrument

door | 14 april 2023 | Marketing

De rekening is een vervelende afsluiting van een gezellig bezoek aan een restaurant. Toch kun je er ook iets positiefs van maken door méér op de rekening te zetten dan de bestelling en de kosten. De rekening wordt dan een krachtig marketinginstrument waarmee je gasten aan jouw restaurant bindt en nieuwe gasten aantrekt.

In dit artikel geef ik zeven ideeën die je kunt gebruiken om de rekening of kassabon in te zetten als marketinginstrument voor jouw restaurant.

1) Promotie van aankomende evenementen

Gedurende het jaar zijn er verschillende evenementen en feestdagen waarop je kunt inspelen. Denk hierbij aan de paas- en kerstdagen, de start van het asperge- of wildseizoen en Valentijnsdag.

Plan deze evenementen ruim van te voren, zet ze op je website en promoot ze op de rekening met een korte zin zoals “Het kerstmenu staat online, reserveer alvast je tafel” volstaat.

2) E-mailadressen voor je nieuwsbrief verzamelen

Een nieuwsbrief is een ideale manier om je gasten te informeren over een nieuwe menukaart, speciale evenementen en aanbiedingen.

Voeg op de rekening een korte zin toe zoals “Voortaan onze acties in je mailbox? Schrijf hieronder je e-mailadres”.

3) Feedback en aanbevelingen verzamelen

De rekening maakt het eenvoudig om alle  gasten om feedback te vragen.

Zet “Vertel hoe we het hebben gedaan!” op de rekening met daaronder de vijf ⭐⭐⭐⭐⭐ reviewsterretjes of icoontjes 🙂😐🙁 van een blije, neutrale of verdrietige smiley.

Een andere mogelijkheid is om een review-linkje toe te voegen en je gasten om een online review op bijvoorbeeld Google te vragen.

4) Waardebon of loyaliteitsprogramma

Print een waardebon of tijdelijke korting op de rekening om je gasten aan te moedigen snel weer terug te komen. Bij het inleveren van de waardebon geef je bijvoorbeeld een gratis aperitief of een korting. Beperk de geldigheidsduur van de waardebon tot een aantal weken en eventueel tot de rustige dagen van de week.

Afhankelijk van je kassasysteem kun je dit uitbreiden met een loyaliteitsprogramma waardoor gasten punten kunnen sparen en toegang krijgen tot exclusieve voordelen.

5) Sociale media promoten

Om je online zichtbaarheid te vergroten gebruik je de rekening om je gasten aan te moedigen jouw restaurant te volgen op Instagram, Facebook en andere sociale media. Print hiervoor de linkjes van je sociale media kanalen op de rekening.

6) Winactie

Organiseer een winactie en plaats de details hiervan op de rekening. Een eenvoudige manier is om het nummer van de rekening als lotnummer te gebruiken. Selecteer een keer per maand een willekeurig lotnummer waarop een prijs is gevallen. De prijs kan van alles zijn, van een fles wijn bij het volgende bezoek tot een diner voor twee.

Haal meer uit deze winactie door de actie te promoten op sociale media, de winnaar bekend te maken én foto’s van het bezoek van de winnaar te delen.

7) Samenwerkingen

De marketingmogelijkheden van jouw rekening hoeven zich niet te beperken tot voordeeltjes voor je eigen restaurant. Werk ook eens samen met andere lokale bedrijven, waarbij jij op jouw rekening promotie maakt voor een collega-ondernemer. Die collega doet dan hetzelfde voor jou.

Een voorbeeld hiervan is de kassabon van de supermarkt die aan de achterkant is bedrukt met reclame van ander lokale bedrijven.

Stapel rekeningen en kassabonnen met reclame als marketinginstrument achterop
Kassabonnen en rekeningen met reclame als marketinginstrument achterop

Bonus tip

Voor een aantal van de hiervoor genoemde tips print je een linkje op de rekening. Er zijn twee manieren waarmee je het voor je gasten gemakkelijker maakt om deze linkjes te gebruiken.

Tot slot

Gebruik jij jouw rekening als marketinginstrument? Ik ontvang daar graag een foto van om hier als voorbeeld toe te voegen.

Heb je nog een ander idee dat je succesvol hebt toegepast? Laat het mij weten, ik voeg jouw idee graag toe.

Foto credits: pexels.com en freeimageslive.co.uk

Deel deze tip!

Ken je iemand die iets aan deze tip heeft? Deel het bericht met hem of haar met de knoppen hierboven.

Wat vind je van deze tip?

Ik ben benieuwd of je iets aan deze tip hebt gehad. Geef hieronder een reactie om het mij te laten weten.

Waarmee kan ik je helpen?

Heb je na het lezen van dit artikel nog vragen of hulp nodig? Laat het mij weten, ik beantwoord je vragen en help je ook graag met het maken en onderhouden van een nieuwe website voor jouw hotel, restaurant, café of B&B.

Misschien vind je deze artikelen ook interessant

 

De nieuwsbrief: een praktische gids voor restaurants

De nieuwsbrief: een praktische gids voor restaurants

Veel, echt heel erg veel restaurants versturen geen nieuwsbrief. Terwijl dat nou juist zo’n goede en goedkope manier is om met je vaste gasten in contact te blijven en een band op te bouwen. Een groot voordeel van een nieuwsbrief is dat je met één e-mail altijd alle...

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

20 tips voor een ultieme Restaurant Website

Download het gratis ebook

Op welk e-mailadres wil je het ebook met mijn 20 tips ontvangen?

 

Gelukt! Controleer je e-mail inbox om je aanmelding te bevestigen.

Stappenplan 'Hoger in Google'

Op welk e-mailadres wil je het gratis stappenplan ontvangen?

Gelukt! Controleer je e-mail inbox om je aanmelding te bevestigen.

Pin It on Pinterest

Share This