Gebruik je website om de feestdagen te promoten
Speel jij met je restaurant in op de verschillende feestdagen? Om tijdens de feestdagen meer gasten te trekken is een speciaal menu of arrangement niet genoeg. Je moet het arrangement ook promoten zodat je gasten weten dat je tijdens de feestdagen iets speciaals aanbiedt.
In dit artikel geef ik je zes tips waarmee je jouw website klaarmaakt voor de feestdagen zodat je deze kunt inzetten ter promotie van je arrangementen. Daardoor bereik je méér potentiële gasten, met als resultaat een betere bezetting met de feestdagen.
Er zijn meer feestdagen dan Kerstmis en Oud & Nieuw
Als ik het over de feestdagen heb dan denk je waarschijnlijk alleen aan Kerst en oud & nieuw. Maar er zijn meer dagen waarvoor je een mooi arrangement kunt promoten. Denk bijvoorbeeld aan:
- Sinterklaas: Cadeaubonnen voor in het kerstpakket en de Secretaressedag.
- Kerstmis: een kerstdiner en kerstarrangementen voor bedrijven in aanloop naar de Kerst.
- Oud & Nieuw: een avondvullend diner en champagne, en in januari de nieuwjaarsborrels voor bedrijven met hun personeel.
- Pasen: een familiebrunch en paaseieren zoeken.
- Vader- en Moederdag: een brunch of lunch.
- Valentijnsdag: een speciaal Valentijnsdiner.
1. Begin op tijd
Er gaat enige tijd overheen voordat Google je nieuwe arrangement in de zoekresultaten laat zien. Daarom raad ik je aan ruim op tijd te beginnen. Een voorbeeld van een goed tijdschema is als volgt:
- 2 tot 4 maanden vooraf: zet het arrangement op je website en deel een link naar het arrangement in je nieuwsbrief en op sociale media. Voor de kerstdagen kun je dit het beste drie á vier maanden van tevoren doen. Voor de overige feestdagen begin je 2 maanden vooraf.
- Tot 1 maand vooraf: deel het arrangement regelmatig op sociale media. Zet het arrangement nog een keer in je nieuwsbrief.
- Tot een week vooraf: deel een paar keer een herinnering als je restaurant nog niet is volgeboekt. Deel ook een bericht als je een annulering hebt ontvangen, grote kans dat je dan snel een nieuwe reservering binnen krijgt.
2. Maak voor iedere feestdag een aparte pagina
Maak voor ieder arrangement een aparte pagina, blog- of nieuwsbericht. Zo’n specifieke pagina, ook wel een landingspagina genoemd, scoort hoger in de zoekresultaten dan een enkele pagina vol met verschillende arrangementen. Bovendien kun je een aparte pagina met een specifiek arrangement gemakkelijker op sociale media delen. Denk bij het maken van deze pagina aan het volgende:
- Geef de pagina een duidelijke titel.
- Geef duidelijk aan wat het arrangement inhoudt.
- Voeg passende foto’s toe.
- Zorg dat er direct een reservering gemaakt kan worden zonder dat je eerst naar een andere pagina moet.
- Zorg dat de url van de pagina géén datum of jaartal bevat, zodat je de pagina ieder jaar opnieuw kunt gebruiken.
- Zet ter promotie een linkje naar het arrangement op de home pagina, in de agenda, bij de menukaart en het reserveringsformulier.
💡 Tip: als je van vorig jaar al een pagina voor het arrangement hebt dan hergebruik je deze en pas je deze aan. Je voorkomt daarmee dat Google meerdere pagina’s voor bijvoorbeeld het kerstarrangement vindt. Bijkomend voordeel is dat een bestaande pagina beter en sneller wordt gevonden dan een hele nieuwe pagina.
3. Deel het arrangement in je nieuwsbrief
Waarschijnlijk heb je een adressenbestand met de e-mailadressen van mensen die al eerder in jouw restaurant te gast waren. Gebruik deze mailinglijst om je arrangement onder de aandacht te brengen. Gebruik hiervoor een nieuwsbriefprogramma.
4. Gebruik sociale media ter promotie van je arrangement
Social media zijn ideaal om aanbiedingen te promoten. Denk aan Facebook, Instagram en Twitter. LinkedIn is ideaal om jouw restaurant bij bedrijven te promoten, bijvoorbeeld voor een kerstdiner, nieuwjaarsborrel, de secretaressedag of een personeelsfeest. Met een gratis Google Post publicieer je je arrangement direct in je Google Bedrijfsprofiel.
Overweeg ook eens om op sociale media te adverteren. Dat kan voor een fractie van de kosten van een advertentie in de lokale krant. Met Facebook Advertentiebeheer kun je adverteren op Facebook, Instagram en sinds kort op WhatsApp. Je kunt heel precies jouw doelgroep bepalen op basis van onder andere de locatie en interesses.
5. Aangepaste openingstijden tijdens de feestdagen
Heeft jouw restaurants tijdens de feestdagen afwijkende openingstijden, of ben je met vakantie? Geef dit dan tijdig aan op je website, in Google Mijn Bedrijf en in je nieuwsbrief. Zo voorkom je dat je gasten wegblijven of voor een gesloten deur staan omdat je online de openingstijden niet hebt aangepast.
6. Na de feestdagen
Het staat erg slordig als op je website een arrangement voor een feestdag staat die al voorbij is. Pas daarom na de feestdagen je website opnieuw aan. Denk daarbij aan het volgende:
- Verwijder de linkjes naar het arrangement die je op de home pagina, in de agenda, bij de menukaart en het reserveringsformulier hebt gezet.
- Laat de pagina met het arrangement wél online. Door het verwijderen van de linkjes is de pagina niet meer zichtbaar op de website.
- Verwijder de verouderde openingstijden.
Het bedenken van speciale arrangementen rond de feestdagen is niet genoeg. Je zult dit ook moeten promoten. Begin op tijd, zet het arrangement op je website, promoot het via je nieuwsbrief en sociale media. Verwijder na de feestdagen de verouderde informatie.
Heb je nog geen website die je gemakkelijk kunt aanpassen en waaraan je snel pagina’s kunt toevoegen? Of wil je dit liever uitbesteden? Neem dan contact met mij op en laat mij je helpen.

0 reacties