06 - 1838 5549 info@horecawebservice.nl
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Pinterest
  • YouTube
  • RSS
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Pinterest
  • YouTube
  • RSS

6 tips om je website voor te bereiden op de feestdagen

Je bent hier: Home » Website Tips » 6 tips om je website voor te bereiden op de feestdagen

Gebruik je website om de feestdagen te promoten

Speel jij met je restaurant in op de verschillende feestdagen? Om tijdens de feestdagen meer gasten te trekken is een speciaal menu of arrangement niet genoeg. Je moet het arrangement ook promoten zodat je gasten weten dat je tijdens de feestdagen iets speciaals aanbiedt.

In dit artikel geef ik je zes tips waarmee je jouw website klaarmaakt voor de feestdagen zodat je deze kunt inzetten ter promotie van je arrangementen. Daardoor bereik je méér potentiële gasten, met als resultaat een betere bezetting met de feestdagen.

Er zijn meer feestdagen dan Kerstmis en Oud & Nieuw

Als ik het over de feestdagen heb dan denk je waarschijnlijk alleen aan Kerst en oud & nieuw. Maar er zijn meer dagen waarvoor je een mooi arrangement kunt promoten. Denk bijvoorbeeld aan:

  • Sinterklaas: Cadeaubonnen voor in het kerstpakket en de Secretaressedag.
  • Kerstmis: een kerstdiner en kerstarrangementen voor bedrijven in aanloop naar de Kerst.
  • Oud & Nieuw: een avondvullend diner en champagne, en in januari de nieuwjaarsborrels voor bedrijven met hun personeel.
  • Pasen: een familiebrunch en paaseieren zoeken.
  • Vader- en Moederdag: een brunch of lunch.
  • Valentijnsdag: een speciaal Valentijnsdiner.

1. Begin op tijd

Er gaat enige tijd overheen voordat Google je nieuwe arrangement in de zoekresultaten laat zien. Daarom raad ik je aan ruim op tijd te beginnen. Een voorbeeld van een goed tijdschema is als volgt:

  • 2 tot 4 maanden vooraf: zet het arrangement op je website en deel een link naar het arrangement in je nieuwsbrief en op sociale media. Voor de kerstdagen kun je dit het beste drie á vier maanden van tevoren doen. Voor de overige feestdagen begin je 2 maanden vooraf.
  • Tot 1 maand vooraf: deel het arrangement regelmatig op sociale media. Zet het arrangement nog een keer in je nieuwsbrief.
  • Tot een week vooraf: deel een paar keer een herinnering als je restaurant nog niet is volgeboekt. Deel ook een bericht als je een annulering hebt ontvangen, grote kans dat je dan snel een nieuwe reservering binnen krijgt.

2. Maak voor iedere feestdag een aparte pagina

Maak voor ieder arrangement een aparte pagina, blog- of nieuwsbericht. Zo’n specifieke pagina, ook wel een landingspagina genoemd, scoort hoger in de zoekresultaten dan een enkele pagina vol met verschillende arrangementen. Bovendien kun je een aparte pagina met een specifiek arrangement gemakkelijker op sociale media delen. Denk bij het maken van deze pagina aan het volgende:

  • Geef de pagina een duidelijke titel.
  • Geef duidelijk aan wat het arrangement inhoudt.
  • Voeg passende foto’s toe.
  • Zorg dat er direct een reservering gemaakt kan worden zonder dat je eerst naar een andere pagina moet.
  • Zorg dat de url van de pagina géén datum of jaartal bevat, zodat je de pagina ieder jaar opnieuw kunt gebruiken.
  • Zet ter promotie een linkje naar het arrangement op de home pagina, in de agenda, bij de menukaart en het reserveringsformulier.

💡 Tip: als je van vorig jaar al een pagina voor het arrangement hebt dan hergebruik je deze en pas je deze aan. Je voorkomt daarmee dat Google meerdere pagina’s voor bijvoorbeeld het kerstarrangement vindt. Bijkomend voordeel is dat een bestaande pagina beter en sneller wordt gevonden dan een hele nieuwe pagina.

3. Deel het arrangement in je nieuwsbrief

Waarschijnlijk heb je een adressenbestand met de e-mailadressen van mensen die al eerder in jouw restaurant te gast waren. Gebruik deze mailinglijst om je arrangement onder de aandacht te brengen. Gebruik hiervoor een nieuwsbriefprogramma.

4. Gebruik sociale media ter promotie van je arrangement

Social media zijn ideaal om aanbiedingen te promoten. Denk aan Facebook, Instagram en Twitter. LinkedIn is ideaal om jouw restaurant bij bedrijven te promoten, bijvoorbeeld voor een kerstdiner, nieuwjaarsborrel, de secretaressedag of een personeelsfeest. Met een gratis Google Post publicieer je je arrangement direct in je Google Bedrijfsprofiel.

Overweeg ook eens om op sociale media te adverteren. Dat kan voor een fractie van de kosten van een advertentie in de lokale krant. Met Facebook Advertentiebeheer kun je adverteren op Facebook, Instagram en sinds kort op WhatsApp. Je kunt heel precies jouw doelgroep bepalen op basis van onder andere de locatie en interesses.

5. Aangepaste openingstijden tijdens de feestdagen

Heeft jouw restaurants tijdens de feestdagen afwijkende openingstijden, of ben je met vakantie? Geef dit dan tijdig aan op je website, in Google Mijn Bedrijf en in je nieuwsbrief. Zo voorkom je dat je gasten wegblijven of voor een gesloten deur staan omdat je online de openingstijden niet hebt aangepast.

6. Na de feestdagen

Het staat erg slordig als op je website een arrangement voor een feestdag staat die al voorbij is. Pas daarom na de feestdagen je website opnieuw aan. Denk daarbij aan het volgende:

  • Verwijder de linkjes naar het arrangement die je op de home pagina, in de agenda, bij de menukaart en het reserveringsformulier hebt gezet.
  • Laat de pagina met het arrangement wél online. Door het verwijderen van de linkjes is de pagina niet meer zichtbaar op de website.
  • Verwijder de verouderde openingstijden.

Het bedenken van speciale arrangementen rond de feestdagen is niet genoeg. Je zult dit ook moeten promoten. Begin op tijd, zet het arrangement op je website, promoot het via je nieuwsbrief en sociale media. Verwijder na de feestdagen de verouderde informatie.

Heb je nog geen website die je gemakkelijk kunt aanpassen en waaraan je snel pagina’s kunt toevoegen? Of wil je dit liever uitbesteden? Neem dan contact met mij op en laat mij je helpen.

Tafel gedekt voor de feestdagen, foto Tae Fuller Pexels
Foto: Tae Fuller op Pexels

Deel deze tip!

Ken je iemand die iets aan deze tip heeft? Deel het bericht met hem of haar met de knoppen hierboven.

Wat vind je van deze tip?

Ik ben benieuwd of je iets aan deze tip hebt gehad. Geef hieronder een reactie om het mij te laten weten.

Waarmee kan ik je helpen?

Heb je na het lezen van dit artikel nog vragen of hulp nodig? Laat het mij weten, ik beantwoord je vragen en help je ook graag met het maken en onderhouden van een nieuwe website voor jouw hotel, restaurant, café of B&B.

Misschien vind je deze artikelen ook interessant

 

68% van bezoek aan restaurantwebsites met mobiele telefoon

68% van bezoek aan restaurantwebsites met mobiele telefoon

Een mobielvriendelijke restaurantwebsite is een must Een mobielvriendelijke restaurantwebsite is niet langer een pré maar een must. De mobiele telefoon wordt steeds vaker gebruikt om de website van een restaurant te zoeken, de website en menukaart te bekijken en een...

Waar kan ik gratis foto’s op internet vinden? [13 fotosites]

Waar kan ik gratis foto’s op internet vinden? [13 fotosites]

Een boete van € 363,- voor onrechtmatig fotogebruik In een Facebookgroep met horecamensen zag ik een waarschuwing van een restaurateur. Hij had een rekening van € 363,- gekregen omdat hij een foto had gebruikt die hij “gratis” van internet had geplukt. Gratis foto’s...

Het perfecte plaatje: een checklist voor horecafotografie

Het perfecte plaatje: een checklist voor horecafotografie

Of ik nu een website maak voor een restaurant, een hotel of een café, ik heb altijd goede foto’s nodig. De foto’s moeten de sfeer van het horecabedrijf uitstralen zodat gasten zien wat ze kunnen verwachten. Je bereikt dit met professionele horecafotografie. Omdat...

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

20 tips voor een ultieme Restaurant Website

Download het gratis ebook

Op welk e-mailadres wil je het ebook met mijn 20 tips ontvangen?

 

Gelukt! Controleer je e-mail inbox om je aanmelding te bevestigen.

Stappenplan 'Hoger in Google'

Op welk e-mailadres wil je het gratis stappenplan ontvangen?

Gelukt! Controleer je e-mail inbox om je aanmelding te bevestigen.

Pin It on Pinterest

Share This