06 - 1838 5549 info@horecawebservice.nl
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Pinterest
  • YouTube
  • RSS
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Pinterest
  • YouTube
  • RSS

Gratis adverteren met Google Posts

Je bent hier: Home » Google Bedrijfsprofiel » Gratis adverteren met Google Posts

Facebook en Instagram, de horeca is er dol op. Niet in de laatste plaats omdat je op deze sociale platforms promotieberichten gratis kunt delen met je volgers. Er zijn maar weinig horecaondernemers die weten dat je met Google Posts ook gratis berichten op Google kunt delen. En er zijn er nog minder die dat ook daadwerkelijk doen.

Dat is een kans voor jou, want door deze ‘Google Posts’ te gebruiken komt jouw bedrijf hoger in de Google zoekresultaten en val je meer op tussen de andere restaurants. Dat betekent meer bezoekers op je website en meer reserveringen!

Lees verder en leer alles over de mogelijkheden van Google Posts.

Wat zijn Google Posts?

Een Google Post lijkt op een Facebook bericht dat je op je Facebook pagina deelt. Het belangrijkste verschil is dat een Google Post als onderdeel van je Google bedrijfsprofiel, in de grootste zoekmachine ter wereld wordt getoond. De mensen die dit zien zijn al geïnteresseerd in jouw restaurant. Daardoor zijn Google Posts met name geschikt voor conversiegerichte berichten.

Door belangrijke en relevante zoektermen op te nemen dragen de posts ook bij aan een betere vindbaarheid van je bedrijfsprofiel in Google Zoeken en Google Maps.

Hieronder zie je het Google Bedrijfsprofiel van Horeca Webservice, met onderaan twee Google Posts. Je ziet dat het bedrijfsprofiel met Google Posts een groot deel van het scherm met zoekresultaten vult.

Het Google Bedrijfsprofiel van Horeca Webservice, met onderaan twee Google Posts.
Het Google Bedrijfsprofiel van Horeca Webservice, met onderaan twee Google Posts.

De optie Google Posts is beschikbaar in Google Mijn Bedrijf voor lokale bedrijven zoals restaurants en cafés. Sinds december 2021 is deze functie in beperkte vorm beschikbaar voor logiesverstrekkende bedrijven zoals hotels en bed & breakfasts.

Hotels kunnen geen “aanbieding”-berichten maken, of berichten die het bestaan suggereren van of die verwijzen naar aanbiedingen, promoties, speciale aanbiedingen of kortingen. Dit zorgt ervoor dat klanten niet in de war raken over waar ze moeten navigeren in het hotelprofiel om organische en advertentieprijzen van partners te vinden (bron).

Hoe maak je een Google Post?

Een Google Post maak je in Google Mijn Bedrijf, het systeem waarmee je alle informatie van jouw bedrijf bij Google kunt beheren. Deze bedrijfsinformatie zie je aan de rechterkant van de zoekresultaten als je naar je bedrijfsnaam zoekt.

Je krijgt toegang tot jouw bedrijfsprofiel door deze te claimen en te verifiëren dat jij de eigenaar bent. Download hier een stappenplan als je dat nog niet hebt gedaan.

Om een nieuwe post te maken, zoek je op Google naar jouw bedrijfsnaam. Klik in het menu onder ‘Je bedrijf op Google’ op de optie ‘Update toevoegen’. Om deze opties te zien moet je ingelogd zijn met het Google Account waarmee je je bedrijfsprofiel beheert.

Google Post Toevoegen

Kies vervolgens het type update dat je wilt maken, voeg een foto en de overige informatie toe. Bekijk het voorbeeld en als je tevreden bent klik je op de knop [Nieuw bericht].

Google Post Types

Waarvoor kun je Google Posts gebruiken?

Er zijn drie soorten Google Posts die je kunt gebruiken om een nieuwtje, een aanbieding of een evenement onder de aandacht te brengen.

In het verleden waren Google post 7 dagen houdbaar waarna deze werden verwijderd. Tegenwoordig blijven alle posts bestaan. Zo staan op het Google bedrijfsprofiel van Horeca Webservice nog steeds posts uit 2017.

Dit zijn de soorten posts waar je uit kunt kiezen:

Updates

Een Google Post van het type nieuws gebruik je om eenvoudige nieuwsberichten te delen. Dit type bevat een beschrijving, maximaal 10 foto’s en video’s en een knop met een link. Sinds januari 2021 blijven deze nieuwsberichten zichtbaar in je bedrijfsprofiel (voorheen 7 dagen). Restaurants en cafés kunnen dit type bijvoorbeeld gebruiken voor de promotie van:

  • Een vacature
  • De nieuwe menukaart
  • Een nieuw gerecht of het best verkochte gerecht
  • Een mooie review die je hebt gekregen

Aanbiedingen

Een Google Post van het type aanbieding gebruik je ter promotie van aanbiedingen en kortingen. Dit type bevat maximaal 10 foto’s en video’s, een titel, een startdatum en een einddatum. Verder kun je (optioneel) de aanbiedingsgegevens, een kortingscode, de voorwaarden en een link opgeven. Aanbiedingen blijven t/m de einddatum zichtbaar in je bedrijfsprofiel. Restaurants en cafés kunnen dit type bijvoorbeeld gebruiken om gratis te adverteren voor:

  • Het Happy Hour
  • Een arrangement
  • Een 3-gangenmenu
  • Een aanbieding zoals ‘Sparerib Woensdag’

Evenementen

Een Google Post van het type evenement gebruik je om evenementen en je aanbod op feestdagen en andere speciale gelegenheden te promoten. Dit type bevat maximaal 10 foto’s en video’s, een titel, een startdatum en een einddatum. Verder kun je (optioneel) de evenementgegevens en een knop met link opgeven. Evenementen blijven t/m de einddatum zichtbaar in je bedrijfsprofiel. Restaurants en cafés kunnen dit type bijvoorbeeld gebruiken om gratis te adverteren voor:

  • Een live optreden of pubquiz
  • Het asperge- of wildseizoen
  • Het kerstdiner of moederdagbrunch

In verband met de Coronapandemie heeft Google tijdelijk twee extra soorten toegevoegd:

De knoppen van een Google Post

Alle soorten Google Posts geven je de mogelijkheid om een knop met een linkje toe te voegen. Hoewel optioneel, raad ik je aan om deze zogenaamde ‘Call to action’ altijd te gebruiken voor een linkje naar je website. Hiermee maak je het mensen gemakkelijk om een reservering te maken of bestelling te doen. Google laat naast het aantal keren dat de post is weergegeven ook zien hoe vaak er op de knop is geklikt. Je hebt de keuze uit verschillende knopteksten:

  • Boeken: met een link naar je website om te reserveren
  • Online bestellen: met een link naar je bestelpagina
  • Kopen: met een link naar je bestelpagina
  • Meer informatie: met een link naar de menukaart
  • Registreren: met een link naar de aanmeldpagina voor je nieuwsbrief
  • Nu Bellen: met je telefoonnummer

De ideale afmeting van een afbeelding voor een Google Post

Google geeft geen advies over de juist afmeting van een afbeelding voor een Google Post, maar in dit artikel gebruikt Google voorbeeldfoto’s van 400×300 pixels. Afhankelijk van de plaats waar de post wordt getoond gebruikt Google echter verschillende beeldverhoudingen. Daardoor valt soms een deel van de foto weg. Voor een gewone foto is dat geen probleem, maar wel als je de foto van tekst voorziet. Kijk maar:

Verschillende weergaven van Google Posts
Verschillende weergaven van Google Posts

Op basis van verschillende tests adviseer ik voor de afbeelding van een Google Post de volgende afmetingen.

  • 720 x 540px voor de totale afbeelding
  • Een bovenmarge van 80px die je vrij houdt van belangrijke tekst
  • Middengedeelte van 340px voor belangrijke tekst
  • Een ondermarge van 120px die je vrij houdt van belangrijke tekst

Van de posts die onderaan in je bedrijfsprofiel staan zie je alleen het middengedeelte van de afbeelding. De hele afbeelding zie je pas als je daarop klikt om de hele post te lezen. Zet belangrijke tekst daarom alleen op het middengedeelte zodat dit altijd zichtbaar is.

Download hier een gratis sjabloon met de juiste afmeting in de formaten jpg, png, pdn (Paint.net) en xcf (Gimp).

Je weet nu alles over Google Posts. Ga jij ermee aan de slag?

Deel deze tip!

Ken je iemand die iets aan deze tip heeft? Deel het bericht met hem of haar met de knoppen hierboven.

Wat vind je van deze tip?

Ik ben benieuwd of je iets aan deze tip hebt gehad. Geef hieronder een reactie om het mij te laten weten.

Waarmee kan ik je helpen?

Heb je na het lezen van dit artikel nog vragen of hulp nodig? Laat het mij weten, ik beantwoord je vragen en help je ook graag met het maken en onderhouden van een nieuwe website voor jouw hotel, restaurant, café of B&B.

Misschien vind je deze artikelen ook interessant

 

Alle Google Bedrijfscategorieën voor de horeca op een rij

Alle Google Bedrijfscategorieën voor de horeca op een rij

Beter gevonden worden met relevante categorieën Google gebruikt de categorieën uit je Google bedrijfsprofiel om te bepalen of jouw horecazaak relevant is voor de opgegeven zoekopdracht. Relevantie is één van de drie pijlers waarop Google de rangvolgorde van de lokale...

Google kenmerken die de vindbaarheid van jouw horecazaak verbeteren

Google kenmerken die de vindbaarheid van jouw horecazaak verbeteren

Met deze kenmerken wordt jouw zaak beter gevonden Jouw gasten gebruiken Google om een restaurant, hotel of andere horecazaak te vinden. De kenmerken die in het Google bedrijfsprofiel van jouw zaak zijn vast gelegd hebben invloed op de vindbaarheid van jouw zaak. In...

Zo wijzig je de openingstijden in je Google Bedrijfsprofiel

Zo wijzig je de openingstijden in je Google Bedrijfsprofiel

Help! Google geeft aan dat onze zaak gesloten is maar we zijn gewoon open. We merken dat er daardoor minder gasten komen dan normaal. Maar hoe kan ik op Google onze openingstijden wijzigen? Ik spreek regelmatig horecaondernemers die dit hebben ervaren. Of juist het...

2 Reacties

  1. Anthony van de Giessen

    Weer zo’n super interessant stukje! Nu over Google Posts.
    Ik heb het gedeeld onder mijn contacten.

    Antwoord

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

20 tips voor een ultieme Restaurant Website

Download het gratis ebook

Op welk e-mailadres wil je het ebook met mijn 20 tips ontvangen?

 

Gelukt! Controleer je e-mail inbox om je aanmelding te bevestigen.

Stappenplan 'Hoger in Google'

Op welk e-mailadres wil je het gratis stappenplan ontvangen?

Gelukt! Controleer je e-mail inbox om je aanmelding te bevestigen.

Pin It on Pinterest

Share This