Gratis adverteren met Google Posts

Je bent hier: Home » Google Mijn Bedrijf » Gratis adverteren met Google Posts

Facebook en Instagram, de horeca is er dol op. Niet in de laatste plaats omdat je op deze sociale platforms promotieberichten gratis kunt delen met je volgers. Er zijn maar weinig horecaondernemers die weten dat je met Google Posts ook gratis berichten op Google kunt delen. En er zijn er nog minder die dat ook daadwerkelijk doen.

Dat is een kans voor jou, want door deze ‘Google Posts’ te gebruiken komt jouw bedrijf hoger in de Google zoekresultaten en val je meer op tussen de andere restaurants. Dat betekent meer bezoekers op je website en meer reserveringen!

Lees verder en leer alles over de mogelijkheden van Google Posts.

Wat zijn Google Posts?

Een Google Post lijkt op een Facebook bericht dat je op je Facebook pagina deelt. Het belangrijkste verschil is dat een Google Post in de grootste zoekmachine ter wereld wordt getoond. Iemand die op jouw bedrijfsnaam zoekt, ziet deze berichten in je Google bedrijfsprofiel, een ideale plaats om nieuws te delen en gratis te adverteren.

Hieronder zie je het Google Bedrijfsprofiel van Horeca Webservice, met onderaan twee Google Posts. Je ziet dat het bedrijfsprofiel met Google Posts een groot deel van het scherm met zoekresultaten vult.

Het Google Bedrijfsprofiel van Horeca Webservice, met onderaan twee Google Posts.
Het Google Bedrijfsprofiel van Horeca Webservice, met onderaan twee Google Posts.

De optie Google Posts is beschikbaar in Google Mijn Bedrijf voor lokale bedrijven zoals restaurants en cafés. Voor logiesverstrekkende bedrijven zoals hotels en bed & breakfasts is deze functie helaas niet beschikbaar.

Hoe maak je een Google Post?

Een Google Post maak je in Google Mijn Bedrijf, het systeem waarmee je alle informatie van jouw bedrijf bij Google kunt beheren. Deze bedrijfsinformatie zie je aan de rechterkant van de zoekresultaten als je naar je bedrijfsnaam zoekt.

Je krijgt toegang tot jouw bedrijfsprofiel door deze te claimen en te verifiëren dat jij de eigenaar bent. Download hier een stappenplan als je dat nog niet hebt gedaan.

Om een nieuwe post te maken, ga je op de website van Google Mijn Bedrijf naar de home pagina van je bedrijfsprofiel. Klik dan in het linkermenu op de optie ‘Posts’ en kies bovenaan de pagina het gewenste type, zoals je ziet in de afbeelding hieronder. Je ziet op deze pagina ook een overzicht met posts die je al gemaakt hebt.

Schermafdruk van het Google Posts scherm in Google Mijn Bedrijf
Schermafdruk van het Google Posts scherm in Google Mijn Bedrijf

Er is ook een mobiele app van Google Mijn Bedrijf. In de app zie je op de homepage een zwevende ‘+ Post’ knop. Klik daarop en kies dan het type post.

Voeg vervolgens een foto en de overige informatie toe. Bekijk het voorbeeld en als je tevreden bent klik je op publiceren.

Waarvoor kun je Google Posts gebruiken?

Er zijn drie soorten Google Posts die je kunt gebruiken om een nieuwtje, een aanbieding of een evenement onder de aandacht te brengen. Daarnaast heeft Google in verband met de Coronapandemie tijdelijk twee extra soorten toegevoegd.

Hou er bij het kiezen van het type rekening mee dat een nieuwspost maar zeven dagen zichtbaar is in je bedrijfsprofiel, daarom is het slim om één keer per week, op een vaste dag een nieuwe post te maken. Als je dat niet wilt doen, maak dan een post van het type aanbieding of evenement, de post blijft dan zichtbaar t/m de opgegeven einddatum. Zet de einddatum dan wel in je agenda zodat je weet wanneer je weer een nieuwe post moet maken.

Dit zijn de soorten posts waar je uit kunt kiezen:

Nieuws (update)

Een Google Post van het type nieuws gebruik je om eenvoudige nieuwsberichten te delen. Dit type bevat een beschrijving, maximaal 10 foto’s en video’s en een knop met een link. Deze nieuwsberichten blijven zeven dagen zichtbaar in je bedrijfsprofiel. Restaurants en cafés kunnen dit type bijvoorbeeld gebruiken voor de promotie van:

  • Een vacature
  • De nieuwe menukaart
  • Een nieuw gerecht of het best verkochte gerecht
  • Een mooie review die je hebt gekregen

Aanbieding

Een Google Post van het type aanbieding gebruik je ter promotie van aanbiedingen en kortingen. Dit type bevat maximaal 10 foto’s en video’s, een titel, een startdatum en een einddatum. Verder kun je (optioneel) de aanbiedingsgegevens, een kortingscode, de voorwaarden en een link opgeven. Aanbiedingen blijven t/m de einddatum zichtbaar in je bedrijfsprofiel. Restaurants en cafés kunnen dit type bijvoorbeeld gebruiken om gratis te adverteren voor:

  • Het Happy Hour
  • Een arrangement
  • Een 3-gangenmenu
  • Een aanbieding zoals ‘Sparerib Woensdag’

Evenement (afspraak)

Een Google Post van het type evenement gebruik je om evenementen en je aanbod op feestdagen en andere speciale gelegenheden te promoten. Dit type bevat maximaal 10 foto’s en video’s, een titel, een startdatum en een einddatum. Verder kun je (optioneel) de evenementgegevens en een knop met link opgeven. Evenementen blijven t/m de einddatum zichtbaar in je bedrijfsprofiel. Restaurants en cafés kunnen dit type bijvoorbeeld gebruiken om gratis te adverteren voor:

  • Een live optreden of pubquiz
  • Het asperge- of wildseizoen
  • Het kerstdiner of moederdagbrunch

In verband met de Coronapandemie heeft Google tijdelijk twee extra soorten toegevoegd:

Covid-19-Update

Een Google Post van het type Covid-19-update gebruik je om je gasten te laten weten of er door de Coronapandemie wijzigingen voor je bedrijf zijn. Geef bijvoorbeeld aan welke maatregelen je hebt genomen om verspreiding van het Coronavirus te voorkomen. Voor dit type vul je alleen een beschrijving in en een knop met een link.

Covid-19-Support

Een Google Post van het type Covid-19-Support geeft je gasten de mogelijkheid om cadeaukaarten te kopen of donaties aan je bedrijf te geven. In de beschrijving van dit type leg je uit hoe je gasten je kunnen helpen door een cadeaukaart te kopen of een donatie te geven. Vervolgens kun je een cadeaukaartlink en een donatielink toevoegen.

De knoppen van een Google Post

Alle soorten Google Posts geven je de mogelijkheid om een knop met een linkje toe te voegen. Hoewel optioneel, raad ik je aan om deze zogenaamde ‘Call to action’ altijd te gebruiken voor een linkje naar je website. Hiermee maak je het mensen gemakkelijk om een reservering te maken of bestelling te doen. Google laat naast het aantal keren dat de post is weergegeven ook zien hoe vaak er op de knop is geklikt. Je hebt de keuze uit verschillende knopteksten:

  • Boeken: met een link naar je website om te reserveren
  • Online bestellen: met een link naar je bestelpagina
  • Kopen: met een link naar je bestelpagina
  • Meer informatie: met een link naar de menukaart
  • Registreren: met een link naar de aanmeldpagina voor je nieuwsbrief
  • Nu Bellen: met je telefoonnummer

De ideale afmeting van een afbeelding voor een Google Post

Google geeft geen advies over de juist afmeting van een afbeelding voor een Google Post, maar in dit artikel gebruikt Google voorbeeldfoto’s van 400×300 pixels. Afhankelijk van de plaats waar de post wordt getoond gebruikt Google echter verschillende beeldverhoudingen. Daardoor valt soms een deel van de foto weg. Voor een gewone foto is dat geen probleem, maar wel als je de foto van tekst voorziet. Kijk maar:

Verschillende weergaven van Google Posts
Verschillende weergaven van Google Posts

Op basis van verschillende tests adviseer ik voor de afbeelding van een Google Post de volgende afmetingen.

  • 720 x 540px voor de totale afbeelding
  • Een bovenmarge van 80px die je vrij houdt van belangrijke tekst
  • Middengedeelte van 340px voor belangrijke tekst
  • Een ondermarge van 120px die je vrij houdt van belangrijke tekst

Van de posts die onderaan in je bedrijfsprofiel staan zie je alleen het middengedeelte van de afbeelding. De hele afbeelding zie je pas als je daarop klikt om de hele post te lezen. Zet belangrijke tekst daarom alleen op het middengedeelte zodat dit altijd zichtbaar is.

Download hier een gratis sjabloon met de juiste afmeting in de formaten jpg, png, pdn (Paint.net) en xcf (Gimp).

Je weet nu alles over Google Posts. Ga jij ermee aan de slag?

Help een vriend en deel deze tip

Ken je iemand die ook iets aan deze tip heeft? Deel het dan met de knoppen hierboven!

 

Meer tips over Google Mijn Bedrijf

Zo wijzig je de openingstijden in je Google Bedrijfsvermelding

Zo wijzig je de openingstijden in je Google Bedrijfsvermelding

Help! Google geeft aan dat onze zaak gesloten is maar we zijn gewoon open. We merken dat er daardoor minder gasten komen dan normaal. Maar hoe kan ik op Google onze openingstijden wijzigen? Ik spreek regelmatig horecaondernemers die dit hebben ervaren. Of juist het...

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Esther Borggreve van Queen of Hearts en John-Pierre Cornelissen van Horeca Webservice

Check nu de website van jouw restaurant

Op welk e-mailadres wil je de checklist ontvangen?

Gelukt! Controleer je e-mail inbox om je aanmelding te bevestigen.

Stappenplan 'Hoger in Google'

Op welk e-mailadres wil je het gratis stappenplan ontvangen?

Gelukt! Controleer je e-mail inbox om je aanmelding te bevestigen.

Pin It on Pinterest

Share This