Zo wijzig je de openingstijden in je Google Bedrijfsvermelding

Je bent hier: Home » Google Mijn Bedrijf » Zo wijzig je de openingstijden in je Google Bedrijfsvermelding

Help! Google geeft aan dat onze zaak gesloten is maar we zijn gewoon open. We merken dat er daardoor minder gasten komen dan normaal. Maar hoe kan ik op Google onze openingstijden wijzigen?

Ik spreek regelmatig horecaondernemers die dit hebben ervaren. Of juist het tegenovergestelde, waarbij Google aangaf dat de zaak geopend was, de gasten voor een gesloten deur stonden en daarvoor een negatieve review gaven.

In dit artikel leg ik uit hoe je de openingstijden in je Google Bedrijfsvermelding wijzigt.

Openingstijden op Google

Een gast die jouw horecazaak op Google zoekt krijgt allerlei informatie over jouw bedrijf in de Google bedrijfsvermelding te zien. Ook de openingstijden voor de komende zeven dagen staan daarin.

De gegevens in de bedrijfsvermelding zijn van verschillende bronnen afkomstig. Google haalt van jouw website of van een vermelding in een online bedrijvengids. Bovendien kunnen internetgebruikers wijzigingen doorgeven via de link “Bewerking voorstellen”.

Openingstijden van restaurants in de 3-pack op Google

Je kunt deze gegevens ook zelf wijziging nadat je de vermelding van jouw bedrijf hebt geclaimd en hebt geverifieerd dat jij de bedrijfseigenaar bent. Hoe je dat doet leg ik uit in dit stappenplan.

Waarom de openingstijden op Google zo belangrijk zijn

Uit de Nationale Restaurant Monitor 2020 van BookDinners blijkt dat 31% van de gasten Google gebruikt om een restaurant te kiezen. Dat is meer dan het aantal gasten dat hiervoor een boeking-, vergelijking-, of dealwebsite gebruikt.

Bij het zoeken op Google staan de bedrijfsvermeldingen prominent in beeld. Je kunt zelfs zoeken naar bedrijven die op een specifiek tijdstip geopend zijn. Als Google niet de juiste openingstijden heeft dan blijven gasten weg of staan ze voor een gesloten deur.

De juiste manier voor het wijzigen van openingstijden op Google

De openingstijden in de bedrijfsvermelding van jouw zaak wijzig je op de website van Google Mijn Bedrijf via de optie Informatie in het linker menu of in de App via de optie Profiel onderaan in het scherm.

Gebruik de link “Bewerking voorstellen” die je in je bedrijfsvermelding ziet staan niet om je eigen openingstijden te wijzigen. Met deze link kan iedere internetgebruiker een wijziging voorstellen, maar Google neemt dat niet zomaar klakkeloos over.

Google Mijn Bedrijf heeft de volgende opties om de openingstijden in te vullen.

De standaard openingstijden

In het scherm met bedrijfsinformatie scroll je naar beneden totdat je de openingstijden ziet. In het eerste gedeelte vul je voor iedere dag van de week waarop jouw zaak geopend is de openingstijden in.

Meer openingstijden

Als je binnen de normale openingstijden speciale diensten aanbiedt met andere openingstijden, dan geef je dat aan bij “Meer openingstijden”. Dit kan voor de volgende diensten:

  • Afhalen
  • Brunch
  • Drive-in
  • Happy Hour
  • Keuken
  • Levering (Bezorgen)
  • Openingstijden voor senioren
  • Toegang

De opties zijn afhankelijk van het type bedrijf dat is aangegeven in de primaire categorie.

Afwijkende openingstijden

De afwijkende openingstijden gebruik je voor bijzonder omstandigheden zoals Feestdagen, vakanties en uitzonderlijke omstandigheden. Hierdoor hoeft je de standaard openingstijden niet steeds aan te passen.

Het is aan te raden om voor officiële feestdagen altijd de openingstijden op te geven, ook als deze hetzelfde zijn als de normaal. Als je hiervoor géén afwijkende openingstijden invult, laat Google met een oranje waarschuwing zien dat de openingstijden kunnen afwijken.

Als je voor deze dagen wél expliciet openingstijden invult laat Google dat met een groene melding zien. Google gebruikers weten dan dat de openingstijden correct en actueel zijn.

Google doet dit voor de volgende officiële feestdagen.

 

  • Carnaval (za t/m di): de meeste cafés zijn op carnavalsmaandag en -dinsdag extra geopend.
  • Goede Vrijdag
  • Pasen: veel restaurants zijn op Paasmaandag extra geopend.
  • Koningsdag: steeds op een andere dag. Cafés gaan soms extra open en restaurants sluiten juist de deuren.
  • Bevrijdingsdag
  • Hemelvaartsdag
  • Pinksteren: op Pinkstermaandag gaan restaurants soms extra open.
  • Kerstmis: steeds op andere dagen. Veel cafés sluiten de deuren en restaurants zijn juist open.
  • Nieuwjaarsdag: traditioneel de dag waarop de vakantie voor veel horecaondernemers start.

Tijdelijk gesloten

Seizoensbedrijven hebben in de zomer meestal ruimere openingstijden dan in de winter. Sommige bedrijven zijn in de winter zelfs helemaal gesloten. Denk bijvoorbeeld aan strandtenten en campings.

De vuistregel: vul bij de normale openingstijden de tijden van het huidige seizoen in en wijzig deze tijden op de eerste dag van het nieuwe seizoen. Omdat Google altijd de openingstijden van de komende week laat zien is het verstandig om de tijden voor de eerste zeven dagen van het volgende seizoen bij ‘Afwijkende openingstijden’ in te vullen.

Als jouw bedrijf gedurende een seizoen volledig gesloten is geef je dat aan met de knop [Markeren als tijdelijk gesloten] en laat je de normale openingstijden intact. Zodra het normale seizoen weer begint klik je op de knop [Markeren als geopend].

Als extra service naar je gasten adviseer ik je om bij de beschrijving aan te geven tot wanneer je gesloten bent, én om een post te publiceren. Gebruik hiervoor het type evenement zodat je de  start en einddatum van de sluiting kunt aangeven.

Openingstijden op andere websites

Je weet nu hoe je de openingstijden op Google moet wijzigen. Google is echter niet de enige website waarop jouw openingstijden staan vermeld. De openingstijden staan ook op andere websites zoals:

💡 Maak een lijst met alle websites waarop jouw zaak staat vermeld en welke gegevens er op die websites staan. Je weet dan precies waar je eventuele wijzigingen door moet geven. 

Heb je vragen of hulp nodig? Laat het mij weten. Ik help je graag!

Help een vriend en deel deze tip

Ken je iemand die ook iets aan deze tip heeft? Deel het dan met de knoppen hieronder!

Esther Borggreve van Queen of Hearts en John-Pierre Cornelissen van Horeca Webservice

Check nu de website van jouw restaurant

Op welk e-mailadres wil je de checklist ontvangen?

Gelukt! Controleer je e-mail inbox om je aanmelding te bevestigen.

Stappenplan 'Hoger in Google'

Op welk e-mailadres wil je het gratis stappenplan ontvangen?

Gelukt! Controleer je e-mail inbox om je aanmelding te bevestigen.

Pin It on Pinterest

Share This