Gasten bestellen zelf met hun telefoon en QR code
Veel horecaondernemers gruwen ervan: gasten zelf hun eten en drinken laten bestellen met hun eigen telefoon. Het zou ongastvrij en onpersoonlijk zijn. Toch zijn er ook voordelen: gasten hoeven niet te wachten totdat de bediening hen heeft gezien, piekdrukte is gemakkelijker op te vangen en upselling gebeurt op de automatische piloot.
Met een QR bestelsysteem bestellen je gasten zelf, met hun eigen telefoon van een digitale menukaart. De gast scant met zijn smartphone een QR code, krijgt de digitale menukaart in de browser van zijn smartphone te zien en kan bestellen. De QR code is gekoppeld aan de locatie (zoals het tafelnummer) van de gast. Zo weet de bediening naar welke tafel de bestelling gebracht moet worden.
Ik vond vele leveranciers van QR bestelsystemen en stuurde ze meer dan 50 vragen om hun systemen met elkaar te vergelijken. Download het resultaat hieronder en bespaar tijd!
- Wat is een QR code eigenlijk?
- Toepassingen van QR-code bestelsystemen in de horeca
- Voordelen van QR bestellen
- Mogelijkheden van QR-bestelsystemen
- Leveranciers van QR bestelsystemen voor de horeca
Wat is een QR code eigenlijk?
Een QR code is een soort barcode. In plaats van de bekende streepjescode bestaat de QR code meestal uit een vierkant met zwart-witte blokjes. Je kent deze misschien wel van vliegtickets, reclamemateriaal of online bankieren.
Je kunt QR-codes ook volledig in je huisstijl laten maken. Erik Ballast van QRazy kan dit voor je doen. Kijk maar eens naar de voorbeelden op qrazy.nl.
Tip: je krijgt 5% korting als je een QR code door QRazy laat ontwerpen en Horeca Webservice als referentie noemt!
Mensen met een iPhone of een telefoon met Android vanaf versie 8 kunnen de QR code scannen met de standaard Camera App. Gebruikers van Android 7 of ouder moeten Google Lens of een andere QR app uit de play store installeren.
Een alternatief dat in opkomst is, is het ’tikken’ van een telefoon met een NFC chip. NFC staat voor Near-field communication, een contactloze communicatiemethode die je waarschijnlijk kent van contactloos betalen met je bankpas of mobiele telefoon en de OV chipkaart.
Toepassingen van QR-code bestelsystemen in de horeca
Een QR bestelsysteem kan op verschillende manieren worden ingezet. Een aantal voorbeelden:
- Bestellen vanaf het terras of strandstoel
- Lunch of diner bestellen in een restaurant
- Drankjes en borrelhapjes bestellen vanaf de bowlingbaan
- Roomservice bestellen in de hotelkamer
- Bestellen vanuit ruimtes waar weinig zicht op is vanaf de bar
- Vanuit huis bestellen met een QR code die op de geprinte menukaart staat, zoals bijvoorbeeld van Chinese afhaalrestaurants
Voordelen van QR bestellen
- Er zijn minder contactmomenten tussen de gast en de bediening. Een voordeel in de 1,5 meter samenleving tijdens de Coronacrisis.
- Omdat gasten hun eigen telefoon gebruiken hoeven ze de menukaart niet aan te raken. Dit voorkomt verspreiding van het coronavirus via de fysieke menukaart die door meerdere mensen wordt
- Mogelijkheid om contactloos te betalen zodat het coronavirus niet via content geld of het pinautomaat wordt verspreid.
- Gasten kunnen direct bestellen, ze hoeven niet te wachten totdat de kelner hen gezien Daardoor bestellen ze sneller en vaker een tweede keer. Volgens een van de leveranciers kan dit een omzetstijging van 20% opleveren.
- Opvangen van onverwachte drukte als de personeelsbezetting daar niet op berekend is.
- Medewerkers hebben meer tijd voor persoonlijke aandacht bij het brengen van de bestelling.
- Menukaarten kunnen worden vertaald, waardoor de taalbarrière tussen gast en personeel wordt voorkomen.
- Automatische up en cross selling die de gast verleid om meer te bestellen waardoor je meer omzet maakt. Als iemand koffie bestelt vraagt de app bijvoorbeeld of je er een stukje appeltaart bij wilt hebben, en zo ja, of er slagroom op moet. De veelal jonge flexers in de horeca beheersen deze techniek niet altijd goed of vinden het vervelend om op deze manier te verkopen.
Bekijk hieronder de videoregistratie van de online meetup van de KvK over de voordelen van bestellen met een QR code in de horeca.
Mogelijkheden van QR-bestelsystemen
De leverancier van QR bestelsystemen hebben de volgende vragen beantwoord. Je vindt de antwoorden terug in het vergelijkingsoverzicht dat je hierboven kunt aanvragen.
Informatie over de leverancier
- Sinds wanneer bestaat het bedrijf
- Het bedrijf is actief in
- Aantal aangesloten bedrijven
Bestelmogelijkheden
Welke digitale bestelmogelijkheden heeft het systeem?
- Is QR bestellen mogelijk
- Is NFC bestellen mogelijk
- Is voice bestellen mogelijk (Alexa, Siri, Assistant etc)
- Bestellen met een tablet
- Bestellen op een bestelzuil
- Handheld (voor personeel)
- Bestelsite (voor afhalen/bezorgen)
- Werkt het met een WebApp of echte App uit de App/Play Store die de gast moet installeren?
- Andere bestelmogelijkheden
Technische informatie
- Hoe komt de bestelling in de bar/keuken?
- Is een kassakoppeling mogelijk en met welke kassa’s?
- Is er een kelneroproepfunctie voor de gast?
- Is er een gastenoproepfunctie? Bijv. pushbericht dat de bestelling afgehaald kan worden.
Menuconfiguratie
- Kun je menugangen (categorieën, secties) toevoegen?
- Kun je zelf gerechten/artikelen toevoegen?
- Kun je foto’s bij artikelen plaatsen?
- Kun je een omschrijving bij artikelen plaatsen?
- Kun je allergenen aangeven?
- Kun je de voedingswaarde aangegeven?
- Zijn er up en cross sell mogelijkheden?
- Kun je keuzemenu’s configureren (bijv. menu A met keuze uit 2 voor- 3 hoofd- en 2 nagerechten)
- Kun je extra’s laten toevoegen (bijv. extra toppings op een pizza, sauzen bij patat etc).
- Zijn er opties voor bestellingen in ‘All you can eat’ restaurants?
- Kun je variabele prijzen definieren (bijv. binnen, terras, tijdstip, happy hour)
- Kun je aanbiedingen definiëren?
- Kun je kortingcodes (coupons) definiëren?
- Kan het menu vertaald worden?
- Is er voorraadbeheer, zodat een gerecht uit het menu verdwijnt als het op is?
- Kan de bestelpagina aangepast worden aan de huisstijl logo, lettertype, kleuren, achtergrond etc)?
Betaalmogelijkheden
- Kun je vooraf mobiel betalen? (meteen bij bestellen)
- Kun je achteraf mobiel betalen?
- Kun je bij mobiel betalen fooi toevoegen?
- Kun je achteraf bij de bediening betalen?
- Kun je bij achteraf betalen en een ‘nieuw rondje’ aan de bestelling toevoegen?
- Welke mobiele betaalmethoden worden ondersteund (iDeal, Creditcard, PayPal, Apple Pay, enz…)
- Gaat betaling via de payment provider van de leverancier of van het restaurant en welke payment providers worden ondersteund? (Mollie, Adyen, Buckaroo, enz…)
- Hoe snel worden ontvangen betalingen overgemaakt naar het restaurant?
Extra mogelijkheden
- Kan de gast een notitie aan gerechten en/of de hele bestelling toevoegen?
- Kan de gast een beoordeling achterlaten?
- Is er een loyalty- of spaarprogramma?
- Kan het systeem een nieuwsbrief of mailing aan de gasten klanten sturen?
Wat kost een QR bestelsysteem?
- Opstartkosten
- Abonnementskosten per maand
- Commissiekosten per bestelling (vast bedrag)
- Commissiekosten per bestelling (percentage omzet)
- Extra transactiekosten per bestelling (bijv. voor afhandeling online betaling)
- Inbegrepen apparatuur/artikelen (bijv. printer, kassa, QR stickers etc.
- Wat zijn de bijkomende kosten (bijv. voor QR stickers, NFC lezer etc.)
- Opmerking mbt de kosten
Download hier het overzicht met de antwoorden van alle leveranciers op deze vragen.
Leveranciers van QR bestelsystemen voor de horeca
Dit zijn de leveranciers van de QR bestelsystemen die ik voor je heb vergeleken.
De leverancier met een * hebben nog geen reactie op mijn vragen gegeven.
Alles to Go
Alles to go biedt een totaalpakket voor afhaal- en bezorgrestaurants & verswinkels waarmee je alles tot je beschikking hebt om jouw winkel of restaurant te laten groeien en klanten de beste ervaring te bieden. Met een commissievrij bestelplatform, eigen bestelsite, QR-bestellen, bestelzuilen, bezorger app & kaart, kassa, spaarsysteem en marketing tools, voor slechts €1,- per dag. Verhoog je efficiëntie, omzet en klanttevredenheid.
Amuse
Amuse is ontwikkeld in samenwerking met verschillende horecaondernemers. Naast een bestelsysteem is Amuse ook een platform om restaurants te vinden. Gebruikers kunnen hiervoor zoeken op naam, locatie, prijs, keuken en zelfs gerecht etc. De gebruiker kan een persoonlijk profiel aanmaken met o.a. een allergenen waar menukaarten op aangepast worden. Amuse is gratis te gebruiken voor de horeca.
Butlaroo
Butlaroo kwam al in 2013 met een QR bestelapp waarme gasten met hun eigen mobiel kunnen bestellen én betalen. Het programma is in de afgelopen jaren uitgegroeid tot een uitgebreid systeem met alle mogelijkheden die je kunt bedenken. Zo laat Butlaroo duidelijk zien welke allergenen ieder product bevat en kan de gast zelfs op basis van allergie gerechten verbergen. Met de up- en cross selling tool verhoog je de omzet en door de koppeling met je bestaande kassasysteem worden alle bestellingen op één centraal punt geregistreerd.
Butlaroo is de winnaar van de Horecava Innovation Award 2024 in de Categorie Digital, Apps & Social Media.
Dorst
Dorst is een low-budget QR ordering systeem. Het bedrijf heeft zijn oorsprong in België, waar al bijna 1000 tevreden gebruikers zijn. In Nederland werkt Dorst sinds de zomer van 2021 samen met Heineken. De web-based applicatie kent ook mogelijkheden voor take-away en delivery.
Gastro Pad
Gastro-pad is het alles-in-een systeem van AdReHo winkel & horeca automatisering. Voor een vast laag maandbedrag heb je de sofware voor een compleet iPad kassasysteem, QR bestallapp, bestelsite, bestelzuik, handhelds en keukenscherm in een. Het systeem maakt gebruik van de Hard- en software van Apple.
Incase Food
Incase is een krachtig platform voor een eigen bestelsite en maaltijdbestel-App. Naast gebruik door individuele restaurants is het systeem ook geschikt voor Food Courts met meerdere samenwerkende restaurant die één bestelsysteem aanbieden. Incase heeft ingebouwde marketing- en communicatietools om in contact te blijven met bestaande gasten.
Jamezz
Met Jamezz kies je voor een oplossing die zo uitgebreid, simpel, flexibel en compleet is,
dat het altijd past binnen je bedrijf. Of het nou draait om QR bestellen, een webshop, bestelzuil, tablets, gastenregistratie, een drive through… je regelt het zo.
Jamezz is partner van Sligro. Via Sligro kunnen horecaondernemers partnerships met kortingen afsluiten.
Lekkerqr
Lekkerqr.nl is een online service voor het maken van QR-menukaarten. Er is een gratis, basis en premium versie. Er zijn geen opstartkosten en de gratis versie mag je zonder tijdslimiet gebruiken. De gasten scannen een QR-code en zien de menukaart op hun smartphone. Daarna kunnen ze digitaal via de QR-menukaart bestellen. De bestelling kan ook op de gebruikelijke manier aan een medewerker worden doorgegeven. Zo is een QR-menukaart niet alleen modern maar ook persoonlijk.
De premium versie heeft een unieke functie voor hotel-restaurants. Door het scannen van een QR-code in de hotelkamer kunnen informatieve pagina’s worden getoond, bijvoorbeeld met kamerinformatie, wifi instellingen, hoe de airco en minibar werkt en bezienswaardigheden in de omgeving.
Mozo
Mozo is een AI-gedreven QR bestel- en communicatiesysteem voor de horeca. Mozo verbetert de gastervaring en optimaliseert en stroomlijnt de bedrijfsvoering. Naast de uitgebreide bestelmogelijkheden kun je extra informatie zoals evenementen en vacatures onder de aandacht van je gasten brengen. Het systeem bevat ook gamification functies zoals het winspel radje draaien en het 30-seconds spel. Mozo personaliseert menu’s op basis van allergieën en verhoog de omzet met intelligente verkoopstimulering. Mozo heeft een naadloze integratie met je bestaande kassasysteem.
2 maanden gratis Pro abonnement met kortingscode horecawebservice2!
MplusKASSA
Met de MplusKASSA Order QR bestel app ben je goed voorbereid op de 1,5-meter-economie. MplusKASSA levert als sinds 1985 gebruiksvriendelijke en flexibele kassasoftware aan verschillende branches waaronder de horeca. Je betaalt alleen voor de functionaliteiten die je nodig hebt. MplusKASSA wordt verkocht door gecertificeerde kassadealers, daardoor is er altijd een specialist bij in de buurt.
Next To Food (NTF)
NTF is een ontwerpt en ontwikkelt al sinds 2011 soft- & hardware voor de horeca. Denk hierbij aan een kassasysteem, bestelapp, bestelsite, bestelzuil, afrekensystemen en nog veel meer. Daarmee is NTF een betrouwbare digitale partner voor de horeca.
Obur
Met Obur genieten je gasten van snelle en efficiënte service en hoeven ze nooit meer te wachten om een bestelling te kunnen doorgeven. Hierdoor blijft er voor de bediening meer tijd over om een goede service te verlenen en ervoor te zorgen dat uw gasten tevreden zijn. Dit leidt tot een lagere werkdruk voor medewerkers, een hogere gasttevredenheid, meer bestellingen en een hogere omzet. De digitale ober staat klaar voor afhalen, bezorgen, QR bestellen aan tafel en roomsrvice.
OrderBilly
OrderBilly is een QR bestelsysteem uit België. Billy past zich aan naar de werking die jij voor ogen hebt. Bedien je aan tafel? Halen je gasten af aan de bar? Rekenen ze pas af op het einde van hun bezoek? Bestellen om later op te halen? Alles kan.
Orderli
Als exclusieve QR bestel partner van KHN is Orderli dé QR bestel- en betaaloplossing voor horeca in Nederland. Mis geen bestellingen meer door gasten de optie te bieden ook zelf te bestellen en bespaar zo op personeelskosten en verhoog je omzet. Orderli werkt volledig zonder app voor je gasten.
Pleazz
Pleazz is een nieuw (2020) gebruikersvriendelijk bestelsysteem voor de horeca. Het gebruik van de Pleazz bestel-app is eenvoudig en intuïtief. Er hoeft géén app geïnstalleerd te worden. De Pleazz bestel-app stelt een 18+ controlevraag bij alcoholische dranken en is Corona-proof door de geïntegreerde vragenlijst om bezoekers te registreren.
Scanfie
Scanfie levert een besteloplossing aan restaurants waarmee gasten zelf met hun telefoon, zonder app, via een QR-code of NFC-chip kunnen bestellen. Het systeem kan een melding naar de telefoon sturen als de bestelling klaar staat om af te halen.
Scanfie is de winnaar van de Horecava Innovation Award 2022 in de Categorie Digital, Apps & Social Media.
Smartendr
Smartendr is een snelgroeiende Belgische tech start-up. Smartendr voorziet de hospitality sector van data insights via een AI & Data driven QR bestelapplicatie. Het systeem kan je gasten automatisch adviseren op basis van eerdere bestellingen en trouwe gasten kun je belonen via het loyaliteitsprogramma. Verder geeft Smartendr inzicht in onder andere populaire producten, productcombinaties en bestelmomenten die als basis kunnen dienen voor slimme promoties.
Spont POS
Spont is een iPad kassasysteem dat ook functionaliteit heeft voor bezorging, take away, QR bestellen, handhelds, kiosken, en online reserveringen. De online besteloptie kan zonder het kassasysteem worden gebruikt.
WaiterOne
WaiterOne is innovatieve, intelligente POS voor iPad. Het systeem is eenvoudig in te stellen en te gebruiken en is een krachtig hulpmiddel voor je horecabedrijf. Het platform bestaat uit verschillende apps en services die draaien op Apple’s premium hard- en software. Zo is er een iPad kassa APP, een iPhone remote APP voor de bediening, een app voor keukenschermen (KDS) een klantenbestelsysteem (COS QR bestellen en bestelwebsite en een Online Dashboard.
Waiterz
Waiterz helpt de horeca en gasten met een gemakkelijk en snel bestelproces. Gasten kunnen zonder App, bestellen en betalen. Het systeem is geschikt voor afhalen- en bezorgen en QR tafelbestellen. Het wordt gebruikt in restaurants, fast-food, snackbarren, festivals, strandtenten, bungalowparken, hotels, speelparadijzen, vakantieparken, boten, ziekenhuizen enz.
Woby
Woby is hét merk voor interactief en online bestellen in de horeca. Wobby biedt een totaaloplossing met producten en diensten waarmee we horecaondernemers geheel ontzorgen op het gebied van mobiel bestellen en zelfbedieningssystemen. Naast de QR bestelmogelijkheden kunnen voor hotels kunnen QR codes worden gescand voor het opvragen van (vrij invulbare) informatiepagina’s over hoteldiensten, bezienswaardigheden, etc. Verder behoort bestellen via een bestelsite, bestelzuil en handheld tot de mogelijkheden.
Wazaltzijn
QR Bestelsysteem uit België. Het systeem kan aangepast worden op vraag van de klant. Tevens zijn er verhuurmodules beschikbaar voor evenementen, kermissen, eetfestijnen, optredens etc.
Lees ook…
- Entree Magazine: Horecaondernemers over QR-bestellen: ‘Scheelt 600 euro personeelskosten per dag’
- Entree Magazine: ervaringen van bar-restaurant Hofman in Utrecht met QR-bestellen
Mis je een systeem?
Ik heb mijn best gedaan om een overzicht van alle systemen te geven. Laat het mij weten als er een systeem ontbreekt, dan voeg ik het toe.
Deel dit artikel
Ik hoop dat dit artikel je heeft geholpen bij het kiezen van een bestelsysteem voor afhaal- en bezorgmaaltijden. Deel dit artikel met andere horecaondernemers. Dat kan met de knoppen hieronder.
Beste John-Pierre,
We zitten er midden in. Ons bedrijf, althans onze formule waar jaren aan gewerkt is, moet op de kop. Deel daarvan is QR bestellen of niet. Al een week of drie vragen we informatie op, maar die bedrijven lijken overvraagd. Top, dat je op zondagavond dan even jouw mail krijgt. Ben benieuwd naar je overzicht!
Groeten van Henk, F 1992
Dank voor je reactie Henk. Ik hoor inderdaad van een aantal aanbieders dat het enorm druk is. Van een aantal wacht ik zelf ook nog op een reactie.
Hartelijke groet,
John-Pierre, ook F 1992 😉
Hoi JP,
Ik gebruik ondertussen Nappkin. Een kassasysteem met alles erop en eraan voor een zeer redelijk bedrag in de maand.
Dank je voor de tip Sebastian. Ik wist niet dat ze ook een optie voor Online en QR bestellen hebben. Hun reserveringsmodule heb ik al wel ooit in de website van een restaurant ingebouwd. Die gebruik jij niet toch?
Beste horeca webservice,
Zouden jullie zo vriendelijk willen zijn om Bestelmar ook aan dit lijstje toe te voegen?
Bestelmar is al sinds 2018 actief als QR/NFC bestellen aanbieder.
Alvast bedankt!
Dank je voor de aanvulling Jacob, er is een e-mail onderweg met een aantal vragen voor de vergelijking.
De applicatie WhyWaitt van Solvengo staat nog niet op de website. Zou je deze ook kunnen aanvullen ?
Dank je voor je bericht Dries, er is een e-mail onderweg met vragen tbv het downloadbare vergelijkingsoverzicht.
Dag John-Pierre.
Mooi overzicht. Met ons Kassasysteem Spont hebben we ook een uitgespreide mogelijkheid om te bestellen met QR en reserveren. We zouden het dus erg leuk vinden als je ons ook kunt opnemen in je overzicht.
Mocht je meer vragen hebben hoor ik het graag.
Dankje voor de tip Flip. Er is een e-mail onderweg voor meer info.