QR bestelsystemen voor gasten in de horeca, alle info en leveranciersvergelijking

Je bent hier: Home » Apps » QR bestelsystemen voor gasten in de horeca, alle info en leveranciersvergelijking

Gasten bestellen zelf met hun telefoon en QR code

Veel horecaondernemers gruwen ervan: gasten zelf hun eten en drinken laten bestellen met hun eigen telefoon. Het zou ongastvrij en onpersoonlijk zijn. Toch zijn er ook voordelen: gasten hoeven niet te wachten totdat de bediening hen heeft gezien, piekdrukte is gemakkelijker op te vangen en upselling gebeurt op de automatische piloot.

Met een QR bestelsysteem bestellen je gasten zelf, met hun eigen telefoon van een digitale menukaart. De gast scant met zijn smartphone een QR code, krijgt de digitale menukaart in de browser van zijn smartphone te zien en kan bestellen. De QR code is gekoppeld aan de locatie (zoals het tafelnummer) van de gast. Zo weet de bediening naar welke tafel de bestelling gebracht moet worden.

Ik vond maar liefst 13 leveranciers van een QR bestelsysteem en stuurde ze meer dan 50 vragen om hun systemen met elkaar te vergelijken. Download het resultaat hieronder en bespaar tijd!

Wat is een QR code eigenlijk?

Voorbeeld van een QR CodeEen QR code is een soort barcode. In plaats van de bekende streepjescode bestaat de QR code uit een vierkant met zwart-witte blokjes. Je kent de code misschien van vliegtickets, reclamemateriaal of online bankieren.

Mensen met een iPhone of een telefoon met Android vanaf versie 8 kunnen de QR code scannen met de standaard Camera App. Gebruikers van Android 7 of ouder moeten Google Lens of een andere QR app uit de play store installeren.

Een alternatief dat in opkomst is, is het ‘tikken’ van een telefoon met een NFC chip. NFC staat voor Near-field communication, een contactloze communicatiemethode die je waarschijnlijk kent van contactloos betalen met je bankpas of mobiele telefoon en de OV chipkaart.

Toepassingen van QR bestelsystemen in de horeca

Een QR bestelsysteem kan op verschillende manieren worden ingezet. Een aantal voorbeelden:

  • Bestellen vanaf het terras of strandstoel
  • Lunch of diner bestellen in een restaurant
  • Drankjes en borrelhapjes bestellen vanaf de bowlingbaan
  • Roomservice bestellen in de hotelkamer
  • Bestellen vanuit ruimtes waar weinig zicht op is vanaf de bar
  • Vanuit huis bestellen met een QR code die op de geprinte menukaart staat, zoals bijvoorbeeld van Chinese afhaalrestaurants

Voordelen van QR bestelsystemen

  • Er zijn minder contactmomenten tussen de gast en de bediening. Een voordeel in de 1,5 meter samenleving tijdens de Coronacrisis.
  • Omdat gasten hun eigen telefoon gebruiken hoeven ze de menukaart niet aan te raken. Dit voorkomt verspreiding van het coronavirus via de fysieke menukaart die door meerdere mensen wordt
  • Mogelijkheid om contactloos te betalen zodat het coronavirus niet via content geld of het pinautomaat wordt verspreid.
  • Gasten kunnen direct bestellen, ze hoeven niet te wachten totdat de kelner hen gezien Daardoor bestellen ze sneller en vaker een tweede keer. Volgens een van de leveranciers kan dit een omzetstijging van 20% opleveren.
  • Opvangen van onverwachte drukte als de personeelsbezetting daar niet op berekend is.
  • Medewerkers hebben meer tijd voor persoonlijke aandacht bij het brengen van de bestelling.
  • Menukaarten kunnen worden vertaald, waardoor de taalbarrière tussen gast en personeel wordt voorkomen.
  • Automatische up en cross selling die de gast verleid om meer te bestellen waardoor je meer omzet maakt. Als iemand koffie bestelt vraagt de app bijvoorbeeld of je er een stukje appeltaart bij wilt hebben, en zo ja, of er slagroom op moet. De veelal jonge flexers in de horeca beheersen deze techniek niet altijd goed of vinden het vervelend om op deze manier te verkopen.

 

Afbeelding met tekst: digitale bestelsystemen voor gasten in de horeca leveranciersvergelijking

Vergelijking van QR bestelsystemen

Ik heb een vergelijking gemaakt van de QR bestelsystemen die in Nederland verkrijgbaar zijn. Hiervoor heb ik de leveranciers onderstaande vragen voorgelegd.

Laat hieronder je naam en e-mailadres achter en ik stuur het vergelijkingsoverzicht met de antwoorden naar je toe.

Ontvang de uitgebreide vergelijking van digitale bestelsystemen.
🔐 Je e-mailadres is veilig, ik stuur nooit spam!

De leverancier van QR bestelsystemen hebben de volgende vragen beantwoord. Je vindt de antwoorden terug in het vergelijkingsoverzicht dat je hierboven kunt aanvragen.

Informatie over de leverancier

  • Sinds wanneer bestaat het bedrijf
  • Het bedrijf is actief in
  • Aantal aangesloten bedrijven

Bestelmogelijkheden

Welke digitale bestelmogelijkheden heeft het systeem?

  • Is QR bestellen mogelijk
  • Is NFC bestellen mogelijk
  • Is voice bestellen mogelijk (Alexa, Siri, Assistant etc)
  • Bestellen met een tablet
  • Bestellen op een bestelzuil
  • Handheld (voor personeel)
  • Bestelsite (voor afhalen/bezorgen)
  • Werkt het met een WebApp of echte App uit de App/Play Store die de gast moet installeren?
  • Andere bestelmogelijkheden

Technische informatie

  • Hoe komt de bestelling in de bar/keuken?
  • Is een kassakoppeling mogelijk en met welke kassa’s?
  • Is er een kelneroproepfunctie voor de gast?
  • Is er een gastenoproepfunctie? Bijv. pushbericht dat de bestelling afgehaald kan worden.

Menuconfiguratie

  • Kun je menugangen (categorieën, secties) toevoegen?
  • Kun je zelf gerechten/artikelen toevoegen?
  • Kun je foto’s bij artikelen plaatsen?
  • Kun je een omschrijving bij artikelen plaatsen?
  • Kun je allergenen aangeven?
  • Kun je de voedingswaarde aangegeven?
  • Zijn er up en cross sell mogelijkheden?
  • Kun je keuzemenu’s configureren (bijv. menu A met keuze uit 2 voor- 3 hoofd- en 2 nagerechten)
  • Kun je extra’s laten toevoegen (bijv. extra toppings op een pizza, sauzen bij patat etc).
  • Zijn er opties voor bestellingen in ‘All you can eat’ restaurants?
  • Kun je variabele prijzen definieren (bijv. binnen, terras, tijdstip, happy hour)
  • Kun je aanbiedingen definiëren?
  • Kun je kortingcodes (coupons) definiëren?
  • Kan het menu vertaald worden? 
  • Is er voorraadbeheer, zodat een gerecht uit het menu verdwijnt als het op is?
  • Kan de bestelpagina aangepast worden aan de huisstijl logo, lettertype, kleuren, achtergrond etc)?

Betaalmogelijkheden

  • Kun je vooraf mobiel betalen? (meteen bij bestellen)
  • Kun je achteraf mobiel betalen?
  • Kun je bij mobiel betalen fooi toevoegen?
  • Kun je achteraf bij de bediening betalen?
  • Kun je bij achteraf betalen en een ‘nieuw rondje’ aan de bestelling toevoegen?
  • Welke mobiele betaalmethoden worden ondersteund (iDeal, Creditcard, PayPal, Apple Pay, enz…)
  • Gaat betaling via de payment provider van de leverancier of van het restaurant en welke payment providers worden ondersteund? (Mollie, Adyen, Buckaroo, enz…)
  • Hoe snel worden ontvangen betalingen overgemaakt naar het restaurant?

Extra mogelijkheden

  • Kan de gast een notitie aan gerechten en/of de hele bestelling toevoegen?
  • Kan de gast een beoordeling achterlaten?
  • Is er een loyalty- of spaarprogramma?
  • Kan het systeem een nieuwsbrief of mailing aan de gasten klanten sturen?

Wat kost een QR bestelsysteem?

  • Opstartkosten
  • Abonnementskosten per maand
  • Commissiekosten per bestelling (vast bedrag)
  • Commissiekosten per bestelling (percentage omzet)
  • Extra transactiekosten per bestelling (bijv. voor afhandeling online betaling)
  • Inbegrepen apparatuur/artikelen (bijv. printer, kassa, QR stickers etc.
  • Wat zijn de bijkomende kosten (bijv. voor QR stickers, NFC lezer etc.)
  • Opmerking mbt de kosten

Download hier het overzicht met de antwoorden van alle leveranciers op deze vragen.

Ontvang de uitgebreide vergelijking van digitale bestelsystemen.
🔐 Je e-mailadres is veilig, ik stuur nooit spam!

Leveranciers van QR bestelsystemen voor de horeca

Dit zijn de leveranciers van de QR bestelsystemen die ik voor je heb vergeleken.

Atención

Atención is het Spaanse woord voor onder andere aandacht, service en vriendelijkheid. Atención richt zich volledig op de horeca. Het bedrijf biedt digitale oplossingen die het belangrijke persoonlijke contact niet bedreigen, maar het versterken door alleen dat te doen waar het waarde toevoegt. Hierdoor verbetert de service, neemt het gastvrijheidsgevoel toe en worden de wachttijden verkort. Meer tevreden klanten, hogere omzet, lagere kosten.

Meer informatie…

Booq QR bestellen

Booq QR bestellen is onderdeel van het all-in-one businessplatform dat is ontwikkeld door horeca-automatiseerder Eijsink, bekend van onder andere kassasystemen en software voor bar- en keukenmanagement. De Booq QR bestelapp was categoriewinnaar van de Horecava Innovation Award 2020. Opmerkelijk omdat concurrent Butlaroo in 2014 ook al met een QR bestelapp aan deze innovation wedstrijd meedeed.

Meer informatie…

Bramr

Met Bramr bestelt de gast met zijn eigen smartphone door het scannen van een QR code, of via NFC tikken. Daarmee komen ze in de menukaart en kunnen ze bestellen/betalen. De bestelling kan worden geserveerd, maar het systeem kan de gast ook met een sms laten weten dat de bestelling klaar staat. Naast de mogelijkheden voor Bramr in restaurants en op terrassen is Bramr ook uitermate geschikt voor evenementen en festivals. Bramr maakt “munt verkoop” overbodig.

Meer informatie…

Butlaroo

Butaroo kwam al in 2013 met een QR bestelapp waarme gasten met hun eigen mobiel kunnen bestellen én betalen. Het programma is in de afgelopen jaren uitgegroeid tot een uitgebreid systeem met alle mogelijkheden die je kunt bedenken. Zo laat Butlaroo duidelijk zien welke allergenen ieder product bevat en kan de gast zelfs op basis van allergie gerechten verbergen. Met de up- en cross selling tool verhoog je de omzet en door de koppeling met je bestaande kassasysteem worden alle bestellingen op één centraal punt geregistreerd.

Meer informatie…

Gastro Pad

Gastro-pad is het alles-in-een systeem van AdReHo winkel & horeca automatisering. Voor een vast laag maandbedrag heb je de sofware voor een compleet kassasysteem, QR bestallapp, bestelsite, bestelzuik, handhelds en keukenscherm in een. Het systeem maakt gebruik van de Hard- en software van Apple.

Meer informatie…

Jamezz Bestelapp

Jamezz staat sinds 2018 bekend als de digitale butler. Naast de QR Bestel App levert het bedrijf ook tablets, een kiosk en online bestelsysteem.

Meer informatie…

Justorder.io

JustOrder.io doet het helemaal anders dan de andere aanbieders van mobiele bestelmogelijkheden. Met dit systeem bestellen gasten niet met een App of op een website maar door het sturen van een SMS bericht. De bestelling komt binnen op een scherm bij de bediening en met een druk op de knop stuurt de bediening een SMS-je terug om te laten weten dat de bestelling klaar staat. Hierdoor is dit systeem ook geschikt voor omgevingen zonder internet.

Meer informatie…

MynOber

MynOber biedt een totaaloplossing met producten en diensten waarmee horecaondernemers geheel worden ontzorgd op het gebied van mobiel bestellen en zelfbedieningssystemen.

Meer informatie…

MplusKASSA

Met de MplusKASSA Order QR bestel app ben je goed voorbereid op de 1,5-meter-economie. MplusKASSA levert als sinds 1985 gebruiksvriendelijke en flexibele kassasoftware aan verschillende branches waaronder de horeca. Je betaalt alleen voor de functionaliteiten die je nodig hebt. MplusKASSA wordt verkocht door gecertificeerde kassadealers, daardoor is er altijd een specialist bij in de buurt. 

Meer informatie…

Next To Food (NTF)

NTF is een ontwerpt en ontwikkelt al sinds 2011 soft- & hardware voor de horeca. Denk hierbij aan een kassasysteem, bestelapp, bestelsite, bestelzuil, afrekensystemen en nog veel meer. Daarmee is NTF een betrouwbare digitale partner voor de horeca.

Meer informatie…

Orderli

Orderli is de QR bestel oplossing voor de horeca. Het systeem werkt zonder App in de mobiele browser van je gast. Door de kassakoppeling worden bestellingen via Orderli direct in de kassa gezet. Waarna het personeel de bestelling kan uitserveren zoals ze al gewend zijn.

Meer informatie…

Scanfie

Scanfie levert een besteloplossing aan restaurants waarmee gasten zelf met hun telefoon, zonder app, via een QR-code of NFC-chip kunnen bestellen. Het systeem kan een melding naar de telefoon sturen als de bestelling klaar staat om af te halen.

Meer informatie…

Urbandine

Urbandine is een startup van YES!Delft en stond in 2020 in het StartUpLab and TrendLab op de Horecava. Het systeem biedt een intelligent mobiel bestel- en betalingsplatform waarmee klanten direct via hun smartphone kunnen bestellen en betalen.

Meer informatie…

Woby

Woby maakt interactief en online bestellen in de horeca mogelijk. Het bedrijf biedt een totaaloplossing met producten en diensten waarmee horecaondernemers worden ontzorgd. Woby levert een bestel app en bestelzuilen voor gasten, een handheld app voor medewerkers en gastenwifi.

Meer informatie…

WWENC

WWENC biedt een complete besteloplossing voor de horeca.  Het systeem is in 2019 genomineerd voor de Computable Awards.

Meer informatie…

Y the Wait

De roots van Y the Wait liggen in Canada en Nederland.

Bij Y the Wait draait alles om het ontwikkelen van de ervaring op het gebied van gastvrijheid, het dient om alle ongemakken die je ervaart tijdens het dineren in een restaurant te elimineren.

Meer informatie…

Ontvang de uitgebreide vergelijking van digitale bestelsystemen.
🔐 Je e-mailadres is veilig, ik stuur nooit spam!

Mis je een systeem?

Ik heb mijn best gedaan om een overzicht van alle systemen te geven. Laat het mij weten als er een systeem ontbreekt, dan voeg ik het toe.

Deel dit artikel

Ik hoop dat dit artikel je heeft geholpen bij het kiezen van een bestelsysteem voor afhaal- en bezorgmaaltijden. Deel dit artikel met andere horecaondernemers. Dat kan met de knoppen hieronder.

Esther Borggreve van Queen of Hearts en John-Pierre Cornelissen van Horeca Webservice

Check nu de website van jouw restaurant

Op welk e-mailadres wil je de checklist ontvangen?

Gelukt! Controleer je e-mail inbox om je aanmelding te bevestigen.

Stappenplan 'Hoger in Google'

Op welk e-mailadres wil je het gratis stappenplan ontvangen?

Gelukt! Controleer je e-mail inbox om je aanmelding te bevestigen.

Pin It on Pinterest

Share This