Wanneer is een gast een fan?
Volgens Kevin Kelly, hoofdredacteur van het Britse technologiemagazine Wired, is het belangrijk om 1.000 echte fans van je bedrijf te creëren. Zijn definitie van een fan is iemand die minimaal € 100 euro per jaar bij je besteedt. Voor een restaurant zou ik zeggen: iemand die minimaal 6 keer per jaar bij je komt eten. Je kunt zelf uitrekenen wat dat dan voor omzet brengt, zeker wanneer de fan zijn partner en familie meebrengt.
Fans maken
Het fijne is, 1.000 echte fans maken is te doen. Het opbouwen van een fan community is iets waar je iedere dag aan kunt werken. Wanneer je iedere dag 3 fans maakt heb je er per week 15 of 18 of 21, afhankelijk van je openingsdagen. Zo heb je in een jaar je fans bij elkaar.
Wat doe je met je fans?
Heel simpel, geef ze persoonlijke aandacht en leuke extra’s. Vraag naar hun mening en maak ze belangrijk. Fans blijven niet alleen zelf komen maar zullen ook hun omgeving over jouw bedrijf vertellen. Ze worden jouw ambassadeur.
Naast de persoonlijke aandacht leg je ook op andere manieren contact met je fans. Daarvoor zijn verschillende kanalen. Sociale media zijn belangrijk en vergeet ook de digitale nieuwsbrief niet. Met een nieuwsbrief kun je op een gemakkelijke manier contact met je fans houden. Ze krijgen jouw informatie en worden niet afgeleid zoals op sociale media.
Wat vertel je aan je fans?
Je kunt je fans op de hoogte houden van nieuwtjes in je bedrijf, leuke acties, nieuwe medewerkers, jubilea, innovatieve producten en nog veel meer. Je kunt de fans ook zelf aan het woord laten. Misschien willen ze een een recensie voor je schrijven of hun ervaringen delen. Verder zijn er heel veel bijzondere dagen waar je als restaurant op in kunt spelen.
Wellicht is het mogelijk om fans met elkaar te verbinden. Zijn er gemeenschappelijke interesses? Organiseer eens een whiskeyproeverij of een kookworkshop. Misschien zijn er fans die daarbij willen helpen. Vraag je fans ook om advies. Laat ze proeven en hun mening geven. Als ze leuke suggesties hebben zet dan hun recept of advies ook op de menukaart. Hoe leuk is het wanneer een gerecht naar een fan genoemd wordt al is het maar voor een maand.
Nieuwe medewerkers
Je fans kunnen je zelfs helpen om nieuwe medewerkers te vinden. Dat is op dit moment één van de grote problemen in de branche. Mogelijk zijn ze zelfs bereid om een keer iets voor jou te doen, bijvoorbeeld bij een evenement.
Blijf je fans verrassen en zoek continu de weg naar hun hart!

Esther Borggreve
Esther Borggreve was 25 jaar regioadviseur bij KHN. Nu adviseert en ondersteunt zij ondernemers op het gebied van marketing, pr, communicatie en sociale media. Denk hierbij aan het maken en versturen van nieuwsbrieven, campagnes voor sociale media, organiseren van evenementen en, in deze tijd heel belangrijk: personeelsmarketing.
0 reacties