Onlangs zag ik op Instagram een foto van een lekker gerecht dat door een restaurant werd gedeeld. Aan alles was gedacht: een professionele foto met logo, een smakelijke beschrijving van het gerecht en een uitnodiging om dit gerecht te komen proeven. Toch zou er geen enkele nieuwe gast op af komen, want ze waren één belangrijk ding vergeten.
Ik wilde weten of dit een veel voorkomende fout was, dus ik bezocht de Instagram accounts van een aantal andere restaurants. Meer dan de helft van de restaurants waren het óók vergeten. Ook op Facebook- en Twitter-profielen zag ik het dezelfde fout
Er stond geen adres, website of telefoonnummer in het Instagram profiel.
De oorzaak is dat je deze informatie helemaal niet in een gewoon Instagram-profiel kunt invullen! Lees verder, dan leg ik je uit hoe je je adres- en contactgegevens wél kunt toevoegen én wat je nog meer moet doen om het sociale media profiel van jouw restaurant te verbeteren. Deze tips zijn natuurlijk ook te gebruiken voor andere horecabedrijven.
Hoe zet je je adres op je Instagram-profiel?
Instagram kent ‘persoonlijke’, ‘professionele’ en ‘makers’ -accounts. Voor een restaurant heb je een professioneel account nodig. Alleen dan kun je de adresgegevens van jouw restaurant op Instagram laten zien.
Als je een Instagram-account maakt krijg je standaard een persoonlijk account. Om je adres aan te kunnen geven moet je daar een professioneel account van maken. Dat doe je zo:
- Ga naar je profiel (rondje rechtsonder).
- Klik rechtsboven op de drie horizontale streepjes.
- Klik dan op ‘Instellingen’ en vervolgens op ‘Account’.
- Als onderaan de lijst een linkje staat met de tekst ‘Overschakelen naar een professioneel account’, dan klik je daarop en volg je de instructies.
- Als er andere linkjes staan dan heb je al een professioneel account.
Je kunt nu je adres- en contactgegevens invullen in je Instagram-profiel.
- Ga hiervoor naar je profiel (rondje rechtsonder).
- Klik op de knop ‘Profiel bewerken’
- Naam: vul de volledige naam in van je bedrijf, inclusief type en plaats. Bijvoorbeeld ‘Restaurant de Loods Ede’.
- Gebruikersnaam: deze naam staat in de url van je account. Hou dit kort, bijvoorbeeld ‘deloods’ of ‘deloodsede’.
- Website: de url van jouw eigen website. Gebruik géén url van linktr.ee, Linkin.bio of soortgelijke service. Het is slecht voor je naamsbekendheid, betrouwbaarheid en SEO! Met een landingspagina op je eigen website bereik je precies hetzelfde. Kijk maar naar de link in mijn eigen Instagram account, en volg mij daar als je dat nog niet doet 😉
- Biografie: algemene informatie over je restaurant zoals een indicatie wat er op de kaart staat, of je ook catering, afhalen en bezorgen hebt etc.
- Categorie: restaurant
- Contactmogelijkheden: het e-mailadres, telefoonnummer en bezoekadres van je restaurant.
- Profielweergave: schakel ‘Categorielabel weergeven’ én ‘Contactgegevens weergeven’ in.
Je hebt nu een optimaal Instagram profiel waarmee je gasten je altijd kunnen vinden. Zoals in dit voorbeeld:
Hoe zet je je adres op je Facebook-pagina?
Facebook kent profielen voor personen en pagina’s voor bedrijven. Voor je restaurant heb je een Facebook-pagina nodig, want volgens de richtlijnen van Facebook mag je voor een bedrijf géén Facebook-profiel gebruiken. Als je al een Facebook-profiel voor je bedrijf hebt gemaakt dan lees je hier hoe je je Facebookprofiel omzet in een Facebookpagina.
- Ga naar Instellingen » Pagina-informatie.
- Beschrijving: een korte en krachtige beschrijving van je restaurant, vergelijkbaar met de Instagrambiografie.
- Categorieën: je mag drie categorieën opgeven. Doe dat ook! Kies als eerste categorie het type dat jouw restaurant zo specifiek mogelijk beschrijft (zoals ‘Italiaans restaurant’). Gebruik de overige twee opties voor een minder specifieke categorie zoals ‘restaurant’, ‘Europees restaurant’ etc.
- Extra informatie: een uitgebreide omschrijving van je restaurant met alle mogelijkheden die je te bieden hebt.
- Contact: voor je telefoonnummer, website en e-mailadres.
- Adres: vul het adres van je restaurant in én vink het selectievakje ‘Klanten bezoeken mijn bedrijf op mijn adres’ aan.
- Servicegebied: als je een bezorgrestaurant hebt vul je hier de wijken, plaatsen of regio’s in waar je maaltijden bezorgt.
- Openingstijden: geef de openingstijden aan.
- Tijdelijke wijzigingen in de dienstverlening: geef hier aan als je restaurant tijdelijk gesloten is, of als je bijvoorbeeld afhaal- en bezorgmogelijkheden hebt.
- Colofon: mag je leeg laten.
- Prijsklasse: geef het prijsniveau aan.
- Privacybeleid: voor de url van de privacyverklaring op je website.
Naam en gebruikersnaam van je Facebookpagina wijzigen
- Ga op je Facebookpagina naar de ‘info’ tab. Onder het kopje algemeen kun je de naam en gebruikersnaam wijzigen.
- Naam: de volledige naam in van je bedrijf, inclusief type en plaats. Bijvoorbeeld ‘Restaurant de Loods Ede’.
- Gebruikersnaam *: deze naam staat in de url van je account. Hou dit kort, bijvoorbeeld ‘deloods’ of ‘deloodsede’.
De overige informatie op je Facebook pagina wijzig je bij de instellingen.
Je hebt nu een optimale Facebook-pagina waarmee je gasten je altijd kunnen vinden.
Hoe zet je je adres op je Twitter-profiel?
Twitter kent maar één type account dat door personen en bedrijven wordt gebruikt. Een Twitter-account heeft beperkte mogelijkheden om bedrijfsinformatie te vermelden. Om deze informatie te wijzigen ga ja naar Profiel » Profiel wijzigen. Daar vul je de volgende gegevens in:
- Naam: de volledige naam in van je bedrijf, inclusief type en plaats. Bijvoorbeeld ‘Restaurant de Loods Ede’.
- Gebruikersnaam *: deze naam staat in de url van je account. Hou dit kort, bijvoorbeeld ‘deloods’ of ‘deloodsede’.
- Bio: een korte beschrijving van je restaurant. Zet hier ook het e-mailadres en telefoonnummer in.
- Locatie: het volledige bezoekadres van je restaurant.
- Website: de url van jouw eigen website.
- Geboortedatum: gebruik dit niet, ook niet voor de openingsdatum van je bedrijf, want je twitteraccount wordt meteen geblokkeerd als je volgens die datum jonger bent dan 13 jaar.
Ik zie regelmatig tweets van fllwrs.com in mijn tijdlijn. Fllwrs houdt bij wie je op Twitter zijn gaan volgen en je hebben ontvolgd. Fllwrs deelt deze informatie ook in een tweet uit jouw naam:
“5 people followed me and 6 people unfollowed me // automatically checked by fllwrs.com”
Deze informatie is nutteloos voor jouw volgers. Zet deze automatische tweets uit, of ontkoppel fllwrs van je twitteraccount.
Gebruik overal dezelfde gebruikersnaam
De gebruikersnaam is onderdeel van het linkje (de url) van je sociale media account. Het beste is om voor alle sociale media accounts dezelfde gebruikersnaam te gebruiken. Zelf gebruik ik overal @horecawebservice, kijk maar. En volg mij dan meteen overal voor een handige dagelijkse tip.
- https://www.instagram.com/horecawebservice/
- https://www.facebook.com/horecawebservice/
- https://twitter.com/horecawebservic/ – helaas is een Twitter gebruikersnaam maximaal 15 karakters lang 😪
- https://www.pinterest.com/horecawebservice/
- https://www.linkedin.com/company/horecawebservice/
- https://g.page/horecawebservice
LET OP als je de gebruikersnaam wijzigt. Het linkje verandert dan waardoor de oude linkjes op je website en drukwerk en in je e-mailhandtekening niet meer werken.
Stond in jouw sociale media profielen ook geen adres?
Ik ben benieuwd of de contactgegevens van jouw restaurant ook in jouw sociale media profielen ontbraken, en of je nog andere dingen hebt verbeterd.
0 reacties