06 - 1838 5549 info@horecawebservice.nl
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Pinterest
  • YouTube
  • RSS
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Pinterest
  • YouTube
  • RSS

7 dingen die je nodig hebt om zelf een restaurantwebsite te maken

Je bent hier: Home » Website Tips » 7 dingen die je nodig hebt om zelf een restaurantwebsite te maken

Als je geen budget hebt om een professionele website voor je restaurant te laten maken dan kun je er voor kiezen dat zelf te doen. Maar vergis je niet. Er komt heel wat bij kijken en je bent er veel tijd mee kwijt. Om je op weg te helpen lees je in dit artikel wat je nodig hebt als je zelf een restaurantwebsite gaat maken.*

1. Tijd & kennis

Zelf een restaurantwebsite maken lijkt simpel: je kiest een standaard sjabloon, past de content aan en in een paar uurtjes is je website klaar.

Maar dat is niet de realiteit. Je moet leren werken met de software waarmee je de website maakt, je moet een basissjabloon uitkiezen, de teksten en foto’s aanpassen evenals de kleuren en lettertypes, want een sjabloon sluit nooit naadloos aan bij de huisstijl van je restaurant.

Verder is het natuurlijk de bedoeling dat je website hoog in Google scoort. Je moet je dus ook nog verdiepen in zoekmachine optimalisatie (SEO).

Alles bij elkaar betekent dat je handig moet zijn met een computer en het leuk moet vinden om nieuwe dingen te leren. En ook dat het je veel tijd kost die je niet aan je gasten kunt besteden. Zie je dat niet zitten of heb je die tijd niet? Dan kun je beter een website laten maken.

2. Content voor je restaurantwebsite

Twee belangrijkste ingrediënten van een goede restaurantwebsite zijn de foto’s en de teksten. Als de foto’s van matige of slechte kwaliteit zijn en de tekst niet goed aanspreekt dan besluiten je websitebezoekers nog even verder te zoeken.

Daarom adviseer ik je een professionele tekstschrijver en fotograaf met horeca-ervaring in te schakelen. Zij weten wat er nodig is om de bezoekers van jouw website te verleiden en een reservering te laten maken.

Heb je geen budget voor een tekstschrijver of wil je toch liever zelf schrijven? Dan lees je hier een aantal tips om pakkende teksten te schrijven.

3. Domeinnaam

De domeinnaam wordt gebruikt in het adres van je website op het internet. Het is ook een onderdeel van je e-mailadres. Zo is de domeinnaam van Horeca Webservice horecawebservice.nl en een e-mailadres is info@horecawebservice.nl.

Nederlandse domeinnamen eindigen met de extensie nl, maar er zijn ook minder bekende domeinextensies zoals restaurant, menu of eat.

De prijs van een losse domeinnaam is afhankelijk van de domeinextensie en de leverancier. Losse Nederlandse nl domeinnamen kosten gemiddeld € 10,- per jaar, maar bij Versio betaal je slechts € 0,99 voor het eerste jaar en daarna € 5,99 per jaar. Bij de meeste hosting providers is de domeinnaam overigens inbegrepen in het hostingpakket. 

4. Hostingprovider

Om je website online te zetten heb je een hostingprovider nodig. Dit is de aanbieder van de computerruimte op het internet waar alle bestanden van je website en je e-mail komen te staan.

De meeste hostingproviders leveren gratis software zoals WordPress waarmee je zelf je website kunt bouwen. Er zijn ook aanbieders van websitesoftware waarbij de hosting al is inbegrepen is. Je hoeft dan zelf geen hostingprovider meer te kiezen.

Zoek een goede en betrouwbare hostingprovider, bijvoorbeeld op de vergelijkingssite webhosters.nl. Ik heb zeer goede ervaring met Hoasted en Antagonist waar je vanaf € 4,99 per maand betaalt voor hosting inclusief domeinnaam en e-mail.

5. E-mailadres en mailserver

Je hebt een e-mailadres nodig dat aansluiten bij je domeinnaam. Als je e-mail met je eigen domeinnaam verstuurd wekt dat meer vertrouwen bij gasten, relaties en leveranciers dan wanneer je e-mail vanaf een gmail of outlook adres verstuurt.

Om eigen e-mailadressen aan te maken heb je een mailserver nodig. Meestal is dat een onderdeel van je hostingpakket. Bij online aanbieders van website software is e-mail is vaak niet inbegrepen. Je moet dan een Google Workspace abonnement afsluiten van € 5,20 per e-mailadres per maand. Een alternatief is een Microsoft abonnement van € 3,40 per e-mailadres per maand voor Exchange Online (alleen e-mail) of € 10,50 per gebruiker per maand voor Microsoft 365 Business Standard (inclusief o.a. Word, Excel, Outlook en PowerPoint.

6. SSL certificaat

Een SSL certificaat is nodig om een veilige HTTPS verbinding tussen de website en de websitebezoeker te garanderen. Vanuit de AVG wetgeving is dit zelfs verplicht omdat er via het reserveringsformulier op je website persoonlijke gegevens worden uitgewisseld. 

De meeste hostingproviders leveren een gratis basis SSL certificaat. Voor bestelsites met online betalingsmogelijkheden kun je beter een certificaat met uitgebreid beveiligingsniveau kiezen. Deze kun je bij je hostingprovider aanschaffen.

7. Software om zelf een restaurantwebsite te maken

Je hebt software nodig waarmee je je website kunt maken. Deze programma’s draaien tegenwoordig allemaal online in de cloud. Daardoor kun je je website vanaf iedere computer met een webbrowser maken en bijhouden. Ik geef je hier een selectie van aanbieders die specifieke mogelijkheden voor restaurantwebsites bieden.

Logo WordPress

WordPress is het meest gebruikte Content Management Systeem ter wereld. 34% van alle websites en 60% van alle websites met een CMS zijn met WordPress gemaakt.

WordPress levert een compleet systeem inclusief hosting via WordPress.com. Je kunt de WordPress software ook gratis downloaden en de hosting zelf verzorgen waardoor je meer mogelijkheden krijgt.

De basisfuncties van WordPress zijn beperkt. Om de functionaliteit uit te breiden zijn er zijn duizenden gratis en commerciële thema’s en plugins (modules) beschikbaar. Daardoor kan het best een uitdaging zijn om zelf alle onderdelen bij elkaar te zoeken, en een WordPress website vanaf de grond af aan op te bouwen. Maar als de website eenmaal klaar is, is hij makkelijk te onderhouden.

Kenmerken van een WordPress restaurantwebsite

  • Beschikbaar in alle talen, ook in het Nederlands. Sjablonen (thema’s) en plugins (extra modules) zijn niet altijd in het Nederlands vertaald.
  • Er zijn duizenden gratis en commerciële sjablonen en plugins die specifiek zijn gemaakt voor restaurants.
  • Aanpasbaarheid van de kleuren en lettertypes zijn afhankelijk van het gekozen sjabloon.
  • Om de website te vertalen zijn er verschillende plugins zoals WPML.
  • SEO opties kunnen met een plugin zoals Yoast worden toegevoegd.
  • Website: WordPress.com (hosting) en WordPress.org (gratis software).

Prijs

  • Gratis bij zelf hosten. Een WordPress.com abonnement dat geschikt is voor restaurants kost € 25,- per maand.
  • Domeinnaam: exclusief. Je kunt via WordPress géén Nederlands .nl domeinen aanschaffen. Een domeinnaam die je bij Versio of een andere aanbieder koopt kun je aan je WordPress website koppelen.
  • Hosting: inclusief.
  • SSL certificaat: inclusief.
  • E-mail: exclusief. Sluit hiervoor een Google Workspace of Microsoft abonnement.

Logo Wix

Wix is een online platform waarmee je makkelijk zelf een website kunt maken. Het platform is ontwikkeld door een Israëlisch bedrijf. Wix heeft uitgebreide opties voor restaurants, waaronder een menukaart module, een reserveringssysteem, een bestelsysteem en e-mailmarketing mogelijkheden.

Kenmerken van een Wix restaurantwebsite

  • Beschikbaar in het Nederlands, de online help is echter in het Engels.
  • Keuze uit meer dan 70 sjablonen voor restaurantwebsites, cafés, bars en hotels.
  • De kleuren en lettertypes kunnen vrij worden aangepast. Daardoor kan de huisstijl volledig op de website worden doorgevoerd.
  • De website kan worden vertaald.
  • Alle SEO opties om je website voor zoekmachines te optimaliseren zijn aanwezig.
  • Website: nl.wix.com/restaurant/website

Prijs

  • Vanaf € 10,- per maand kun je een eigen domeinnaam gebruiken en is je website vrij van Wix advertenties.
  • Domeinnaam: exclusief. Je kunt via Wix géén Nederlands .nl domeinen aanschaffen. Koop je domeinnaam bij Versio of een andere aanbieder en koppel dit vervolgens aan je Wix website.
  • Hosting: inclusief.
  • SSL certificaat: inclusief.
  • E-mail: exclusief. Sluit hiervoor een Google Workspace of Microsoft abonnement.

 

Logo Jimdo

Jimdo is een Duits bedrijf dat in 2007 werd opgericht. Jimdo heeft twee verschillende systemen om een website te maken. De eerste is Jimdo Dolphin waarmee je met behulp van een digitale assistent een erg eenvoudige website maakt. De tweede is Jimdo Creator met veel uitgebreidere mogelijkheden. Ook Jimdo heeft een module om de menukaart op je website te publiceren en een een module om online reserveringen aan te nemen.

Kenmerken van een Jimdo restaurantwebsite

  • Nederlandstalig, inclusief de online help.
  • Beperkt aantal sjablonen voor restaurants.
  • De kleuren van het sjabloon kunnen vrij worden aangepast en er is keuze uit enorm veel lettertypes, maar  het is niet mogelijk een eigen lettertype te uploaden.
  • Alleen websites gemaakt met Jimdo Creator kunnen vertaald worden. Dolphin biedt deze mogelijkheid niet.
  • Alle SEO opties om je website voor zoekmachines te optimaliseren zijn aanwezig.
  • Website: jimdo.com/nl/website/restaurant/

Prijs

  • Vanaf € 9,- per maand kun je een eigen domeinnaam koppelen en is je website vrij van Jimdo advertenties. Vanaf € 15,- per maand krijg je extra SEO mogelijkheden.
  • Domeinnaam: exclusief. Een domein kost € 20,- per jaar. Het is goedkoper om je domeinnaam bij Versio aan te schaffen en dit aan je Jimdo website te koppelen.
  • Hosting: inclusief.
  • SSL certificaat: inclusief.
  • E-mail: exclusief. Sluit hiervoor een Google Workspace of Microsoft abonnement.

 

Logo Weebly

Weebly is een Amerikaans bedrijf dat in 2007 werd opgericht. In 2018 werd Weebly gekocht door Square, een groot bedrijf dat onder andere ook kassasoftware en betalingsdiensten levert. Weebly adverteert niet met specifieke restauranttoepassingen, maar er is wel een mogelijkheid om een menukaart te publiceren en een online reserveringssysteem te integreren.

Kenmerken van een Weebly restaurantwebsite

  • Nederlandstalig, maar de online help is in het Engels.
  • Beperkt aantal sjablonen voor restaurants.
  • Er zijn beperkte mogelijkheden om de kleuren en het lettertype aan te passen. Daardoor kan de huisstijl niet altijd volledig op de website worden doorgevoerd.
  • Om de website te kunnen vertalen is een abonnement op een extra module nodig (vanaf € 3,- per maand).
  • Alle SEO opties om je website voor zoekmachines te optimaliseren zijn aanwezig.
  • Website: weebly.com

Prijs

  • Vanaf € 10,- per maand kun je een eigen domeinnaam gebruiken en is je website vrij van Square advertenties.
  • Domeinnaam: exclusief. Een domein (ook .nl) kost € 18,- per jaar. Het is goedkoper om je domeinnaam bij Versio aan te schaffen en dit aan je Weebly website te koppelen.
  • Hosting: inclusief.
  • SSL certificaat: inclusief.
  • E-mail: exclusief. Sluit hiervoor een Google Workspace of Microsoft abonnement.

 

Logo Google Bedrijfsprofielmanager

De Google Bedrijfsprofielmanager is een gratis tool van Google waarmee je de bedrijfsvermelding van je restaurant kunt beheren op Google Zoeken en Google Maps.

Met je Google Bedrijfsprofiel maak je automatisch en gratis een website op basis van de informatie en foto’s die je ook al voor je bedrijfsvermelding hebt ingevuld.

Kenmerken van een Google Bedrijfprofiel website

  • Beschikbaar in het Nederlands, ook de online help.
  • Zeer beperkte mogelijkheden, je kunt geen extra pagina’s toevoegen.
  • Er is een beperkt aantal thema’s waarmee je alleen de kleur en het lettertype kunt aanpassen. Volledig aanpassen aan je huisstijl is niet mogelijk.
  • Er zijn geen vertaalmogelijkheden.
  • Er zijn geen SEO mogelijkheden om de site te optimaliseren voor betere zoekresultaten.
  • Wijzigingen aan je bedrijfsgegevens (contactgegevens, openingstijden, foto’s, posts, reviews) worden automatisch op je website doorgevoerd.
  • Door de beperkte mogelijkheden is een Google website is niet geschikt voor restaurants. Je kunt deze site als gratis extraatje maken, maar zorg er dan wel voor dat je ook een goede restaurantwebsite hebt die je bij de contactgegevens in je Google Bedrijfsprofiel invult.
  • Website: business.google.com

Prijs

  • Gratis met een adres zoals https://horecawebservice.business.site/
  • Domeinnaam: exclusief. Je kunt via Google géén Nederlands .nl domeinen aanschaffen. Koop je domeinnaam bij Versio en koppel dit aan je website van Google Mijn Bedrijf.
  • Hosting: inclusief.
  • SSL certificaat: inclusief.
  • E-mail: exclusief. Sluit hiervoor een Google Workspace abonnement af.

 

Mailchimp logo

Bijna iedere horecaondernemer kent Mailchimp als systeem om gratis nieuwsbrieven mee te versturen. Inmiddels heeft het Amrikaanse Mailchimp een compleet marketingautomatiseringsplatform, inclusief een website builder. De website builder werkt exact hetzelfde als het nieuwsbrief systeem.

Kenmerken van een Mailchimp website

De website builder is in november 2019 als beta product met beperkte functionaliteit gelanceerd.

  • Engelstalig
  • Geen sjablonen, iedere pagina heeft een aantal secties die je kunt toevoegen of verwijderen.
  • Uitgebreide mogelijkheden om de kleuren aan te passen,maar er zijn een beperkt aantal lettertype beschikbaar. Daardoor kan de huisstijl niet altijd volledig op de website worden doorgevoerd.
  • Geen optie om widgets voor een reserveringsformulier toe te voegen.
  • Geen vertaaloptie.
  • Geen SEO opties om je website voor zoekmachines te optimaliseren zijn aanwezig.
  • Website: Mailchimp.com

Prijs

  • Gratis bij een Mailchimp e-mail abonnement. De vanafprijs waarbij een eigen domeinnaam kan worden gebruikt is $ 14,99 per maand.
  • Domeinnaam: exclusief. Een domein (geen .nl) kost vanaf $ 19,59 per jaar. Het is goedkoper om je domeinnaam bij Versio aan te schaffen en dit aan je Mailchimp website te koppelen.
  • Hosting: inclusief.
  • SSL certificaat: inclusief.
  • E-mail: exclusief. Sluit hiervoor een Google Workspace of Microsoft abonnement.

 

Logo Dish.co

Dish is een online platform van het Duitse beursgenoteerde Metro AG group waar de Nederlandse groothandel Makro onder valt. In de beginjaren was het systeem volledig gratis, maar inmiddels betaal je opstartkosten en, voor uitgebreidere functionaliteiten, een abonnement.

Kenmerken van een Dish restaurantwebsite

  • Eenvoudige standaard restaurantwebsite van één pagina.
  • Zeer beperkte mogelijkheden om de kleuren en het lettertype aan te passen. Daardoor kan de huisstijl niet volledig op de website worden doorgevoerd.
  • De teksten kunnen op basis van je aanbod en diensten met behulp van kunstmatige intelligentie worden gegenereerd. Hoewel inventief zitten deze teksten vol met stijl-, grammatica-, en spelfouten. Je kunt ze beter zelf (laten) schrijven.
  • De menukaart kan alleen als pdf-bestand worden geupload, een pdf-menukaart raad ik je af!
  • Meertalige website (automatische vertalingen).
  • Beperkte SEO opties.
  • Website: dish.co

Prijzen

  • Starter: € 69,- opstartkosten, verder gratis met beperkte functionaliteit.
  • Reservation: € 49,- opstartkosten + € 34,90 per maand met uitgebreide functies en reserveringsmodule.
  • Order: € 299,- opstartkosten + € 49,- per maand met uitgebreide functies en commissievrije bestelmodule.
  • Premium: € 269,- opstartkosten + € 74,90,- per maand met uitgebreide functies, reserveringsmodule en commissievrije bestelmodule.
  • Hosting: inclusief.
  • Domeinnaam: exclusief.
  • SSL certificaat: inclusief.
  • E-mail: exclusief. Sluit hiervoor een Google Workspace of Microsoft abonnement.

 

Voor- en nadelen als je zelf een restaurantwebsite maakt

Voordelen

  • Zelf ontwerpen en maken van een restaurantwebsite is goedkoop. Je betaalt enkel de kosten van het platform dat je gebruikt om de website mee te bouwen.
  • Je hebt alles in eigen beheer en kunt alles zelf aanpassen zonder dat je op een ander hoeft te wachten.

Nadelen

  • Als je zelf een website maakt is tijd een grote verborgen kostenpost. Die tijd kun je niet aan je gasten besteden.
  • Bij problemen moet je zelf op zoek naar een oplossing. Je bent meestal afhankelijk van Engelstalige support en informatie die je zelf op internet moet zoeken.
  • Omdat jij een horacaprofessional bent en geen webdesigner, kan je website minder professioneel ogen.
  • Door gebruik te maken van de hiervoor genoemde aanbieders zit je aan deze aanbieder vast. Je kunt je website niet verhuizen. Als je een andere aanbieder wilt moet je weer een nieuwe website maken. Alleen WordPress is hier een uitzondering op.

Toch liever een restaurantwebsite laten maken?

Het maken van een website kost je gegarandeerd meer tijd dan je verwacht. Die tijd kun je beter aan je gasten besteden. Dat is tenslotte de reden dat je een restaurant hebt, toch?

Het scheelt je een hoop tijd en frustratie als je je website door een professional laat maken die met je meedenkt én ervaring in de horeca heeft. Dat kan al vanaf € 699,- .

Neem voor meer informatie eens contact met mij op om te horen wat ik voor jou kan betekenen.

 

* in dit artikel staan partnerlinkjes. Dat betekent dat als je een website via zo’n partnerlink bezoekt en daar een aankoop doet ik een klein bedrag ontvang.

Foto © Bruce Mars op Pexels

20 tips voor een ultieme Restaurant Website

Download het gratis ebook

Op welk e-mailadres wil je het ebook met mijn 20 tips ontvangen?

 

Gelukt! Controleer je e-mail inbox om je aanmelding te bevestigen.

Stappenplan 'Hoger in Google'

Op welk e-mailadres wil je het gratis stappenplan ontvangen?

Gelukt! Controleer je e-mail inbox om je aanmelding te bevestigen.

Pin It on Pinterest

Share This