Met welke zoektermen worden jouw concurrenten gevonden?

Welke zoektermen zijn goed voor jouw restaurant?

Als je een nieuwe website voor jouw restaurant wilt laten maken zal je tekstschrijver of webdesigner je vragen op welke zoektermen je gevonden wilt worden. Een eerste reactie is dan waarschijnlijk restaurants in Utrecht als jouw restaurant in Utrecht gevestigd is. Logisch, want de meeste mensen beginnen op deze manier hun zoektocht naar een restaurant.

Het nadeel van zo’n eenvoudige zoekopdracht is dat je moet opboksen tegen een lange lijst met concurrenten. Dat kan ook anders, want er gaan ook mensen op zoek naar een restaurant met hele specifieke kenmerken. Door deze specifieke kenmerken in de tekst van je website te verwerken wordt de online concurrentie al een stuk minder. Maar wat zijn nu die specifieke kenmerken waar naar wordt gezocht?

In een vorig artikel schreef ik al hoe je met Google Search Consule kunt uitzoeken op welke zoektermen jouw website nu al wordt gezocht. In dit artikel leg ik uit hoe je er achter komt op welke zoektermen de website van jouw concurrenten wordt gevonden. Dit geeft je nuttige ideeën voor zoektermen die je in de tekst van je website kunt verwerken. Misschien zit er zelfs een goede tip tussen om met een nieuw gerecht een nieuw publiek te bereiken.

Gebruik de Google AdWords Zoekwoordplanner om te kijken met welke zoektermen het restaurant van je concurrent wordt gevonden.

Welke zoektermen gebruiken jouw concurrenten?

Gebruik de gratis zoekwoordplanner* van Google AdWords om uit te zoeken met welke zoektermen de website van jouw concullega wordt gevonden. Dat doe je zo:

  • Ga naar de Google AdWords zoekwoordplanner.
    • Als je dit programma nog niet eerder hebt gebruikt kom je op het scherm ‘Welkom bij Google AdWords!’
    • Klik bovenaan op de link ‘Sla de configuratie met begeleiding over’ (anders wordt je de hemd van het lijf gevraagd).**
    • Je komt nu in het scherm ‘Hallo, en welkom bij Google AdWords’. Klik hierop de knop [Opslaan en Doorgaan].
    • Klik bovenaan op de sleutel om het menu te openen en kies in het menu Planning » Zoekwoordplanner.
  • Klik op Nieuwe zoekwoorden zoeken met een woordgroep, website of categorie.
  • Vul bij Uw bestemmingspagina het webadres van je concurrent in.
  • Klik op de knop [Ideeën opvragen].
  • Je krijgt nu een overzicht van ideeën voor zoektermen die relevant zijn voor de website van jouw concurrent.
  • Kijk welke zoektermen ook relevant zijn voor jouw restaurant en verwerk deze in de tekst van jouw website.

* Om de zoekwoordplanner te kunnen gebruiken moet je jezelf met je Gmail account registreren bij Google AdWords. Dat is gratis. Je hoeft pas te betalen als je gaat adverteren en dat is niet nodig om deze functie te gebruiken.

** Als je al midden in de AdWords configuratie zit ben je verplicht om je alle stappen te doorlopen, inclusief het invoeren van betalingsgegevens. Met een kleine truc kun je dit alsnog overslaan door naar deze pagina te gaan.

Stappenplan 'Hoger in Google'

Op welk e-mailadres wil je het gratis stappenplan ontvangen?

Gelukt! Controleer je e-mail inbox om je aanmelding te bevestigen.

Pin It on Pinterest

Share This