06 - 1838 5549 info@horecawebservice.nl
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Pinterest
  • YouTube
  • RSS
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Pinterest
  • YouTube
  • RSS

De 5 belangrijkste onderdelen van een restaurantwebsite

Je bent hier: Home » Website Tips » De 5 belangrijkste onderdelen van een restaurantwebsite

Websites vormen met 45% de belangrijkste informatiebron voor mensen die een restaurant zoeken. Belangrijker nog dan vrienden en familie (24%) 1. Door op je website precies die informatie te geven die mensen zoeken overtuig je hen ervan om een reservering voor jouw restaurant te maken.

De menukaart is het belangrijke onderdeel van een restaurantwebsite. Maar er zijn meer onderdelen die belangrijk zijn. Lees hier de vijf belangrijkste onderdelen van een restaurantwebsite.

1. Menukaart

De meest bezochte pagina van een restaurantwebsite is de menukaart. Daarom is dit het meest belangrijke onderdeel van een restaurantwebsite. Logisch, voordat je ergens gaat eten wil je weten welke gerechten er op de kaart staan, of er voldoende keuze is en wat het prijsniveau is. Met je menukaart laat je zien wat jou van je concurrenten onderscheidt.

Zorg dat de menukaart gemakkelijk te bekijken is door deze als gewone webpagina op je website te zetten. Doe dat niet als PDF bestand of afbeelding. Dat is misschien de gemakkelijkste manier voor jou, maar absoluut niet gebruikersvriendelijk voor de bezoeker van je website.

2. Online reserveren

Een online reserveringssysteem is onmisbaar op een restaurantwebsite. Iemand die na het bekijken van de menukaart heeft besloten dat hij bij jou wil komen eten wil meteen online een reservering maken.

Bellen en mailen is een extra obstakel. Maar liefst 67% van de jongeren onder de 31 stuurt liever een bericht dan dat ze bellen. 38% heeft zelfs belangst.2 Ook onder volwassen komt dit voor. Online reserveren dus. Per e-mail laten reserveren is geen goed alternatief, want je gasten willen niet op een bevestiging van hun reservering wachten.

Voor jou als restaurateur is een online reserveringssysteem ook prettig. Je bent minder tijd kwijt aan het verwerken van reserveringen via de telefoon of mail. En je loopt geen gasten meer mis als je de telefoon even niet op kan nemen.

3. Foto’s

Met interieurfoto’s geef je een sfeerimpressie van je restaurant. Zo kan de bezoeker van je website zien of je restaurant goed bij hem past. Het is niet voor niets dat de pagina met foto’s een veel bezochte pagina van een restaurantwebsite is.

Naast interieurfoto’s zijn ook foodfoto’s belangrijk. Ze geven een indruk van de gerechten die je serveert. Een aantal goede foto’s van gerechten uit je restaurant kan de websitebezoeker een extra zetje geven om een reservering te maken.

Investeer in een professionele fotograaf die ervaring heeft met interieur- en foodfotografie. Bespaar niet op deze kosten door het zelf te doen of door stockfoto’s te gebruiken. Je hebt duizenden euro’s geïnvesteerd in een sfeervol interieur. Zorg er dan ook voor dat dit goed overkomt op je website. De kosten van een fotograaf heb je dan zo terugverdient.

4. Locatie & Openingstijden

De locatie en bereikbaarheid zijn ook belangrijke bij het kiezen van een restaurant. Geef bij de contactgegevens aan of er parkeergelegenheid is en of je met het openbaar vervoer bereikbaar bent.

Met een Google Maps plattegrond geef je de locatie van je restaurant aan. Je gasten hoeven dit dan niet meer zelf op te zoeken. Bovendien kunnen ze vanuit de plattegrond meteen een routebeschrijving opvragen.

Zorg dat de openingstijden op je website altijd kloppen. Vergeet de afwijkende openingstijden tijdens feestdagen en vakanties niet te vermelden. Doe dat óók in je Google Bedrijfsvermelding. Zo voorkom je dat gasten voor een gesloten deur staan, een negatieve review geven en naar de concurrent gaan.

5. Online reviews

De beste reclame voor je restaurant zijn de beoordelingen en reviews van andere gasten. Ze overtuigen anderen om een tafel te reserveren en leveren je extra gasten op.

Gemiddeld lezen mensen 7 reviews voordat ze overgaan tot een aankoop of boeking. Ze nemen 30 minuten de tijd om de ervaringen van anderen te lezen. 75% laat zich ook daadwerkelijk door deze reviews beïnvloeden 3.

Maak het je gasten gemakkelijk en zet een aantal positieve reviews op de website van je restaurant.

Controleer je website

Dit zijn de belangrijkste onderdelen van een restaurantwebsite. Controleer nu je eigen website en zorg dat deze onderdelen niet ontbreken.

Download mijn gratis checklist voor een uitgebreide controle op basis van 20 aandachtspunten.

De belangrijkste onderdelen van een restaurantwebsite

Bronnen

  1. Google onderzoek (2013) naar online en offline gedrag van restaurant boekers.
  2. Onderzoek Motivaction (2018) naar belgedrag en datagebruik van jongeren.
  3. Places.nl (Telefoonboek bv).
20 tips voor een ultieme Restaurant Website

Download het gratis ebook

Op welk e-mailadres wil je het ebook met mijn 20 tips ontvangen?

 

Gelukt! Controleer je e-mail inbox om je aanmelding te bevestigen.

Stappenplan 'Hoger in Google'

Op welk e-mailadres wil je het gratis stappenplan ontvangen?

Gelukt! Controleer je e-mail inbox om je aanmelding te bevestigen.

Pin It on Pinterest

Share This