Op deze pagina vind je tips & advies over:
Hoe je met jouw restaurant hoger in Google komt.
Hoe je meer reserveringen via jouw eigen website krijgt.
Hoe en welke sociale media kanalen je het beste kunt gebruiken.
En nog veel meer…
4 manieren om te zien hoe goed jouw restaurant online scoort
Offline geven het aantal reserveringen, het aantal bezette stoelen én de omzet op Z-afslag een duidelijke indicatie hoe goed jouw restaurant draait. Blijft dit achter bij je verwachtingen? Dan adviseer ik je eens te onderzoeken hoe goed jouw restaurant online scoort....
Controleer regelmatig of alles op je website nog klopt
Herken je dat? Klagende gasten omdat de menukaart afwijkt van de kaart die ze online hebben gezien. Of boze gasten omdat ze geen gebruik kunnen maken van de restaurantactie die op je website staat. Of gasten die een negatieve review geven omdat ze onverwacht voor een...
Google kenmerken die de vindbaarheid van jouw horecazaak verbeteren
Met deze kenmerken wordt jouw zaak beter gevonden Jouw gasten gebruiken Google om een restaurant, hotel of andere horecazaak te vinden. De kenmerken die in het Google bedrijfsprofiel van jouw zaak zijn vast gelegd hebben invloed op de vindbaarheid van jouw zaak. In...
Hoe verwijder je een negatieve review van Google?
Door het open karakter van Google kan iedereen, gast of niet, een review over jouw restaurant op Google achterlaten. Als gasten een ervaring in jouw restaurant hebben gehad die niet aan hun verwachting voldoet dan heb je zo een negatieve review te pakken. Je kunt...
Het belang van online reviews en hoe je meer reviews krijgt
De zoektocht naar een goed restaurant begint vrijwel altijd online. Voordat iemand een restaurant reserveert heeft hij al meerdere restaurants vergeleken en tientallen reviews gelezen. Daarom zouden online reviews een niet te onderschatten onderdeel van je...
Linkbuilding om hoger in Google te komen
Populaire horecazaken staan meestal hoog in de Google zoekresultaten. Dat komt onder andere doordat ze vaak op andere websites worden vermeld. Iedere vermelding is een aanbeveling, en Google houdt dat bij. Start met linkbuilding om meer vermeldingen te krijgen en...
Hoger in Google door online reviews
Restaurants en hotels staan op de 1e en 2e plaats van branches waarvan consumenten het vaakst online reviews lezen en geven. Ze doen dat direct op Google, op beoordelingssites zoals TheFork en Tripadvisor en op sociale media sites zoals Facebook. Omdat consumenten...
6 manieren om relevante zoekopdrachten te vinden waarmee je hoog scoort in Google
In een vorige artikel schreef ik een introductie over hoe je met je restaurantwebsite hoger in Google komt. In dit artikel geef ik je zes manieren om relevante zoekopdrachten te vinden waarmee jouw restaurant hoog in Google kan scoren, én waar je deze op jouw...
Hoe kom je hoger in Google met je restaurantwebsite?
Horeca-ondernemers vragen mij vaak wat ze moeten doen om met hun hun restaurantwebsite hoger in de Google zoekresultaten te komen. Mijn antwoord is altijd dat hun website dan beter moet zijn dan de website van hun concurrenten. De volgende vraag is dan natuurlijk wat...
De allergrootste fout in het sociale media profiel van restaurants
Onlangs zag ik op Instagram een foto van een lekker gerecht dat door een restaurant werd gedeeld. Aan alles was gedacht: een professionele foto met logo, een smakelijke beschrijving van het gerecht en een uitnodiging om dit gerecht te komen proeven. Toch zou er geen...
1e hulp bij het schrijven van teksten voor je restaurantwebsite
Het schrijven van teksten voor een restaurantwebsite lijkt eenvoudig. Daardoor denken sommige horecaondernemers dat ze dat wel zelf kunnen. Al snel blijkt dan dat het best tegenvalt. Dan stellen ze de klus uit tot het echt niet langer kan, om uiteindelijk met veel...
Gratis adverteren met Google Posts
Facebook en Instagram, de horeca is er dol op. Niet in de laatste plaats omdat je op deze sociale platforms promotieberichten gratis kunt delen met je volgers. Er zijn maar weinig horecaondernemers die weten dat je met Google Posts ook gratis berichten op Google kunt...
Zo wijzig je de openingstijden in je Google Bedrijfsprofiel
Help! Google geeft aan dat onze zaak gesloten is maar we zijn gewoon open. We merken dat er daardoor minder gasten komen dan normaal. Maar hoe kan ik op Google onze openingstijden wijzigen? Ik spreek regelmatig horecaondernemers die dit hebben ervaren. Of juist het...
Moet er een cookiemelding op een horecawebsite?
Het koekje bij de koffie is een echte Nederlandse traditie die symbool staat voor gastvrijheid. Online worden hele andere ‘cookies’ geserveerd. Deze worden door de verplichte cookiemelding als minder gastvrij ervaren. In dit artikel lees je in welke gevallen je...
Een privacyverklaring op een horecawebsite, is het verplicht en wat moet er in?
Staat er een privacyverklaring op jouw website? Bedrijven die persoonsgegevens verwerken, zijn volgens de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) verplicht om de betrokken personen te laten weten wat ze met hun persoonsgegevens doen. De beste manier hiervoor is...
Zo laat je Google binnen 5 minuten weten dat je een afhaal- en bezorgrestaurant hebt [Video]
Hoger in Google met je afhaal- en bezorgrestaurant Je hebt je afhaal- en bezorgmenu op je website gezet (dat kan zo) en je hebt iedereen op sociale media laten weten dat er maaltijden besteld kunnen worden. Heb je ook aan Google gedacht? Want Google Maps heeft een...
Hoger in Google met landingspagina’s voor restaurants
Landingspagina’s die scoren in Google Iedere restaurateur wil met zijn restaurant op de eerste plaats in de Google zoekresultaten staan. Dat kan natuurlijk niet, want er is maar één eerste plaats. Om op die felbegeerde eerste plaats te komen, moet jouw website het...
9 uitstelexcuses voor je nieuwe website
Je weet al lang dat jouw website aan vernieuwing toe is. En je weet ook dat een verouderde website op termijn gasten en dus omzet kost. Toch heb je allerlei excuses om niet met die nieuwe website aan de slag te gaan. Hieronder geef ik je de 9 meest gebruikte...
Waarom een restaurantwebsite beveiligd moet zijn met een SSL-certificaat
Iedere restaurantwebsite verzamelt persoonlijke informatie. Je gasten geven hun naam en e-mailadres bij het maken van een reservering en bij het invullen van het contactformulier. Heb je een bezorgrestaurant? Dan geven ze bovendien hun adres- en betaalgegevens bij hun...
6 tips om je website voor te bereiden op de feestdagen
Gebruik je website om de feestdagen te promoten Speel jij met je restaurant in op de verschillende feestdagen? Om tijdens de feestdagen meer gasten te trekken is een speciaal menu of arrangement niet genoeg. Je moet het arrangement ook promoten zodat je gasten weten...
Maakt Facebook een restaurantwebsite overbodig?
Is een restaurantwebsite nog wel nodig als je al een Facebook-pagina hebt? Waarschijnlijk heb je, net zoals de meeste restaurants een Facebook-pagina. Daarop staan je adres en openingstijden, menukaart, foto’s en video’s. Bovendien kun je er ook gemakkelijk berichten...
Zo kies je een domeinnaam voor een Restaurantwebsite
Open je een nieuw restaurant, of wijzig je de huidige naam? Dan heb je een nieuwe website én een nieuw internetadres, de domeinnaam, nodig. In dit artikel lees je waar je op moet letten bij het registreren van een domeinnaam voor jouw restaurantwebsite. Wat...
De 5 belangrijkste onderdelen van een restaurantwebsite
Websites vormen met 45% de belangrijkste informatiebron voor mensen die een restaurant zoeken. Belangrijker nog dan vrienden en familie (24%) 1. Door op je website precies die informatie te geven die mensen zoeken overtuig je hen ervan om een reservering voor jouw...
7 dingen die je nodig hebt om zelf een restaurantwebsite te maken
Als je geen budget hebt om een professionele website voor je restaurant te laten maken dan kun je er voor kiezen dat zelf te doen. Maar vergis je niet. Er komt heel wat bij kijken en je bent er veel tijd mee kwijt. Om je op weg te helpen lees je in dit artikel wat je...