06 - 1838 5549 info@horecawebservice.nl
  • Google
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Pinterest
  • YouTube
  • RSS
  • Google
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Pinterest
  • YouTube
  • RSS

Linkbuilding om hoger in Google te komen

Je bent hier: Home » SEO » Linkbuilding om hoger in Google te komen

Populaire horecazaken staan meestal hoog in de Google zoekresultaten. Dat komt onder andere doordat ze vaak op andere websites worden vermeld. Iedere vermelding is een aanbeveling, en Google houdt dat bij. Start met linkbuilding om meer vermeldingen te krijgen en hoger in de zoekresultaten te komen.

Wat is linkbuilding

Met Linkbuilding zorg je ervoor dat je ‘backlinks‘ en ‘citatations‘ van andere websites naar jouw website krijgt, met het doel een hogere positie in de zoekresultaten van Google te behalen. Met linkbuilding probeer je dus het aantal backlinks en citations te beïnvloeden.

Wat zijn backlinks

Een backlink is een linkje van een andere website naar jouw website. Denk aan een linkje:

  • op reserveerwebsites
  • op reiswebsites
  • in foodblogs
  • in stadsgidsen
  • in een artikelen in de lokale online krant
  • op startpagina.nl

Wat zijn citations

Een citation is een vermelding van een bedrijfsnaam, adres en telefoonnummer, de zogeheten naw-gegevens. Meestal staat het adres van de website er bij, dat is dan weer een backlink. Citations zie je vaak in online bedrijvengidsen zoals Tripadvisor en TheFork.

Het is belangrijk dat je overal exact dezelfde schrijfwijze van je naw-gegevens gebruikt, zodat Google 100% zeker weet dat een vermelding op jouw bedrijf betrekking heeft. Zo moet het dus niet:

  • Hotel-Restaurant-Café Jansen op je website en sociale media;
  • Hotel Jansen in op Booking.com;
  • Restaurant Jansen op TheFork.

De waarde van backlinks & citations

Niet iedere backlink of citation is evenveel waard. Simpel gezegd, voor een restaurant is een backlink van een landelijke, aan de horeca gerelateerde website meer waard, dan een backlink van de website van de lokale voetbalvereniging.

De volledige theorie hierachter is teveel om in dit artikel uit te leggen. Klik door naar PageRank, Domain Authority (DA van Moz) en Domain Rating (DR van ahrefs) om hier meer over te lezen.

Hoe krijg je backlinks & citations?

Met linkbuilding probeer je backlinks en citations van andere websites naar jouw website te krijgen. Dat kan op verschillende manieren.

Handmatig toevoegen aan online bedrijvengidsen

Er zijn honderden online bedrijvengidsen, van algemene tot branchespecifieke. De meeste bedrijvengidsen hebben een optie waarmee je jouw bedrijf kunt toevoegen. Dat is meestal gratis, soms is er een betaalde upgrade voor extra mogelijkheden.

Je zult zien dat jouw bedrijf soms al vanuit een openbare bron zoals de KvK is toegevoegd. In dat geval kun je de bestaande vermelding claimen en verbeteren.

Aanmelden bij een Data Aggregator (aanbevolen!)

Een Data Aggregator verzamelt bedrijfsgegevens uit diverse bronnen en verkoopt deze gegevens aan online gidsen, mobiele Apps, cartografie- en GPS-bedrijven. Er zijn twee data aggregators met Nederlandse bedrijfsgegevens:

  • Foursquare: deelt locatiegegevens met meer dan 150.000 partners en ontwikkelaars van mobiele apps waaronder Apple Maps, Instagram, Pinterest, Spotify, Snapchat, Twitter en AB InBev. Foursquare maakt de locatiegegevens van je bedrijf toegankelijk voor miljoenen gebruikers.
  • GPS Network: zorgt ervoor dat de locatiegegevens van een bedrijf beschikbaar en nauwkeurig zijn in de meest gebruikte navigatie-apps: TomTom, Waze, Here, Uber en Navmii. Gezamenlijk hebben deze apps meer dan een miljard gebruikers.

Aanmelden bij deze Data Aggregators kan via BrightLocal voor $ 25,- per aggregator per jaar. Tussentijdse wijzigingen van bijvoorbeeld openingstijden zijn gratis. Verlenging is handmatig dus je zit niet vast aan een abonnement!

Aanmelden via Brightlocal

Automatisch toevoegen aan online bedrijvengidsen

Handmatig toevoegen aan een lange lijst bedrijvengidsen is arbeidsintensief, daarom zijn er online diensten die dat automatisch voor je doen. Je hebt dan één centrale plek om je bedrijfsgegevens te beheren. Iedere wijziging wordt automatisch doorgestuurd naar de gekoppelde bedrijvengidsen.

De meeste diensten werken met een abonnement. Gedurende de looptijd van je abonnement kun je je gegevens zo vaak wijzigen als je wilt. Aanbieders in Nederland zijn:

  • KHN Online Bedrijfsprofiel – abonnement* van € 12,50 per maand voor 10 bedrijvengidsen.
  • Youvia bedrijfsprofiel – abonnement* van € 42,- per maand voor 26 bedrijvengidsen en reputatie management.
  • BrightLocal – zonder abonnement maar $ 3,- per aanmelding of wijziging, 41 bedrijvengidsen beschikbaar.

* Let op, bij beëindiging van het abonnement worden alle gegevens uit alle gekoppelde bedrijvengidsen verwijderd!

Informatie voor online media en websites

Naast het delen van naw-gegevens met bedrijvengidsen kun je ook backlinks en citations krijgen door informatie te delen met de (vak-) media, foodbloggers, reisgidsen en leveranciers. Een paar voorbeelden:

  • Stuur een persbericht als je iets nieuwswaardigs te melden hebt. Zodra het persbericht online wordt gepubliceerd heb je er een vermelding bij.
  • Vraag je leveranciers om een vermelding. Leveranciers zijn trots op hun klanten en vermelden deze graag als afnemer op hun website.
  • Deel een recept van een populair gerecht in jouw restaurant. Bijvoorbeeld voor op de website van een leverancier die de belangrijkste ingrediënten levert.
  • Meld je website aan bij startpagina’s zoals startpagina.nl en soortgelijke websites. Zoek naar de juiste categorie en voeg je website toe.
  • Schrijf een gastblog voor een horeca- of reisgerelateerde website.

Ken jij nog andere manieren om backlinks en citations te krijgen? Geef jouw tip in een reactie hieronder.

Deel deze tip!

Ken je iemand die iets aan deze tip heeft? Deel het bericht met hem of haar met de knoppen hierboven.

Wat vind je van deze tip?

Ik ben benieuwd of je iets aan deze tip hebt gehad. Geef hieronder een reactie om het mij te laten weten.

Waarmee kan ik je helpen?

Heb je na het lezen van dit artikel nog vragen of hulp nodig? Laat het mij weten, ik beantwoord je vragen en help je ook graag met het maken en onderhouden van een nieuwe website voor jouw hotel, restaurant, café of B&B.

Misschien vind je deze artikelen ook interessant

 

Hoe kom je hoger in Google met je restaurantwebsite?

Hoe kom je hoger in Google met je restaurantwebsite?

Horeca-ondernemers vragen mij vaak wat ze moeten doen om met hun hun restaurantwebsite hoger in de Google zoekresultaten te komen. Mijn antwoord is altijd dat hun website dan beter moet zijn dan de website van hun concurrenten. De volgende vraag is dan natuurlijk wat...

Hoger in Google met landingspagina’s voor restaurants

Hoger in Google met landingspagina’s voor restaurants

Landingspagina’s die scoren in Google Iedere restaurateur wil met zijn restaurant op de eerste plaats in de Google zoekresultaten staan. Dat kan natuurlijk niet, want er is maar één eerste plaats. Om op die felbegeerde eerste plaats te komen, moet jouw website het...

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

20 tips voor een ultieme Restaurant Website

Download het gratis ebook

Op welk e-mailadres wil je het ebook met mijn 20 tips ontvangen?

 

Gelukt! Controleer je e-mail inbox om je aanmelding te bevestigen.

Stappenplan 'Hoger in Google'

Op welk e-mailadres wil je het gratis stappenplan ontvangen?

Gelukt! Controleer je e-mail inbox om je aanmelding te bevestigen.

Pin It on Pinterest

Share This