In juni 2021 heeft Google de optie om korte url’s te maken en te wijzigen verwijderd. Korte namen en URL’s die al bestaan blijven werken.
Korte Google naam en URL
Google voegt steeds meer sociale media mogelijkheden aan zijn systemen toe. Lokale bedrijven zoals hotels, restaurants en cafes kunnen bijvoorbeeld een korte naam en URL voor hun Google Bedrijfsprofiel maken. Google heeft dit gekopieerd van de bekende sociale media platforms. Waarschijnlijk heb je zo’n korte naam en URL al voor je Facebook, Instagram, Twitter en Pinterest account, en staan ze zelfs op je menukaart gedrukt.
Een korte Google URL instellen
Voor Google stelt je een korte URL in via de website of APP van Google Mijn Bedrijf. Op de support pagina van Google Mijn Bedrijf staat beschreven hoe je een korte naam en url voor je bedrijf maakt. De korte URL ziet er zo uit:
- https://g.page/horecawebservice (om de delen)
- https://g.page/horecawebservice/review (om reviews te vragen)
Zet je korte Google naam op de menukaart, visitekaartjes, website, kassabon, reserveringsbevestiging, nieuwsbrief, sociale media enz.
Tips bij het kiezen van een korte naam
- Gebruik dezelfde korte naam als voor je sociale media kanalen.
- Maak zo snel mogelijk een korte naam anders loop je het risico dat deze al door een ander wordt gebruikt.
- Als je naam niet meer beschikbaar is maak je een combinatie van branche, naam en plaats, al dan niet met tussenstreepjes. Voorbeelden: Lekker, RestaurantLekker, LekkerAmsterdam, Restaurant-Lekker-Amsterdam.
- Je mag je korte naam 3x per jaar wijzigen. Hou er wel rekening mee dat je dat dan overal moet wijzigen waar je deze naam hebt gebruikt.
Deel de korte url en vraag om jouw horecazaak te volgen
Deel de korte URL met je gasten en vraag ze om je op Google te volgen. Precies zoals je dat al met Facebook doet.
Zodra iemand je volgt kun je een welkomstaanbieding geven. Geef bijvoorbeeld een promotiecode voor een gratis aperitief bij een diner.
Wil je zien hoe dat werkt? Klik dan op deze link en volg Horeca Webservice (de volgknop zie je alleen op een mobiele telefoon): https://g.page/horecawebservice.
Waarom moeten je gasten je volgen op Google?
Het is een extra kanaal om je gasten te bereiken. Je volgers krijgen als eerste je berichten, evenementen en aanbiedingen te zien die je via de posts van Google Mijn Bedrijf deelt. Google zegt hierover.
U kunt plaatsen die u interesseren, zoals restaurants of bedrijven, volgen en updates ontvangen wanneer ze nieuwe posts of nieuws hebben. Als u een plaats volgt, worden updates voor die plaats weergegeven op het tabblad Voor jou in Google Maps.
Grote kans dat Google deze informatie ook gebruikt om jouw zaak in de trendinglijst op te nemen. Daardoor komt jouw zaak onder de aandacht bij mensen die je nog niet kennen. Die mensen kunnen jouw zaak dan weer in hun ‘wil ik heen’ lijstje zetten.
Gebruik de korte url om reviews te vragen
Er is ook een korte link waarmee je een review aan je gasten kunt vragen. Je krijgt deze link door /review achter de korte link te zetten.
Voorbeeld: https://g.page/horecawebservice/review.
Geef Horeca Webservice 5* als je dit een handige tip vindt 😉
Zet de link op de rekening, of stuur je gasten na hun bezoek een e-mail met de reviewlink.
Meer informatie
» Google welkomstaanbieding
» Google over volgers
» Google over een kort naam en URL
» Meer over Google Mijn Bedrijf
Steeds meer bedrijven gaan er af door de negatieve anonieme reviews die niet meer terug te draaien zijn. Vooral horeca wordt hard getroffen. Het gaat nu zover dat Horeca Nederland zijn eigen restaurant site gaat maken.
Google leeft van dit soort slopen van ondernemingen.
Beste hotel Beek, dank je wel voor je reactie. Ik heb het vermoeden dat je een aantal dingen door elkaar haalt. Je refereert aan BookDinners de restaurant site van de KHN als alternatief voor TheFork. Dat is een goed initiatief, maar de keerzijde is dat ze door de prijsstelling nauwelijks aan marketing kunnen doen. Daardoor heeft BookDinners nog geen goede naamsbekendheid, ondanks dat de site al drie jaar bestaat.
Dit artikel gaat over bedrijfsvermelding op Google, die je kunt beheren via Google Mijn Bedrijf. Die bedrijfsvermelding kun je niet uit Google verwijderen. Dat moet je ook niet willen, want daarmee komt je bedrijf beter in de zoekresultaten. Het is wel zo dat Google samenwerkt met reserveringssystemen om die grote blauwe [Tafel reserveren] knop in het bedrijfsprofiel van jouw zaak te plaatsen. Dat is niet verkeerd, want daarmee maak je het je gasten erg gemakkelijk om snel een tafel te reserveren. Het is wel vervelend als je voor die reserveringen een commissie moet betalen. Die commissie betaal je echter niet aan Google, maar aan de leverancier van jouw/het reserveringssysteem die de knop plaatst. Er zijn 10 aanbieders die hiervoor met Google samenwerken. Bij mijn weten berekent alleen TheFork een commissie voor deze reserveringen, maar dit is wel afhankelijk van het abonnement dat je bij hen hebt.
Negatieve onterechte reviews zijn uiteraard super irritant. Zeker als omdat je ze niet zomaar kunt verwijderen. Dat is logisch, want anders zou ieder bedrijf alle negatieve reviews, terecht of onterecht, verwijderen en heeft niemand er iets aan. Je kunt een valse Google review wel markeren als ongepast. Google onderzoekt dit en als de review niet aan de voorwaarden voldoet wordt deze verwijderd. Als je je Google bedrijfsprofiel hebt beheert dan kun je wel op de review reageren en je reactie is ook openbaar. Dus reageer met excuses, geef aan dat je dit graag wilt oplossen (of hoe je het al opgelost hebt) en vraag of men contact met je wilt opnemen. Het gaat er daarbij vooral om dat andere lezers van de review zien dat je de klacht serieus neemt. Als je op Google een 4 als gemiddelde review score hebt vormen enkele negatieve reviews geen enkel probleem.
Hartelijke groet,
John-Pierre Cornelissen